Lodeweges sloot ‘open inrichting’ PSV Al een paar weken vraag ik me af waar Dwight Lodeweges bij PSV zijn succes vandaan haalt.

Sinds hij aan het roer staat bij PSV, is de lach daar terug maar is ook het goede voetbal er weer. PSV speelt weer een beetje als een kampioen. Toen het slecht ging met PSV was Lodeweges er ook. Hij was assistent, net als Jan Wouters.

Goeie assistenten houden hun mond, zelfs als hun baas er een zootje van maakt. Toen Huub Stevens zijn eigen afgrond groef en daar vervolgens vrijwillig in sprong, zwegen Lodeweges en Wouters zó nadrukkelijk, dat het leek of de ellende van Stevens ze niks kon schelen. Dat was slechts schijn; het zijn gewoon geen spotlighttypes.

Tegen de aanstaande kampioen moest PSV het zaterdag doen zonder Toivonen. Aan die Zweed was tot voor kort de wederopstanding van PSV opgehangen. Zonder hem zou AZ in Eindhoven de titel eenvoudig opeisen. Dat pakte anders uit. Koevermans, slachtoffer van Stevens’ twijfels, stond paraat. Een boomstam met balgevoel en met hart voor zijn werkgever. Hij maakte er twee, de enige twee van PSV, genoeg voor een gelijkspel. Dat hij had gespeeld kwam door de schorsing van Toivonen en de kuitblessure van Lazovic, leek het.

In navolging van de enige topper van het weekeinde openbaarde Lodeweges hoe hij te werk was gegaan. Hij hoorde vrijdag dat Lazovic geblesseerd was, maar zei in de groep dat Koevermans ook zonder die blessure gespeeld had. Het is van een rechtlijnigheid die in kleedkamers gewaardeerd wordt. Ook in die waar Balkan- en Latijns-Amerikaanse sentimenten open en bloot liggen. De stoere Koevermans deed waar hij voor aangenomen is, Lazovic pepte zijn collega’s op en Toivonen applaudisseerde op de tribune. Lodeweges heeft met zijn ad interim aanpak weer een voetbalclub gemaakt van wat een open inrichting voor gekwetste ego’s leek.
Bron
 
Goed verhaal, dank je voor het plaatsen Brandaris. Duidelijkheid is altijd goed. direct en eerlijk werkt altijd.
 
Het is juist Lodeweges, die PSV weer leuker laat voetballen. Hij is helder en duidelijk naar de spelers toe en communiceert goed met de pers en spelers. Ik heb de indruk dat zelfs niet basisspelers begrip op kunnen brengen in de huidige situatie. Waarom zou PSV nu weer alle ellende over zich heen halen door met nieuwe trainers te gaan praten. Oude goede voetballers ( vedetten)hoeven nog geen geweldige trainers te zijn. Laat Lodeweges voorlopig zijn gang maar eens gaan. Voor mij mag hij blijven en dat niet alleen vanwege de resultaten. Want in dit forum kom ik nogal eens tegen dat die en die trainer er uit moet en die en die trainer moet er dan weer in. Als je alle opmerkingen zou opvolgen, dan wordt het een zooitje. Kijk en luister naar de intentie van de huidige trainer en dan zie je dat daar een zeer zelfbewuste ( niet overschatte) trainer bezig is met zijn vak. Klasse.
 
dan doen we het gewoon stiekem:p
wiljan vloet aanstellen als hoofdcoach maar eigenlijk is cocu de man die alles beslist, al betwijfel ik of die het daadwerkelijk op de rails zou krijgen.

Wiljan Vloet, sorry die man neem ik totaal niet serieus. Hij heeft niet veel aansprekende resultaten geboekt in zijn verleden (promotie met ADO den Haag?) en is gewoon te licht voor PSV.
 
De hoofdtrainer en zijn technische staf.

Prima bericht van de club op haar web-side. In alle rust overwegen hoe het verder moet met de trainers. Vooral geen haast maken. Zo ken ik PSV weer.
 
Lodeweges: Toptrainer in wording
Door ROB HARTOG

[PROFIEL] Evenwichtig, duidelijk, sociaal en vakkennis. Vier kenmerken die steeds terugkeren als collega's en voetballers die met hem werken of hebben gewerkt, een profielschets geven van Dwight Lodeweges, de interim-hoofdtrainer van PSV.


lodeweges_afellay_195380h.jpg

Dwight Lodeweges bedankt Ibrahim Afellay. FOTO PAUL VREEKER Eigenschappen die goed vallen op trainingscomplex De Herdgang, de gemoedelijke thuishaven van PSV. De selectie ervaart zijn inbreng als een verademing na het kortstondige bewind van de opgestapte Huub Stevens, die in vergelijking met zijn opvolger soms een erg kort lontje had.

Lodeweges houdt het bij voorkeur simpel. Hij zet de beste spelers op de juiste plaats. Ingewikkelde spelvarianten legt hij vooraf in heldere bewoordingen uit en herhaalt hij eindeloos op de training, net zo lang tot de spelers de oefenvorm vlekkeloos uitvoeren. ,,Vastigheid en automatismen zijn belangrijk. Dat biedt houvast,'' heeft hij daar zelf al enkele malen over gezegd.

De tijdelijke bewindvoerder in Eindhoven groeit in zijn rol als hoofdcoach. Aanvankelijk had Lodeweges twijfel toen algemeen directeur Jan Reker hem vroeg de taken van Stevens over te nemen. Pas nadat de spelersraad tot driemaal toe vertrouwen in hem had uitgesproken, hapte hij toe.

Nog altijd vindt hij die voorgeschiedenis ronduit vervelend, maar na een ingetogen start is Lodeweges zo eerlijk te bekennen dat hij geniet van de mogelijkheden en de verantwoordelijkheid die hij plotseling op De Herdgang kreeg. Waarbij hij wél meteen wijst op de ondersteuning van zijn assistenten Phillip Cocu en Jan Wouters, twee oud-voetballers met een veel grotere staat van dienst als actief speler dan hijzelf. ,,De eerste keer tussen die twee op de bank is dat wel door me heen geschoten. Links en rechts zaten gelouterde ex-internationals. Niet slecht voor een boertje uit Voorthuizen, dacht ik toen,'' verklapte Lodeweges al eens.

Het Veluwse Voorthuizen is de ankerplaats van de 51-jarige trainer. Weliswaar aanschouwde hij op 26 oktober 1957 in het Canadese Turner Valley het levenslicht, als zoon van twee Nederlandse emigranten, maar lang duurde daar het avontuur van zijn ouders niet. Al snel keerde het gezin terug naar Nederland, naar Voorthuizen dus. Waar Lodeweges lid werd van de lokale trots VVOP, de afkorting van Voetballen Voor Ons Plezier. Later stapte hij over naar rivaal De Kieviten.

Nog altijd woont Lodeweges in Voorthuizen. Na de lagere school doorliep hij daar de christelijke mavo De Brug. Een toen nog betrekkelijk klein ventje met een flinke haardos, zoals te zien is op een foto van klas 2B van juf Bos en meester De Graaf. De vader van drie dochters is op zaterdag nog regelmatig terug te vinden in de plaatselijke voetbalkantine, hoewel dat de laatste tijd uiteraard een stuk minder is.

Dorpsgenoten vertellen graag over de periode dat de jonge Lodeweges daar zelf nog voetbalde. Steevast volgt dan de anekdote dat hij na afloop van zijn eigen wedstrijd niet meteen de douche opzocht, maar de andere velden afstroopte in de hoop dat hij bij een ouder elftal mocht invallen.

Lodeweges schopte het tot betaald voetballer. Bij Go Ahead Eagles haalde hij zelfs Jong Oranje. ,,Dwight was een prima en harde verdediger. Had een uitstekend inzicht. Hij was alleen niet snel genoeg om de absolute top te halen,'' herinnert Hans Kraay sr. zich. Kraay maakte hem als trainer van de Edmonton Drillers ook mee in Canada. Tussen 1979 en 1990 pendelde het voetbaldier Lodeweges op en neer tussen Nederland en Canada, waar hij in de zomermaanden speelde.

,,Hij heeft in Edmonton nog een tijdje bij ons in huis gewoond,'' vertelt Kraay. ,,Een bescheiden, vriendelijk mens, heel sociaal in de omgang. Toen al had hij een prima kijk op voetbal, tactisch sterk. Hij las het spel goed en was erg leergierig.''

Eigenschappen die Dwight Lodeweges uitstekend van pas kwamen toen hij na zijn actieve carrière het trainersvak binnenstapte. Te meer omdat hij al van jongs af aan in dagboeken zijn voetbalervaringen nauwgezet bijhield.

Via oude liefde Go Ahead Eagles, VVOG en Zwolle belandde hij bij FC Groningen. Na een goed eerste jaar volgde een rampperiode. Al na een paar maanden moest hij vertrekken. Ron Jans volgde hem op. De enige smet op het blazoen van Lodeweges. Desondanks vallen over hem ook in Groningen louter positieve geluiden te horen. Oud-speler Claus Boekweg verwoordde dat onlangs treffend: ,,Misschien was hij als trainer wel verder dan zijn spelers.''

Na zijn afscheid in Groningen pikte Sef Vergoossen, die inmiddels als assistent bij Heerenveen werkte, hem op. Hij nam hem mee naar de Verenigde Arabisch Emiraten (Al Jazira) en Japan (Nagoya Grampus Eight). Spijt heeft Vergoossen geen moment gehad. Hij noemt Lodeweges een gedreven vakman, een loyale assistent met een eigen mening, kortom een prima klankbord.

,,Hij is correct, eerlijk en alert,'' vertelt Vergoossen. ,,We woonden in een flatje op hetzelfde complex. De een vier hoog, de ander helemaal op de bovenste verdieping. Mijn vrouw kookte vaak voor ons. Hij was meestal alleen. Zijn vrouw en kinderen konden niet zo vaak overkomen.''

Vergoossen leerde daar ook een andere kant van Lodeweges kennen. Buiten het werk om wilde hij zowel in de woestijn als in Japan zo veel mogelijk leren over de cultuur. ,,Met behulp van zijn navigatiesysteem ging hij overal heen. Een ondernemend type, zonder oogkleppen op. In de Emiraten heeft hij zich echt verdiept in de achtergronden van de moslims.''

Lodeweges en Vergoossen werden halverwege vorig seizoen herenigd in Eindhoven, waar Vergoossen na het plotselinge vertrek van Ronald Koeman en tussenpaus Jan Wouters het seizoen afmaakte.

Voor Vergoossen is het geen verrassing dat zijn voormalige pupil het prima doet bij PSV. ,,Dwight is een pure vakman. Hij heeft weliswaar geen grote naam, maar is met zijn karakter en achtergrond een toptrainer in spe. PSV kan met een gerust hart met hem verder als de club voor volgend seizoen geen geschikte kandidaat kan vinden.''

AD;)
 
Prachtig stuk! Ik zie hem graag blijven. Iedereen van binnenuit is positief over hem, mensen spelen weer met vertrouwen, en hij hamert op goede automatismen. Veel liever dan Rutten!:)
 
Realistisch gezien kan dat wel. De spelers hadden de tweede plek allang uit hun hoofd gezet, zo ook de supporters.
Dus nee, die uitspraak kan wel.
 
Realistisch gezien kan dat wel. De spelers hadden de tweede plek allang uit hun hoofd gezet, zo ook de supporters.
Dus nee, die uitspraak kan wel.

JD

Puike instelling! :rolleyes:
Als speler/trainer/club moet je altijd voor het hoogst haalbare gaan.
Ook al weet je dat het realistisch gezien niet haalbaar is, dan zet je je toch in?
Wtf is het voor instelling om na een verloren wedstrijd te zeggen: " ach die 2e plek hadden we toch al uit ons hoofd gezet" .. ??
 
Realistisch zijn houdt niet automatisch in dat je je niet inzet. Het hoogst reeel hoogst haalbare bereiken doe je met inzet - het irreeel hoogst haalbare halen doe je met veel geluk.
 
23/3/2009 - 'Wouters naar FC Utrecht'
(Gepost door RvN)

In het programma Voetbal International op RTL7 werd gemeld dat Jan Wouters op de nominatie staat om naar FC Utrecht te vertrekken. Er zou inmiddels een gesprek hebben plaatsgevonden en Wouters zou de eerste keus zijn van Du Chatinier om daar assistent te worden.

Lijkt me duidelijk dat PSV volgend jaar niet verder gaat met Jan Wouters. Zal vast een aardige kerel zijn, maar de nieuwe trainer zal volgend jaar z'n eigen staf willen samenstellen. Utrecht is een van zijn favoriete clubs, dus dit lijkt me een mooie move voor hem.
 
JD

Puike instelling! :rolleyes:
Als speler/trainer/club moet je altijd voor het hoogst haalbare gaan.
Ook al weet je dat het realistisch gezien niet haalbaar is, dan zet je je toch in?
Wtf is het voor instelling om na een verloren wedstrijd te zeggen: " ach die 2e plek hadden we toch al uit ons hoofd gezet" .. ??
Realist zijn wil niet zeggen dat je instelling niet oké is, beste JD.
Lodeweges zal zich altijd inzetten om PSV zo hoog mogelijk te laten eindigen, geen twijfel, máár het is ook een realist en die weet echt wel dat wij geen 2e meer worden.
Ik neem aan dat Van Basten, als hij een beetje realistisch is, zijn hoop op het kampioenschap heeft laten varen.
Naar mijn idee doe je een club meer goed door een realistische kijk te hebben (met een goeie inzet!) dan je zinnen te zetten op iets wat toch niet gebeurt.
 
Lijkt me duidelijk dat PSV volgend jaar niet verder gaat met Jan Wouters. Zal vast een aardige kerel zijn, maar de nieuwe trainer zal volgend jaar z'n eigen staf willen samenstellen. Utrecht is een van zijn favoriete clubs, dus dit lijkt me een mooie move voor hem.

Precies, bij Utrecht kunnen ze Jan wel gebruiken. Een brok púre rust. :D
 
Wouters weg. Dat creëert een plaatsje voor een assistent.

Rutten assistent, Adriaanse hoofdcoach... Iedereen blij! :)
 
behalve Rutten schat ik zo - en onze eigen Harry van Raaij zit ook niet op Adriaanse te wachten.

Hoofdtrainer: Rutten
Assistenten: Lodeweges/Cocu
Technisch directeur: Van Geel
 
Wouters weg. Dat creëert een plaatsje voor een assistent.

Rutten assistent, Adriaanse hoofdcoach... Iedereen blij! :)

Dat vind ik nou een mooi plaatje.

Hoofdcoach: Adriaanse
Assistenten: Lodeweges, Rutten
Technisch Directeur: Bacchus:D

Nee, werkelijk geen idee voor de TD-functie, maar alsjeblieft geen Van Geel & Van Kraaij
 
Terug
Bovenaan Onderaan