BeNeliga

Of een BeNeDe liga, België, Nederland en Denemarken :D, met de beste of in ieder geval meest kapitaalkrachtige clubs per divisie. In Totaal zo'n 34 miljoen inwoners. Toch weer net een betere afzetmarkt. Afstanden zijn goed te overzien. Eredivisieclubs die lopen zeuren dat ze geen echt gras willen of kunnen betalen, die vallen dan lekker af en zoeken het dan maar lekker uit met hun kunstgras. Kunnen lekker de Nederlandse Kunstgras Competitie opzetten o.i.d. 9 clubs uit Nederland, 6 uit België en 3 uit Denemarken.

Denemarken? Dat is toch nivootje van der Vaart? ;)
 
Moet ook wel kunnen ja. FC Kopenhagen is wel aardig om er bij te hebben. Brondby. Hoeveel Denen dan totaal? 3? 4?
Gaat wel ten koste van BeNe clubs natuurlijk
 
Of een BeNeDe liga, België, Nederland en Denemarken :D, met de beste of in ieder geval meest kapitaalkrachtige clubs per divisie. In Totaal zo'n 34 miljoen inwoners. Toch weer net een betere afzetmarkt. Afstanden zijn goed te overzien. Eredivisieclubs die lopen zeuren dat ze geen echt gras willen of kunnen betalen, die vallen dan lekker af en zoeken het dan maar lekker uit met hun kunstgras. Kunnen lekker de Nederlandse Kunstgras Competitie opzetten o.i.d. 9 clubs uit Nederland, 6 uit België en 3 uit Denemarken.
Denemarken zegt mij niets qua voetbal. Maar dat Belgie mij juist veel zegt heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat we op 30 minuten afstand van Belgie wonen en ook regelmatig de grens overgaan. Voor de noordelingen zal dat gevoel eerder met Denemarken zijn. Eerst maar eens tegen die Belgen ballen en zien wat dat brengt. Vaak hebben we een gezamelijke taal en past daarom iets beter.
 
Of een BeNeDe liga, België, Nederland en Denemarken :D, met de beste of in ieder geval meest kapitaalkrachtige clubs per divisie. In Totaal zo'n 34 miljoen inwoners. Toch weer net een betere afzetmarkt. Afstanden zijn goed te overzien.
Heb ik nooit over nagedacht om de competitie met Denemarken te fuseren. Als Denemarken genoemd word is dat in combinatie met de Atlantic league (wat ik een stap te ver vind).

Maar zou geen slecht idee zijn, Nederland, Belgie en Denemarken. Maar ik schat Denemarken wel in als de zwakste van de drie.
 
Ik denk trouwens dat onze noorderlingen ook niet zoveel met Denemarken hebben. Duitsland ligt er natuurlijk nog tussen.
Wel een sympathiek land verder, Denemarken.
 
Heb ik nooit over nagedacht om de competitie met Denemarken te fuseren. Als Denemarken genoemd word is dat in combinatie met de Atlantic league (wat ik een stap te ver vind).

Maar zou geen slecht idee zijn, Nederland, Belgie en Denemarken. Maar ik schat Denemarken wel in als de zwakste van de drie.

Dat denk ik ook. Ze zullen er om die reden dan ook wel nooit mee instemmen. De drie beste Deense clubs spelen nu nagenoeg altijd europees voetbal; dat zou met zo'n fusie wel eens voorbij kunnen zijn. Al denk ik dat ze best gelijkwaardig zijn aan clubs als Heerenveen etc., misschien wel beter. En Nederlandse clubs die nu rond de middenmoot hangen zullen denk ik ook weinig zin hebben om in zo'n competitie mee te doen, aangezien dat dan zou betekenen dat ze vrijwel altijd ergens onderaan zullen staan op die ranglijst. Dat is ook wel een probleem van het opzetten van zo'n competitie, of het nu met of zonder Deense clubs is.
 
Als ik op basis van de marktwaarden van de spelers kijk naar de competities, dan valt Denemarken af. Je ziet qua kapitaal dat er in Nederland een groot gat is tussen de nummer 4 en 5. Als ik kijk naar de Belgische clubs dan zie ik een top 5 die zeker een aanvulling kan zijn.

Als we dan al niet meer mee kunnen doen (NL op plaats 12 nu) dan wil ik op zijn minst mooie wedstrijden in de competitie zien.

trnl01.png

trbe01.png
trde01.png
afbeeldingen zijn printscreens van transfermarkt.nl
 
Vooral ook opvallend dat de ongelijkheid, of kloof tussen arm en rijk, in Belgie vele malen kleiner is.
 
Minder clubs die er in Belgie er echt uitspringen inderdaad maar nog wel een behoorlijk gat tussen de nummers 5 en 6.

Ik doelde meer op het verschil tussen de kleinste en de mooiste club in NL (8 vs 160, is 20x) (Ajax telt niet mee, want die hebben dit jaar echt een uitschieter) en in Belgie 15 vs 90, is 6x. Die kloof is dus 3.5 keer zo groot.
 
Kompany komt met vurig pleidooi voor BeNe-League

De macht van de Europese topclubs groeit. Volgens Vincent Kompany ligt een antwoord in een samenvoeging van de Belgische en Nederlandse competitie. De speculaties over de oprichting van een Super League hebben ook de discussie over een alternatief voor de andere clubs nieuw leven ingeblazen. Een gebrek aan weerstand in eigen land is daarbij een extra argument te komen tot nieuwe samenwerkingen als antwoord op de Super League en de groeiende verschillen tussen rijk en arm in het voetbal. ... lees verder
 
Kompany komt met vurig pleidooi voor BeNe-League

De macht van de Europese topclubs groeit. Volgens Vincent Kompany ligt een antwoord in een samenvoeging van de Belgische en Nederlandse competitie. De speculaties over de oprichting van een Super League hebben ook de discussie over een alternatief voor de andere clubs nieuw leven ingeblazen. Een gebrek aan weerstand in eigen land is daarbij een extra argument te komen tot nieuwe samenwerkingen als antwoord op de Super League en de groeiende verschillen tussen rijk en arm in het voetbal. ... lees verder

Als een groep van dit soort (oud-)spelers zich niet hiervoor gaat inzetten komt het er toch niet van. Iemand als Kompany zou denk ik wel geschikt zijn om hier aan te gaan trekken. Denk dat er ook wel een mogelijkheid ontstaat, in ieder geval vanuit België, om te veranderen. Alles staat daar nu zo volledig op z'n kop dat je misschien direct alles op de kop zou kunnen zetten. Alleen die logge Nederlanders in Zeist... Het uitblijven van échte verandering op gebied van bijvoorbeeld kunstgras of een nieuwe competitieopzet zegt wat dat betreft genoeg.
 
Als een groep van dit soort (oud-)spelers zich niet hiervoor gaat inzetten komt het er toch niet van. Iemand als Kompany zou denk ik wel geschikt zijn om hier aan te gaan trekken. Denk dat er ook wel een mogelijkheid ontstaat, in ieder geval vanuit België, om te veranderen. Alles staat daar nu zo volledig op z'n kop dat je misschien direct alles op de kop zou kunnen zetten. Alleen die logge Nederlanders in Zeist... Het uitblijven van échte verandering op gebied van bijvoorbeeld kunstgras of een nieuwe competitieopzet zegt wat dat betreft genoeg.

Dan zit er maar 1 ding op en de hele discussie naar een hoger plan tillen en wel op regeringsniveau. Gewoon van Vlaanderen-België en Nederland één land maken en het, weet ik veel, Bourgondië noemen.
 
Dan zit er maar 1 ding op en de hele discussie naar een hoger plan tillen en wel op regeringsniveau. Gewoon van Vlaanderen-België en Nederland één land maken en het, weet ik veel, Bourgondië noemen.
Dat bestaat al in Frankrijk.

Het lijkt me beter om het Brabant te noemen. Dat is ook toekomstgericht verstandig als de zeespiegel stijgt en de kustprovincies onder water komen te staan. :grin:
 
Dan zit er maar 1 ding op en de hele discussie naar een hoger plan tillen en wel op regeringsniveau. Gewoon van Vlaanderen-België en Nederland één land maken en het, weet ik veel, Bourgondië noemen.
Ein reich, ein führer?
 
Ik vind het excuus dat als er een Beneliga komt en dat daarom de kleinere clubs de nek wordt omgedraaid een drogreden.
Kijk maar naar de KKD-competitie:
Twente-Go Ahead is uitverkocht.

Hup, PSV, Ajax en Anderlecht, actie.
Ik kan niet wachten.
 
De gemiddelde spelers salarissen liggen in Belgie (346.043 euro/jaar) een stuk hoger dan in Nederland (278.266 euro/jaar).
Bron: SPORTING INTELLIGENCE maar ik vond enkel dit van de telegraaf
 
Terug
Bovenaan Onderaan