Algemeen Directeur

Wat een onzin weer, sorry.

Heb even de hoogtepunten van de afgelopen 5 jaar scouting voor je op een rijtje gezet: Propper, Angelino, Moreno, Guardado, Lozano, Malen, Rodriquez, Madueke, Dumfries, Mauro, Thomas, Max en Zahavi. Plus, nog onbewezen: Fein, Sangare en Gotze. Goede tot uitstekende spelers voor PSV, die ook nog eens veel opgebracht hebben.

En ja, er zitten uiteraard ook een boel miskopen tussen (en vorig jaar hele dure), dat weet ik ook wel, maar er is geen enkel scoutingsapparaat in het betaalde voetbal die alleen maar voltreffers heeft.

Dus waar zou Toon meer aandacht aan moeten gaan schenken? Tja dat je het aantal missers zoveel mogelijk beperkt, lijkt me logisch, en ik ga ervan uit dat die ook besproken worden.
Ik denk dat Razinho vooral doelt op scouten in de zin van onbekende spelers opsporen. De meeste van de spelers die jij opnoemt speelde al in de eredivisie of een andere bekende competitie. Een Gotze of Rodriguez zijn niet bepaald ontdekkingen van onze scouting te noemen. Een Mauro natuurlijk wel, dat was gewoon goed gescout.

Ik ben het in de strekking niet eens met Razinho zijn betoog. Waar ik het wel mee eens ben, is dat onze scouting veel beter kan/moet. Waar wij vroeger bekend om stonden waren de Dzsudzsak's, Farfan's etc. van deze wereld, komen we nu toch veelal uit bij spelers die of goed draaien in de eredivisie of net buiten de boot vallen in een grotere competitie, of talenten van een topclub die je hierheen kan halen omdat ze zicht hebben op speeltijd (Malen, Madueke). Niets mis mee natuurlijk, dat moeten we ook zeker niet loslaten. Maar het zou mooi zijn als we weer een scouting hebben die parels uit het buitenland opspoort. Dat is nu alleen nog maar belangrijker geworden, het allerliefst haal je een speler naar Eindhoven voor hij op de radar komt bij andere clubs. Dat was vroeger onze troef maar momenteel doen onze vrienden uit Amsterdam dat veel beter dan wij.
 
Ik denk dat Razinho vooral doelt op scouten in de zin van onbekende spelers opsporen. De meeste van de spelers die jij opnoemt speelde al in de eredivisie of een andere bekende competitie. Een Gotze of Rodriguez zijn niet bepaald ontdekkingen van onze scouting te noemen. Een Mauro natuurlijk wel, dat was gewoon goed gescout.

Ik ben het in de strekking niet eens met Razinho zijn betoog. Waar ik het wel mee eens ben, is dat onze scouting veel beter kan/moet. Waar wij vroeger bekend om stonden waren de Dzsudzsak's, Farfan's etc. van deze wereld, komen we nu toch veelal uit bij spelers die of goed draaien in de eredivisie of net buiten de boot vallen in een grotere competitie, of talenten van een topclub die je hierheen kan halen omdat ze zicht hebben op speeltijd (Malen, Madueke). Niets mis mee natuurlijk, dat moeten we ook zeker niet loslaten. Maar het zou mooi zijn als we weer een scouting hebben die parels uit het buitenland opspoort. Dat is nu alleen nog maar belangrijker geworden, het allerliefst haal je een speler naar Eindhoven voor hij op de radar komt bij andere clubs. Dat was vroeger onze troef maar momenteel doen onze vrienden uit Amsterdam dat veel beter dan wij.
Maar de wereld is echt veranderd de afgelopen 5-10 jaar. Echte pareltjes worden tegenwoordig gewoon opgekocht door de ManCity's van deze wereld. Dat kun je de scouting wel verwijten, maar een ander scoutingsteam kan die ook niet naar PSV halen. Tenzij je wilt gaan scouten in Indonesie of Mongolie of zoiets, daar zul je nog steeds een van de weinigen zijn. Maar ik vermoed dat dat niet is wat je zou willen.
 
Ik denk dat Razinho vooral doelt op scouten in de zin van onbekende spelers opsporen. De meeste van de spelers die jij opnoemt speelde al in de eredivisie of een andere bekende competitie. Een Gotze of Rodriguez zijn niet bepaald ontdekkingen van onze scouting te noemen. Een Mauro natuurlijk wel, dat was gewoon goed gescout.

Ik ben het in de strekking niet eens met Razinho zijn betoog. Waar ik het wel mee eens ben, is dat onze scouting veel beter kan/moet. Waar wij vroeger bekend om stonden waren de Dzsudzsak's, Farfan's etc. van deze wereld, komen we nu toch veelal uit bij spelers die of goed draaien in de eredivisie of net buiten de boot vallen in een grotere competitie, of talenten van een topclub die je hierheen kan halen omdat ze zicht hebben op speeltijd (Malen, Madueke). Niets mis mee natuurlijk, dat moeten we ook zeker niet loslaten. Maar het zou mooi zijn als we weer een scouting hebben die parels uit het buitenland opspoort. Dat is nu alleen nog maar belangrijker geworden, het allerliefst haal je een speler naar Eindhoven voor hij op de radar komt bij andere clubs. Dat was vroeger onze troef maar momenteel doen onze vrienden uit Amsterdam dat veel beter dan wij.

Madueke dus. Dat was/is een sterk staaltje scouting. Talentvolle jongen die bij Tottenham niet aan de bak komt, maar gewoon erg talentvol is. Het zegt genoeg dat Arsenal hem naar verluid al weer wilde hebben vorig seizoen. Verder wel eens dat wij niet zo veel ''pareltjes'' meer uit het buitenland halen die nog onder de radar zitten. Ik ben het echter met Rico eens dat dit ook wel erg moeilijk is geworden. Topclubs zien die pareltjes ook. Je kunt als PSV wel krampachtig gaan zoeken naar ''pareltjes'' voor de andere clubs ze zien, maar die zitten allemaal in dezelfde markt, waardoor de kans groot wordt dat je dan maar overhaast spelers bestempelt als talent en ze koopt voordat je denkt dat andere clubs het ook gaan zien. Ajax trekt ze wel aan, ogenschijnlijk, maar je moet eerlijk zijn in dat Ajax een zekere aantrekkingskracht heeft voor talenten. Ajax heeft dat hele door ontwikkelen van talenten en springplank voor de top van Europa marketingplan best goed uitgevoerd, mede door het geld dat ze bezitten en de reputatie die o.a. wordt ontleend aan de jeugdopleiding. Zo'n Kudus kon ook naar grote buitenlandse clubs, maar kiest voor Ajax omdat Ajax momenteel in het buitenland het hoogst aangeschreven staat en een reputatie heeft als die springplank. Je kunt als PSV natuurlijk als je paarden wedden op het proberen te concurreren met Ajax in die zin, maar dat is niet verstandig. In plaats daarvan spreid PSV. Waar mogelijk worden die pareltjes opgepikt (zie Madueke), maar PSV heeft best een goede strategie gevoerd de laatste jaren door spelers (zowel talenten als ervaren spelers) op te pikken die bij te groot waren voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. PSV werpt zich dan op als iets dat er tussenin zit en ontwikkelt die spelers. Madueke, Malen, Angelino, maar dus ook Guardado en Moreno. Natuurlijk moet je dan nog steeds wel goed scouten, want anders krijg je praktijken als vorig jaar. Echter, deze strategie heeft PSV genoeg goede spelers opgeleverd afgelopen seizoen. Zo'n Fein kan er ook maar zomaar weer eentje zijn. Als die goed blijkt, koop je hem voor 6m en heb je een 22-jarige speler die je door kunt ontwikkelen. Dat een speler vanuit een kleine club of het jeugdelftal van een topclub niet meteen kan aanhaken bij die miljoenenselecties van de topclubs is niet gek.

Op vorig jaar na was de scouting eigenlijk helemaal niet zo slecht bij PSV, het lag mijns inziens veel meer aan achterhaalde spelopvattingen en te weinig ervaring, waardoor er Europees (op 1 jaar na, of wellicht 2 als je die CL poule des doos 18/19 meerekent, waarin PSV het nog verdienstelijk deed) wanprestaties werden geleverd. Onze coaches konden maar 1 systeem spelen of maakten rare keuzes. We hebben de afgelopen jaren met elftallen gespeeld waar je gewoon makkelijk Europees mee moet overwinteren en ook gewoon voor het kampioenschap speelt. Dat laatste lukte meestal wel, dat eerste niet. De Belgen doen het al jaren. Elk jaar 2 clubs of meer die Europees overwinteren, maar die hebben een lager budget dan PSV.
 
Ik denk dat Razinho vooral doelt op scouten in de zin van onbekende spelers opsporen. De meeste van de spelers die jij opnoemt speelde al in de eredivisie of een andere bekende competitie. Een Gotze of Rodriguez zijn niet bepaald ontdekkingen van onze scouting te noemen. Een Mauro natuurlijk wel, dat was gewoon goed gescout.

Ik ben het in de strekking niet eens met Razinho zijn betoog. Waar ik het wel mee eens ben, is dat onze scouting veel beter kan/moet. Waar wij vroeger bekend om stonden waren de Dzsudzsak's, Farfan's etc. van deze wereld, komen we nu toch veelal uit bij spelers die of goed draaien in de eredivisie of net buiten de boot vallen in een grotere competitie, of talenten van een topclub die je hierheen kan halen omdat ze zicht hebben op speeltijd (Malen, Madueke). Niets mis mee natuurlijk, dat moeten we ook zeker niet loslaten. Maar het zou mooi zijn als we weer een scouting hebben die parels uit het buitenland opspoort. Dat is nu alleen nog maar belangrijker geworden, het allerliefst haal je een speler naar Eindhoven voor hij op de radar komt bij andere clubs. Dat was vroeger onze troef maar momenteel doen onze vrienden uit Amsterdam dat veel beter dan wij.

Ik zie het niet zo. Amsterdam legt doorgaans flinke bedragen neer voor hun aankopen. En zoals gezegd door Brands al wat jaren terug, tegenwoordig zitten scouts met tientallen samen op de tribune. Onbekende pareltjes? Ik denk dat die tijd voorgoed voorbij is.
 
Maar de wereld is echt veranderd de afgelopen 5-10 jaar. Echte pareltjes worden tegenwoordig gewoon opgekocht door de ManCity's van deze wereld. Dat kun je de scouting wel verwijten, maar een ander scoutingsteam kan die ook niet naar PSV halen. Tenzij je wilt gaan scouten in Indonesie of Mongolie of zoiets, daar zul je nog steeds een van de weinigen zijn. Maar ik vermoed dat dat niet is wat je zou willen.
Ik snap je punt. Al denk ik wel dat je met creatief scouten een heel eind komt. Ik had wat dat betreft verwacht dat Romero een voltreffer zou zijn. Die stond in Argentinië toch altijd bekend als een heel groot talent. Nu komt dat er uiteindelijk niet uit vanwege blessures.

De meeste toptalenten gaan wij als PSV niet halen in zuid amerika. Die zijn ook gewoonweg te duur. Maar als ik zie wat het niveau van de eredivisie is, dan moeten we nog steeds wel talenten kunnen halen die voor ons een behoorlijke versterking kunnen zijn.

Als ik zie dat Ajax Tagliafico haalt voor 4m en wij 7,5 neerleggen voor middelmaat als Doan ga ik me toch achter de oren krabben. Dat moeten wij ook gewoon kunnen, zeker gezien de uitstraling die wij ( nog steeds) hebben in Zuid Amerika.

Madueke dus. Dat was/is een sterk staaltje scouting. Talentvolle jongen die bij Tottenham niet aan de bak komt, maar gewoon erg talentvol is. Het zegt genoeg dat Arsenal hem naar verluid al weer wilde hebben vorig seizoen. Verder wel eens dat wij niet zo veel ''pareltjes'' meer uit het buitenland halen die nog onder de radar zitten. Ik ben het echter met Rico eens dat dit ook wel erg moeilijk is geworden. Topclubs zien die pareltjes ook. Je kunt als PSV wel krampachtig gaan zoeken naar ''pareltjes'' voor de andere clubs ze zien, maar die zitten allemaal in dezelfde markt, waardoor de kans groot wordt dat je dan maar overhaast spelers bestempelt als talent en ze koopt voordat je denkt dat andere clubs het ook gaan zien. Ajax trekt ze wel aan, ogenschijnlijk, maar je moet eerlijk zijn in dat Ajax een zekere aantrekkingskracht heeft voor talenten. Ajax heeft dat hele door ontwikkelen van talenten en springplank voor de top van Europa marketingplan best goed uitgevoerd, mede door het geld dat ze bezitten en de reputatie die o.a. wordt ontleend aan de jeugdopleiding. Zo'n Kudus kon ook naar grote buitenlandse clubs, maar kiest voor Ajax omdat Ajax momenteel in het buitenland het hoogst aangeschreven staat en een reputatie heeft als die springplank. Je kunt als PSV natuurlijk als je paarden wedden op het proberen te concurreren met Ajax in die zin, maar dat is niet verstandig. In plaats daarvan spreid PSV. Waar mogelijk worden die pareltjes opgepikt (zie Madueke), maar PSV heeft best een goede strategie gevoerd de laatste jaren door spelers (zowel talenten als ervaren spelers) op te pikken die bij te groot waren voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. PSV werpt zich dan op als iets dat er tussenin zit en ontwikkelt die spelers. Madueke, Malen, Angelino, maar dus ook Guardado en Moreno. Natuurlijk moet je dan nog steeds wel goed scouten, want anders krijg je praktijken als vorig jaar. Echter, deze strategie heeft PSV genoeg goede spelers opgeleverd afgelopen seizoen. Zo'n Fein kan er ook maar zomaar weer eentje zijn. Als die goed blijkt, koop je hem voor 6m en heb je een 22-jarige speler die je door kunt ontwikkelen. Dat een speler vanuit een kleine club of het jeugdelftal van een topclub niet meteen kan aanhaken bij die miljoenenselecties van de topclubs is niet gek.

Op vorig jaar na was de scouting eigenlijk helemaal niet zo slecht bij PSV, het lag mijns inziens veel meer aan achterhaalde spelopvattingen en te weinig ervaring, waardoor er Europees (op 1 jaar na, of wellicht 2 als je die CL poule des doos 18/19 meerekent, waarin PSV het nog verdienstelijk deed) wanprestaties werden geleverd. Onze coaches konden maar 1 systeem spelen of maakten rare keuzes. We hebben de afgelopen jaren met elftallen gespeeld waar je gewoon makkelijk Europees mee moet overwinteren en ook gewoon voor het kampioenschap speelt. Dat laatste lukte meestal wel, dat eerste niet. De Belgen doen het al jaren. Elk jaar 2 clubs of meer die Europees overwinteren, maar die hebben een lager budget dan PSV.
Madueke was een mooie inderdaad. Ik denk dat de strategie die PSV hanteert mbt transfers een goede is die ons veel op gaat leveren. Het zou alleen mooi zijn als we dat nog aan kunnen vullen met goede scouting.

Dat het moeilijk is ben ik het zeker mee eens. Maar ik denk dat wij als PSV ook een mooie reputatie hebben, Zeker op de Zuid-Amerikaanse markt. Ik zie zoals ik bij Rico ook aangeef niet in waarom een Tagliafico onhaalbaar voor ons zou zijn terwijl we zonder blikken of blozen 7,5m neerleggen voor middelmaat als Doan. Ik zat een tijd terug een wedst van Velez te kijken, daar zag ik zo 3 jongens waarvan ik denk die zouden een versterking kunnen zijn voor PSV. Ik weet dat Nordsjaelland waar Kudus nu vandaan komt regelmatig scout in Afrika. Genk haalde een paar jaar terug Mbwane Samatta op in Tanzania voor wat wisselgeld. Die werd vervolgens verkocht voor 9,5m. Het hoeven geen wereldtoppers te worden de spelers die wij scouten en dan halen, maar ik denk nog steeds dat we zeker wel onbekende spelers moeten kunnen vinden die iets toevoegen aan PSV.
 
Precies, wel een beetje jammer dat die interviewer nauwelijks te verstaan is.
Ja, niet echt handig als de interviewer de enige microfoon die hij heeft onder de neus van Gerbrands blijft houden wanneer hij een vraag aan hem stelt. Misschien was dat wel protocol van PSV, waar ze patent op onverstaanbare vragenstellers hebben.
 

PSV-directeur Toon Gerbrands komt met tiende en laatste boek:

‘Soms is alles wel eens waar’

link

Algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV presenteert komende week zijn tiende en laatste boek, dat inmiddels al te koop is. In ‘Soms is alles wel eens waar’ trapt de voorman van de Eindhovense club volgens de cover aan tegen 52 heilige managementhuisjes. Gerbrands (62) deelde in zijn negen eerdere werken al inzichten die hij tijdens zijn carrière als werknemer, coach en sportdirecteur heeft opgedaan.
 
  • Hahaha!
Reactions: Bas
Als ik zie dat Ajax Tagliafico haalt voor 4m en wij 7,5 neerleggen voor middelmaat als Doan ga ik me toch achter de oren krabben. Dat moeten wij ook gewoon kunnen, zeker gezien de uitstraling die wij ( nog steeds) hebben in Zuid Amerika.
Je moet geen appels met peren gaan vergelijken. Voor een aanvaller wordt vrijwel altijd meer betaalt dan voor een verdediger. Daarbij haalde Ajax ook Bandé naar Amsterdam voor ca. 8 mln. en is dat (tot nu toe) net zo'n miskoop als Doan. Bovendien heeft elke club zijn eigen ingangen; wij haalde het jaar nadien Angelino als linksback, een speler die Ajax ook wel had gewild. Alleen niemand had gedacht dat Angelino dit hogere niveau zo makkelijk aankon.
 
Interview Toon Gerbrands bij NOS.
Ter sprake komt: Schmidt, Ihattaren, De recente verkopen, Extra spits, Luuk de Jong.

link
 
Gerbrands vertrekt. Brands komt.

PSV haalt Brands terug als opvolger voor Gerbrands​

link

Marcel Brands keert terug naar PSV. De voormalig directeur voetbalzaken van de club wordt na dit seizoen algemeen directeur bij de Eindhovenaren. Brands wordt de opvolger van Toon Gerbrands, die stopt.

Marcel Brands volgt Toon Gerbrands op als algemeen directeur van PSV

link

Marcel Brands (59) treedt na dit seizoen bij PSV in dienst als Algemeen Directeur. Hij tekent na het lopende voetbaljaar een contract tot medio 2027 en volgt Toon Gerbrands (64) op. Gerbrands beëindigt na acht seizoenen zijn werkzaamheden bij PSV.

cid82443_HOME%20PSV.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus we stellen iemand die altijd TD is geweest aan als AD…

Zal aan mij liggen, te weinig verstand van, misschien zijn de verschillen tussen die functies ook niet zo boeiend en komt het een beetje op hetzelfde neer…maar apart vind ik het wel…

Hopeloos mislukt bij Everton…

Ik probeer echt positiever te zijn maar ik zie het nog niet…
 
Ben ik trouwens al enige verbaasd over dat Toon en Marcel maar 5 jaar schelen?
Voor mijn gevoel al Toon al 5 jaar 65 en is Marcel nog ergens begin 50. Wat gaat de tijd snel.
 
Dus we stellen iemand die altijd TD is geweest aan als AD…

Zal aan mij liggen, te weinig verstand van, misschien zijn de verschillen tussen die functies ook niet zo boeiend en komt het een beetje op hetzelfde neer…maar apart vind ik het wel…

Hopeloos mislukt bij Everton

Ik probeer echt positiever te zijn maar ik zie het nog niet…
Klopt maar dat was natuurlijk een andere functie. Brands heeft al eerder andere functies gehad los van TD. Commercieel manager en ook AD bij RKC beide. Nu wat ervaring in de PL. Vind heel moeilijk om te oordelen of het een goede zet is maar zie liever hem daar zitten dan bijv cocu, toch stukje meer ervaring aan de directie/zakelijke kant dan op het veld.
Uiteindelijk denk ik dat hij wel prima geschikt is voor de functie maar we gaan het zien.

En ook vooral goed gehandeld voordat Ajax hem als TD aanstelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan