Algemene Nieuwsberichten

De belangrijkste verkiezingen in Europa dit jaar. Peter Magyar zegt meer samen te willen werken met Europa. Of hij ook de hulp voor Oekraïne gaat steunen is wel de vraag, aangezien hij daar wil kritisch op is. Omdat hij een oudgediende is van de Fidesz partij verwacht ik eigenlijk niet heel veel verandering. Aan de andere kant, slechter dan Orban kan het niet. De EU (met uitzondering van de patriots) is blij als Orban verliest.

Donald Trump en Vladimir Poetin zullen minder blij zijn als Orban verliest.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het lijkt me kiezen tussen twee kwaden, waarbij het ware gezicht van nummer 2 later zichtbaar wordt. Maar we wachten maar af.

De belangrijkste verkiezingen in Europa dit jaar. Peter Magyar zegt meer samen te willen werken met Europa. Of hij ook de hulp voor Oekraïne gaat steunen is wel de vraag, aangezien hij daar wil kritisch op is. Omdat hij een oudgediende is van de Fidesz partij verwacht ik eigenlijk niet heel veel verandering. Aan de andere kant, slechter dan Orban kan het niet. De EU (met uitzondering van de patriots) is blij als Orban verliest.

Donald Trump en Vladimir Poetin zullen minder blij zijn als Orban verliest.

Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het lijkt me kiezen tussen twee kwaden, waarbij het ware gezicht van nummer 2 later zichtbaar wordt. Maar we wachten maar af.

Peter Magyar wil samenwerken met de EU maar niet tegen elke prijs. Zowel Fidesz als Tisza zijn rechts. Maar ik verwacht wel verschillen. Het hele systeem hier draait op corruptie. Heel veel EU geld is naar Orban en zijn maatjes gegaan. Orban verkoopt alles in Hongarije voor een extreem zacht prijsje aan familie en vrienden. Ik heb daarin meer vertrouwen in Magyar.

Daarnaast is Orban is een Russisch poppetje geworden, dat is Magyar niet. Tussen de EU meetings werden zaken door de minister van buitenlandse zaken direct doorgespeeld aan Poetin en cornuiten. Magyar vind een band met Rusland prima maar net zoals een ander land.

Zowel Fidesz als Tisza zijn rechts. Er zijn 2 andere partijen die nog mogen strijden op de laatste 7 zetels. Niet iedereen is happy met Tisza maar iedereen weet dat het nu of nooit is.
Ondanks een waarschijnlijke 2/3 meerderheid van Tisza blijft het afwachten. Orban wijzigt de spelregels continue, het is al een oneerlijke strijd en als hij blijft zitten dan zijn er geen volgende verkiezingen meer.. Dan Is Magyar op zijn minst een poging waard.

Donald Trump en Vladimir Poetin zijn niet blij want ze raken hun veto en invloed kwijt in de EU. Daarnaast zijn er geen telefoon gesprekken meer tussen Rusland en Hongarije tijdens een break van een EU vergadering, worden er geen Russische punten op de EU vergaderingen gezet en is er minder kans op lekker vanuit de NAVO en EU naar Poetin. Ook is Orban voor Trump de leermeester van hoe je een systeem kunt omgooien. Dus wie weet wordt bij wel adviseur :)

Aangezien verkiezingen van nationaal belang zijn, wordt de Fidesz campagne betaald van belastinggelden. Met als gevolg dat de staatskas leeg is.

Laatst bewerkt:
Nog een halfuur kan er gestemd worden in Hongarije, wat we nu al wel weten is dat de opkomst hoger is dan ooit. De eerste uitslagen worden rond 20:00 verwacht.

Nog een halfuur kan er gestemd worden in Hongarije, wat we nu al wel weten is dat de opkomst hoger is dan ooit. De eerste uitslagen worden rond 20:00 verwacht.

Zou het niet al lang geregeld zijn dat Orban wint, linksom of rechtsom?

Ik heb er zeer weinig vertrouwen in iig

Zou het niet al lang geregeld zijn dat Orban wint, linksom of rechtsom?

Ik heb er zeer weinig vertrouwen in iig
En als Magyar wint gaat Orban via al zijn hooggeplaatste vriendjes wel een hertelling afdwingen en anders rechtzaken. Dit is een Trump-adept. Die gaat verkiezingsfraude claimen en de boel zoveel mogelijk frustreren. En je zult zien dat Trump hem gelijk zal steunen.

33% is binnen en het lijkt de goede kant op te gaan voor de partij van Peter Magyar. Hij staat nu op 132 zetels. Er zijn 100 zetels nodig voor een meerderheid, 133 voor een supermeerderheid.

Viktor Orban heeft zojuist Peter Magyar gefeliciteerd. Peter Magyar heeft de overwinning geclaimd.

Dit is het einde van het tijdperk Viktor Orban. :party:

Viktor Orban heeft zojuist Peter Magyar gefeliciteerd. Peter Magyar heeft de overwinning geclaimd.

Na het tellen van 46% van de stemmen staat de de Tisza-partij van Peter Magyar op 135 zetels. Dat is meer dan 2/3. Als dit de uitslag wordt dan kan deze partij de grondwet aanpassen en veel maatregelen die Viktor Orban heeft ingevoerd terugdraaien.

Zoals gezegd, dit had ik zeker niet verwacht, en blijf t gevoel houden dat er een addertje onder t gras zit.
Orban die zo makkelijk een nederlaag accepteert, na jarenlange opbouw van zn dictatuur?
Smells fishy.

Ben zeer benieuwd waar die Magyar mee gaat komen.
Hoop voor Hongarije en de EU dat t niet van de regen in de drup gaat.

Wat een geweldige avond. 2/3 meederheid(138) is gehaald bij 94.66% van de stemmen. Wij waren op 200 meter het plein waar Tisza partij was en Magyar nu zijn toespraak houd. De jongere generatie kwamen feestend het metro station naar boven. Teksten als "Russen naar huis", leuzen over Orban... feestvierend. In de metro was het dubbel feestende mensen en huilende mensen (blijdschap)... De opluchting is heel groot. Wij hadden ook niet verwacht dat dit zonder slag of stoot zou gebeuren.. geweldig

Wat een geweldige avond. 2/3 meederheid(138) is gehaald bij 94.66% van de stemmen. Wij waren op 200 meter het plein waar Tisza partij was en Magyar nu zijn toespraak houd. De jongere generatie kwamen feestend het metro station naar boven. Teksten als "Russen naar huis", leuzen over Orban... feestvierend. In de metro was het dubbel feestende mensen en huilende mensen (blijdschap)... De opluchting is heel groot. Wij hadden ook niet verwacht dat dit zonder slag of stoot zou gebeuren.. geweldig

Hij spreekt mooie woorden tijdens zijn speech over terugbrengen van onafhankelijke media en justitie, terugdringen corruptie en volledige samenwerking met de EU.
Dat is hoopgevend.

Ondertussen in NL:

Geert Wilders, vriend en aanhanger van Orbán, reageert op X. "Orbán was de enige leider met ballen in de EU. Streng op migratie en anti-woke. Boedapest is dankzij hem een oase van veiligheid vergeleken met Amsterdam, Brussel of Parijs. Nu zitten we met zwakkelingen als Jetten, Macron, Sanchez en Merz. Een trieste dag. Maar we blijven vechten!"

Mag ik een teiltje? :braak:

Mooi, was gister nog wat sceptisch maar nu voorzichtig hoopvol. Met alles wat gaande is hebben we weinig aan een niet verenigd Europa, dus dit kan een positief effect hebbe.

