Algemene Nieuwsberichten

Hoetierick

Administrator
Medewerker

Hoezo is het sissen naar mensen hetzelfde als een mening verkondigen? Hier snap ik dus niks van.
Zo, even een andere mening dan de gangbare:

Eerlijk gezegd kan ik begrijpen dat dit wetvoorstel door de rechtbank wordt afgekeurd. Ben ik het er mee eens dat allerlei figuren "psst, psst, hey hoer" roepen? Nee natuurlijk niet. Maar als dit niet mag, dan mag elke fluitje richting dame, elk "waar gaan die beentjes naar toe" ook niet. Krijgen we dan ook een lokvrouw, die in de zomer met korte rok langs een bouwplaats loopt? Want ik heb nog nooit een bouwvakker horen roepen "pardon mevrouw, maar ik zou u graag een compliment willen geven over uw uiterlijk. U bent in deze kledingcombinatie een lust voor het oog en ik zou dit graag, indien ik niet te vrijpostig ben, aan u mede willen delen. Ik spreek daarbij niet alleen namen mezelf, maar ook namens een aantal collega's van mij".
Daarnaast hebben we het hier altijd over vrijheid van meningsuiting. Je mag alles roepen, zelfs zaken die door anderen als kwetsend ervaren worden. Oproep tot geweld, dat mag dan niet. En is dat een oproep tot geweld "pssst, hey hoer"? Nee, dat is het niet. Kwets ik daar iemand mee? Ja, dat wel. Loop ik het risico dat iemand boos wordt op mij, en dat ik zelf misschien slachtoffer van geweld word? Ja, ook. Net als dat ik midden in Rotterdam ga roepen dat ik ajaks een goede ploeg vind, dat ik bij de moskee ga roepen dat Allah een pedo is.
Is dat sisverbod terecht? Nee dus. Pak het op een andere manier aan. Laat mensen die moeite hebben met gelijke rechten voor een vrouw juist te maken krijgen met een vrouwelijke agent of rechter. Ram het er maar in, om het zomaar te zeggen.

Vedette

Arthur Shelby Jr.

Eerlijk gezegd kan ik begrijpen dat dit wetvoorstel door de rechtbank wordt afgekeurd. Ben ik het er mee eens dat allerlei figuren "psst, psst, hey hoer" roepen? Nee natuurlijk niet. Maar als dit niet mag, dan mag elke fluitje richting dame, elk "waar gaan die beentjes naar toe" ook niet. Krijgen we dan ook een lokvrouw, die in de zomer met korte rok langs een bouwplaats loopt? Want ik heb nog nooit een bouwvakker horen roepen "pardon mevrouw, maar ik zou u graag een compliment willen geven over uw uiterlijk. U bent in deze kledingcombinatie een lust voor het oog en ik zou dit graag, indien ik niet te vrijpostig ben, aan u mede willen delen. Ik spreek daarbij niet alleen namen mezelf, maar ook namens een aantal collega's van mij".
Daarnaast hebben we het hier altijd over vrijheid van meningsuiting. Je mag alles roepen, zelfs zaken die door anderen als kwetsend ervaren worden. Oproep tot geweld, dat mag dan niet. En is dat een oproep tot geweld "pssst, hey hoer"? Nee, dat is het niet. Kwets ik daar iemand mee? Ja, dat wel. Loop ik het risico dat iemand boos wordt op mij, en dat ik zelf misschien slachtoffer van geweld word? Ja, ook. Net als dat ik midden in Rotterdam ga roepen dat ik ajaks een goede ploeg vind, dat ik bij de moskee ga roepen dat Allah een pedo is.
Is dat sisverbod terecht? Nee dus. Pak het op een andere manier aan. Laat mensen die moeite hebben met gelijke rechten voor een vrouw juist te maken krijgen met een vrouwelijke agent of rechter. Ram het er maar in, om het zomaar te zeggen.
Ik ben het in principe met alles wat je zegt wel eens (het is lastig om op zoiets breeds een verbod in te voeren), maar volgens mij vallen die bouwvakkers over de beentjes die je noemt toch ook onder dat verbod? Gaat ook om naroepen.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Ik ben het in principe met alles wat je zegt wel eens (het is lastig om op zoiets breeds een verbod in te voeren), maar volgens mij vallen die bouwvakkers over de beentjes die je noemt toch ook onder dat verbod? Gaat ook om naroepen.
En staat dan ook beschreven wat wel en wat niet geroepen mag worden? Neem aan dat "slet en hoer" niet mag. Maar "Lekker ding"? Is dat een compliment of een belediging? En als ik op straat loop, en mijn blik valt op een mooie vrouw, mag ik haar wel geluidloos aanstaren? Mag ik wel een beweging maken? Mag ik zeggen "wow, wat ben jij knap" of "wat zit je haar leuk"? Niet te handhaven, dit verbod.

-040-

Trainer Coach
Blijkbaar niet. Heeft met een mate van opdringerigheid te maken. (Juristen kunnen dit draaien en beter verklaren) Als het vanaf de bouwplaats gebeurd is er weinig tot geen direct contact. Als de bouwvakker van de bouwplaats afloopt en de vrouw achtervolgt en roept “Zeg, waar gaan die lekkere beentjes heen”, dan weer wel.

Het probleem is natuurlijk dat het zeer interpretabel is.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
En staat dan ook beschreven wat wel en wat niet geroepen mag worden? Neem aan dat "slet en hoer" niet mag. Maar "Lekker ding"? Is dat een compliment of een belediging? En als ik op straat loop, en mijn blik valt op een mooie vrouw, mag ik haar wel geluidloos aanstaren? Mag ik wel een beweging maken? Mag ik zeggen "wow, wat ben jij knap" of "wat zit je haar leuk"? Niet te handhaven, dit verbod.
Klopt, niet te handhaven.. maaruh.. in het algemeen kun je er vanuit gaan dat kijken wel mag en roepen liever niet..? Is dat zo'n gekke conclusie? Waarom moet je een onbekende vrouw met een kort rokje op straat naroepen dat het een lekker ding is..?

-040-

Trainer Coach
Dat dus. Het idee erachter is prima en te begrijpen, maar een juiste uitvoering is niet/nauwelijks mogelijk. Als ik herhaaldelijk bij de kleuterschool meisjes aanspreken met “Hallo kleines Mädchen, wie geht es dir?“ dan is dat misschien niet strafbaar, maar dat er een keer een boze vader mij bezoekt...

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Klopt, niet te handhaven.. maaruh.. in het algemeen kun je er vanuit gaan dat kijken wel mag en roepen liever niet..? Is dat zo'n gekke conclusie? Waarom moet je een onbekende vrouw met een kort rokje op straat naroepen dat het een lekker ding is..?
Die tactiek heb ik, net als fluiten of toeteren, ook nooit begrepen. Maar dat ben ik.
Als er op mijn werk een knappe dame naar binnen loopt, zijn er hele volksstammen die van slag raken. Die gaan allerlei oergeluiden maken.

Maar goed. Iemand aanstaren is net zo goed vervelend. Althans, dat heb ik begrepen van mevrouw Hoetierick die het nog wel eens vervelend vind als er mannen zijn die haar niet in het gezicht aankijken, maar een centimeter of 20-30 lager en dan blijven staren. Ik begrijp dat wel, want ze heeft bij de verdeling redelijk vooraan gestaan, maar zij ervaart dat als lastig.

-040-

Trainer Coach
Die tactiek heb ik, net als fluiten of toeteren, ook nooit begrepen. Maar dat ben ik.
Als er op mijn werk een knappe dame naar binnen loopt, zijn er hele volksstammen die van slag raken. Die gaan allerlei oergeluiden maken.

Maar goed. Iemand aanstaren is net zo goed vervelend. Althans, dat heb ik begrepen van mevrouw Hoetierick die het nog wel eens vervelend vind als er mannen zijn die haar niet in het gezicht aankijken, maar een centimeter of 20-30 lager en dan blijven staren. Ik begrijp dat wel, want ze heeft bij de verdeling redelijk vooraan gestaan, maar zij ervaart dat als lastig.
Voortaan maar niet eens alleen het onderste knoopje van het overhemd dichtdoen. ;)

Vedette

Arthur Shelby Jr.

Of course, al is er natuurlijk nog wel een nuanceverschil tussen kijken en staren. En zodra je roept, zeker met een gezelschap van tien andere joelende mannetjes achter je, wordt het wel meteen een stuk intimiderender.

Afijn. Niet te handhaven. Dat klopt.

PSVkanalles

Aanvoerder

En verbod is misschien niet te doen. Maar het gaat hier wel om normen en waarden. Als je een mooie vrouw ziet, dan hou je gewoon je mond, en je gaat zeker niet staren. Fluiten of sissen is al helemaal niet goed te praten. Zeg dat iemand mooi is, kan wel, maar wel op een normale manier. Woorden als 'slet' is niet normaal. Maar voor sommige mannen is het te veel gevraagd om gewoon normaal te doen tegen vrouwen, of het nou lelijke of mooie vrouwen zijn.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
En verbod is misschien niet te doen. Maar het gaat hier wel om normen en waarden. Als je een mooie vrouw ziet, dan hou je gewoon je mond, en je gaat zeker niet staren. Fluiten of sissen is al helemaal niet goed te praten. Zeg dat iemand mooi is, kan wel, maar wel op een normale manier. Woorden als 'slet' is niet normaal. Maar voor sommige mannen is het te veel gevraagd om gewoon normaal te doen tegen vrouwen, of het nou lelijke of mooie vrouwen zijn.
Ja, dat klopt.
Blijft echter ondoenlijk om een wet aan te nemen die “onbehoorlijk” gedrag gaat verbieden.

Relix

Aanvoerder
Ja, dat klopt.
Blijft echter ondoenlijk om een wet aan te nemen die “onbehoorlijk” gedrag gaat verbieden.
Geen wet, geen politie, minder sociale acceptatie. Geen geklap van je medebouwvakker maar n "houdt je muil mafklapper, 't had mijn dochter kunnen zijn".

De Bondscoach

Maoïst van lichte zeden
Deze GIF laat de fijnstofconcentratie zien tijdens Oudjaarsnacht 2018. Er is een merkwaardige, hardnekkige vlek ergens in de buurt van Den Bosch, en het enige dat ik daarbij kan denken is: komt Theo Lucius niet uit Veghel?
https://t.co/ySQduMpccM

Teamspirit

Routinier
Nederland vuurwerkvrij? 'Het is een kwestie van langzaamaan gedrag veranderen' - https://nos.nl/l/2316553

Zijn we stiekem gewoon een communistisch land wat zich laat sturen in de richting die de overheid wil?

Als ik dit lees dan krijg ik er een ongemakkelijk gevoel bij, zijn we wel vrij in het westen? Ik ben nu voor de 2de keer in de VAE en als ik zie wat vrijheid hier betekent dan voel ik me hier vrijer en meer gerespecteerd door de overheid dan hoe de overheden met ons omgaan in Europa. En dit terwijl het een streng moslimland is, volgens het westen. Hoe langer ik naar de wereld kijk, hoe meer ik me afvraag of we met Europa niet op een rampkoers liggen om over 15 tot 20 jaar geregeerd te worden door een dictator.

En natuurlijk zijn er ook dingen die hier (VAE) minder vrij zijn, maar in je dagelijkse leven kan je alles, dus alcohol drinken, gearmd over straat lopen met je vrouw/vriendin, uitgaan, alles films bezoeken en nog veel meer.

Der Jaufe

Bondscoach
Het is een traditie die meer kost dan oplevert en waar n groot deel van de bevolking mee klaar is. Heeft mi weinig met inperken van vrijheid te maken maar met het gebruik van gezond verstand.

Teamspirit

Routinier
Het is een traditie die meer kost dan oplevert en waar n groot deel van de bevolking mee klaar is. Heeft mi weinig met inperken van vrijheid te maken maar met het gebruik van gezond verstand.
Het gaat mij niet om de traditie, of wat de meerderheid wil. Ik snap heel goed dat tradities veranderen, en dat het gebeurd is ook alleen maar goed. Het gaat mij om de toon van het artikel, en waarin staat dat de overheid ons denkpatroon wil aanpassen en ons in een richting wil duwen wat ik veel enger vind.

Der Jaufe

Bondscoach
Het gaat mij niet om de traditie, of wat de meerderheid wil. Ik snap heel goed dat tradities veranderen, en dat het gebeurd is ook alleen maar goed. Het gaat mij om de toon van het artikel, en waarin staat dat de overheid ons denkpatroon wil aanpassen en ons in een richting wil duwen wat ik veel enger vind.
Dat lees ik niet letterlijk in het artikel? in 1e instantie zijn babypijltjes en romeinse kaarsen verboden. Reden, relatief vaak onderdeel van de ongelukken en een gedeeltelijk verbod was haalbaar. Een volledig verbod is volgens mij nog geen meerderheid voor in de 2e kamer.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Van mij mag er best een verbod op vuurwerk komen voor het "normale publiek". Gaat toch regelmatig mis bij de volwassenen, daarop verder bordurend is het gek dat je kinderen er al mee ziet rondlopen (wat ook nog wel eens misgaat), tot slot wordt er nog wel eens een huisdier mee geterroriseerd.

Maar goed, ik heb er dan ook verder helemaal niks mee. Als het je hobby is, zal je vast boos zijn als je zoiets hoort. Dat de overheid je zgn je vrijheid wil afpakken kan ik niet veel mee. Het is vanwege de veiligheid en kosten. "Gedrag veranderen" betekent ook helemaal niet dat de overheid de bevolking met alles wil hersenspoelen. Om mensen van het vuurwerk af te krijgen, wat gewoon onveilig is, moet langzaam aan het gedrag veranderen. Das een hele normale conclusie. Dat geldt voor alles. Wil nog niet zeggen dat het ook lukt.

Bovenaan Onderaan