Binnenlandse Politiek

Die kiezer waarvan een flink deel 2 jaar terug nog FvD stemde? oren laten hangen naar de waan van de dag is het domste wat politiek kan doen.
Dat ben ik wel met je eens.

Ik denk alleen niet dat het gaat gebeuren, we stevenen af op nieuwe verkiezingen, en nieuwe chaos
 
Precies. De regeringspartijen mogen/moeten zich de uitslag va de provinciaalse verkiezingen zeker aantrekken, maar het is ij te kort door de bocht om vanwege deze uitslag nieuwe verkiezingen uit te schrijven. De provinciaalse onderwerpen hebben betrekken op....tadaaa...de provincie en de waterschappen. In veel gevallen zijn dat andere onderwerpen dan waar de regering zich mee bezig houdt. Dat Caroliene van der Plas graag verkiezingen zou zien, snap ik wel. Iets met heet ijzer en smeden, maar voorlopig heeft ze 1 zetel in de 2e kamer en is daarmee politiek gezien net even wat minder invloedrijk.
Maar de BBB heeft straks wel 17 zetels in de 1e kamer en heeft daar wel heel veel invloed als nieuwe wetten of aanpassing op bestaande wetten goedgekeurd moeten worden. Dit zal indirect ook invloed hebben op het gedrag van de partijen in de 2e kamer.
 
Dat ben ik wel met je eens.

Ik denk alleen niet dat het gaat gebeuren, we stevenen af op nieuwe verkiezingen, en nieuwe chaos
En dat neem ik vooral de partijen kwalijk die de afgelopen 20 jaar geen daadkracht hebben getoond op dossiers waar langetermijnvisie voor nodig was.
 
Maar de BBB heeft straks wel 17 zetels in de 1e kamer en heeft daar wel heel veel invloed als nieuwe wetten of aanpassing op bestaande wetten goedgekeurd moeten worden. Dit zal indirect ook invloed hebben op het gedrag van de partijen in de 2e kamer.
Niet op het electoraat van PvdA pvdd gl volt en d66. Vergeet niet dat hun electoraat behoorlijk groot is.
 
Dat spel is toch op de wagen? Klaver heeft het debat aangevraagd en gaat een hoofdelijke stemming afdwingen. Dan kan of VVD/CDA zeggen, we houden ons aan het regeerakkoord. Die kans acht ik 0, want electorale zelfmoord, en als je luistert naar wat de VVD en CDA politici zeggen is dat ze het beleid aan willen passen, Of D66 kan zeggen, prima we doen water bij de wijn, en gaan akkoord met langere termijnen, minder maatregelen etc. Die kans acht ik ook 0, want dat is voor hen electorale zelfmoord.

En ere zijn niet genoeg zetels in de 2e kamer om een veranderd stikstofbeleid te steunen (BBB, de rechtse kliek)

Hmmm goed punt
 
En dat neem ik vooral de partijen kwalijk die de afgelopen 20 jaar geen daadkracht hebben getoond op dossiers waar langetermijnvisie voor nodig was.
Maar die kunnen er toch niks aan doen? Hoe hadden zij nou moeten zij weten dat als de bevolking groter werd er meer woningen bij moesten komen? Dat er een probleem met stikstof zou zijn dat kon ook niemand weten. Wees blij dat ze andere dossiers zoals Groningen en de toeslagen succesvol hebben kunnen afsluiten zodat ze nu alle tijd hebben voor de rest. /s
 
Toch gaan die verkiezingen er wel komen. D66 houdt vast aan het regeerakkoord (en de wet en EU regulering), en er is in de kamer verder geen meerderheid om het beleid aan te passen zonder D66. En VVD en CDA kunnen niet aan het regeerakkoord vast blijven houden zonder grote electorale schade in de volgende verkiezingen. Kortom, dit kan niet goed gaan.
Tja, nogmaals ik zie voor de regeringspartijen alleen maar belangen om de regering staande te houden. Dus die zullen daar vast hun uiterste beste voor doen.
Maar de BBB heeft straks wel 17 zetels in de 1e kamer en heeft daar wel heel veel invloed als nieuwe wetten of aanpassing op bestaande wetten goedgekeurd moeten worden. Dit zal indirect ook invloed hebben op het gedrag van de partijen in de 2e kamer.
Ja, daar zal wel weer partijpolitiek worden toegepast. Wat natuurlijk niet de bedoeling is in de EK.
 
Toch gaan die verkiezingen er wel komen. D66 houdt vast aan het regeerakkoord (en de wet en EU regulering), en er is in de kamer verder geen meerderheid om het beleid aan te passen zonder D66. En VVD en CDA kunnen niet aan het regeerakkoord vast blijven houden zonder grote electorale schade in de volgende verkiezingen. Kortom, dit kan niet goed gaan.
Als er geen regering meer is, is er ook geen regeerakkoord meer en komen er heel snel nieuwe verkiezingen met veel verliezende partijen.
 
Als er geen regering meer is, is er ook geen regeerakkoord meer en komen er heel snel nieuwe verkiezingen met veel verliezende partijen.
Ik heb zo het idee dat gl PvdA volt d66 en pvdd dat met vertrouwen tegemoet gaan zien..
 
Die gaan bij nieuwe verkiezingen voor de 2e kamer als die binnenkort zullen zijn zeker verliezen.
Dat is nog maar de vraag. Als er uitgekookte types bijzitten is het wel bij d66. Kijk hoe Kaag het voor elkaar heeft gekregen de meeste d66 punten in de coalitie te krijgen. Die wachten tot het kabinet knalt en zoeken de progressieve kant op. Dat doen ze iedere keer.
 
Dat is nog maar de vraag. Als er uitgekookte types bijzitten is het wel bij d66. Kijk hoe Kaag het voor elkaar heeft gekregen de meeste d66 punten in de coalitie te krijgen. Die wachten tot het kabinet knalt en zoeken de progressieve kant op. Dat doen ze iedere keer.
Volgens mij verlies je de realiteit van het heden uit het oog. Of denk je dat D'66 in een minderheidskabinet gaat zitten met steun van 50 of minder zetels?
 
Volgens mij verlies je de realiteit van het heden uit het oog. Of denk je dat D'66 in een minderheidskabinet gaat zitten met steun van 50 of minder zetels?
Ik denk dat d66 helemaal niet zo gelukkig meer is gezien ze in een vrij conservatief kabinet zit. Ik hoorde wat reacties van Kaag, Paternotte en Sjoerdsma afgelopen dagen en geen van allen raakten van de leg toen het ging over de cda crisis. Kaag moest zelfs lachen. Het speelt daar totaal niet. Die maken zich nergens zorgen over zo lijkt het..
 
Ik denk dat d66 helemaal niet zo gelukkig meer is gezien ze in een vrij conservatief kabinet zit. Ik hoorde wat reacties van Kaag, Paternotte en Sjoerdsma afgelopen dagen en geen van allen raakten van de leg toen het ging over de cda crisis. Kaag moest zelfs lachen. Het speelt daar totaal niet. Die maken zich nergens zorgen over zo lijkt het..
Nou dan gaan ze toch voor halvering van het aantal zetels. Dan komen de zorgen vanzelf weer.
 
Nou dan gaan ze toch voor halvering van het aantal zetels. Dan komen de zorgen vanzelf weer.
Ik denk niet dat die gaan halveren. Als coalitiepartij (die meestal verliezen bij verkiezingen) valt het enorm mee. Plus het d66 electoraat is niet het bbb electoraat. Hetzelfde geldt voor de Gl hoek.
 
Tsja, het komt wat sneller dan ik dacht maar toch. Als een deel van de politiek niet doorpakt omdat er een protestpartij wint dan hoef je ook niet te wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan