In Nederland worden fors te weinig kinderen geboren. Frankrijk heeft dat probleem ook en stuurde een brief naar twintigers met de oproep: "Krijg een baby". Experts vinden dat Nederland ook iets moet doen. "Een kinderwens zou niet alleen voor de 'elite' moeten zijn."
www.nu.nl
Ik vind dit zoiets raars...
Er zijn ongekooflijk veel mensen op deze wereld. Teveel eigenlijk.
En dan gaan zogenaamde 'experts' oproepen tot meer kinderen krijgen.
Wat is dat voor een rare reflex?
Ik lees de argumenten, maar die vind ik heel kortzichtig.
Migratie lost eigenlijk een groot deel op, maar dan wordt gezegd dat 'migratie geen stabiele factor is'. M.a.w: we weten niet of migratie nog blijft in deze mate.
Dan valt zo'n 'expert' toch ook door de mand?
Als er iets is wat door klimaatverandering een zekerheidje is, is het wel migratie naar noordelijk europa, waar een leefbaar klimaat wat langer zal bestaan.
Wat niet in dit artikel staat, maar waar veel Nederlanders bang voor zijn, is dat 'we' onze cultuur kwijt raken, of iets in die richting, als we teveel migratie hebben ipv een hoger geboortecijfer.
Maar het tempo waarin de samenstelling van de bevolking verandert is zo laag dat er geen sprake kan zijn van een cultuurshock ofzo. En als iets geleidelijk gaat, daarbij aantekenend dat cultuur altijd al aan verandering onderhevig is door de tijd heen, dan is er aan wennen ook niet zo'n probleem.
Kortom: micro-oplossingen zonder de macroproblemen te zien. Dat vind ik van dit artikel.