Algemene transfergeruchten

TD is ook - net als heel veel andere beroepen - een ervaringsvak. Kijk hoe Brands nu floreert bij Everton. Bij ons was hij aanvankelijk ook niet helemaal vrij van scepsis. John de Jong is net begonnen, heeft inderdaad vorig jaar een slecht jaar gehad qua aankopen en is ook niet helemaal schadevrij uit de fittie met Bommeltje gekomen. Ik denk dat PSV - wellicht noodgedwongen - nooit zowel een onervaren trainer als een onervaren TD had moeten aanstellen. Dat was vragen om problemen. Maar voor hetzelfde geld waren er wat dubbeltjes wel de goede kant op gevallen. Je kunt nog zoveel beleid willen maken, voetbal is zeer afhankelijk van toeval. Vorig jaar was belabberd. De aankopen dit jaar vind ik vooralsnog hoopgevend en positief.
 
Was jij er bij toen ze dat samen hadden afgesproken met elkaar? Je beticht eerst mensen van niet hebben van bronnen om vervolgens zelf met zo een verhaal te komen. Van Marwijk zit bij zo’n programma en er wordt hem een vraag gesteld over het ontslag van van Bommel. Hij antwoordde gewoon die vraag. Had er ook voor kunnen kiezen om dat niet te doen maar is hier emotioneel te veel bij betrokken om maar te doen alsof het hem niets deed. Voor mij is belangrijkste dat van Bommel geen woord aan PSV heeft vuil gemaakt en niet met modder ging gooien in de media. Moet ik ook zeggen dat de uitlatingen van zo’n gitarist ook uit de hoek van JdJ komen? Het zijn ten slotte goede vrienden van elkaar....
En het was JdJ die een persconferentie organiseerde waarin hij wellicht terecht, zei dat het niet leuk meer was.
En als er mensen zijn die nog steeds twijfelen aan het feit dat JdJ vorig jaar heeft gefaald en dit jaar zich heeft overgeleverd aan herr Schmid en zijn contacten, dan mogen ze toch echt een bril gaan kopen. Of denkt men dat Zahavi, Max en Mvogo al heel lang op het lijstje van PSV stonden? Of die keeper uit de 4e Bundesliga?

Uiteindelijk is JdJ hoofdverantwoordelijke, hij zoekt contact met de speler en club, voert de gesprekken, heeft het laatste woord? En zorgt er officieel voor dat de handtekening van Max een feit is. We hebben geen bewijs dat Schmidt hem heeft aangetrokken.
Als JdJ verantwoordelijk wordt gehouden voor Bruma dan is hij dat ook voor het aantrekken van Max of het verkopen van Lammers. En is Schmidt niet door JdJ binnen gehengeld of is dat door TG gedaan?
Eerdere aanwisten van JdJ waren op Rodriguez na niet goed, dus JdJ heeft in mijn ogen nog flink wat in te halen, en dan druk ik het nog erg zacht uit. Maar ere wie ere toe komt, op vergissingen dient hij gewezen te worden, maar dan ook voor kleine succesjes een schouderklopje. Zo ga ik door met het beoordelen van JdJ op actuele gebeurtenissen, maar Bruma, Baumgartl etc. zal ik niet vergeten.
Het maakt me niet uit hoe die, kwalitatieve spelers er in de toekomst komen. Ook al is het op aanbevelen van de neef van de tante van van een medewerker die in de Fanshop werkt, als ze maar komen. En JdJ is verantwoordelijk.
 
Uiteindelijk is JdJ hoofdverantwoordelijke, hij zoekt contact met de speler en club, voert de gesprekken, heeft het laatste woord? En zorgt er officieel voor dat de handtekening van Max een feit is. We hebben geen bewijs dat Schmidt hem heeft aangetrokken.
Als JdJ verantwoordelijk wordt gehouden voor Bruma dan is hij dat ook voor het aantrekken van Max of het verkopen van Lammers. En is Schmidt niet door JdJ binnen gehengeld of is dat door TG gedaan?
Eerdere aanwisten van JdJ waren op Rodriguez na niet goed, dus JdJ heeft in mijn ogen nog flink wat in te halen, en dan druk ik het nog erg zacht uit. Maar ere wie ere toe komt, op vergissingen dient hij gewezen te worden, maar dan ook voor kleine succesjes een schouderklopje. Zo ga ik door met het beoordelen van JdJ op actuele gebeurtenissen, maar Bruma, Baumgartl etc. zal ik niet vergeten.
Het maakt me niet uit hoe die, kwalitatieve spelers er in de toekomst komen. Ook al is het op aanbevelen van de neef van de tante van van een medewerker die in de Fanshop werkt, als ze maar komen. En JdJ is verantwoordelijk.
Dat is op papier en feitelijk ook zo. Alleen ging de discussie over dat we uit zijn eigen koker alleen maar miskopen hebben gezien en ook dat is een feit. Dat er zoveel spelers uit de Duitse competities worden gehaald plus eentje uit China wijst toch echt naar Schmid... En ja JdJ maakt de contracten uiteindelijk klaar voor ze. Bovendien heeft hij de selectie nog altijd niet rond en dat is het tweede jaar dat het hem overkomt. Vorig jaar kostte dat ons niet alleen het mislopen van minimaal 40 miljoen aan de CL inkomsten maar ook nog eens 36 miljoen aan miskopen. Bij ieder ander bedrijf was hij allang ontslagen laat staan dat ie een schouderklopje zou krijgen voor een goede daad, verondersteld dat Max zijn aankoop is.
 
Dat is op papier en feitelijk ook zo. Alleen ging de discussie over dat we uit zijn eigen koker alleen maar miskopen hebben gezien en ook dat is een feit. Dat er zoveel spelers uit de Duitse competities worden gehaald plus eentje uit China wijst toch echt naar Schmid... En ja JdJ maakt de contracten uiteindelijk klaar voor ze. Bovendien heeft hij de selectie nog altijd niet rond en dat is het tweede jaar dat het hem overkomt. Vorig jaar kostte dat ons niet alleen het mislopen van minimaal 40 miljoen aan de CL inkomsten maar ook nog eens 36 miljoen aan miskopen. Bij ieder ander bedrijf was hij allang ontslagen laat staan dat ie een schouderklopje zou krijgen voor een goede daad, verondersteld dat Max zijn aankoop is.
Daarom benadruk ik ook een aantal keren in mijn bericht dat het niet goed ging vorig seizoen. Bijvoorbeeld "en dan druk ik me nog erg zacht uit"

Misschien heeft JdJ ook nog iets te zeggen gehad, maar Zahavi en die keepers vind ik meer Schmidt aanwinsten. Kanttekening is wel dat Schmidt door JdJ is aangetrokkn, of is dat door toedoen van Gerbrands gebeurd?

Zo hoort het toch? Dat als je iets goeds doet dan krijg je er credits voor, bijvoorbeeld JdJ heeft Max binnen gehaald en verschijnt op de eerstvolgende vergadering en iemand maakt de opmerking "goede aankoop John"
Per saldo heeft hij natuurlijk geluk dat hij hier nog zit na die teleurstellende resultaten en een PSV onwaardige vierde plek.
 
Daarom benadruk ik ook een aantal keren in mijn bericht dat het niet goed ging vorig seizoen. Bijvoorbeeld "en dan druk ik me nog erg zacht uit"

Misschien heeft JdJ ook nog iets te zeggen gehad, maar Zahavi en die keepers vind ik meer Schmidt aanwinsten. Kanttekening is wel dat Schmidt door JdJ is aangetrokkn, of is dat door toedoen van Gerbrands gebeurd?

Zo hoort het toch? Dat als je iets goeds doet dan krijg je er credits voor, bijvoorbeeld JdJ heeft Max binnen gehaald en verschijnt op de eerstvolgende vergadering en iemand maakt de opmerking "goede aankoop John"
Per saldo heeft hij natuurlijk geluk dat hij hier nog zit na die teleurstellende resultaten en een PSV onwaardige vierde plek.

En toch, hoewel we geen van beiden bewijs kunnen leveren, geloof ik niet dat Max in eens naar PSV wilde omdat JDJ er nou ineens werk van maakte. Als JDJ hoofdverantwoordelijke is geweest voor het aantrekken van Schmidt, dan hulde. Echter, ''Schmidt transfers'' geven hem dan niet ineens meer krediet omdat hij Schmidt heeft gehaald, en dus ook indirect die spelers. Hoewel we geen van beiden bewijs kunnen leveren, geloof ik niet dat Max in eens naar PSV wilde omdat JDJ er nou ineens werk van maakte. Ik geloof best dat JDJ de gesprekken veelal voert, want daar is hij voor, maar de trainer heeft ook invloed. Schmidt is nogal een persoonlijkheid, zo blijkt, met een breed netwerk. Alle transfers zijn Duitsers of spelers uit de Duitse en Chinese competitie, waar zijn netwerk ligt. Een groot deel van het verhaal van JDJ zie ik toch voor me als het verkopen van Schmidt en diens speelstijl, met een rooskleurig geschetst beeld van tot welke hoogtes dit PSV moet doen stijgen. Dat een aanvallende back als Max dat wel ziet zitten (in Europa spelen in een stijl die je op je lijf geschreven is onder een mede-Duitser als coach die ook een behoorlijke reputatie heeft) snap ik wel.

Ik kan er best nog wel inkomen dat JDJ zeker wel zijn kwaliteiten heeft. Als hij eenmaal met een target gaat praten, wordt die target ook meestal wel aangetrokken. Hij kan de club volgens mij prima verkopen en zal vast warm en fijn overkomen in gesprekken, wat spelers kan overtuigen en op hun gemak kan stellen. Hij heeft echter geen netwerk en lijkt tot dusver zelf moeite te hebben in te schatten welke spelers nou echt de moeite waard zijn, gezien de financiële zelfkastijding van vorig seizoen. Ik heb gewoon een vermoeden dat Schmidt met Max is gekomen en JDJ heeft geholpen met de te voeren strategie om hem binnen te hengelen. JDJ zal dat vervolgens prima uitgevoerd hebben. Ik heb echter dus ook het gevoel dat JDJ momenteel niet zelfstandig als TD opereert, maar eigenlijk gestuurd wordt. Schmidt acht ik wel zo geslepen dat hij zijn nieuwe club vooraf even goed heeft geanalyseerd (heeft hij ook enkele maanden voor gehad) en tot de conclusie is gekomen dat de TD op eigen benen er een bende van heeft gemaakt en de selectie volzat met zijn miljoenenaankopen die werkelijk allemaal niet aan de verwachtingen hebben voldaan en deze TD zodoende een zwaar aandeel had in het afgrijselijke seizoen 19/20. Gezien hij ook weet dat hij met enig ontzag is binnen gehaald bij PSV zal hij, of daar nou concrete afspraken over zijn of niet, vast op de voorgrond zijn getreden om zijn wensen duidelijk door te drukken en te laten weten welke spelers hij wil hebben en waar werk van gemaakt dient te worden.

Nogmaals, geen bewijs, maar afgaande op hoe het nu gaat is dat zo mijn inschatting.
 
Laatst bewerkt:
TD is ook - net als heel veel andere beroepen - een ervaringsvak. Kijk hoe Brands nu floreert bij Everton. Bij ons was hij aanvankelijk ook niet helemaal vrij van scepsis. John de Jong is net begonnen, heeft inderdaad vorig jaar een slecht jaar gehad qua aankopen en is ook niet helemaal schadevrij uit de fittie met Bommeltje gekomen. Ik denk dat PSV - wellicht noodgedwongen - nooit zowel een onervaren trainer als een onervaren TD had moeten aanstellen. Dat was vragen om problemen. Maar voor hetzelfde geld waren er wat dubbeltjes wel de goede kant op gevallen. Je kunt nog zoveel beleid willen maken, voetbal is zeer afhankelijk van toeval. Vorig jaar was belabberd. De aankopen dit jaar vind ik vooralsnog hoopgevend en positief.

Ik ben het helemaal met het idee achter je bericht eens, maar Brands floreert door de connecties die Ancelotti met zich meeneemt. Als je een trainer hebt die met spelers gespeeld heeft die een versterking zijn voor je team en deze kan meenemen dan moet je dat toch niet laten? Brands kan zelf in de vijver Keane en Gomes vissen, maar via eerst Silva en nu Ancelotti heeft hij Richarlison, James en Allan weten te strikken, met stip de beste spelers die daar nu rondlopen.

Als Schmidt aangetrokken is door JdJ dan is hij uiteindelijk toch ook verantwoordelijk voor het netwerk wat Schmidt met zich meeneemt. Als Schmidt Havertz had meegenomen moet je dan nee zeggen omdat die toch weer weggaat als de trainer vertrekt?

JdJ moet zeker nog verbeteren, maar dit jaar gaat vooralsnog prima.
 
Dat is op papier en feitelijk ook zo. Alleen ging de discussie over dat we uit zijn eigen koker alleen maar miskopen hebben gezien en ook dat is een feit. Dat er zoveel spelers uit de Duitse competities worden gehaald plus eentje uit China wijst toch echt naar Schmid... En ja JdJ maakt de contracten uiteindelijk klaar voor ze. Bovendien heeft hij de selectie nog altijd niet rond en dat is het tweede jaar dat het hem overkomt. Vorig jaar kostte dat ons niet alleen het mislopen van minimaal 40 miljoen aan de CL inkomsten maar ook nog eens 36 miljoen aan miskopen. Bij ieder ander bedrijf was hij allang ontslagen laat staan dat ie een schouderklopje zou krijgen voor een goede daad, verondersteld dat Max zijn aankoop is.

Nee, de discussie ging erover waarom mensen met zoveel stelligheid beweren dat de TD van PSV, of dat nou Brands of De Jong is, geen netwerk heeft. Alsof die mensen ook maar enig inzicht hebben in deze materie. Ik verdenk sommigen ervan dat ze niet eens weten wat een netwerk, in de context van technisch beleid, nu precies inhoudt.

Dan wordt er naar aankopen verwezen en dat dat miskopen zijn. Maar dat heeft niks met een netwerk te maken. Dankzij een netwerk komen spelers op de radar en kan er een goede inschatting gemaakt worden over de haalbaarheid. Als er iets te verwijten is, dan is het dat de spelers niet goed gescout zijn of dat ze door de vorige trainer vakkundig om zeep zijn geholpen. Ikzelf neig naar het laatste, omdat veel spelers bij hun binnenkomst bij PSV en bij vorige clubs een stuk beter presteerden dan enkele maanden later - en een heel aantal spelers onder een nieuwe coach ineens weer alsvanouds presteren. Maar of het nu de scouting is of de voormalige trainer, het zegt niks over een netwerk.

Wat natuurlijk wel iets zegt, is waar spelers precies vandaan komen. Maar het is te gemakkelijk om te stellen "Duitsland dus het komt bij Schmidt vandaan." Al was het maar omdat PSV de laatste jaren wel vaker spelers uit Duitsland heeft gehaald. Er zijn een aantal spelers gehaald waarbij de connectie met Schmidt duidelijk is en dat zal ook de voornaamste reden zijn dat men bij die spelers uit is gekomen.

Maar bijvoorbeeld Max heeft nul komma nul voorgeschiedenis met Schmidt. Max heeft wel een connectie met Huub Stevens, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Net als Schwaab en Baumgartl. Maar misschien mag Stevens niet tot het netwerk van De Jong gerekend worden, dat kan. Ik kon dat in de forumregels alleen niet terugvinden.
 
Maar misschien mag Stevens niet tot het netwerk van De Jong gerekend worden, dat kan. Ik kon dat in de forumregels alleen niet terugvinden.

Kijk, jij snapt het. Wij bepalen hier wat het netwerk van PSV is en welke spelers er gehaald worden.
 
De deadline 6 oktober komt steeds dichterbij. PSV gaf in de media aan dat er nog drukke weken volgen op de transfermarkt. Voorlopig is er alleen nieuws bij jeugdspelers en Jong PSV (en een derde doelman). Ik krijg er met de dag minder vertrouwen in, dat PSV nog de gewenste CM/CV voor in de basisopstelling uit de hoge hoed weet te toveren...
 
De deadline 6 oktober komt steeds dichterbij. PSV gaf in de media aan dat er nog drukke weken volgen op de transfermarkt. Voorlopig is er alleen nieuws bij jeugdspelers en Jong PSV (en een derde doelman). Ik krijg er met de dag minder vertrouwen in, dat PSV nog de gewenste CM/CV voor in de basisopstelling uit de hoge hoed weet te toveren...

Het schijnt dat de boel pas echt lekker op gang komt als de grote clubs aan de boom beginnen te schudden. Het getuigt alleen niet van heel veel overtuiging als je die 2 directe versterkingen voor de basis pas op 5 oktober weet vast te leggen inderdaad. Aan de andere kant, Guardado was ook een last minute call, toch? Een en ander is wellicht ook afhankelijk van het resultaat van vandaag. Of juist omdat ze vandaag een belangrijke wedstrijd spelen, ze even wachten met transfernieuws. Geen idee.
 
Het schijnt dat de boel pas echt lekker op gang komt als de grote clubs aan de boom beginnen te schudden. Het getuigt alleen niet van heel veel overtuiging als je die 2 directe versterkingen voor de basis pas op 5 oktober weet vast te leggen inderdaad. Aan de andere kant, Guardado was ook een last minute call, toch? Een en ander is wellicht ook afhankelijk van het resultaat van vandaag. Of juist omdat ze vandaag een belangrijke wedstrijd spelen, ze even wachten met transfernieuws. Geen idee.
Wie weet dat er wat lijntjes uitliggen maar dat de vissen pas gaan happen als plaatsing voor de EL een feit is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan