Algemene Nieuwsberichten

Bacchus

#JeSuisSjakie
Medewerker
Mocht je je vervelen en een leuke live stream willen bekijken, terwijl je 'werkt'.
Ze hebben een pakketje gevonden bij een Joods restaurantje in 020.

Bacchus

#JeSuisSjakie
Medewerker
Levert DHL eens iets, is het weer niet goed.
'118 minuten geleden begonnen met streamen', staat er. Het enige wat je ziet gebeuren is dat de politie, brandweer, ovj en weet ik wat voor hesjesmensen nog meer gezellig keuvelend met bekertjes koffie door het beeld schuifelen.

Bacchus

#JeSuisSjakie
Medewerker
Nou, daar gaan we dan! Er zit er eentje bij van de EOD.

En nu gaat er een agent voor staan... :FP:

Vedette

Arthur Shelby Jr.
'118 minuten geleden begonnen met streamen', staat er. Het enige wat je ziet gebeuren is dat de politie, brandweer, ovj en weet ik wat voor hesjesmensen nog meer gezellig keuvelend met bekertjes koffie door het beeld schuifelen.
Ik zet hem aan en zie meteen een man van de EOD de horizon tegemoet lopen.

Vervolgens komen een paar agenten met hun dikke kop voor staan, die inderdaad met een kopje koffie e.e.a. aan het bespreken zijn. Geheel in stijl is de camera gefocust op de man van de EOD en zien de mannen er op de voorgrond lekker wazig uit.

Kronos

Assistent Bondscoach
Ik zet hem aan en zie meteen een man van de EOD de horizon tegemoet lopen.

Vervolgens komen een paar agenten met hun dikke kop voor staan, die inderdaad met een kopje koffie e.e.a. aan het bespreken zijn. Geheel in stijl is de camera gefocust op de man van de EOD en zien de mannen er op de voorgrond lekker wazig uit.
Dan was de webcam van de Herdgang die we vroeger in dit soort spannende transferwindows bekeken nog spannender.

Der Jaufe

Bondscoach
Heb je maandag ook naar de Kerkdrielse granaat gekekeb lekkere ramptoerist ;)

ELPSV

Supporter
Iemand zal de gewassen moeten verzorgen en moeten oogsten om ze te kunnen consumeren.
Daarna moeten de gewassen vanuit het bos naar de winkel toe zodat de consument ze kan kopen.
Het oogsten en verzorgen moet gebeuren op het moment wanneer de plant er om "vraagt", niet wanneer de verzorger er zin in heeft.
Na het oogsten moeten de producten, vanwege voedselveiligheid, direct verwerkt en getransporteerd worden.
Dit kost tijd en arbeid en dat zal toch vergoed moeten worden zodat de plantenverzorgerer/oogster ook een maandloon voor het gedane werk ontvangt.

Als het voedselbos dus niet econmisch levensvatbaar is (meer geld opleverd dan dat het produceren kost)
wie moet er dan werken, oogsten en verzorgen?
oude van dagen, vrijwilligers of een andere groep mensen? die daar onbetaald mogen gaan werken voor het beter goed van de samenleving, als moderne slaven....
Waar basseer jij de aanname op dat een voedselbos economisch niet levensvatbaar is?
Levensvatbaar ben ik van overtuigd. En bij de oogsten kun je dan betaalde krachten prima inzetten. Verzorging is minimaal. Kosten als bespuiten en bemesten zijn niet bestaand.
De vraag is hoeveel opbrengsten het gaat hebben, en hoe kan het ontwerp zo gemaakt worden dat de efficiëntie maximaal is, zonder de principes van een voedselbos te verliezen.

Als we het over economische levensvatbaarheid hebben, zullen we het eerlijkheidshalve dan ook hebben over alle 'verborgen' kosten, zoals watervervuiling, luchtvervuiling, stikstofuitstoot, kunstmest problemen, verzuring en verlies aan biodiversiteit?
Dan is de gangbare landbouw ineens niet meer zo rendabel.

666

Invaller
Dan is de gangbare landbouw ineens niet meer zo rendabel.
Landbouw is een "race to the bottom" waar je door schaalvegroting van concurenten moet aanhaken of afvalt.
Dit allemaal om de consument op zijn wenken te bedienen met goedkope producten.
Heb jij de gigantische landbewerking en oogst machines wel eens gezien die vandaag de dag gebruikt worden? die zijn dus net rendabel te krijgen door de gigantische hoeveelheid werk die je ermee kunt verzetten.
Degene die "lekker klein" blijft valt af doordat zijn kostprijs te hoog is vergeleken met zijn concurenten want de bank blijft de bedoeling dan niet langer meer finacieren.

En bij de oogsten kun je dan betaalde krachten prima inzetten
Heb je enig idee hoe arbeidintensief hetgene is waar je hier heel gemakkelijk overheen praat?
De meeste mensen zijn niet in de gelegenheid om 30 euro voor een zak hand geoogste aardappelen te kunnen betalen.
Waar ga je overigens die gigantische groep tijdelijke oogsters in jouw verhaal vandaan halen?
leggen de bouwvakkers het werk een paar maandjes neer om lekker met de handen in de grond te wroeten?
mischien een extra centje te verdienen met wat oogsten voor de leraren in de schoolvakanties?

Ik ben onder de indruk dat jij wel een goed hart hebt maar onzettend slecht geinformeerd bent over de enorme, op elkaar afgestemde, productie keten die de gehele voedselindustrie is.

'verborgen' kosten, zoals watervervuiling, luchtvervuiling, stikstofuitstoot, kunstmest problemen, verzuring en verlies aan biodiversiteit?
Hier noem je gewoon nog wat bezwarende woorden op die kant nog wal raken op de watervervuiling na.

-er zakken inderdaad mineralen door tot aan het bodemwater wat uiteraard niet gewenst is maar simpelweg niet te voorkomen, dit gebeurt in alle industrieen, zie PFAS
-luchtvervuiling, een plant neemt CO2 op om middels fotosynthese glucose aan te maken, dus eerder een lucht verschoner
-stikstofuitstoot, een plant neemt stikstof op om bladgroen aan te kunnen maken, lichtgroene blaadjes betekend stikstof tekort.
-kunstmest probleem? daar zijn gewoon regels en richtlijnen voor, als een boer zich niet aan de geldende regels houd kun je daar niet een hele sector aansprakelijk voor stellen.
-verzuring? wat verzuurt er dan volgen jou?
-verlies biodiversiteit? boeren krijgen subsidies om op hun eigen land slootjes, hagen, bossen en blijvende graslanden aan te leggen, zou jij in jou achtertuin een haagje plaatsen omdat de andere mensen in jouw straat dat mooi vinden om te zien?

Kronos

Assistent Bondscoach
Landbouw is een "race to the bottom" waar je door schaalvegroting van concurenten moet aanhaken of afvalt.
Dit allemaal om de consument op zijn wenken te bedienen met goedkope producten.
[...]
Volgens mij moeten we hier direct stoppen en herkennen dat dit precies is waarom het fout gaat, waar jij gewoonweg de aanname doet dat het niet anders kan en vanuit daar door redeneert.

Je gaat verder echt volkomen voorbij aan de stelling dat het huidige model verre van rendabel is als je alle indirecte kosten meerekent die nu ten laste van ons allemaal komen, door onder andere de klimaatverandering, grote schade aan de natuur etc.

666

Invaller
Volgens mij moeten we hier direct stoppen en herkennen dat dit precies is waarom het fout gaat, waar jij gewoonweg de aanname doet dat het niet anders kan en vanuit daar door redeneert.

Je gaat verder echt volkomen voorbij aan de stelling dat het huidige model verre van rendabel is als je alle indirecte kosten meerekent die nu ten laste van ons allemaal komen, door onder andere de klimaatverandering, grote schade aan de natuur etc.
Ik ga daar niet aan voorbij maar ik weeg wel dingen tegen elkaar af.
Per direct stoppen zou een probleem betekenen voor een van de primaire levensbehoefte: eten
Stoppen met intensieve landbouw is dan ook niets meer dan "wishfull thinking" met de groeiende wereldbevolking.

Je hebt ook niet ongelijk in je gedachtegang maar je lijkt er moeite mee te hebben om de totale omvang van je voorstel te begrijpen en de risico's die dit voor de mondiale bevolking meebrengt.
1 maand geen eten en de halve wereldbevolking is dood.
Dan hebben we het er nog niet over hoe je even op mondiale schaal gaat regelen dat we er per direct mee stoppen, want anders heeft het natuurlijk geen nut.
1 wereld, 1 klimaat.
Ze hebben het niet overal zo goed als in nederland waar sommige mensen (lang niet allemaal) inderdaad in de mogelijkheid zijn om duur, maar minder milieubelastend, eten te kopen.

Heb je zelf voor de gein al eens een groententuintje gehad en ondervonden hoeveel werk dat is om daar eetbare groenten vanaf te halen?

Kronos

Assistent Bondscoach
Ik ga daar niet aan voorbij maar ik weeg wel dingen tegen elkaar af.
Per direct stoppen zou een probleem betekenen voor een van de primaire levensbehoefte: eten
Stoppen met intensieve landbouw is dan ook niets meer dan "wishfull thinking" met de groeiende wereldbevolking.

Je hebt ook niet ongelijk in je gedachtegang maar je lijkt er moeite mee te hebben om de totale omvang van je voorstel te begrijpen en de risico's die dit voor de mondiale bevolking meebrengt.
1 maand geen eten en de halve wereldbevolking is dood.
Dan hebben we het er nog niet over hoe je even op mondiale schaal gaat regelen dat we er per direct mee stoppen, want anders heeft het natuurlijk geen nut.
1 wereld, 1 klimaat.
Ze hebben het niet overal zo goed als in nederland waar sommige mensen (lang niet allemaal) inderdaad in de mogelijkheid zijn om duur, maar minder milieubelastend, eten te kopen.

Heb je zelf voor de gein al eens een groententuintje gehad en ondervonden hoeveel werk dat is om daar eetbare groenten vanaf te halen?
Ik heb er geen enkele moeite mee om de totale omvang te begrijpen. Maar je moet ergens beginnen, en als je begint met de conclusie dat het wel heel erg lastig is om die omslag te maken kom je logischerwijs nergens. Je hebt mij of iemand anders hier nergens horen zeggen dat we per direct moeten stoppen moet de huidige wereldwijde landbouw...

En ja, die groentetuin heb ik al jaren.

Bovenaan Onderaan