Sociale intelligentie of de emotionele intelligentie (EQ) is idd een andere dan je IQ.
 
Het zou kunnen dat van Gaal prima cijfers haalde op de middelbare school, maar bij hem merk je aan meer dingen (sociale vaardigheid zoals Bacchus aangaf) dat hij niet heel intelligent is. Ook in zijn bijzonder gebrekkige woordenschat waarmee hij praat, wat vooral opviel tijdens Zomergasten.
Communicatie is niet zijn sterkste punt. Hij raakt eigenlijk snel in de war wanneer iemand doorvraagt en het hem niet zint. Cruijff bijv die kon een uur lang praten en allerlei vreemde woorden aan elkaar knopen maar ik weet niet of hij echt zo intelligent was. Cocu is erg intelligent bijv maar ook hij heeft geen uitgebreid vocabulaire.
 
Communicatie is niet zijn sterkste punt. Hij raakt eigenlijk snel in de war wanneer iemand doorvraagt en het hem niet zint. Cruijff bijv die kon een uur lang praten en allerlei vreemde woorden aan elkaar knopen maar ik weet niet of hij echt zo intelligent was. Cocu is erg intelligent bijv maar ook hij heeft geen uitgebreid vocabulaire.

Is dat zo, is Cocu erg intelligent?

Er is ook nog zoiets als EQ (ik zie nu pas in de post daarvoor dat je dat al aanhaalt), erg belangrijk als coach. Niet zozeer voor de coach zelf, maar meer als teammanager voor de ploeg en de individuele speler. Ik vind dat je als coach de EQ en IQ van je speler moet ‘weten’.

Oh, en Zeist moet daar ook op gaan selecteren bij de instroom van de opleiding voor CBV. Alleen boerenslimheid en veel interlands is niet meer voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat van Gaal prima cijfers haalde op de middelbare school, maar bij hem merk je aan meer dingen (sociale vaardigheid zoals Bacchus aangaf) dat hij niet heel intelligent is.
Als je ziet wat kinderen op school leren hier in Singapore en vergelijkt dat met wat kinderen leren in Nederland dan zie je dat er een gigantisch verschil is in hoeveelheid van wat ze moeten leren en het niveau (Wiskunde hier loopt een jaar voor op Nederland en meerdere ten opzichte van de VS). Maar de keerzijde is dat grote hoeveelheden kinderen sociaal extreem zwak zijn. Heel slim en weten veel van bepaalde onderwerpen, maar kunnen niet goed samenwerken (alles is in hierarchische structuren; hoger of lager in de pikorde en niet in gelijkheid en samenwerken) en hebben weinig algemene kennis.

Intelligentie en sociale vaardigheden zijn hele verschillende zaken. Je hebt beide nodig (in de meeste situaties) om ver te komen.
 
Als je ziet wat kinderen op school leren hier in Singapore en vergelijkt dat met wat kinderen leren in Nederland dan zie je dat er een gigantisch verschil is in hoeveelheid van wat ze moeten leren en het niveau (Wiskunde hier loopt een jaar voor op Nederland en meerdere ten opzichte van de VS). Maar de keerzijde is dat grote hoeveelheden kinderen sociaal extreem zwak zijn. Heel slim en weten veel van bepaalde onderwerpen, maar kunnen niet goed samenwerken (alles is in hierarchische structuren; hoger of lager in de pikorde en niet in gelijkheid en samenwerken) en hebben weinig algemene kennis.

Intelligentie en sociale vaardigheden zijn hele verschillende zaken. Je hebt beide nodig (in de meeste situaties) om ver te komen.

En dan is er nog wel te zeggen dat ik heel, heel, heel veel kennis heb opgedaan die nooit gebruikt is. Tweegeslachtigheid van varens, verhoudingen tussen boeren en leenheren, integraalrekeningen, berekeningen van hoeveelheden in mol. En natuurlijk: alles van Maarten 't Hart. Dat je meer van dit soort dingen leert maakt niet automatisch uit dat je succesvoller bent. Blind typen leren, dat was dan weer wel handig geweest...
 
Het zou kunnen dat van Gaal prima cijfers haalde op de middelbare school, maar bij hem merk je aan meer dingen (sociale vaardigheid zoals Bacchus aangaf) dat hij niet heel intelligent is. Ook in zijn bijzonder gebrekkige woordenschat waarmee hij praat, wat vooral opviel tijdens Zomergasten.

Ik heb in mijn broek gepist van het lachen toen hij begon met een fragment uit Titanic.
 
Nu kijken of Bommel het allemaal kan managen na de onnodige 4-0 tegen Barca en de klinkende overwinning van Ajax en hun zelfvertrouwen.
 
Nu kijken of Bommel het allemaal kan managen na de onnodige 4-0 tegen Barca en de klinkende overwinning van Ajax en hun zelfvertrouwen.
Dan moet Mark wel lef tonen, door Hendrix op de bank te houden en met Guti in de basis te starten...en het liefst Luuk wisselen rond de 75e minuut indien hij aanvallend weinig indruk maakt en Malen inbrengen.
 
En dan is er nog wel te zeggen dat ik heel, heel, heel veel kennis heb opgedaan die nooit gebruikt is. Tweegeslachtigheid van varens, verhoudingen tussen boeren en leenheren, integraalrekeningen, berekeningen van hoeveelheden in mol. En natuurlijk: alles van Maarten 't Hart. Dat je meer van dit soort dingen leert maakt niet automatisch uit dat je succesvoller bent. Blind typen leren, dat was dan weer wel handig geweest...

Dat je dat nog allemaal weet, joh, wat je geleerd hebt op school. Ik zou echt niet meer kunnen reproduceren wat ik tijdens aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde, economie en duits heb geleerd.
Blind typen, ja, dat zou inderdaad handig zijn geweest.
 
Dat je dat nog allemaal weet, joh, wat je geleerd hebt op school. Ik zou echt niet meer kunnen reproduceren wat ik tijdens aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde, economie en duits heb geleerd.
Blind typen, ja, dat zou inderdaad handig zijn geweest.

Zit je daar met twee vingers een beetje snel typen te simuleren.
 
Nu kijken of Bommel het allemaal kan managen na de onnodige 4-0 tegen Barca en de klinkende overwinning van Ajax en hun zelfvertrouwen.

Lijkt me wel. Ajax zal zich zoals gewoonlijk weer superieur achten na een eenvoudige overwinning in de CL, ondanks dat het de slechtste tegenstander was, en PSV zal azen op eerherstel na de enigzins geflatteerde 4-0 uitslag in Camp Nou. Omdat het vertoonde spel ondanks de uitslag op zich wel goed was (behalve het gehaaste afwerken en het gloriehunten van de aanvallers; dat is wel echt een aandachtspuntje), en omdat het niet afwijken van de speelwijze eigenlijk prima uitpakte tot aan de wissels, hoeft het zelfvertrouwen van PSV eigenlijk niet echt een knak te hebben gehad.
 
Het valt me vooralsnog zwaar tegen dat Gakpo in het eerste nog geen speelminuten heeft gehad dit seizoen. Rosario verkiezen boven Gutierrez is voor mij ook niet te begrijpen. Iedereen is lovend danwel lyrisch over Rosario wat ik zwaar overdreven vindt. Rosario toont aan het niveau dat PSV wil nastreven aankan en dat is mooi, maar meer ook niet.
Heeft hij het scorend vermogen wat Guti juist wél heeft, antwoord is nee, niet of nauwelijks. Heeft hij schotkracht die Guti wel heeft, antwoord is nee. Heeft hij een chemie met Lozano, antwoord is nee. Afijn als van Bommel dat niet inziet valt mij dat zwaar tegen. Guti is de perfecte stand-in voor Van Ginkel, daarbij heeft hij in aanvallend opzicht een surplus aan kwaliteit vergeleken met Marco.
Het zou mij niet boeien als coach wanneer mijn nieuwe topspeler slechts een paar trainingen had gehad. Wedstrijdfit is spelen.
Als hij [gematigd] tevreden is na de 4-0 in Barcelona maak ik me zorgen. Messi en Coutinho werden nauwelijks afgestopt. Ook hij zet er geen spits bij terwijl je 1-0 achterstaat. Absurd wat mij betreft. Het gaat om 3 punten en vele extra miljoenen voor de club.
Real Sociedad verloor nipt van Barcelona, en ik denk toch echt dat wij met ons spelersmateriaal de Basken kunnen verslaan om maar een vergelijking te maken
Er is altijd een mits, mits dus Van Bommel de beste spelers opstelt die dus wedstrijdfit zijn.
 
Laatst bewerkt:
Van Bommel mag wat mij betreft in interviews wel iets terughoudender zijn. Komt soms wel erg arrogant over....laten dat lekker aan de A'dam'ers over
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Van Bommel mag wat mij betreft in interviews wel iets terughoudender zijn. Komt soms wel erg arrogant over....laten dat lekker aan de A'dam'ers over

Dus een uitgesproken mening hebben is arrogant overkomen? Ik hoor 10x liever Van Bommel spreken dan dat voorzichtige geblaar van Cocu, die tijdens elk interview schaapachtig zat te lachen.
En nog iets wat mij op de vorige pagina's opviel. Juist de sterke trainers, ook wat resultaten betreft, zijn zij die een uitgesproken mening hebben en ook de ballen hebben om de verslaggever op zijn plaats te zetten als ze het met hem niet eens zijn. Zie Mourinho en Van Gaal; op beiden is veel kritiek, maar er zijn weinig trainers die zoveel gewonnen hebben en dat komt mede omdat zij hun eigen weg kiezen. Maar goed, volgens sommige hier moet Van Gaal een IQ en een woordenschat hebben als een neerlandicus. Wat een onzin!
 
