Naieve romantiek noem ik juist het verlangen naar een eerlijke competitie, zonder het gesjoemel wat zich overal afspeelt waar geld een (te) grote rol speelt.
En dus een competitie waar geen enorme kloof in budget is zoals hier tussen Ajax en de rest. (en elders ook trouwens door CL, sjeiks en Gazprom figuren.)

Jarenlang hoorden we dat Ajax succes in de CL gunstig was voor het Nederlandse voetbal. Volslagen onzin zoals de budgetverschillen aantonen.

Mijn interesse in het voetbal wordt steeds minder; vanavond lees ik dat de helft van de spelers gokt, velen daarvan ondanks een verbod ook op de eigen competitie.
Dit gecombineerd met het gegeven dat Fortuna Sittard zondag zonder ook maar een Nederlander speelde doet mij verlangen naar alles behalve topvoetbal.
Was ik al geen 67 jaar actief PSV supporter volgde ik deze ooit mooie "sport" al lang niet meer.
Ik wens je plezier en succes morgen maar denk echt dat winst van Napoli de Eredivisie geen kwaad zal doen.
Fair enough en in de meer algemene punten die je maakt tav het voetbal kan ik me zeker vinden.
 
Naieve romantiek noem ik juist het verlangen naar een eerlijke competitie, zonder het gesjoemel wat zich overal afspeelt waar geld een (te) grote rol speelt.
En dus een competitie waar geen enorme kloof in budget is zoals hier tussen Ajax en de rest. (en elders ook trouwens door CL, sjeiks en Gazprom figuren.)

Jarenlang hoorden we dat Ajax succes in de CL gunstig was voor het Nederlandse voetbal. Volslagen onzin zoals de budgetverschillen aantonen.
Je geeft hiermee eigenlijk aan dat de meeste van jouw posts naïeve romantiek zijn :unsure:
 
Amsterdamse bluf - of "arrogantie", zo u wilt - is voor mij een gezonde vorm van zelfvertrouwen waarbij men uitgaat van eigen kracht en geloof in eigen kunnen. Dat wil niet zeggen dat dat ten koste moet gaan van elk greintje realisme. We steken in dramatische vorm en spelen tegen een Napoli dat eerste staat in de Serie A, jaren niet zo goed is geweest en de ploeg die ons compleet kansloos liet (Liverpool) volledig weg heeft geblazen.

Dat wil niet zeggen dat ik "gewoon" vol goede moed in de kroeg sta morgenavond, maar ook weer niet met hoge verwachtingen.
Liverpool was ook een uitwedstrijd hé.. op Anfield..
Buiten dat is Europese vorm vaak niet hetzelfde als competitievorm. Zorgen dat je een minimaal een punt pakt. We hebben de Europese punten hard nodig..
 
Liverpool was ook een uitwedstrijd hé.. op Anfield..
Buiten dat is Europese vorm vaak niet hetzelfde als competitievorm. Zorgen dat je een minimaal een punt pakt. We hebben de Europese punten hard nodig..
PSV doet afstand van deze statement. Elk seizoen weer.
 
Naieve romantiek noem ik juist het verlangen naar een eerlijke competitie, zonder het gesjoemel wat zich overal afspeelt waar geld een (te) grote rol speelt.
En dus een competitie waar geen enorme kloof in budget is zoals hier tussen Ajax en de rest. (en elders ook trouwens door CL, sjeiks en Gazprom figuren.)

Jarenlang hoorden we dat Ajax succes in de CL gunstig was voor het Nederlandse voetbal. Volslagen onzin zoals de budgetverschillen aantonen.

Mijn interesse in het voetbal wordt steeds minder; vanavond lees ik dat de helft van de spelers gokt, velen daarvan ondanks een verbod ook op de eigen competitie.
Dit gecombineerd met het gegeven dat Fortuna Sittard zondag zonder ook maar een Nederlander speelde doet mij verlangen naar alles behalve topvoetbal.
Was ik al geen 67 jaar actief PSV supporter volgde ik deze ooit mooie "sport" al lang niet meer.
Ik wens je plezier en succes morgen maar denk echt dat winst van Napoli de Eredivisie geen kwaad zal doen.
Er is al vaak genoeg belicht waarom dit inderdaad niet het geval is: budgetverschillen, Ajax dat ongekend meer financiële middelen heeft als de concurrentie etc.
Echter heeft het de Eredivisie toch ook wel wat gebracht. Met Ajax is de wederopstanding van de Eredivisie in Europa wel begonnen, met de EL finaleplaats en CL halve finale. Ajax haalt by far de meeste punten binnen. Het grootste verschil wat je daardoor merkt is het type spelers dat weer naar de Eredivisie komt. Daar zitten tegenwoordig zelfs bij de niet topclubs namen bij die 5 jaar geleden nog niet naar Ajax of PSV waren gekomen. Gotze was 5 jaar geleden niet gekomen. ''Maar die kwam door Schmidt!'' Die was hier 5 jaar geleden ook niet komen coachen. Positie 6 of 7 op de UEFA lijst staat nou eenmaal internationaal wat beter als 12 of 14.

Dat het gat met Ajax zo groot is geworden is ook nadat Ajax in 18/19 de financiële vlucht omhoog nam voornamelijk de schuld van PSV zelf. Veel miskopen en twee jaar op rij opzichtig falen in CL voorrondes waar de groepsfase voor het grijpen lag. Dan was er nog steeds wel een gat geweest, maar was die een stuk minder groot geweest. Ajax kan 200miljoen meer eigen vermogen hebben, maar dat staat niet allemaal op het veld natuurlijk. De afgelopen jaren hebben uitgewezen dat zelfs met de gigantische financiele voorsprong Ajax gewoon te pakken is als je een goed selectiebeleid voert en je wedstrijden wint. Ook dit seizoen weer is Ajax gewoon te pakken. Je hebt maar een bepaald niveau aan financien nodig om in de Eredivisie mee te doen in de top, daarna vlakt de invloed van het geld af. PSV heeft het zichzelf echter aangedaan met alle miskopen, mega salarissen voor middelmatige spelers en transfersommen die nog afgeschreven moeten worden, waardoor je nu dus niet de financiele ruimte hebt om selectieproblemen adequaat op te lossen. En dat de scouting bij PSV voor geen kut deugt weten we inmiddels ook wel.

Waarvan akte.
 
Laatst bewerkt:
Er is al vaak genoeg belicht waarom dit inderdaad niet het geval is: budgetverschillen, Ajax dat ongekend meer financiële middelen heeft als de concurrentie etc.
Echter heeft het de Eredivisie toch ook wel wat gebracht. Met Ajax is de wederopstanding van de Eredivisie in Europa wel begonnen, met de EL finaleplaats en CL halve finale. Ajax haalt by far de meeste punten binnen. Het grootste verschil wat je daardoor merkt is het type spelers dat weer naar de Eredivisie komt. Daar zitten tegenwoordig zelfs bij de niet topclubs namen bij die 5 jaar geleden nog niet naar Ajax of PSV waren gekomen. Gotze was 5 jaar geleden niet gekomen. ''Maar die kwam door Schmidt!'' Die was hier 5 jaar geleden ook niet komen coachen. Positie 6 of 7 op de UEFA lijst staat nou eenmaal internationaal wat beter als 12 of 14.

Dat het gat met Ajax zo groot is geworden is ook nadat Ajax in 18/19 de financiële vlucht omhoog nam voornamelijk de schuld van PSV zelf. Veel miskopen en twee jaar op rij opzichtig falen in CL voorrondes waar de groepsfase voor het grijpen lag. Dan was er nog steeds wel een gat geweest, maar was die een stuk minder groot geweest. Ajax kan 200miljoen meer eigen vermogen hebben, maar dat staat niet allemaal op het veld natuurlijk. De afgelopen jaren hebben uitgewezen dat zelfs met de gigantische financiele voorsprong Ajax gewoon te pakken is als je een goed selectiebeleid voert en je wedstrijden wint. Ook dit seizoen weer is Ajax gewoon te pakken. Je hebt maar een bepaald niveau aan financien nodig om in de Eredivisie mee te doen in de top, daarna vlakt de invloed van het geld af. PSV heeft het zichzelf echter aangedaan met alle miskopen, mega salarissen voor middelmatige spelers en transfersommen die nog afgeschreven moeten worden, waardoor je nu dus niet de financiele ruimte hebt om selectieproblemen adequaat op te lossen. En dat de scouting bij PSV voor geen kut deugt weten we inmiddels ook wel.

Waarvan akte.
Amen.. helemaal mee eens
 
Misschien kun je in Den Haag goed werk gaan verrichten bij onze regering.
Zo snel als jij gaten kunt dichten, zal Rutte wel fijn vinden.
Heb je ook al een oplossing bedacht hoe de 16 andere clubs gelijke tred kunnen houden met de buitensporige inkomsten van Ajax?:unsure:

En verder zeg ik toch duidelijk dat AZ, Feijenoord en PSV juist wel moeten winnen.
Dus nee, Nederlandse ploegen moeten niet verliezen, tenzij ze stinkend rijk zijn en de verhoudingen verzieken.
In Nederland is altijd een top 3 of 4 geweest, ook voordat Ajax zoveel inkomsten had. Hoe kom je erbij dat dit pas is gebeurd sinds een jaar of 4 geleden? Tussen 1982 en 2009 is het altijd Ajax, PSV of Feyenoord geweest die kampioen is geworden..

Het is een illusie dat de 16 andere clubs (eigenlijk 14, want Feyenoord en AZ doen echt nog steeds prima mee) ooit aanhaken. Dat is in geen één competitie zo, en ook nooit zo geweest, ook in Nederland niet.
 
In Nederland is altijd een top 3 of 4 geweest, ook voordat Ajax zoveel inkomsten had. Hoe kom je erbij dat dit pas is gebeurd sinds een jaar of 4 geleden? Tussen 1982 en 2009 is het altijd Ajax, PSV of Feyenoord geweest die kampioen is geworden..

Het is een illusie dat de 16 andere clubs (eigenlijk 14, want Feyenoord en AZ doen echt nog steeds prima mee) ooit aanhaken. Dat is in geen één competitie zo, en ook nooit zo geweest, ook in Nederland niet.
Nee hoor. Als ik terugga naar Antenors geliefde goede oude tijd en kijk naar de kampioenen van 1960 en terug tot 1941 kom je tot het volgende lijstje:
Ajax, Sparta, DOS, Ajax, Rapid JC, Willem II, EVV Eindhoven, RCH, Willem II, PSV, Limburgia, SVV, BVV, Ajax, HFC Haarlem, De Volewijckers, ADO, ADO, Heracles.

Vanaf 1960 is het bijna alleen maar Ajax, PSV en Feyenoord die kampioen zijn geworden met een enkele uitzondering. Laat nou toevallig vanaf 1957 de Eredivisie in het leven zijn geroepen onder de noemer 'betaald voetbal'.

Dan is het toch weer de schuld van de KNVB. :maniac:
 
Je geeft hiermee eigenlijk aan dat de meeste van jouw posts naïeve romantiek zijn :unsure:
Blijkbaar. Maar wat is er mis met een beetje romantiek in een harde wereld?
Er is al vaak genoeg belicht waarom dit inderdaad niet het geval is: budgetverschillen, Ajax dat ongekend meer financiële middelen heeft als de concurrentie etc.
Echter heeft het de Eredivisie toch ook wel wat gebracht. Met Ajax is de wederopstanding van de Eredivisie in Europa wel begonnen, met de EL finaleplaats en CL halve finale. Ajax haalt by far de meeste punten binnen. Het grootste verschil wat je daardoor merkt is het type spelers dat weer naar de Eredivisie komt. Daar zitten tegenwoordig zelfs bij de niet topclubs namen bij die 5 jaar geleden nog niet naar Ajax of PSV waren gekomen. Gotze was 5 jaar geleden niet gekomen. ''Maar die kwam door Schmidt!'' Die was hier 5 jaar geleden ook niet komen coachen. Positie 6 of 7 op de UEFA lijst staat nou eenmaal internationaal wat beter als 12 of 14.

Dat het gat met Ajax zo groot is geworden is ook nadat Ajax in 18/19 de financiële vlucht omhoog nam voornamelijk de schuld van PSV zelf. Veel miskopen en twee jaar op rij opzichtig falen in CL voorrondes waar de groepsfase voor het grijpen lag. Dan was er nog steeds wel een gat geweest, maar was die een stuk minder groot geweest.
Je eerste alinea getuigt van weinig historische kennis. Hoezo wederopstanding dankzij Ajax? In de tijd dat PSV regeerde en Eindhoven voetbalhoofdstad van Nederland was - vanaf 1986 met een korte onderbreking halverwege de jaren 90 tot en met 2018 - was Nederland prima vertegenwoordigd in Europa zonder dat er sprake was van "jouw" 14e plek. Er waren ooit zelfs drie Nederlandse clubs in de CL. Dat was rond de eeuwwisseling toen Ajax ooit twintig punten achter PSV eindigde op de ranglijst.

