Algemene Nieuwsberichten

Der Jaufe

Bondscoach
Ons huidige electriciteitsnetwerk kan nauwelijks meer zonnepanelen aan. Op piekpunten teveel, op dalpunten te weinig. Zolang we het niet kunnen opslaan is energie uit zonnepanelen erg beperkt.

Wat zou helpen is het verlagen van de maximale productie, van 100 naar 95 procent. Dat betekent dat soms een klein beetje energie weglekt (volgens mij veel minder dan 1% in totaal), maar dat je 5% van je infrastructuur 'vrij' hebt. Dit weglekken is alleen verboden, dus vandaar dat het niet gebeurt.
In België zijn ze bezig met zonnepanelen die waterstof 'aanmaken' nu nog goed opslaan en je hebt een goed alternatief.

Hierbij het artikel

CNG MrKrateos

International
Hm, dat klinkt problematisch inderdaad. Het netwerk dat we nu hebben lijkt hier gewoonweg niet op berekend zo lijkt het. Hoe staat het met de vooruitgang van accu's? Die Tesla-batterij voor in huis is nu alweer een aantal jaar geleden. Ik had toen ook al de gedachte om pas op zonnepanelen over te gaan als die technologie dusdanig verbeterd is dat fatsoenlijke en betaalbare opslag in huis mogelijk wordt. Maar geen idee dus hoe ver dat nog verwijderd is. Misschien kunnen we over tien jaar een afgeschreven Nissan Leaf in de achtertuin zetten ofzo.
De accu's zijn vooral afhankelijk van Lithium, wat een kostbaar element is. Er is - by far - niet genoeg. Tenzij we wat beschermde (natuur)gebieden gaan oogsten. 't Zal natuurlijk meehelpen, maar we kunnen er niet geheel mee uit de voeten.

In België zijn ze bezig met zonnepanelen die waterstof 'aanmaken' nu nog goed opslaan en je hebt een goed alternatief.

Hierbij het artikel
Ja ik ken ze inderdaad, dat zou een interessant iets worden, als het op grote schaal betaalbaar op de markt komt. Toch heb ik nog steeds mijn twijfels bij waterstof. Het is uitgeroepen tot kroonprins van de energie, maar naar mijn idee is dat alleen maar omdat de alternatieven nog slechter zijn. Het is imo - als het ware - de Rosario onder de energie carriers.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Ons huidige electriciteitsnetwerk kan nauwelijks meer zonnepanelen aan. Op piekpunten teveel, op dalpunten te weinig. Zolang we het niet kunnen opslaan is energie uit zonnepanelen erg beperkt.

Wat zou helpen is het verlagen van de maximale productie, van 100 naar 95 procent. Dat betekent dat soms een klein beetje energie weglekt (volgens mij veel minder dan 1% in totaal), maar dat je 5% van je infrastructuur 'vrij' hebt. Dit weglekken is alleen verboden, dus vandaar dat het niet gebeurt.
Poosje terug nog een podcast over gehoord van BNR (heel sexy) over ons netwerk. Tekort aan huisjes. Vergunningproces voor bijvoorbeeld een zonnepanelenpark is zo spannend niet, het proces voor een extra trafohuisje daarentegen kennelijk wel. Kan vele jaren overheen gaan. Aanbod neemt toe, maar het kan nergens naartoe. Beetje met z'n allen de boot gemist tien jaar terug dus.

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Misschien kunnen we over tien jaar een afgeschreven Nissan Leaf in de achtertuin zetten ofzo.
Hahaha......je moet wat met die batterijen, dus wie weet.
Ja ik ken ze inderdaad, dat zou een interessant iets worden, als het op grote schaal betaalbaar op de markt komt. Toch heb ik nog steeds mijn twijfels bij waterstof. Het is uitgeroepen tot kroonprins van de energie, maar naar mijn idee is dat alleen maar omdat de alternatieven nog slechter zijn. Het is imo - als het ware - de Rosario onder de energie carriers.
Overal waterstoftanks lijkt me ook link. Verder lijkt de techniek wel goed, toch?

CNG MrKrateos

International
Hahaha......je moet wat met die batterijen, dus wie weet.

Overal waterstoftanks lijkt me ook link. Verder lijkt de techniek wel goed, toch?
De opslag en transport baren mij inderdaad vooral zorgen. Dat het gevaarlijk is, is tot daar aan toe. Het lekt gewoon overal uit (letterlijk het kleinste molecuul mogelijk), dus je verliest heel veel als je het vervoert en opslaat. Dat betekent dat je enorm moet overproduceren. Afkoelen en vloeibaar maken kost meer dan de helft van de interne energie, wat dus ook betekent dat je enorm moet overproduceren.

Hadden we maar een soort van natuurkundige manier van vals spelen, zodat je zoveel kunt overproduceren. Iets bizars, zoals massa omzetten in energie ofzo. Ik noem maar iets geks.

:cool:

Der Jaufe

Bondscoach
De opslag en transport baren mij inderdaad vooral zorgen. Dat het gevaarlijk is, is tot daar aan toe. Het lekt gewoon overal uit (letterlijk het kleinste molecuul mogelijk), dus je verliest heel veel als je het vervoert en opslaat. Dat betekent dat je enorm moet overproduceren. Afkoelen en vloeibaar maken kost meer dan de helft van de interne energie, wat dus ook betekent dat je enorm moet overproduceren.

Hadden we maar een soort van natuurkundige manier van vals spelen, zodat je zoveel kunt overproduceren. Iets bizars, zoals massa omzetten in energie ofzo. Ik noem maar iets geks.

:cool:
Daarom zie ik dat thuis opwekken ook als n beter alternatief. Thuis opwekken, thuis de auto tanken.

CNG MrKrateos

International
Daarom zie ik dat thuis opwekken ook als n beter alternatief. Thuis opwekken, thuis de auto tanken.
Ja tuurlijk, maar de woonhuizen zijn het grootste probleem niet. De zware industrie wel. De hoogovens gaan niet draaien op zonnepanelen.

Zou nog steeds een goeie stap zijn, weliswaar. Hoewel het hebben van een energie neutraal huis, wijk of stad geen doel op zich hoeft te zijn. Maar dat is weer een andere discussie :)

Der Jaufe

Bondscoach
Ja tuurlijk, maar de woonhuizen zijn het grootste probleem niet. De zware industrie wel. De hoogovens gaan niet draaien op zonnepanelen.

Zou nog steeds een goeie stap zijn, weliswaar. Hoewel het hebben van een energie neutraal huis, wijk of stad geen doel op zich hoeft te zijn. Maar dat is weer een andere discussie :)
Daarom moet je ook denken in en en niet in of.
Huizen aan de waterstof, zware industrie via de windmolens en zonneparken. Dan nog kijken of we iets met getijde-energie kunnen en zo komen we weer een stap verder. En anders toch maar aan de kern-energie., en ja dat kost geld maar als ik t goed heb worden kolencentrales ook nog gesponsord.

Dat en/en verhaal hebben 'wij' als regio (waar ik werk) ook als opgaaf voor mobiliteit inzetten op elektrisch en waterstof.

• Leuk
Reactions: 666

CNG MrKrateos

International
Daarom moet je ook denken in en en niet in of.
Huizen aan de waterstof, zware industrie via de windmolens en zonneparken. Dan nog kijken of we iets met getijde-energie kunnen en zo komen we weer een stap verder. En anders toch maar aan de kern-energie., en ja dat kost geld maar als ik t goed heb worden kolencentrales ook nog gesponsord.

Dat en/en verhaal hebben 'wij' als regio (waar ik werk) ook als opgaaf voor mobiliteit inzetten op elektrisch en waterstof.
Omdat waterstof onlosmakelijk overproductie betekent, ben ik ervan overtuigd dat we met zon en wind alleen het niet gaan redden. Ook met getijden / algen / etc erbij wordt het lastig.

-040-

Trainer Coach

Ik hoop het. Sinds de introductie van de Euro gooi ik die muntjes al weg. Hinderlijke rotzooi, die alleen je portemonnee sloopt. In Zwitserland heb ik hetzelfde met de 5 Rappen munt, ook al zo’n klein onding. En aangezien je die ook niet in een automaat kwijt kunt blijf je er doorgaans mee zitten. Gaan dan maar in de spaarpot van de kinderen die ermee uitpuilt.

Teamspirit

Routinier
Omdat waterstof onlosmakelijk overproductie betekent, ben ik ervan overtuigd dat we met zon en wind alleen het niet gaan redden
Een gemiddelde windmolen op zee kan 6MW opwekken, dit is genoeg voor ruim 3000 huishoudens, er zijn 8 miljoen huishoudens in Nederland. Dus hebben we er maar 2700 van nodig, zonne energie buiten beschouwing gelaten. In 20167 hadden we er in totaal al 2041 in Nederland, inclusief de kleintjes op het land. We kunnen met wind dus een gigantische klapper maken. We moeten alleen weten hoe we het kunnen opslaan en weer hergebruiken op een groene manier.

Der Jaufe

Bondscoach
Een gemiddelde windmolen op zee kan 6MW opwekken, dit is genoeg voor ruim 3000 huishoudens, er zijn 8 miljoen huishoudens in Nederland. Dus hebben we er maar 2700 van nodig, zonne energie buiten beschouwing gelaten. In 20167 hadden we er in totaal al 2041 in Nederland, inclusief de kleintjes op het land. We kunnen met wind dus een gigantische klapper maken. We moeten alleen weten hoe we het kunnen opslaan en weer hergebruiken op een groene manier.
Nadeel is dat t maken van een windmolen aardig wat energie kost en je dus netto n stuk minder overhoudt.

Teamspirit

Routinier
Nadeel is dat t maken van een windmolen aardig wat energie kost en je dus netto n stuk minder overhoudt.
Gemiddelde payback time van een windmolenpark op zee is 6 tot 12 maanden. Gebaseerd op metingen van bestaande parken. Dus dat netto minder overhouden compenseer ik wel door ruim te rekenen, normaal kan een 6 MW molen ruim 3300 huizen voeden.

Der Jaufe

Bondscoach
Gemiddelde payback time van een windmolenpark op zee is 6 tot 12 maanden. Gebaseerd op metingen van bestaande parken. Dus dat netto minder overhouden compenseer ik wel door ruim te rekenen, normaal kan een 6 MW molen ruim 3300 huizen voeden.

Helder, thanks voor t debunken!

CNG MrKrateos

International
Laat je niet altijd foppen door het aantal MW wat een turbine heeft, maar zoek altijd de opbrengt in vergelijkbare plekken op. Het wattage van een windmolen is wat hij zou kunnen opleveren, theoretische maximum, dus dan hebben we het over 30 a 40 procent van het vermogen van de windmolen. Laat staan dat het niet altijd opgebruikt kan worden.

Teamspirit

Routinier
Het wattage van een windmolen is wat hij zou kunnen opleveren, theoretische maximum, dus dan hebben we het over 30 a 40 procent van het vermogen van de windmolen. Laat staan dat het niet altijd opgebruikt kan worden.
Daarom zijn de genoemde cijfers ook de rated capacity en niet de capacity van de windmolens (https://windeurope.org/wp-content/uploads/files/about-wind/statistics/WindEurope-Annual-Offshore-Statistics-2018.pdf , pagina 20) Dus de 6 MW is wat een windmolen kan opwekken, als je het zou hebben over zijn capaciteit dan zou je op zo'n 18MW uitkomen.

666

Invaller
Een gemiddelde windmolen op zee kan 6MW opwekken, dit is genoeg voor ruim 3000 huishoudens
(https://windeurope.org/wp-content/uploads/files/about-wind/statistics/WindEurope-Annual-Offshore-Statistics-2018.pdf , pagina 20)
In 2018 the average rated capacity of newly installed turbines was 6.8 MW, 15% larger than in 2017. Since 2014 the average rated capacity of newly installed wind turbines has grown at an annual rate of 16%.

Dat is dus helemaal niet de gemiddelde windmolen opbrengst, dit getal is enkel het gemiddelde van de NIEUWE GEINSTALLEERDE turbines.
Er staat ook niets bij dat deze stroomproductie lijn hetzelfde blijft gedurende de levensduur van de windmolen.
Als je bronnen erbij haalt moet je ze wel goed interpreteren

Nog een tip over bronnen:

"WindEurope is the voice of the wind industry, actively promoting wind power in Europe and worldwide.
It has over 400 members with headquarters in more than 35 countries, including the leading wind turbine manufacturers, component suppliers, research institutes, national wind energy associations, developers, contractors, electricity providers, financial institutions, insurance companies and consultants.
This combined strength makes WindEurope Europe’s largest and most powerful wind energy network."

bovenstaande bedrijven met grote belangen in de energyindustriie zijn de leden van de vereniging die het onderzoek betaald en publiceerd.

Wij van WC-eend adviseren.. WC-eend

Teamspirit

Routinier
Dat is dus helemaal niet de gemiddelde windmolen opbrengst, dit getal is enkel het gemiddelde van de NIEUWE GEINSTALLEERDE turbines.
Er staat ook niets bij dat deze stroomproductie lijn hetzelfde blijft gedurende de levensduur van de windmolen.
Als je bronnen erbij haalt moet je ze wel goed interpreteren
Dan zal ik ook maar vertellen dat de huidige turbines al gegroeid zijn naar 12MW, die op dit moment in Rotterdam geassembleerd worden (https://www.ge.com/renewableenergy/wind-energy/offshore-wind/haliade-x-offshore-turbine) ? Het gemiddelde in 2018 was 3MW per turbine (1118MW/365 windmolens op zee). Dat is nog steeds 1500 huishoudens per molentje. Dat zal de komende jaren dus alleen maar enorm gaan toenemen. Hier zit de data van 2019 dus nog niet in, wat het gemiddelde dus alleen maar omhoog zal gaan trekken.

"WindEurope is the voice of the wind industry, actively promoting wind power in Europe and worldwide.
It has over 400 members with headquarters in more than 35 countries, including the leading wind turbine manufacturers, component suppliers, research institutes, national wind energy associations, developers, contractors, electricity providers, financial institutions, insurance companies and consultants.
This combined strength makes WindEurope Europe’s largest and most powerful wind energy network."
En dus zijn de feiten leugens? Waarom hebben ze het dan over rated capacity, ipv de mensen voor te liegen met de capacity van de windmolens? De cijfers die gepresenteerd worden zijn gewoon meetbare waardes, daar valt weinig over te liegen.

Bovenaan Onderaan