Dus een uitgesproken mening hebben is arrogant overkomen? Ik hoor 10x liever Van Bommel spreken dan dat voorzichtige geblaar van Cocu, die tijdens elk interview schaapachtig zat te lachen.
En nog iets wat mij op de vorige pagina's opviel. Juist de sterke trainers, ook wat resultaten betreft, zijn zij die een uitgesproken mening hebben en ook de ballen hebben om de verslaggever op zijn plaats te zetten als ze het met hem niet eens zijn. Zie Mourinho en Van Gaal; op beiden is veel kritiek, maar er zijn weinig trainers die zoveel gewonnen hebben en dat komt mede omdat zij hun eigen weg kiezen. Maar goed, volgens sommige hier moet Van Gaal een IQ en een woordenschat hebben als een neerlandicus. Wat een onzin!
Persoonlijk vind ik v Gaal welbespraakt met een zeer ruime woordenschat :) Voor de rest volledig eens
 
Ik snap weinig van de argumentatie van Mark om vast te houden aan de basiself van de voorgaande weken. Hij zei voor aanvang tegen Barcelona dat hij niet opeens anders zou gaan spelen en dus ook niet ineens andere spelers zou opstellen. Tegen Barcelona hebben we gezien dat dat redelijk naief gedacht was.....nu beweert hij hetzelfde voor aanvang tegen Ajax. Als hij met de vaste basiself gestart is tegen Barcelona, waarom dan ineens wijzigen tegen Ajax...?? Met andere woorden, zijn basiself van de afgelopen weken zal hij niet veranderen in de komende weken, dus Guti, Sainsbury, Behich blijven op de bank starten en mogen af en toe invallen.....Mark is koppig en naief !!
 
Ik snap weinig van de argumentatie van Mark om vast te houden aan de basiself van de voorgaande weken. Hij zei voor aanvang tegen Barcelona dat hij niet opeens anders zou gaan spelen en dus ook niet ineens andere spelers zou opstellen. Tegen Barcelona hebben we gezien dat dat redelijk naief gedacht was.....nu beweert hij hetzelfde voor aanvang tegen Ajax. Als hij met de vaste basiself gestart is tegen Barcelona, waarom dan ineens wijzigen tegen Ajax...?? Met andere woorden, zijn basiself van de afgelopen weken zal hij niet veranderen in de komende weken, dus Guti, Sainsbury, Behich blijven op de bank starten en mogen af en toe invallen.....Mark is koppig en naief !!
Volgens mij ging het pas echt verkeerd tegen Barca toen aan de basiself werd gesleuteld?
 
Dus een uitgesproken mening hebben is arrogant overkomen? Ik hoor 10x liever Van Bommel spreken dan dat voorzichtige geblaar van Cocu, die tijdens elk interview schaapachtig zat te lachen.
En nog iets wat mij op de vorige pagina's opviel. Juist de sterke trainers, ook wat resultaten betreft, zijn zij die een uitgesproken mening hebben en ook de ballen hebben om de verslaggever op zijn plaats te zetten als ze het met hem niet eens zijn. Zie Mourinho en Van Gaal; op beiden is veel kritiek, maar er zijn weinig trainers die zoveel gewonnen hebben en dat komt mede omdat zij hun eigen weg kiezen. Maar goed, volgens sommige hier moet Van Gaal een IQ en een woordenschat hebben als een neerlandicus. Wat een onzin!
Ik ben fan van Mark als trainer maar ik vind hem ook arrogant overkomen, soms de journalisten kleineren of kort af zijn omdat je vindt dat zij een domme vraag stellen, komt ietwat Louis-achtig over. En dat is iets waar grotendeels van het PSV publiek een hekel aan had toch? Nu onze trainer bijna dezelfde trekjes vertoont moeten we het niet ineens als zijnde eigen mening gaan verklaren.
Desondanks blijf ik een voorstander van zijn overkomen maar goed, ik ben ook altijd fan geweest van Louis, tot grote ergernis van velen op dit forum.
 
Volgens mij ging het pas echt verkeerd tegen Barca toen aan de basiself werd gesleuteld?

In Camp Nou verliezen ploegen als Juventus, City, PSG en Chelsea met vergelijkbare cijfers. Celtic ging écht over de knie. PSV verliest van een geniale Messi, en dan gaan we alsnog vraagtekens zetten bij Van Bommel?
Morgen is een mooie graadmeter, voor coach en elftal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan