FC Barcelona - PSV | Dinsdag 18 september | Eindstand 4-0

Status
Je kunt niet meer reageren.
Hartstikke lief, IPF, maar ik zei niet dat je niets over de wissels kon zeggen. Sterker nog, ik zei dat je best wat over de wissels kon zeggen. Ik stelde dat je deze nederlaag niet aan Mark van Bommel kon toeschrijven. Geen enkele wissel, tactische troef, toverstaf of natuurramp had een nederlaag vandaag kunnen voorkomen. Dat klasseverschil was gewoon te groot en Barcelona had geen off-day.

Wissels goed/slecht: Oordeel ik liever niet te veel over (te weinig info);
Nederlaag debet Van Bommel: Idiote stelling.
Lief of niet ;) ik ben het in die zin niet eens met je omdat je gemakkelijk voorbij gaat aan de invloed van de wissels op de wedstrijd. Verkeerde wissels hebben er voor gezorgd dat je geen diepte meer kon opzoeken in het veld en dat je je beste spelers kwijt was waardoor de tegenstander nog makkelijker ging spelen. Prima als jij blijft zeggen dat we hoe dan ook hadden verloren, wat ik niet ontken, maar ik wil graag naar totaalplaatje kijken en kunnen analyseren welke factoren nog meer een grote rol hebben gespeeld dan alleen kijken naar Messi.
 
Lief of niet ;) ik ben het in die zin niet eens met je omdat je gemakkelijk voorbij gaat aan de invloed van de wissels op de wedstrijd. Verkeerde wissels hebben er voor gezorgd dat je geen diepte meer kon opzoeken in het veld en dat je je beste spelers kwijt was waardoor de tegenstander nog makkelijker ging spelen. Prima als jij blijft zeggen dat we hoe dan ook hadden verloren, wat ik niet ontken, maar ik wil graag naar totaalplaatje kijken en kunnen analyseren welke factoren nog meer een grote rol hebben gespeeld dan alleen kijken naar Messi.

Als Viergever geen gele kaart had gehad en op het randje van een 2e gele kaart en dus rood had gezeten was hij niet gewisseld en had Isimat geen minuut meegespeeld. De enige reden waarom Van Bommel deze wissel doorvoerde was om te voorkomen dat Viergever er met een rode kaart vanaf gestuurd zou worden. Toen Bergwijn en Rosario werden gewisseld was het al 3-0.
 
PSV kon de eerste helft ondanks dat het tegen Barca was, behoorlijk goed meekomen. Het is onzin om te stellen dat je niets over de wissels moet zeggen omdat je hoe dan ook had verloren en omdat Barca oppermachtig was. Wel nu; Barca werd wel degelijk her en der beproefd door Bergwijn en Lozano en tot aan de wissels ging het best wel redelijk. Het valt gewoon niet goed te praten dat iig 2 van je beste spelers er uit worden gehaald waardoor je de diepgang helemaal kwijt bent. En valt ook niet goed te praten dat Gutti pas zo laat er in mocht komen.
En iemand die al weken er naast zit en totaal geen ritme en zelfvertrouwen heeft is voor centraal achterin niet beter dan een speler met geel op zak en daardoor met de rem er op spelend. Isimat zorgde voor totale onrust achterin, iets wat voor zijn komt op het veld niet echt opviel bij PSV. Barca is 3 klasse beter maar je hoeft ze in 30 minuten tijd ook niet 6 klasse beter te maken....

Viergever zat tegen rood aan. Van Bommel had geen keuze.
 
Ik zie de wedstrijd van vandaag als een uitstekend leermoment voor de wedstrijd tegen Ajax. PSV stond tot de 2-0 goed (of tot het invallen van Isimat?) en heeft vijfenzestig minuten lang het maximale eruitgehaald, op een gebrekkige laatste pas / afronding na. Voor mij bestaat deze wedstrijd uit twee belangrijke (en hele logische) speerpunten: hoe we verdedigend stonden en hoe we aanvallend wat probeerden te forceren.

Verdedigend:
PSV stond, en dat heb ik niet veel vaker gezien, in verdedigend opzicht in een 4-4-2 naar het model van Atletico Madrid. Ik zal even een plaatje posten van Madrid's tactiek, omdat ik nog geen beelden van PSV tot mijn beschikking heb. Zo ziet het eruit:

atlético%20low%20block.jpg


Het middenveld van PSV stond nog iets breder, maar jullie kennen het idee. Bergwijn of Lozano liet zich zakken als buitenste middenvelder. Dit systeem heeft twee voordelen: 1. Alle zones zijn gedekt. Hierdoor is er weinig ruimte voor het creëeren van kansen uit open spel, omdat er geen gaten ontstaan waar je doorheen kunt voetballen. Dit belette Barcelona van het creëeren van grote kansen tot de 2-0. 2. Er ontstaat weinig ruimte voor het voetballen tussen de linies, wat Barcelona graag doet met spelers als Messi, Coutinho en Rakitic. Er is weinig ruimte tussen de verdediging en het middenveld, waardoor je als ploeg minder uit individuele kwaliteiten kunt putten en je eigenlijk jongens als Coutinho en Rakitic het voetballen heel moeilijk maakte.

Wat betekent dit voor de wedstrijd tegen Ajax? Ik zou dit systeem ook hanteren. Ajax heeft ook veel individuele kwaliteit voorin en op het middenveld, speelt graag combinatievoetbal én speelt graag tussen de linies met spelers als Tadic, Ziyech en Neres.

Aanvallend:
Het aanvallende spel van PSV was niet heel complex, maar met de wapens van PSV voorin kan het wel erg effectief zijn. De lange bal van Zoet (zou overigens wel iets fijner zijn als we een keeper zouden hebben met iets meer voetballende capaciteiten) op de Jong, die het kopduel moest winnen en van daaruit de afvallende bal oprapen en via Pereiro (die een aantal keren erg goed zichzelf vrijspeelde door weg te draaien) Bergwijn of Lozano lanceren. Bergwijn en Lozano zijn zo verschrikkelijk gevaarlijk, zowel met als zonder bal, dat ook Barcelona in de eerste helft soms moeite had met die twee.

Wat betekent dit voor de wedstrijd tegen Ajax? Ook dit zou ik hetzelfde doen. Opvallend was dat Luuk de Jong steeds, door de trappen van Zoet, niet in een kopduel kwam met Umtiti en Pique (waarbij het een stuk lastiger zou zijn om die te winnen), maar met Busquets. Bij Ajax staan daar Schöne of Frenkie de Jong. Daar valt veel winst te behalen. Opbouwen van achteruit zou tegen Ajax wat moeilijker worden, omdat PSV moeite heeft met onder druk uitvoetballen (zie de wedstrijden tegen PEC en zelfs de eerste helft tegen Willem II).

Deze wedstrijd verlies je, ondanks dat het tactisch prima stond, puur door de individuele klasse van Messi (en een beetje Dembelé en een slimme, maar vervelende, Suarez).

Verder nog een pijnlijk punt: onze bank is helaas niet zo sterk als we misschien dachten. Ramselaar, Isimat (en dus ook Sainsbury, als hij achter Isimat in de rangorde staat) en Room voldoen niet. Verder wat jonge talenten (waarvan ik niet eens weet of ze talenten zijn) met Rigo, Sadilek, Teze en van Osch, een groot talent met Malen (maar nog steeds een talent), en een Behich die ik niet kan beoordelen, maar minder wordt bevonden dan Angeliño en Dumfries. Alleen Guti lijkt echt te voldoen. Dat is erg mager.
 
Viergever zat tegen rood aan. Van Bommel had geen keuze.
Ik zeg je dit: al gaat Viergever of Schwaab volgende keer 3 keer geel pakken, Isimat komt er niet meer in.
Al had hij Hendrix daar neergezet... alles was beter geweest dan die clown. En waarom heeft hij die twee Australiërs gehaald? Omdat ze nog slechter zijn dan Isimat?
 
Ik zie de wedstrijd van vandaag als een uitstekend leermoment voor de wedstrijd tegen Ajax. PSV stond tot de 2-0 goed (of tot het invallen van Isimat?) en heeft vijfenzestig minuten lang het maximale eruitgehaald, op een gebrekkige laatste pas / afronding na. Voor mij bestaat deze wedstrijd uit twee belangrijke (en hele logische) speerpunten: hoe we verdedigend stonden en hoe we aanvallend wat probeerden te forceren.

Verdedigend:
PSV stond, en dat heb ik niet veel vaker gezien, in verdedigend opzicht in een 4-4-2 naar het model van Atletico Madrid. Ik zal even een plaatje posten van Madrid's tactiek, omdat ik nog geen beelden van PSV tot mijn beschikking heb. Zo ziet het eruit:

atlético%20low%20block.jpg


Het middenveld van PSV stond nog iets breder, maar jullie kennen het idee. Bergwijn of Lozano liet zich zakken als buitenste middenvelder. Dit systeem heeft twee voordelen: 1. Alle zones zijn gedekt. Hierdoor is er weinig ruimte voor het creëeren van kansen uit open spel, omdat er geen gaten ontstaan waar je doorheen kunt voetballen. Dit belette Barcelona van het creëeren van grote kansen tot de 2-0. 2. Er ontstaat weinig ruimte voor het voetballen tussen de linies, wat Barcelona graag doet met spelers als Messi, Coutinho en Rakitic. Er is weinig ruimte tussen de verdediging en het middenveld, waardoor je als ploeg minder uit individuele kwaliteiten kunt putten en je eigenlijk jongens als Coutinho en Rakitic het voetballen heel moeilijk maakte.

Wat betekent dit voor de wedstrijd tegen Ajax? Ik zou dit systeem ook hanteren. Ajax heeft ook veel individuele kwaliteit voorin en op het middenveld, speelt graag combinatievoetbal én speelt graag tussen de linies met spelers als Tadic, Ziyech en Neres.

Aanvallend:
Het aanvallende spel van PSV was niet heel complex, maar met de wapens van PSV voorin kan het wel erg effectief zijn. De lange bal van Zoet (zou overigens wel iets fijner zijn als we een keeper zouden hebben met iets meer voetballende capaciteiten) op de Jong, die het kopduel moest winnen en van daaruit de afvallende bal oprapen en via Pereiro (die een aantal keren erg goed zichzelf vrijspeelde door weg te draaien) Bergwijn of Lozano lanceren. Bergwijn en Lozano zijn zo verschrikkelijk gevaarlijk, zowel met als zonder bal, dat ook Barcelona in de eerste helft soms moeite had met die twee.

Wat betekent dit voor de wedstrijd tegen Ajax? Ook dit zou ik hetzelfde doen. Opvallend was dat Luuk de Jong steeds, door de trappen van Zoet, niet in een kopduel kwam met Umtiti en Pique (waarbij het een stuk lastiger zou zijn om die te winnen), maar met Busquets. Bij Ajax staan daar Schöne of Frenkie de Jong. Daar valt veel winst te behalen. Opbouwen van achteruit zou tegen Ajax wat moeilijker worden, omdat PSV moeite heeft met onder druk uitvoetballen (zie de wedstrijden tegen PEC en zelfs de eerste helft tegen Willem II).

Deze wedstrijd verlies je, ondanks dat het tactisch prima stond, puur door de individuele klasse van Messi (en een beetje Dembelé en een slimme, maar vervelende, Suarez).

Verder nog een pijnlijk punt: onze bank is helaas niet zo sterk als we misschien dachten. Ramselaar, Isimat (en dus ook Sainsbury, als hij achter Isimat in de rangorde staat) en Room voldoen niet. Verder wat jonge talenten (waarvan ik niet eens weet of ze talenten zijn) met Rigo, Sadilek, Teze en van Osch, een groot talent met Malen (maar nog steeds een talent), en een Behich die ik niet kan beoordelen, maar minder wordt bevonden dan Angeliño en Dumfries. Alleen Guti lijkt echt te voldoen. Dat is erg mager.
Wat een analyse. Klasse jongen, niks aan toe te voegen. :clap:
 
Wat een analyse. Klasse jongen, niks aan toe te voegen. :clap:
Oh, alleen dat die 4-4-2 de ene keer werd ingevuld door Pereiro en De Jong voorin en de andere keer Bergwijn en Lozano. Dan stond De Jong heel centraal op het middenveld, echt goed om te zien. Die wisselwerking was heel mooi, ook in de andere variant: om Pereiro als tweede spits te zien opereren wanneer Lozano en Bergwijn als middenvelders speelden.
 
Oh, alleen dat die 4-4-2 de ene keer werd ingevuld door Pereiro en De Jong voorin en de andere keer Bergwijn en Lozano. Dan stond De Jong heel centraal op het middenveld, echt goed om te zien. Die wisselwerking was heel mooi, ook in de andere variant: om Pereiro als tweede spits te zien opereren wanneer Lozano en Bergwijn als middenvelders speelden.
Klopt! Het ging mij niet zozeer om wie waar stond, maar om het invullen van de ruimtes. Voor het idee van de taktiek maakt het niet zo veel uit of Luuk de Jong linksback staat en Angeliño in de spits, dat kun je wisselen zoveel je wil. Het gaat erom dat als je tegen een ploeg speelt als Barcelona, of straks ook Ajax, dat je geconcentreerd blijft (dat is echt key) en de ruimtes steeds bezet blijft houden, in die 4-4-2.
 
Klopt! Het ging mij niet zozeer om wie waar stond, maar om het invullen van de ruimtes. Voor het idee van de taktiek maakt het niet zo veel uit of Luuk de Jong linksback staat en Angeliño in de spits, dat kun je wisselen zoveel je wil. Het gaat erom dat als je tegen een ploeg speelt als Barcelona, of straks ook Ajax, dat je geconcentreerd blijft (dat is echt key) en de ruimtes steeds bezet blijft houden, in die 4-4-2.
Ik was vanavond al even de Feyenoorder, nu ook de punctuele nazi. ?
 
Ik vond het n leuke avond. Best goed hoe onze micky-mouseclub spelers zich weerden tegen wereldtop die het 20 voudige aan marktwaarde en salaris vertegenwoordigen. Uit. live voor 70.000 man en miljoenen voor de buis.

Dat bergwijn of Rosario die idd goed speelden gewisseld werden lijkt me niet gek/slecht. Hard gewerkt, jong en nog wat minder conditie en inhoud dan anderen wellicht. Niet erg. Blij dat ze zondag allemaal fit zijn. Als je geen fan van isimat bent (vond m zelf ook niet heel goed invallen); troost je met de gedachte dat rood voor Viergever had betekend dat Isi weleens basis hadden kunnen staan bij de veel belangrijkere potjes tegen Tottenham en Inter. Of n onervaren nieuwkomer als Trent. Kon slechter dus.
 
Naar wat ik heb begrepen heeft alleen Angeliño een x tussen de palen geschoten. De overige 13x dus niet.
Wellicht lof voor het spel van de aanvallers, maar ze mogen weleens op-de-bal-ónder-de-lat-schieten oefenen.
 
Man man man ik was echt teleurgesteld toen ze verloren en net zo goed pissig. Je weet dat de kans 98% is dat je verliest, maar als je tot de 70e minuut (?) met 1-0 achterstaat door een knullig weggegeven vrije trap is het enorm zuur dat je er met 4-0 afgaat.

Begrijp me niet verkeerd mede forumers, maar zeker de laatste 20 minuten kan ik niet begrijpen dat Van Bommel onze Gutierrez en Malen er niet in zette. Ik snap dat je vanuit een solide basis wil spelen en de ruimtes klein wil houden, maar je weet gewoon dat je niet 90 minuten lang foutloos kan spelen. Heb je het 70 minuten goed volgehouden, dan kun je Barcelona de laatste 20 minuten nog verrassen. En mocht er dan een treffer vallen, hebben zij weinig tijd om er nog een bij te prikken.

Waar ik ook met name van baal, is dat er (voor mijn gevoel) een of wellicht twee kansen zijn geweest voor PSV en dat valt me vies tegen voor de snelle en behendige voorhoede zoals ik hem ken. Ik heb het gevoel alsof ik naar een PSV keek wat beter kon dan ze speelden, nog over veel potentie beschikt, maar mede door te weinig van alles is het er voor mijn gevoel niet uitgekomen.
 
Ik denk dat dit resultaat wel goed is voor het vervolg. Die gasten van Inter en de Spurs zien 4-0 in de krant en de dag draait door.
Dat is beter dan dat het 1-0 gebleven was.
Nu komen ze normaal naar Eindhoven, in plaats van gewaarschuwd.
Als we gestunt hadden, was de rest van de CL zwaarder geweest.
Eerst op naar zondag, als we die winnen is deze eerste pot alleen maar een mooie ervaring en een goed leermoment.
 
Ik zal wel de enige zijn hier, maar ik ben blij dat het voorbij is.
Aan het aantal pagina's van dit wedstrijdtopic te zien, was ik ook de enige forummer die niet ook op het forum actief was tijdens de wedstrijd :)
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan