ADO Den Haag - PSV | Zondag 29 april 2018 | Eindstand 3-3

Status
Je kunt niet meer reageren.
Voor een vogel is vliegen hetzelfde als zijken voor ons Nederlanders: het zit in de genen. ;P Mijn parkietje mag zo nu en dan zijn kooi verlaten, maar blijft toch constant tegen het raam aanvliegen. Ook daarin voorspel ik een overeenkomst met onze jeugdproducten: ze zullen fouten maken, maar niet leren.

Ik ben zeer sceptisch over de toekomst van onze jongens en dat staat los van of ze banken of niet. De Wijs bankt al twee jaar niet maar, desondanks verwacht ik hem niet in de basis volgend jaar. Wij kopen gewoon spelers die beter zijn of meer ervaring hebben, waardoor de jeugd geen kansen krijgt. Spelers die écht goed zijn, hebben ook de kans gekregen van Cocu. Daarvan zijn Depay en Mauro toch wel duidelijke voorbeelden.

Enfin, een beetje van de hak op de tak verhaal. De jeugd bashen is wel een van de laatste dingen die ik zou en wil doen. Nota bene zijn Locadia en Hendrix toch echt twee van mijn grootste idolen. Er is maar één manier om de jeugd te testen, en dat is om ze voor de leeuwen te gooien. Maar met een team als deze is dat zelfmoord, dus lijkt het mij beter dat de wegen vroeg scheiden i.p.v. het eindeloos hoop geven aan talenten die er nooit zullen komen.
Ten eerste: Memphis werd al door Rutten bij het Eerste gehaald op 17jarige leeftijd.
Ten tweede: al zou Cocu zijn "ontdekker" zijn. Het is niet zo moeilijk om Memphis "in te passen", die past zich gewoon zelf in.... En niet ieder talent is een nieuwe Memphis, die krijg je eens per 10 jaar of zo. Uitgaande van jouw theorie kunnen we maar eens per 10 jaar een jeugdspeler inpassen...
Ten derde: Mauro die volgens jou kansen krijgt. Daar horen wel al maanden niets meer van. Een slechte wedstrijd gespeeld en hij wordt genadeloos afgestraft voor de rest van het seizoen.
Het is juist de kunst om de jeugdspelers die net dat duwtje in de rug nodig hebben om een topper te worden of iig bruikbaar voor PSV, zo te begeleiden dat ze dat proces goed doorkomen. Een uitzonderlijk talent werkt zichzelf al op eigen manier in het elftal. En als je alleen uitzonderlijke talenten wil inpassen, dan kun je je hele jeugdopleiding maar beter opdoeken.
 
Mauro speelde nog tegen Roda. Daarnaast ligt het niet aan Mauro, maar aan een goed draaiend team in een belangrijke periode, namelijk die van Feyenoord tot Ajax.

Ik kan wel een lijstje geven van alle spelers waarvan ik denk dat ze het wel of niet maken met toelichting of hoe ik tegen het begeleiden van jeugdspelers aankijk, maar dan gaan we hier wel erg off-topic.
 
Mauro speelde nog tegen Roda. Daarnaast ligt het niet aan Mauro, maar aan een goed draaiend team in een belangrijke periode, namelijk die van Feyenoord tot Ajax.

Ik kan wel een lijstje geven van alle spelers waarvan ik denk dat ze het wel of niet maken met toelichting of hoe ik tegen het begeleiden van jeugdspelers aankijk, maar dan gaan we hier wel erg off-topic.
Als een goed talent het nodig heeft dat het team ook goed draait, dan hebben de wat minder uitzonderlijke talenten dat al helemaal... Dat hpudt echter niet in dat je alleen een uitzonderlijk talent de ruimte moet geven. Dat doen we met de aankopen toch ook niet? Die mogen lang aanmodderen tot ze hun draai hebben gevonden. Dat is dus precies mijn punt.
En het is altijd gissen wie het wel of niet gaat halen. Maar dat was ook niet de discussie. Want dat kunnen jij en ik niet zo met zekerheid zeggen. Sommige spelers komen heel snel maar vallen daarna weer helemaal terug. Anderen ontwikkelen zich geleidelijk en weer een andere groep is totaal ongeschikt.
 
Als een goed talent het nodig heeft dat het team ook goed draait, dan hebben de wat minder uitzonderlijke talenten dat al helemaal... Dat hpudt echter niet in dat je alleen een uitzonderlijk talent de ruimte moet geven. Dat doen we met de aankopen toch ook niet? Die mogen lang aanmodderen tot ze hun draai hebben gevonden. Dat is dus precies mijn punt.
En het is altijd gissen wie het wel of niet gaat halen. Maar dat was ook niet de discussie. Want dat kunnen jij en ik niet zo met zekerheid zeggen. Sommige spelers komen heel snel maar vallen daarna weer helemaal terug. Anderen ontwikkelen zich geleidelijk en weer een andere groep is totaal ongeschikt.

Het is denk ik echt niet zo zwart wit dat aankopen mogen aanmodderen en talenten direct afgeserveerd worden. Pereiro en de Jong hebben er al eens naast gestaan, en Luckassen heeft vrijwel niet gespeeld. Hendrix en Bergwijn zijn na wat mindere wedstrijden door behoorlijk wat supporters kritisch beoordeeld, maar hebben hun plaats behouden. Je moet als (jeugd)speler ook een beetje geluk hebben. Als er geen andere speler op jouw positie voorradig is ben je wat zekerder van je plek dan wanneer er twee goede opties zijn.
 
Het is denk ik echt niet zo zwart wit dat aankopen mogen aanmodderen en talenten direct afgeserveerd worden. Pereiro en de Jong hebben er al eens naast gestaan, en Luckassen heeft vrijwel niet gespeeld. Hendrix en Bergwijn zijn na wat mindere wedstrijden door behoorlijk wat supporters kritisch beoordeeld, maar hebben hun plaats behouden. Je moet als (jeugd)speler ook een beetje geluk hebben. Als er geen andere speler op jouw positie voorradig is ben je wat zekerder van je plek dan wanneer er twee goede opties zijn.

Het is niet voor niets dat Luckassen zo weinig gespeeld heeft. Hij heeft nog teveel gespeeld.
Het meespelen van Luckassen stond dit seizoen ongeveer gelijk aan punten verspelen.
 
Het is denk ik echt niet zo zwart wit dat aankopen mogen aanmodderen en talenten direct afgeserveerd worden. Pereiro en de Jong hebben er al eens naast gestaan, en Luckassen heeft vrijwel niet gespeeld. Hendrix en Bergwijn zijn na wat mindere wedstrijden door behoorlijk wat supporters kritisch beoordeeld, maar hebben hun plaats behouden. Je moet als (jeugd)speler ook een beetje geluk hebben. Als er geen andere speler op jouw positie voorradig is ben je wat zekerder van je plek dan wanneer er twee goede opties zijn.
Dat laatste is zeker waar. Als je geen andere linksback hebt dan krijgt Brenet zijn kansen, al is het niet echt eerlijk omdat hij als rechtsback een goede linksback moet zijn. Cocu zijn vasthoudendheid heeft veel voordelen zoals toch doorgaan met de Jong of (in mindere mate) bekritiseerde Hendrix, maar heeft zeker ook nadelen. Hij verandert niet snel zijn basis 11. En als hij dat sporadisch doet zoals nu wanneer er niets meer op het spel staat, dan is hij genadeloos naar de jeugd toe. Lammers bijv was niet goed tegen Roda. Ik zou hem gewoon de laatste wedstrijden hebben laten staan. Dan pas kun je een beetje conclusies gaan trekken. Het zit dus wat mij betreft niet echt een idee achter. Het is gewon om te kunnen zeggen dat hij ze wel degelijk kansen heeft gegeven.
 
Dat geloof ik direct, want zo heeft iedere speler zijn eigen stijl, status, vermogen etc. Ook heb ik Luuk de Jong goals zien maken, die Lammers nooit maakt. Het kan allebei goed zijn toch.
Tja, ik vind Luuk de Jong - ondanks zijn inzet - echt een beperkte spits. In vorm, met goede voorzetten kopt hij er veel in, maar voetballend houdt het niet over.

Mijn idee is dat Lammers een veel zelfstandiger spits is. Maar of hij dat ook op niveau PSV is, hebben we nog niet kunnen zien. Voor JL een prima spits, maar daar heeft PSV niet veel aan. Verhuren lijkt dan toch de beste optie. Van die korte invalbeurten wordt PSV niet veel wijzer, lijkt me.
 
Die laatste wedstrijden na het prachtige kampioensschap zijn toch wat raar. Je verspeelt punten, maar toch kan ik me er niet druk om maken :) Leuk dat er eindelijk wat jeugd de kans krijgt. Bij een aantal heb ik wel de indruk dat het goed gaat komen: ze hebben gewoon meer tijd nodig en het is even afwachten wat er in de transferperiode gebeurt of ze die tijd ook gaan krijgen komend seizoen.

Het spel van de 'jonkies' oogde redelijk frivool en er werd soms aardig gecombineerd. Maar ja: dat is makkelijk als er letterlijk niets op het spel staat (behalve eer?) en er amper getraind wordt. Anders wordt het wanneer ze in de winter in slecht weer vol aan de bak moeten, het spel niet lekker loopt en er écht gewonnen moet worden.

Met De Jong is het ook apart: als hij speelt erger je je vaak omdat hij soms zo langzaam en lomp oogt, maar als hij niet speelt mis je zijn geniale of handige acties en werklust weer. Wat dat betreft weten wij supporters ook gewoon niet wat we willen ;)
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan