Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Ik ben het met je eens dat alleen het wel of niet behalen van een WK-titel niet bepaalt of een speler de beste ter wereld kan zijn, maar deze comment is natuurlijk ook onzin. In 2004 was Ronaldo 19.
Ik zou het andersom zeggen: door een EK/WK-titel te winnen en daarbij doorslaggevend te zijn (Ronaldo, Maradona, Pele, Van Basten), verhoog je je "waarde" als voetballer. Desondanks kan dat ook geluk zijn, net zoals Griekenland in 2004. Anderzijds door nooit een titel te pakken, kan dat ook niet altijd iets over je kwaliteiten zeggen. Ik zag Best hier al voorbij komen, maar ook Giggs is toch wel een goed voorbeeld. Nog een derde mogelijkheid: als sterspeler van een goed team nooit een titel pakken (Messi, Cruijff).

Kronos

Assistent Bondscoach
Kwaliteit van voetballers is niet te meten. Hooguit kun je de prestaties wegen.
Het is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar het is zeker in te schatten. Anders kun je net zo goed beweren dat men beter alle scouts kunt ontslaan en willekeurig wat spelers uit teams moet kopen. Hoe weet je anders dat een bepaalde speler in een matig team geschikt is voor een stapje hogerop?

Wij Nederlanders zijn natuurlijk extra chauvinistisch en zouden het liefst Cruijff op nummer 1 zetten ipv Pele of Maradona...maar ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen de voetballer en de coach Cruijff. Als coach was hij fantastisch en heeft hij met zijn filosofie veel bereikt en veranderd in de voetballerij, maar eerlijkheidshalve moet ik toch bekennen dat ik het grondig eens ben met de ranking van de FIFA 19....

Wij Nederlanders zijn natuurlijk extra chauvinistisch en zouden het liefst Cruijff op nummer 1 zetten ipv Pele of Maradona...maar ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen de voetballer en de coach Cruijff. Als coach was hij fantastisch en heeft hij met zijn filosofie veel bereikt en veranderd in de voetballerij, maar eerlijkheidshalve moet ik toch bekennen dat ik het grondig eens ben met de ranking van de FIFA 19....
Bedoel je nou te zeggen dat je Cruyff geen goede voetballer vinegar? Een van de beste ooit ter wereld?

Volgens mij heb je van mijn leeftijd (tenminste) en heb je Cruyff toch live meegemaakt? Niet zo goed als Maradonna, maar net zo goed als Messi. Ik heb Pele en Best nooit live gezien, net voor mijn tijd, dus daar kan ik niet zo goed over oordelen

IPF

Forummer van het jaar 2015
Volgens mij was hij als voetballer vele malen bekender dan als coach. Spanje en Barcelona is uiteraard een ander verhaal maar ik en mijn leeftijdsgenoten of oudere broers en vrienden, kennen Cruyff als de verpersoonlijking van het Totaal Fottball van Oranje van ‘74 en het Ajax van de jaren ‘70. En als voetballer heeft hij ook nog van Barca een topclub gemaakt (en later als coach de eerste CL voor ze gewonnen).