Algemene Nieuwsberichten

Volgens mij - in ieder geval in mijn post - ging het niet over uit welke hoek het geweld vandaan kwam. Het ging over in hoeverre je terrorisme kunt terug voeren op een cultuur (die al dan niet 'toxisch' is). Het punt dat ik wilde maken, is dat dat tamelijk complex is. Ik noemde voorbeelden van extreemrechts geweld met de vraag: wat betekent dat voor onze westerse cultuur? Hoe moeten wij ons daar toe verhouden? Ik weet het antwoord niet...
Populisten bieden eenvoudige oplossingen: het ligt aan een 'achterlijke' cultuur. In tijden van crisis hebben we sowieso de neiging tot kokervisie: alles versmalt tot één hoofdschuldige. Maar zo eenvoudig is dat niet.
Dat het complex is lijdt geen twijfel.
Maar iets achterlijk noemen is toch niet populistisch?

Moeten we het normaal vinden als zelfs in ons land homofobie en vrouwenonderdrukking gepromoot wordt?
Of het nu gebaseerd is op culturele of religieuze opvattingen of op beide, doet er niet toe.

DAT is wat Kitty Herweijer in haar column aanroert; stop met wegkijken van wat op Nederlandse scholen gebeurt.
Kinderen zo indoctrineren is dweilen met de kraan open als je dit soort ongezonde en elders achterhaalde opvattingen de wereld uit wil helpen. Toch?

Dat het complex is lijdt geen twijfel.
Maar iets achterlijk noemen is toch niet populistisch?

Moeten we het normaal vinden als zelfs in ons land homofobie en vrouwenonderdrukking gepromoot wordt?
Of het nu gebaseerd is op culturele of religieuze opvattingen of op beide, doet er niet toe.

DAT is wat Kitty Herweijer in haar column aanroert; stop met wegkijken van wat op Nederlandse scholen gebeurt.
Kinderen zo indoctrineren is dweilen met de kraan open als je dit soort ongezonde en elders achterhaalde opvattingen de wereld uit wil helpen. Toch?
Ik ben het daar mee eens, maar kijk voor de grap eens op X naar reacties op de Canal Pride, en op de daar genoemde 'pisnicht' MP Jetten. Totaal toxisch, en laat zien dat homoaccepratie in delen van de 'witte' Nederlandse samenleving echt ver te zoeken is. Daarmee bagatelliseer ik niet de situatie op Nederlandse scholen, maar deze hele discussie gaat zo vaak over een stok om moslims (en 'woke') mee te slaan, en zo weinig over waar het zou moeten gaan: hoe helpen we lgtbq-mensen? 'Het probleem benoemen' kennen we nou wel - wat gaan we praktisch doen?

Ik ben het daar mee eens, maar kijk voor de grap eens op X naar reacties op de Canal Pride, en op de daar genoemde 'pisnicht' MP Jetten. Totaal toxisch, en laat zien dat homoaccepratie in delen van de 'witte' Nederlandse samenleving echt ver te zoeken is. Daarmee bagatelliseer ik niet de situatie op Nederlandse scholen, maar deze hele discussie gaat zo vaak over een stok om moslims (en 'woke') mee te slaan, en zo weinig over waar het zou moeten gaan: hoe helpen we lgtbq-mensen? 'Het probleem benoemen' kennen we nou wel - wat gaan we praktisch doen?
Kijk eens morgen op het PSV forum in de wedstrijdtopic. Iedereen is voor PSV. Het is maar net welke bron je wilt nemen.

Hoewel ik me verre houd van X en de andere "social media" kan ik je alleen maar gelijk geven wat betreft het volledig gebrek aan homo acceptatie in delen van de "witte" Nederlandse samenleving.
Het is dan ook geenszins mijn bedoeling om groepen mensen te betichten van wat dan ook. Generaliseren vind ik per definitie fout.

En de oplossing schud ik ook niet zo maar uit mijn mouw.
Maar ik constateer na 20 jaar onderwijs te hebben ontvangen en 36 jaar onderwijs te hebben gegeven dat de invloed van wat je op jonge leeftijd leert, heel bepalend kan zijn voor je doen en laten.

Daarom is het een zeer slechte zaak dat homofobie en vrouwenonderdrukking dagelijks gepromoot worden op diverse scholen in Nederland die zich bovendien afzijdig houden van b.v. "Lentekriebels".
Dus misschien is een praktische aanpak van het benoemde probleem wel dat de overheid zich gaat richten op zich daar bevindende taboes en censuur.

Want dat jaarlijks meer beveiliging van de Gay Pride nodig is, dat in Nederland wonende vrouwen zich anders moeten gedragen en anders worden bekeken dan mannen, zijn ongezonde zaken.
Tolerantie moet wel van twee kanten komen en dat lijkt niet meer vanzelfsprekend in onze huidige maatschappij.

Hoewel ik me verre houd van X en de andere "social media" kan ik je alleen maar gelijk geven wat betreft het volledig gebrek aan homo acceptatie in delen van de "witte" Nederlandse samenleving.
Het is dan ook geenszins mijn bedoeling om groepen mensen te betichten van wat dan ook. Generaliseren vind ik per definitie fout.

En de oplossing schud ik ook niet zo maar uit mijn mouw.
Maar ik constateer na 20 jaar onderwijs te hebben ontvangen en 36 jaar onderwijs te hebben gegeven dat de invloed van wat je op jonge leeftijd leert, heel bepalend kan zijn voor je doen en laten.

Daarom is het een zeer slechte zaak dat homofobie en vrouwenonderdrukking dagelijks gepromoot worden op diverse scholen in Nederland die zich bovendien afzijdig houden van b.v. "Lentekriebels".
Dus misschien is een praktische aanpak van het benoemde probleem wel dat de overheid zich gaat richten op zich daar bevindende taboes en censuur.

Want dat jaarlijks meer beveiliging van de Gay Pride nodig is, dat in Nederland wonende vrouwen zich anders moeten gedragen en anders worden bekeken dan mannen, zijn ongezonde zaken.
Tolerantie moet wel van twee kanten komen en dat lijkt niet meer vanzelfsprekend in onze huidige maatschappij.
Ik ben het met je eens dat de overheid meer moet sturen op een mooi programma als Lentekriebels. Het werkt dan ook niet mee dat de PVV dat programma 'seksuele woke-indoctrinatie" noemt en de projectweek in het basisonderwijs wil afschaffen. Sowieso zie je bij partijen als de PVV en de BBB dat ze niets moeten hebben van vakken die richting burgerschap gaan.
Dat vind ik dus zo moeilijk als Wilders meteen de gehele moslimgemeenschap aanvalt na de aanslag in Berlijn. Zoals ik eerder al zei: het is gewoon echt problematisch hoe in brede kringen in de moslimgemeenschap wordt nagedacht over gays, maar laten grote partijen als de PVV en de BBB dan ook volop programma's als Lentekriebels (of queer moslimorganisaties als Maruf) dan ook volop steunen. Dan gebeurt er tenminste iets.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met je eens dat de overheid meer moet sturen op een mooi programma als Lentekriebels. Het werkt dan ook niet mee dat de PVV dat programma 'seksuele woke-indoctrinatie" noemt en de projectweek in het basisonderwijs wil afschaffen. Sowieso zie je bij partijen als de PVV en de BBB dat ze niets moeten hebben van vakken die richting burgerschap gaan.
Dat vind ik dus zo moeilijk als Wilders meteen de gehele moslimgemeenschap aanvalt na de aanslag in Berlijn. Zoals ik eerder al zei: het is gewoon echt problematisch hoe in brede kringen in de moslimgemeenschap wordt nagedacht over gays, maar laten grote partijen als de PVV en de BBB dan ook volop programma's als Lentekriebels (of queer moslimorganisaties als Maruf) dan ook volop steunen. Dan gebeurt er tenminste iets.
Volledig met je eens dat de manier waarop Wilders omgaat met moslims te triest voor woorden is.
Het liefst zag ik dat vandaag nog er van overheidswege verordonneerd kon worden dat Lentekriebels verplichte leerstof wordt op ALLE scholen.

En dat zowel COC als Maruf alle ruimte krijgen zich te profileren op diverse fronten.
Helaas zijn we nog ver af van een maatschappij waar elk mens zichzelf kan zijn, waar man en vrouw volledig gelijkwaardig zijn en waar verdraagzaamheid het toverwoord is.

Als over "Heilige Boeken" in alle religies maar gewoon respectvol gedebatteerd kon worden , waren we al een heel eind op de goede weg.
Maar hoe dat te bereiken?

En hierbij mijn probleem met je voorbeeld van extreemrechts: extreemrechts is bij westerse Europeanen nog steeds in de minderheid (wel groot, toegegeven). Het beeld over homo’s en vrouwen lijkt bij moslims veel grootschaliger te zijn en iedere generatie lijkt conservatiever te zijn dan die daarvoor. Dat is heel schrikbarend. Dat leidt misschien niet gelijk tot geweld, maar dat geweld (zoals de aanslag op Pride) komt wel voort uit een overkoepelende toxische cultuur (zonder volledig te willen generaliseren). Nou ben ik sowieso geen fan van religie, ook niet van het christendom, maar christelijke aanslagen komen in Europa een stuk minder vaak voor.
Je hebt zeker een punt qua terroisme dreiging. En terecht zeg je dat de isamitische jeugd steeds conservatiever lijkt te worden. Echter dat laatste (groei van het conservatisme) is helaas een trend die wie niet alleen bij de Abrahamistische geloven zien. We zien dat ook enorm toenemen bij het atheïsme. En waar terrorisme dreiging maar van een kleine groepje van een kleine minderheid komt, is het conservatisme van atheïsten een veel groter probleem, omdat dat de grootste groep mensen is.

En dat bekekent dat er steeds minder acceptatie is voor lhtbi+ mensen. Dat wordt gezien is woke en dat wordt gezien als links en kwalijk. Het wordt steeds moeilijker om uit de kast te komen. En niet alleen de lhtbi+ hebben een probleem, ook vrouwen. Want door de opkomst van Andrew Tate, zijn er steeds meer jongeren die vinden dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben als ze hadden in 1850.

Dus terrorisme is zeker een dreiging, maar de olifant in de kamer is toch echt het conservatisme dat in alle groepen van de samenleving toeneemt.

Je hebt zeker een punt qua terroisme dreiging. En terecht zeg je dat de isamitische jeugd steeds conservatiever lijkt te worden. Echter dat laatste (groei van het conservatisme) is helaas een trend die wie niet alleen bij de Abrahamistische geloven zien. We zien dat ook enorm toenemen bij het atheïsme. En waar terrorisme dreiging maar van een kleine groepje van een kleine minderheid komt, is het conservatisme van atheïsten een veel groter probleem, omdat dat de grootste groep mensen is.

En dat bekekent dat er steeds minder acceptatie is voor lhtbi+ mensen. Dat wordt gezien is woke en dat wordt gezien als links en kwalijk. Het wordt steeds moeilijker om uit de kast te komen. En niet alleen de lhtbi+ hebben een probleem, ook vrouwen. Want door de opkomst van Andrew Tate, zijn er steeds meer jongeren die vinden dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben als ze hadden in 1850.

Dus terrorisme is zeker een dreiging, maar de olifant in de kamer is toch echt het conservatisme dat in alle groepen van de samenleving toeneemt.
Alles en iedereen die naar 1 groep als oorzaak wijst begin ik aardig te wantrouwen, bijsmaak van een verborgen agenda. Zie Wilders die er als de kippen bij is om de aanslag en oorzaak in Duitsland te benoemen met net zo snel een lelijke tweet over de pride in Amsterdam plaatst.

Zoals je zegt, een breed maatschappelijk probleem wat op diverse plaatsen de kop op steekt, hoor van collega's hoe zonen die in een doorsnee niet gelovig gezin opgroeien ineens zeer conservatieve opvattingen beginnen te uitten over de rol van de vrouw.

Als we t hebben over belang van onderwijs, en hoe jongeren rap conservatiever worden, past dit daar wel bij:

Zie hier het bewijs dat vrijheid van onderwijs compleet is doorgeschoten.
De onderwijswet en de grondwet zijn heel rap aan herziening toe...

Dit is een afgrijselijke ontwikkeling waar alleen maar narigheid van kan komen.

Stop al het ideologisch onderwijs en geef gewoon onderwijs!
Ideologische dingen doet men maar in de vrije tijd, in weekendschooltjes o.i.d.
Geen uitzonderingen voor Christelijk, Islamitisch of Fascistisch onderwijs!!

Als we t hebben over belang van onderwijs, en hoe jongeren rap conservatiever worden, past dit daar wel bij:

Bijkomend nadeel dat het er ook voor zorgt dat de verschillende kinderen elkaar niet tegenkomen. Iedereen (incl ouders) blijft in zijn bubbel.

Dat klinkt ook een beetje extreem niet?

Dat klinkt ook een beetje extreem niet?

Waarom is dat extreem volgens jou?

Ik vind het extreem om publiekelijk onderwijs een ideologische/religieuze basis te laten hebben.

Wat vind je van de FvD school?
En vind je dat anders dan een islamtische school, zo ja hoe anders?

En laat ik t ook eens omdraaien.
Wat zijn de voordelen van dit soort types onderwijs volgens jou?

Hiep hoi een nieuwe wijze om de polarisatie in de samenleving extra voeding te geven. Ik ben al een tijdje werving van extreem rechtste rakkers op facebook zo beu dat ik tegenwoordig iedereen die zoiets post (vriend of geen vriend) blok. Een discussie is met de meeste van die gasten niet te doen, luisteren doen ze toch niet, schelden en daar komt zoveel onzin bij kijken. En ja.. veel van die lui zien Hongarije als het beloofde land.. Flikker toch een eind op man.

Iets met een kind en badwater
Oneens, en ik heb scholen met de bijbel gezeten die best goed hun best gedaan hebben om open en welkom te zijn, ook voor kinderen die niks met de bijbel hebben. Het kerkelijke sousje maakt niet de school goed, of beter, of sterker. Het is oprecht deel van het badwater. En in sommige gevallen is het verontreinigd en voedt t juist vooroordelen en creeerd afstand. Lekker mixen en om leren gaan met het ruimte geven voor waardes, cultuurverschillen en geloof. Maar t moet geen onderdeel van de indentiteit en inhoud zijn van een school om een bepaald (religieus) dogma(s) en overtuigingen aan te hangen of bij te brengen.

Ik vind dit zoiets raars...
Er zijn ongekooflijk veel mensen op deze wereld. Teveel eigenlijk.
En dan gaan zogenaamde 'experts' oproepen tot meer kinderen krijgen.
Wat is dat voor een rare reflex?

Ik lees de argumenten, maar die vind ik heel kortzichtig.
Migratie lost eigenlijk een groot deel op, maar dan wordt gezegd dat 'migratie geen stabiele factor is'. M.a.w: we weten niet of migratie nog blijft in deze mate.
Dan valt zo'n 'expert' toch ook door de mand?
Als er iets is wat door klimaatverandering een zekerheidje is, is het wel migratie naar noordelijk europa, waar een leefbaar klimaat wat langer zal bestaan.

Wat niet in dit artikel staat, maar waar veel Nederlanders bang voor zijn, is dat 'we' onze cultuur kwijt raken, of iets in die richting, als we teveel migratie hebben ipv een hoger geboortecijfer.
Maar het tempo waarin de samenstelling van de bevolking verandert is zo laag dat er geen sprake kan zijn van een cultuurshock ofzo. En als iets geleidelijk gaat, daarbij aantekenend dat cultuur altijd al aan verandering onderhevig is door de tijd heen, dan is er aan wennen ook niet zo'n probleem.

Kortom: micro-oplossingen zonder de macroproblemen te zien. Dat vind ik van dit artikel.

Migratie lost eigenlijk een groot deel op, maar dan wordt gezegd dat 'migratie geen stabiele factor is'. M.a.w: we weten niet of migratie nog blijft in deze mate.
Als er iets is wat door klimaatverandering een zekerheidje is, is het wel migratie naar noordelijk europa, waar een leefbaar klimaat wat langer zal bestaan.

Wat niet in dit artikel staat, maar waar veel Nederlanders bang voor zijn, is dat 'we' onze cultuur kwijt raken, of iets in die richting, als we teveel migratie hebben ipv een hoger geboortecijfer.
Maar het tempo waarin de samenstelling van de bevolking verandert is zo laag dat er geen sprake kan zijn van een cultuurshock ofzo. En als iets geleidelijk gaat, daarbij aantekenend dat cultuur altijd al aan verandering onderhevig is door de tijd heen, dan is er aan wennen ook niet zo'n probleem.

Kortom: micro-oplossingen zonder de macroproblemen te zien. Dat vind ik van dit artikel.
Het lijkt alsof het groeimodel het enige is wat ons vooruit kan helpen, zelfs als dat de wereld om ons heen naar de gallemiezen helpt. Een gekke wereld.

Minder mensen zou zo'n beetje alle problemen in de wereld oplossen. Voedseltekorten, klimaatproblemen, de woningmarkt en nog veel meer. Het enige probleem van een te laag geboortecijfer is dat we de hoeveelheid ouderen niet fatsoenlijk kunnen opvangen, zowel financieel als qua zorg. Is dat dan belangrijker dan al het andere? We zijn slim genoeg om daar een oplossing voor te bedenken.

Minder mensen zou zo'n beetje alle problemen in de wereld oplossen. Voedseltekorten, klimaatproblemen, de woningmarkt en nog veel meer. Het enige probleem van een te laag geboortecijfer is dat we de hoeveelheid ouderen niet fatsoenlijk kunnen opvangen, zowel financieel als qua zorg. Is dat dan belangrijker dan al het andere? We zijn slim genoeg om daar een oplossing voor te bedenken.

Dat is (deels) op te lossen met migratie

Terug
Bovenaan Onderaan