Dat het complex is lijdt geen twijfel.Volgens mij - in ieder geval in mijn post - ging het niet over uit welke hoek het geweld vandaan kwam. Het ging over in hoeverre je terrorisme kunt terug voeren op een cultuur (die al dan niet 'toxisch' is). Het punt dat ik wilde maken, is dat dat tamelijk complex is. Ik noemde voorbeelden van extreemrechts geweld met de vraag: wat betekent dat voor onze westerse cultuur? Hoe moeten wij ons daar toe verhouden? Ik weet het antwoord niet...
Populisten bieden eenvoudige oplossingen: het ligt aan een 'achterlijke' cultuur. In tijden van crisis hebben we sowieso de neiging tot kokervisie: alles versmalt tot één hoofdschuldige. Maar zo eenvoudig is dat niet.
Maar iets achterlijk noemen is toch niet populistisch?
Moeten we het normaal vinden als zelfs in ons land homofobie en vrouwenonderdrukking gepromoot wordt?
Of het nu gebaseerd is op culturele of religieuze opvattingen of op beide, doet er niet toe.
DAT is wat Kitty Herweijer in haar column aanroert; stop met wegkijken van wat op Nederlandse scholen gebeurt.
Kinderen zo indoctrineren is dweilen met de kraan open als je dit soort ongezonde en elders achterhaalde opvattingen de wereld uit wil helpen. Toch?