Algemene Nieuwsberichten

Der Jaufe

Assistent Bondscoach
https://www.ad.nl/binnenland/job-cohen-gaat-onderzoek-naar-transport-joden-door-ns-leiden~a73cd5a7/

:unsure::unsure::unsure::unsure::unsure:

* Waarom nu pas, na zo'n 75 jaar? Riekt een beetje naar geldzucht.
* Waarom wordt de NS verantwoordelijke gehouden en niet bijvoorbeeld de Duitse staat? Welke keus had de NS in deze? Klinkt een beetje hetzelfde als Erdogan's redenering dat Nederland verantwoordelijk is voor de genocide in Srebrenica.

Dit zou ook in "Ergenissen" kunnen.
Volgens mij ligt het initiatief bij de NS zelf, quote uit eerder artikel omtrent deze zaak
De commissie heeft de opdracht gekregen om te kijken hoe de NS op morele gronden kan overgaan tot individuele vergoedingen. De Spoorwegen verdienden geld door Joden naar kamp Westerbork te vervoeren in opdracht van de Duitse bezetter.
Dus de NS had misschien geen keus, maar verdiende er wel aan.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
ah, dat verklaard waarom ik niet zo snel iets kon vinden met de zoekmachine.
Volgens mij deden ze in die tijd niet zoveel aan sponsoring.

“Dit transport werd mede mogelijk gemaakt door all-secur, gedurende de doei-doei-weken”.

Ik vraag me af wat de NS haf moeten doen. Weigeren was ook geen optie, want dan mag je gewoon mee.

Der Jaufe

Assistent Bondscoach
Volgens mij deden ze in die tijd niet zoveel aan sponsoring.

“Dit transport werd mede mogelijk gemaakt door all-secur, gedurende de doei-doei-weken”.
Ik vraag me af wat de NS haf moeten doen. Weigeren was ook geen optie, want dan mag je gewoon mee.
Klopt weigeren was lastig. Vermoed dat de NS gaat kijken wat ze hebben verdiend aan deze ongure zaak en dat verdelen onder de nabestaanden danwel slachtoffers zelf. Waarbij t bedrag wel wordt omgerekend naar nu.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Klopt weigeren was lastig. Vermoed dat de NS gaat kijken wat ze hebben verdiend aan deze ongure zaak en dat verdelen onder de nabestaanden danwel slachtoffers zelf. Waarbij t bedrag wel wordt omgerekend naar nu.
Ik weet het niet.
Je zou het ook andersom kunnen doen, kijken wat die onderduikers gekost hebben en een factuurtje sturen.
Ik vond het raar dat 75 jaar na dato nog even een verrekening moet plaatsvinden.

Der Jaufe

Assistent Bondscoach
Ik weet het niet.
Je zou het ook andersom kunnen doen, kijken wat die onderduikers gekost hebben en een factuurtje sturen.
Ik vond het raar dat 75 jaar na dato nog even een verrekening moet plaatsvinden.
Zoals al eerder aangegeven, volgens mij ligt het initiatief voor deze actie bij de NS.

Ja, e.e.a. komt voort uit een eis, komt niet uit de NS zelf.
https://www.trouw.nl/home/ns-gaan-s...en-wegens-vervoer-joden-naar-kampen~a9be545a/
Kortom, n beetje late eis voor geld, t is ruim 70 jaar geleden.

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Ik weet het niet.
Ik ook. Eventueel nog nadenken over mensen, die er daadwerkelijk bij waren. Maar die zullen zo goed als dood zijn allemaal. Die familieleden hebben toch geen recht daarop?

Rednas

Administrator
Medewerker
https://www.ad.nl/voorne-putten/politie-bewaakt-woning-van-familie-kopschopper~a412ba2d/

Ik vind dit stiekem toch een mooi stukje karma. Ik heb een stuk van het kopschopfilmpje gezien en mijn handen jeuken dan. Lekker met z'n allen tegen 1. Zulke lui mogen ze van mij een hand afhakken.
Nou kan je zeggen dat het lullig is voor de familie dat de politie hun huis moet bewaken, maar anderzijds is dat uitschot wel een product van jouw opvoeding. Ik kan er niet ontzettend mee zitten. En de straf die die kopschoppers opgelegd zal worden zal ook wel weer ontzettend meevallen helaas. Als het slachtoffer mijn kind zou zijn, zou ik toch ernstig de neiging hebben om voor eigen rechter te spelen.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
https://www.ad.nl/voorne-putten/politie-bewaakt-woning-van-familie-kopschopper~a412ba2d/

Ik vind dit stiekem toch een mooi stukje karma. Ik heb een stuk van het kopschopfilmpje gezien en mijn handen jeuken dan. Lekker met z'n allen tegen 1. Zulke lui mogen ze van mij een hand afhakken.
Nou kan je zeggen dat het lullig is voor de familie dat de politie hun huis moet bewaken, maar anderzijds is dat uitschot wel een product van jouw opvoeding. Ik kan er niet ontzettend mee zitten. En de straf die die kopschoppers opgelegd zal worden zal ook wel weer ontzettend meevallen helaas. Als het slachtoffer mijn kind zou zijn, zou ik toch ernstig de neiging hebben om voor eigen rechter te spelen.
Mooi dat dit soort helden nu te maken krijgen met hun eigen gedrag.