Dat het Ajax voor de wind ging vanaf het seizoen 18/19 is geenszins voornamelijk de schuld geweest van PSV. Dat zou onder Mark van Bommel kampioen geworden zijn zonder allerlei VAR ingrepen vanaf speeldag 2 bij VVV- Ajax dat niet in 1-0 maar in 0-1 eindigde. Zo werd voorkomen dat Ajax voor de vijfde maal op rij de titel en de CL inkomsten zou mislopen. En ook het jaar erna was het niet de schuld van PSV dat de KNVB de competitie op een dubieus moment eindigde vanwege corona na een ongelijk aantal wedstrijden waardoor niet AZ maar weer Ajax de CL miljoenen in de schoot geworpen kreeg. En misschien ben je ook al de scheve zijlijn en Kuip penalty vergeten waardoor niet het PSV van Roger Schmidt maar Ajax opnieuw CL miljoenen inpikte.

Dit neemt niet weg dat bij Ajax men zo slim was om het PSV succes te kopiéren met een mix van ervaring en Zuid Amerikaanse inbreng terwijl PSV inderdaad teveel het onsuccesvolle Ajax uit hun magere jaren ging imiteren.
Zodat wij ons nu ook druk maken om Hollandse School idioterie van percentages balbezit, dominant zijn, panna's , 4-3-3 , gel&l over wie er op 10 of op 8 moet spelen en meer van die inefficiente onzin.
Jammer dat destijds Guus Hiddink niet de Sir Alex Ferguson van PSV mocht worden zoals Harry van Raaij wilde. Dan had PSV zijn eigen stijl ( Ajax "mooi" , Feijenoord "werk" en PSV "succes"voetbal) kunnen handhaven.
En hoefden we ons niet zoals tegen Twente en Cambuur - en vaker - af te vragen waar we in 's hemelsnaam naar zitten te kijken. Afwisselend vloekend en stil van verbazing om zoveel ergerniswekkende vertoningen.

In Nederland is altijd een top 3 of 4 geweest, ook voordat Ajax zoveel inkomsten had. Hoe kom je erbij dat dit pas is gebeurd sinds een jaar of 4 geleden? Tussen 1982 en 2009 is het altijd Ajax, PSV of Feyenoord geweest die kampioen is geworden..

Het is een illusie dat de 16 andere clubs (eigenlijk 14, want Feyenoord en AZ doen echt nog steeds prima mee) ooit aanhaken. Dat is in geen één competitie zo, en ook nooit zo geweest, ook in Nederland niet.
Nu is er een top 1 qua budget. En als je niet ziet dat in de CL kwartfinales elk jaar dezelfde paar clubs verschijnen die ook in hun land boven alles uitsteken, dan laat ik dat maar zo.
Nee hoor. Als ik terugga naar Antenors geliefde goede oude tijd en kijk naar de kampioenen van 1960 en terug tot 1941 kom je tot het volgende lijstje:
Ajax, Sparta, DOS, Ajax, Rapid JC, Willem II, EVV Eindhoven, RCH, Willem II, PSV, Limburgia, SVV, BVV, Ajax, HFC Haarlem, De Volewijckers, ADO, ADO, Heracles.

Vanaf 1960 is het bijna alleen maar Ajax, PSV en Feyenoord die kampioen zijn geworden met een enkele uitzondering. Laat nou toevallig vanaf 1957 de Eredivisie in het leven zijn geroepen onder de noemer 'betaald voetbal'.

Dan is het toch weer de schuld van de KNVB. :maniac:
Je feiten kloppen.
Je conclusie niet helemaal.
Het is de schuld van het GROTE GELD. Money is the root of all evil.:)
 
Laatst bewerkt:
een vraag aan de ajax mensen hier, er zijn steeds meer geluiden van Schreuder out. Hoe denken jullie hier over?
 
een vraag aan de ajax mensen hier, er zijn steeds meer geluiden van Schreuder out. Hoe denken jullie hier over?
Veel te vroeg. Het halve basiselftal van vorig seizoen is vertrokken en de trainer is zelf nieuw. De start van het seizoen was gewoon prima, nu is het een paar wedstrijden ruk. Geef Schreuder gewoon de tijd om zichzelf te bewijzen. Mocht hij straks niet overwinteren in Europa en flink achter staan in de competitie, dan kun je aan ontslag gaan denken.
 
Veel te vroeg. Het halve basiselftal van vorig seizoen is vertrokken en de trainer is zelf nieuw. De start van het seizoen was gewoon prima, nu is het een paar wedstrijden ruk. Geef Schreuder gewoon de tijd om zichzelf te bewijzen. Mocht hij straks niet overwinteren in Europa en flink achter staan in de competitie, dan kun je aan ontslag gaan denken.
Dan mag je weer gaan repareren. Komt er een nieuwe coach met een eigen wensenlijstje. Alfred heeft 'm.i. geen excuus, Komt in een gespreid bedje terecht met alle middelen tot z'n beschikking..
 
Waar de O18 netjes met 5-1 van Napoli won, ondanks 60 minuten met 10 man te hebben gespeeld, vrees ik dat de wedstrijd vanavond een ander verloop zal hebben. Ik had voor Go Ahead al zo’n voorgevoel en dat heb ik nu weer. Ik hoop voor het beste maar vrees een verliespartij.

Schreuder hoeft niet weg, moet echt de kans krijgen, maar uiteindelijk bepalen resultaten (of het gebrek daaraan) zijn toekomst. Een stoot spelers die weggingen en het gros wat werd gehaald kan mij nog niet bekoren. Desondanks is Europees overwinteren een verwachting, ook al is het de EL, maar het kampioenschap is een absolute eis. De beker mag wel naar Rotterdam of zo voor een keertje.
 
Waar de O18 netjes met 5-1 van Napoli won, ondanks 60 minuten met 10 man te hebben gespeeld, vrees ik dat de wedstrijd vanavond een ander verloop zal hebben. Ik had voor Go Ahead al zo’n voorgevoel en dat heb ik nu weer. Ik hoop voor het beste maar vrees een verliespartij.
Ik merk het al. Het vertrouwen is groot..
 
Heb zelf ook niet bepaald veel vertrouwen in vanavond. Aan de andere kant, bij een goed resultaat hier tegen Napoli kan het ook weer de nodige opsteker betekenen, dus hoop op het beste :lol:
 
Poh, blij dat ik aan de nul-punt-nulletjes zat net, anders was de kater morgen dubbel zo erg. Weggeblazen door een tegenstander die wel fatsoenlijke middenvelders opstelt en die wel onder druk uit kan voetballen. Gaat ons nooit lukken zolang je Alvarez op blijft stellen. Tegen een Rangers lijkt het allemaal veel, maar zet de man onder druk en elke aanname gaat fout.

Ik vind het niet eens zo erg dat we de EL in gaan. Prima zo en gezien de krachtsverhoudingen niet gek, ook niet als we wel goed voor de dag waren gekomen tegen ploegen zoals Liverpool en Napoli. Wat me het meeste zorgen baart is de gedachte dat we waarschijnlijk nog lang blijven aanmodderen met Schreuder. Is gewoon geen Ajax trainer. Laffe trainer, Ajax-onwaardige spelopvatting. In drie wedstrijden Schreuder meer lange ballen gezien dan onder vier jaar Ten Hag bij elkaar. Tadic maar geforceerd in het elftal blijven proppen op rechts terwijl de beste man, hoewel een held voor altijd, daar nog nooit een fatsoenlijke wedstrijd heeft gespeeld bij ons. Zet hem op links, in de spits en anders op de bank. Ook in dat opzicht is Schreuder laf. Kudus wordt sinds de voorbereiding door hem geframed als een aanvaller, maar dat is gewoon met afstand de beste nummer 10 van de selectie. Daar stelde Ten Hag hem in eerste instantie ook op voor zijn blessure, maar Schreuder is er te laf voor. Die brengt nog eerder de "veilige" Klaassen op die positie. Tja.

Ik zie de stokpaardjes alweer van stal gehaald worden door Ruud Gullit en consorten de komende dagen. "Dit krijg je nou als je zo naief speelt als Nederlandse ploeg". Drogredenen. Dat soort mensen weigeren in te zien dat we tegen ploegen zoals Liverpool en Napoli juist werden weggeblazen vanwege een behoudende spelopvatting, met behoudende spelers zoals Alvarez op cruciale posities waar je juist rasvoetballers nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan