Ben benieuwd naar de positie van Ten Hag momenteel. Gisteren toch weer Neres op de bank gehouden en ook het opstellen van Huntelaar i.p.v. Dolberg is wat mij betreft toch een opmerkelijke beslissing. Het loopt alles behalve goed en ook in de koppies zit het blijkbaar niet lekker. In principe hebben Overmars en van de Sar aan het begin van het seizoen hun posities verbonden aan het kampioenschap. Er moet dus snel iets veranderen. Inmiddels zal Marc Netto Overmars met de verkoop van de Jong wel wat krediet hebben opgebouwd bij de achterban maar dit begint langzaam de enige kaart te zijn die ze nog kunnen gaan trekken daar in Amsterdam.

rico

International
Dat is het toch, gewoon? Dat Ajax echt een heel goed team heeft, hebben we in de eerste seizoenshelft gezien. Feilloze campagne in Europa, en in de competitie vrijwel niks weggegeven (hoewel de nederlaag tegen PSV achteraf gezien wel een teken was van de twijfelachtige mentale weerbaarheid).
Ik denk dat de vele transferperikelen en het onvermogen van de kuchende Ten Hag om de zaak bijelkaar te houden het team enorm opbreken. Zeg nu zelf; als alle Europese topclubs om je strijden, waarom zou je dan een Ten Hag serieus nemen? Bij Van Bommel is dat anders: daar luister je als jong talent in aanloop naar een toptransfer juist graag naar. - en je rent op het veld nog eens de ballen uit je broek.

Daarnaast denk ik dat De Ligt maar vooral toch Frenkie een tikje overschat zijn. Beide grote talenten, maar Frenkie is in balbezitt gewoon kwetsbaar, en De Ligt heeft onbegrijpelijke slordigheden.
Frenkie zwaar overschat inderdaad, De Ligt gewoon jong

Penalty

Winnaar div. Wedstrijdvoor- spellingen
Gelijkspel vanmiddag en verliezen bij Heerenveen, helemaal niet onmogelijk, en ajax heeft het weer helemaal in eigen hand. Kortom, laten we het praten over de platte kar nog maar even uitstellen to na 31 maart, tot die tijd kan er nog van alles gebeuren
Niet te ver vooruitkijken, maar per wedstrijd.
Gewoon elke eerstvolgende wedstrijd winnen. ;)

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Kom op zeg, als je twee voorrondes overleeft tegen clubs waar Nederlandse clubs al jaren over struikelen, en je gaat gewoon door in een poule met Benfica en Bayern - plus dat er ook dominant en goed wordt gespeeld - dan heb je het gewoon heel goed gedaan. Dat mag ook van Ajax worden gezegd. En ja, ik vind vooral De Jong vooralsnog een tikje overschat. Ik begrijp je punt van Barca - maar hoe dan ook wordt hij toch door één van de grootste clubs van de wereld gehaald. Natuurlijk verwacht niemand dat hij daar meteen de nieuwe Iniesta zal zijn, maar er is wél een bepaald verwachtingspatroon waarvan ik me sowieso afvraag of hij dat ooit waar gaat maken. Ik erken zijn kwaliteiten, vooral een geweldig overzicht en prachtige passing, zelfs buitenkant voet. Maar hij heeft veel tijd nodig en onder druk is hij kwetsbaar. Het verhaal dat hij zich 'onder de druk uit kan voetballen' zie ik in grote wedstrijden eigenlijk helemaal niet. En ik vraag me af in hoeverre je daarin kunt groeien. Ja, hij zal door beter positiespel met de jaren meer de ruimtes benutten. Maar zeker in het fysieke, agressieve spel van tegenwoordig denk ik dat hij te kort zal blijven komen. Typisch zo'n speler die in de jaren zeventig of tachtig een legendarische stylist zou zijn - type Bernd Schuster. Maar nu...

Voor De Ligt geldt dat hij gewoon slordig blijft. Heeft Oranje al een keer een kwalificatie gekost. Goed, toen was hij 17. Maar nu heeft hij dat nog - en je hebt niet altijd de VAR mee.

Voor Ajax natuurlijk sowieso een zwaktebod dat een jongen van 19 aanvoerder is, terwijl ze twee spelers hebben rondlopen met ruime PL- ervaring die vele miljoenen hebben gekost. Geen keuzes maken.
Bernd Schuster. ja, dat was me en speler!

Die “feilloze Europese campagne” heb ik altijd al overschat en overdreven gevonden. Er kwam heel wat geluk bij kijken, een AEK die van het niveau Utrecht of zo is, tegen de slechtste Benfica van de laatste jaren een keer winnen in de 90e minuut en uit gelijk spelen en een dramatisch Bayern thuis 3 keer laten scoren. De prestaties tegen Bayern zijn alsnog knap te noemen omdat het gewoon een grote club is maar ook zij waren en zijn al maanden zichzelf niet meer hoewel het nu wat beter gaat met ze.
En voor de rest denk ik niet dat Frenkie en de Ligt overschat zijn maar dat wij hier te veel verwachten van een respectievelijk 21 en 19 jarige jongens. Zij zijn allebei erg goed maar kunnen nooit voldoen aan zulke verwachtingen. Alleen een Messi was op zijn 19e drager van zijn team, zelfs Ronaldo was dat toen nog niet bij United.... De bedragen zetten ons tegenwoordig op het verkeerde been. Ronaldo werd voor niet zo heel veel geld (voor Uniteds begrippen) naar United gehaald maar werd heel rustig gebracht en kreeg op zijn kop van Beckham en Ferdinand als die niet zijn best deed. Als mensen denken dat Frenkie bij Barca wordt geacht de kar te trekken dan begrijpen ze niet zo goed hoe de grote clubs echt aan het werk gaan. Dembele is jonger dan Frenkie en voor hem werd 120 miljoen betaald maar hij heeft niet eens altijd een basisplaats... Niemand die van hem verwacht dat hij de kar trekt. Hij moet nog altijd eerst zijn best doen om een aardig blikje te kunnen vangen van Messi, Busquets, Piqué en Alba.
Op een half kapotte telefoon is het lastig wissen, maar wil iets opmerken op je Frenkie en de kar trek regels. Het is toch niet zo gek dat mensen verwachten dat hij de kar daar gaat trekken, omdat hij dat feitelijk al deed tijdens die paar potjes met Oranje.
Daar is tenslotte zijn transfer voornamelijk op gebaseerd. En op de herinneringen aan Xavi (wat hij deed is dat nog aan te leren?), ook geen toonbeeld van verdedigen, snelheid en power.

Op een half kapotte telefoon is het lastig wissen, maar wil iets opmerken op je Frenkie en de kar trek regels. Het is toch niet zo gek dat mensen verwachten dat hij de kar daar gaat trekken, omdat hij dat feitelijk al deed tijdens die paar potjes met Oranje.
Hij stoomde een paar keer goed op in die wedstrijden. Dat is wat anders dan de kar trekken.

De Bondscoach

Maoïst van lichte zeden
Je kunt toch niet ontkennen dat de metamorfose van Oranje vooral door het inbrengen van FdJ kwam.....en door wat bevliegingen van Memphis.
Nou... Ja, maar ten eerste was het bij Oranje op het middenveld eigenlijk niet veel soeps meer, met een Strootman die volstrekt faalde, of een uitgebluste Sneijder. Dus dan is het al snel een heel stuk beter. Vooral ook omdat Wijnaldum nu dieper kan spelen.

Ten tweede vond ik Frenkie in de wedstrijden tegen Frankrijk en Duitsland gewoon heel kwetsbaar (en in de wedstrijden tegen PSV en Feyenoord ook). Maar zo'n De Roon loopt alles dicht. En zo'n stofzuiger, die helemaal in dienst van jou speelt, gaat Frenkie bij Barça écht niet vinden...

IPF

Forummer van het jaar 2015
Nou... Ja, maar ten eerste was het bij Oranje op het middenveld eigenlijk niet veel soeps meer, met een Strootman die volstrekt faalde, of een uitgebluste Sneijder. Dus dan is het al snel een heel stuk beter. Vooral ook omdat Wijnaldum nu dieper kan spelen.

Ten tweede vond ik Frenkie in de wedstrijden tegen Frankrijk en Duitsland gewoon heel kwetsbaar (en in de wedstrijden tegen PSV en Feyenoord ook). Maar zo'n De Roon loopt alles dicht. En zo'n stofzuiger, die helemaal in dienst van jou speelt, gaat Frenkie bij Barça écht niet vinden...
Dat laatste is Busquets bij Barca maar die hoeft dat niet continu te doen daar Barca vaak 70% balbezit heeft. Zou hij bij een counterploeg terecht komen die echte stofzuigers in dienst hebben, dan was dat anders geweest. De vraag is alleen wat Frenkie met de bal gaat doen en hoe snel hij kan handelen. Dat is iets wat hij nog moet leren. Raakt hij 3 keer achter elkaar snel de bal kwijt, dan zal hij snel worden overgeslagen door zijn collega’s.

Misschien dat Barca deze jongen naast hem kan zetten. Momenteel zonder club.

https://www.transfermarkt.nl/tom-dyson/spieleGegeneinander/spieler/399301

Dat laatste is Busquets bij Barca maar die hoeft dat niet continu te doen daar Barca vaak 70% balbezit heeft. Zou hij bij een counterploeg terecht komen die echte stofzuigers in dienst hebben, dan was dat anders geweest. De vraag is alleen wat Frenkie met de bal gaat doen en hoe snel hij kan handelen. Dat is iets wat hij nog moet leren. Raakt hij 3 keer achter elkaar snel de bal kwijt, dan zal hij snel worden overgeslagen door zijn collega’s.
Precies, dan overkomt hem hetzelfde als Ibi 😁

De Bondscoach

Maoïst van lichte zeden
Ja, zo gaat dat. Topploeg is topdogmentaliteit. Three strikes and you´re out.

De Bondscoach

Maoïst van lichte zeden
Ik heb liever dat Ajax nog ergens in de komende weken 3 punten verspeeld en dat PSV 11 punten voorsprong heeft op Ajax,....dan pas voel ik mij zeker en kan de platte kar in april/ mei uit de loods gehaald worden.
Ik voorspel dat 8 punten écht genoeg is. PSV is dit seizoen in de competitie eigenlijk maar één keer echt weggespeeld - de eerste helft tegen Feyenoord. En toen had de ploeg óók nog met minimaal een gelijkspel naar huis gekund. En de titel is het enige waar de ploeg nog voor kan gaan... Er zullen vast nog wel een paar puntjes worden verspeeld, maar dat geldt ook voor Ajax.

Dat gezegd hebbende... Een paar blessures, wat onrust... Je weet het natuurlijk maar nooit. En eerst maar eens op die 8 punten komen. Dick zal zijn huid duur verkopen.