De 2/3 meerderheid is an isch mooi, mits mensen echt voor deze partij gingen en niet zozeer anti Orban hebben gestemd, anders kunnen radicale hervormingen zo weer voedingsbodem voor een volgende (of dezelfde) Orban zijn.

Laten we hopen dat er een Hongaarse lente aanbreekt.

Mooi, was gister nog wat sceptisch maar nu voorzichtig hoopvol. Met alles wat gaande is hebben we weinig aan een niet verenigd Europa, dus dit kan een positief effect hebbe.

De 2/3 meerderheid is an isch mooi, mits mensen echt voor deze partij gingen en niet zozeer anti Orban hebben gestemd, anders kunnen radicale hervormingen zo weer voedingsbodem voor een volgende (of dezelfde) Orban zijn.
Wij hadden dit ook niet verwacht. Vooral wat er aan de verkiezingen vooraf is gegaan. Het geloof kwam eigenlijk pas bij 30% van de telling, waarbij Tisza tegen een 2/3 meerderheid aanzat en Orban, Magyar feliciteerde met zijn over winning.

Heel veel mensen hebben anti Orban gestemd. Het land is van top tot teen corrupt. Als je ziet hoeveel miljarden er achterover zijn gedrukt, dat is niet te geloven. Mensen zien dat ook of verliezen zelfs hun baan omdat zij (of partner) niet Orban gezind zijn. Als je de reacties ziet op straat, in de metro dan zie je de opluchting. Fidesz zien we (voorlopig) niet meer terug.

Nu ben ik benieuwd hoeveel van deze bestuurders nog in het land zijn over een maand, want ik lees al dat een aantal zich hebben voorbereid op vertrek.

De speech van Magyar was duidelijk. Er werden al de nodige mensen verzocht op te stappen. Van verantwoordelijke van de publieke media, tot het gerechtshof. Hier gaat echt het mes in.

Vadaag werd ik dus wakker in Magyar-orsag, Peter. Heerlijk. 99% van de stemmen geteld en de 2/3 houd hij. Mijn dag kan niet meer stuk!

verkiezingen.PNG

Laatst bewerkt:
Wij hadden dit ook niet verwacht. Vooral wat er aan de verkiezingen vooraf is gegaan. Het geloof kwam eigenlijk pas bij 30% van de telling, waarbij Tisza tegen een 2/3 meerderheid aanzat en Orban, Magyar feliciteerde met zijn over winning.

Heel veel mensen hebben anti Orban gestemd. Het land is van top tot teen corrupt. Als je ziet hoeveel miljarden er achterover zijn gedrukt, dat is niet te geloven. Mensen zien dat ook of verliezen zelfs hun baan omdat zij (of partner) niet Orban gezind zijn. Als je de reacties ziet op straat, in de metro dan zie je de opluchting. Fidesz zien we (voorlopig) niet meer terug.

Nu ben ik benieuwd hoeveel van deze bestuurders nog in het land zijn over een maand, want ik lees al dat een aantal zich hebben voorbereid op vertrek.

De speech van Magyar was duidelijk. Er werden al de nodige mensen verzocht op te stappen. Van verantwoordelijke van de publieke media, tot het gerechtshof. Hier gaat echt het mes in.

Vadaag werd ik dus wakker in Magyar-orsag, Peter. Heerlijk. 99% van de stemmen geteld en de 2/3 houd hij. Mijn dag kan niet meer stuk!

Bekijk bijlage 8265
Wat fijn! Dit soort resultaten zijn nodig om het tij te keren.
Op naar een eensgezind, sterk Europa.

Ik zeg je, op termijn komt ook het VK er gewoon weer bij.

Bekijk bijlage 8265

Bijzonder ook wel, puur als sidenote, dat alle stemmen naar rechtse partijen gaan, waarvan 6 zetels naar zeer extreem rechts, Fidesz als radicaal rechts, en Magyar in feite ook kneiterrechts, maar ff afwachten hoe rechts precies.

Terug
Bovenaan Onderaan