Juist die onderlinge wedstrijden zeggen toch of je beter was dan die andere tegenstander? En dat je er toevallig 2 meer inschiet tegen Excelsior zegt toch niks?
Onderling resultaat zegt net zo weinig. Op basis daarvan zou psv dus dit seizoen meer recht hebben op de titel dan fn aangezien wij 4 punten hebben gehaald tegen ze en fn 1 punt.
Hier met die schaal!
 
Onderling resultaat zegt net zo weinig. Op basis daarvan zou psv dus dit seizoen meer recht hebben op de titel dan fn aangezien wij 4 punten hebben gehaald tegen ze en fn 1 punt.
Hier met die schaal!
Nee, want je moet eerst over 34 wedstrijden net zoveel punten hebben. En daarvoor moet PSV in 8 wedstrijden 8 punten goed maken op Feyenoord. Dat je dat dan weer niet doorhebt?!
 
Juist die onderlinge wedstrijden zeggen toch of je beter was dan die andere tegenstander? En dat je er toevallig 2 meer inschiet tegen Excelsior zegt toch niks?
Het zijn twee momentopnames, misschien heb je net veel geblesseerden bij de onderlinge wedstrijden of was je uit vorm. AZ had bijvoorbeeld 2x van Ajax gewonnen dat seizoen, maar toch stonden ze gelijk. Dan heeft Ajax het in de andere wedstrijden dus significant beter gedaan.
 
Het zijn twee momentopnames, misschien heb je net veel geblesseerden bij de onderlinge wedstrijden of was je uit vorm. AZ had bijvoorbeeld 2x van Ajax gewonnen dat seizoen, maar toch stonden ze gelijk. Dan heeft Ajax het in de andere wedstrijden dus significant beter gedaan.
Voor beide methodes is m.i. wat te zeggen.
 
Het zijn twee momentopnames, misschien heb je net veel geblesseerden bij de onderlinge wedstrijden of was je uit vorm. AZ had bijvoorbeeld 2x van Ajax gewonnen dat seizoen, maar toch stonden ze gelijk. Dan heeft Ajax het in de andere wedstrijden dus significant beter gedaan.
Voor elke methode valt wel iets voor of tegen te zeggen. Het kan ook zijn dat AZ een ruime tijd een blessure golf had. Als je dan alsnog gelijk in punten staat dan verdien je het ook.

Als ze qua punten gelijk staan dan vind ik zelf het onderlinge resultaat wel iets hebben. Onderlinge strijd, confrontatie. Titan tegen Titan. Maar dan misschien in een extra wedstrijd.

Op zich doelsaldo geeft ook wel een beter signaal af richting mbt het spelbeeld. Scoor maar als je kampioen wil worden.
 
Nee, want je moet eerst over 34 wedstrijden net zoveel punten hebben. En daarvoor moet PSV in 8 wedstrijden 8 punten goed maken op Feyenoord. Dat je dat dan weer niet doorhebt?!
Ajax stond toen qua doelsaldo voor. Dus had az dat ook eerst maar goed moeten maken. Dan ook basis van een totaal evenwicht.
 
Het zijn twee momentopnames, misschien heb je net veel geblesseerden bij de onderlinge wedstrijden of was je uit vorm. AZ had bijvoorbeeld 2x van Ajax gewonnen dat seizoen, maar toch stonden ze gelijk. Dan heeft Ajax het in de andere wedstrijden dus significant beter gedaan.
Dit dus. En aangezien onderling resultaat in een seizoen valt waar je ook vooruit moet kijken (Europees bijvoorbeeld) en daar je planning op doet kun je 'm.i. onderling resultaat niet als losse wedstrijden beoordelen. Als beide clubs wisten dat de 2 onderlinge wedstrijden beslissend waren geweest was het wat anders geweest. Dat is nu niet het geval
 
Voor beide methodes is m.i. wat te zeggen.
Wat mij betreft niet. Stel dat Ajax en Feyenoord nu gelijk zouden staan in punten, dan zou Feyenoord alles met 1-0 kunnen winnen en Ajax zou er niks tegen kunnen doen. Als er nog een strijd op doelsaldo gaat, dan wordt Feyenoord gedwongen om meer op zoek te gaan naar doelpunten en dat komt het voetbal alleen maar ten goede.
 
Wat mij betreft niet. Stel dat Ajax en Feyenoord nu gelijk zouden staan in punten, dan zou Feyenoord alles met 1-0 kunnen winnen en Ajax zou er niks tegen kunnen doen. Als er nog een strijd op doelsaldo gaat, dan wordt Feyenoord gedwongen om meer op zoek te gaan naar doelpunten en dat komt het voetbal alleen maar ten goede.
Maar dat zegt dus niet dat Ajax beter is, terwijl ze onderling minder presteren.
 
Dat was/is nu toch juist het hele punt. Er was geen voledige comeptitie gespeeld, dus niet iedereen had tegen dezelfde tegenstanders gespeeld. Dan is de ranglijst op dat moment nemen, net zo twijfelachtig als onderling resultaat. Eerlijker was een beslissingswedstrijd (zonder publiek) of ouderwets loten geweest.
Je laatste zin klopt. Er wordt wel van alles bijgesleept om de onrechtvaardige beslissing goed te praten, maar AZ was terecht boos. Toen en nu .
Eens hoor, dit was een reactie op onderling resultaat in het algemeen.

Beslissingswedstrijd was wat mij betreft ideaal geweest en dat had ook best gekund. Net als de bekerfinale die gewoon gespeeld had kunnen worden. Ze waren iets te snel met definitief beslissen, maar achteraf is het makkelijk praten.
Ook die prietpraat rond de bekerfinale was een lachertje, waarbij Utrecht genaaid werd. Zeister smoes was dat ze niet konden wachten omdat de UEFA deelnemer ingeschreven moest worden. In Engeland speelden ze de FA Cup Final op Wembley op 1 augustus dat jaar.
Overal hebben grotere / machtigere toch meer invloed? Dus dat zal bij de KNVB niet anders zijn.
Hear, hear.
Goed dus dat AZ hierover begint.
De KNVB wilde naar eigen zeggen in die tijd toch ook "het paradepaardje van het Nederlands voetbal" faciliteren.
Alsof ze dat al niet genoeg gedaan hadden met de 13x "lucky Ajax" beslissingen van de VAR een jaar eerder.:(

In dit verband is het goed in de NRC te lezen welke smerige spelletjes de KNVB heeft meegespeeld met afgod Cruyff en laffe bondscoaches tegenover de PSVers Jan van Beveren en Willy van der Kuylen.
Bron; NRC 22 maart , artikel van Jaap Bloembergen.
Van harte aanbevolen.

Vooral omdat nu uit onverwachte hoek, boven de sloot, wordt toegegeven dat PSV destijds genaaid is, PSVers het bij het rechte eind hadden en Ajax en Ajacieden ook toen al een voorkeursbehandeling kregen in Zeist.
PSV had gelijk en de kreet calimero is toen in die contreien uitgevonden.
Horen we het eens van een ander.;)

Dus mocht iemand ooit nog op een PSV forum anderen beschuldigen via het woordje calimero, zet betrokkene zichzelf dubbel voor lul.
Omdat het gebruik erop duidt dat hij of zij geen inhoudelijke argumenten heeft - dit was al bekend - en omdat je je dan als PSV supporter blijkt aan te sluiten bij boven de rivieren wonende lui met een grote bek en weinig inhoud.
Waarvan akte.

Wees gerust; er wonen volgens mij ook daar meer mensen die wel deugen en normaal doen dan de paar roeptoeters met hun calimero .
Er is dus "nossing on de hend" om een journalist te citeren die ooit Roger Schmidt interviewde maar bot ving bij provocerende vragen.:)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar wel in de onderlinge duels. Maar goed, zoals ik al zei: er is voor beide oplossingen wat te zeggen.
Je kan een competitie m.i. niet beslissen op basis van een play off wedstrijd. Daarmee maak je alle andere wedstrijden onbelangrijk. Ik vind dat de manier waarop het is geregeld toch meer recht doen aan de competitie ivm een enkele wedstrijd.
 
Je kan een competitie m.i. niet beslissen op basis van een play off wedstrijd. Daarmee maak je alle andere wedstrijden onbelangrijk. Ik vind dat de manier waarop het is geregeld toch meer recht doen aan de competitie ivm een enkele wedstrijd.
Nogmaals. Je moet dan wel eerst na 34 wedstrijden precies evenveel punten hebben. Dat is al een teken dat je min of meer even goed bent. Of dan het aantal goals tegen pakweg Excelsior of het onderling resultaat neemt, tja….

Volgens mij gebeurt het sowieso maar zelden.
 
Nogmaals. Je moet dan wel eerst na 34 wedstrijden precies evenveel punten hebben. Dat is al een teken dat je min of meer even goed bent. Of dan het aantal goals tegen pakweg Excelsior of het onderling resultaat neemt, tja….

Volgens mij gebeurt het sowieso maar zelden.
Waarom tel je het doelsaldo niet mee dan? Dat was toch zwaar in het nadeel van az?
 
Nogmaals. Je moet dan wel eerst na 34 wedstrijden precies evenveel punten hebben. Dat is al een teken dat je min of meer even goed bent. Of dan het aantal goals tegen pakweg Excelsior of het onderling resultaat neemt, tja….

Volgens mij gebeurt het sowieso maar zelden.
Als de duels die AZ en Ajax nog moesten inhalen gespeeld waren was de kans dat AZ Ajax voorbij ging te groot.
Vandaar deze idiote oplossing destijds waar AZ nu nog steeds terecht kwaad om is.
Net als Utrecht en nog wat andere mindere pareltjes in het Nederlandse voetbal.;)
 
Voor elke methode valt wel iets voor of tegen te zeggen. Het kan ook zijn dat AZ een ruime tijd een blessure golf had. Als je dan alsnog gelijk in punten staat dan verdien je het ook.

Als ze qua punten gelijk staan dan vind ik zelf het onderlinge resultaat wel iets hebben. Onderlinge strijd, confrontatie. Titan tegen Titan. Maar dan misschien in een extra wedstrijd.

Op zich doelsaldo geeft ook wel een beter signaal af richting mbt het spelbeeld. Scoor maar als je kampioen wil worden.
Dat is wel zo eerlijk inderdaad. Het is competitievervalsing om onderling resultaat te tellen als definitieve beslissing. Het gaat dan om 2 wedstrijden in een competitie. Of het moet vooraf duidelijk zijn dat dit de 2 wedstrijden worden die het gaan beslissen. Ik denk trouwens zo dat als de knvb had besloten dit op onderling resultaat te beslissen Ajax dit had aangevochten. Terecht i.m.o.
 
Dat is wel zo eerlijk inderdaad. Het is competitievervalsing om onderling resultaat te tellen als definitieve beslissing. Het gaat dan om 2 wedstrijden in een competitie. Of het moet vooraf duidelijk zijn dat dit de 2 wedstrijden worden die het gaan beslissen. Ik denk trouwens zo dat als de knvb had besloten dit op onderling resultaat te beslissen Ajax dit had aangevochten. Terecht i.m.o.
Tja, andersom had Ajax ook geklaagd als de rollen andersom waren. En begrijpelijk. Het doelsaldo laten bepalen nadat er een incomplete competitie gespeeld was heeft ook wel zijn aantekeningen. Hebben ze tegen dezelfde tegenstanders gespeeld? Had er een een makkelijker programma? Het beste in dit geval was een beslissende onderlinge wedstrijd geweest. (vind ik dan)
 
Tja, andersom had Ajax ook geklaagd als de rollen andersom waren. En begrijpelijk. Het doelsaldo laten bepalen nadat er een incomplete competitie gespeeld was heeft ook wel zijn aantekeningen. Hebben ze tegen dezelfde tegenstanders gespeeld? Had er een een makkelijker programma? Het beste in dit geval was een beslissende onderlinge wedstrijd geweest. (vind ik dan)
Dan had AZ dat moeten voorstellen op dat moment. Maar ze zijn met niets gekomen. Daarom snap ik dat gezeur nu van ze ook niet.
 
Waarom tel je het doelsaldo niet mee dan? Dat was toch zwaar in het nadeel van az?
Het gaat me inmiddels niet meer om AZ, maar om een manier om de competitie te beslissen. Ik probeer alleen te zeggen dat dat niet per se op doelsaldo hoeft. Bij waterpolo doet men dat dus niet. Niemand die klaagt over oneerlijk. Als het spannend is, weet je ook wat je de terugwedstrijd moet doen.
Dat is wel zo eerlijk inderdaad. Het is competitievervalsing om onderling resultaat te tellen als definitieve beslissing. Het gaat dan om 2 wedstrijden in een competitie. Of het moet vooraf duidelijk zijn dat dit de 2 wedstrijden worden die het gaan beslissen. Ik denk trouwens zo dat als de knvb had besloten dit op onderling resultaat te beslissen Ajax dit had aangevochten. Terecht i.m.o.
AZ is toch de hele tijd aan het protesteren geweest tegen deze beslissing?
 
Terug
Bovenaan Onderaan