Racisme & Discriminatie

Mij is vanuit mijn christelijke opvoeding geleerd dat de wegen van God niet te doorgronden zijn. Op een zelfde manier als Retro betoogt: is het oordeel over een ander in die zin aan ons? Of beter gezegd: kunnen wij wel voor een God spreken en op basis daarvan bepalen wie het in de ogen van God (even gegeneraliseerd, vul zelf in welke God dit is) goed of slecht doet op welk vlak dan ook? Ik denk het niet. Ik kan het dan ook van elk religieus persoon waarderen als ze, ondanks de moeite die ze ervanuit eigen ideologische overtuiging mee zullen hebben, hun kinderen blijven liefhebben als deze keuzes buiten het beoogde kader van het geloof maken. Ik heb dit zelf meegemaakt op mijn middelbare school (een openlijk christelijke middelbare school), waar meerdere personen uitkwamen voor het homoseksueel/lesbisch zijn en dit door de meesten gelukkig geaccepteerd werd. Voor zover ik weet zijn die personen gelovig gebleven, maar wel samen met iemand van hetzelfde geslacht.

Het kan dus gewoon, en wat mij betreft hoef je ook niet te kiezen. Vanuit mijn ervaring met christendom en wat beperktere ervaring met de islam, en uiteindelijk met zo'n beetje alle geloven, heb ik altijd de indruk gehad dat het grootste euvel ligt bij interpretatie. Twisten over de hoe serieus je de heilige teksten moet nemen (''van kaft tot kaft'' geloven of niet?) en hoe je sommige uitspraken daarin moet interpreteren is zo oud als de religies zelf zijn en de hoofdoorzaak van de verdeeldheid en vele stromingen binnen religies die vaak niet zo goed met elkaar door 1 deur komen. Voor mij blijft het vooral belangrijk dat je je naasten vrij laat om hun eigen keuzes te maken, waaronder het verwerpen van het geloof. De keuze van de familie en naasten van die homoseksuele/lesbische personen op mijn middelbare school om hen te accepteren zoals ze zijn binnen het kader van het christendom is er uiteindelijk ook eentje gebaseerd op interpretatie: dat God liefheeft en hen niet zal veroordelen op basis van een liefdevolle keuze die ze maken, waarmee ze verder niemand schaden.

Ik heb eerder in een van mijn ''evolutie'' posts uiteengezet hoe ik aankijk tegen de diversiteit van verschillende religies door de geschiedenis van de mensheid heen. Religie, in welke aard dan ook is een keuze en een grote interpretatieslag, waarbij eigenlijk niemand echt kan claimen dat ze het bij het juiste eind hebben. Dat geldt dus ook over het algemeen voor de religie die je aanhangt, afgezien van stromingen. Een Christen heeft daarin niet meer gelijk als een moslim in mijn ogen, of een man uit het amazonegebied die nog gelooft in verschillende natuurgoden, of die oude Egyptenaar die 3000 jaar geleden geloofde dat de zon een bal mest was die door een grote mestkever door de hemel werd gerold (dat was in ieder geval toen een redelijke verklaring). Allemaal interpretatie. Kern voor mij is dat geen religieus persoon in mijn ogen een ander kan verdoemen om levenskeuzes op basis van hoe zij denken dat een God tegen die keuzes aan zou kijken. Als je kind homoseksueel is, dan is dat zo. Jij mag denken dat je kind dan niet naar het paradijs gaat, net zoals je mag denken dat je kind wel naar het paradijs gaat als deze verder een vroom leven leidt. Je kunt je mening of overtuiging daarover echter nooit aan je kind als waarheid verkopen.

Zelf ''geloof'' ik alleen in de wetenschap en hoe deze onomstotelijk bewijs levert voor het ontstaan en ontwikkelen van leven op deze planeet, waaronder wij als mensen. Als je mij echter vraagt of jouw God bestaat, ondanks het feit dat ik de aanwezigheid van een God nooit gevoeld heb, zal ik niet tegen je kunnen zeggen dat deze per definitie niet bestaat. Het is, net als bij religieuze mensen, niet mijn plek om het bestaan van een God in welke hoedanigheid dan ook te bevestigen dan wel met zekerheid te ontkrachten. Wellicht dat ik dan ook meer aan de agnostische kant zit dan aan de puur atheistische. Ik voel zelf echter geen aanwezigheid van een God in het leven en houd dus ook geen rekening met het bestaan ervan en leef al helemaal niet volgens de doctrine van een religie.
 
Gewoon lekker selectief racistisch zijn, doe ik ook me hele leven met succes en plezier. Genoeg moslims die ik het liefst zou willen verzuipen, genoeg christenen die ik het liefst met voor en achterbanden paar x wil overrijden, paar joodse gasten die ook wel wat amputatie verdienen, allemaal geselecteerd op de mens die ze zijn en daardoor wel wat shit verdienen :)
 
Op zich natuurlijk verklaarbaar na 9/11. De actualiteitenrubrieken werden grotendeels gevuld met het problematiseren van moslims en Marokkanen. Gelukkig is dat een onsje afgenomen de laatste jaren, maar uiteraard nog steeds latent aanwezig. Dan is het op zich niet vreemd dat het doorsijpelt naar discriminatie op de arbeidsmarkt. Wel een gemiste kans met alle arbeidstekorten juist in een tijd dat het gat met autochtonen qua opleidingsniveau grotendeels overbrugd is.
 
Op zich natuurlijk verklaarbaar na 9/11. De actualiteitenrubrieken werden grotendeels gevuld met het problematiseren van moslims en Marokkanen. Gelukkig is dat een onsje afgenomen de laatste jaren, maar uiteraard nog steeds latent aanwezig. Dan is het op zich niet vreemd dat het doorsijpelt naar discriminatie op de arbeidsmarkt. Wel een gemiste kans met alle arbeidstekorten juist in een tijd dat het gat met autochtonen qua opleidingsniveau grotendeels overbrugd is.
Dan zou je slecht een hobbel na 9/11 verwachten en dat daarna de nuchtere volksaard weer de overhand krijgt...
 
Ik snap dat dit ander soort onderzoek is, maar wat een waardeloze plotjes zijn dit. Frankrijk kun je totaal niet serieus nemen, die fit wordt compleet gedomineerd door 1 punt in de 70's, en Canada wordt gefit als lijn door 2 (tijds)punten. In Nederland zijn er heel weinig meetpunten voor ~1993, terwijl de spreiding vanaf na 2000 erg hoog is. Dat ene punt (die de stijging induceert) is dus ook weer heel impactvol. UK, USA en Duitsland lijkt tenminste ergens op.

Je kunt de plotjes zo wel presenteren - je hebt immers geen andere data - maar de conclusies zou ik niet heel serieus nemen.

Wat 10+ jaar aan neo-liberaal/conservatief beleid doet met een land :maniac:
Als we voor het gemak deze lijn even aanhouden, is het een stijgende lijn vanaf 1975. Constant. Of we hebben hetzeflde beleid gehad (als dat al impact heeft), of het beleid heeft geen impact.

Dan zou je slecht een hobbel na 9/11 verwachten en dat daarna de nuchtere volksaard weer de overhand krijgt...
Veel te weinig meetpunten om daar wat over te zeggen.
 
Dan zou je slecht een hobbel na 9/11 verwachten en dat daarna de nuchtere volksaard weer de overhand krijgt...
De politiek wordt bijna mijn hele leven al gedomineerd door neoliberale en conservatieve partijen, zeker sinds Rutte. Dan heb ik het vooral over de kabinetten die we gehad hebben. Allen hebben ze veelvuldig het moslim frame gebruikt nav. islam-gerelateerde zaken die hier groot het nieuws haalden. 911 en Al Qaida, Palestina (pro Israel-standpunten), die aanslagen in London en Spanje, de oorlogen in Irak en Afhanistan, IS, Parijs enzovoorts werden allemaal groot uitgemeten als fundamentele dreigingen voor onze rechtstaat en de wereld, waardoor er zeker in het Westen toch weer een sterker anti-islamitisch sentiment is ontstaan. De heersende politiek heeft daar niets tegen gedaan. In tegendeel, er werd toch vooral nav. dergelijke gebeurtenissen in de wereld het idee geschapen dat moslims als groep in zijn geheel maar matig integreren en latente tijdbommen zijn voor terrorisme en geweld. Door die frames, notabene vaak afkomstig van liberale partijen, ontstond er een enorm draagvlak voor de PVV en later de FVD, die dat frame hebben uitvergroot en genormaliseerd onder veel kiezers.

Het ''kapot bezuinigen'' beleid van de Rutte kabinetten hebben dit nog erger gemaakt, door totaal niet bezig te zijn met verbinden, maar juist afstand te scheppen tussen rijk en arm; succesvol en niet succesvol. Hetzelfde frame wat Republikeinen in Amerika vaak gebruiken om donkere mensen weg te zetten als lui, ongedisciplineerd en potentieel gevaarlijk is hier toegepast om probleemjongeren van islamitische afkomst in probleemwijken als representatie te framen van de hele gemeenschap. Het kernprobleem aanpakken is nooit opgekomen in de hoofden van die partijleden, of ze hebben het moedwillig genegeerd.
 
Mij is vanuit mijn christelijke opvoeding geleerd dat de wegen van God niet te doorgronden zijn. Op een zelfde manier als Retro betoogt: is het oordeel over een ander in die zin aan ons? Of beter gezegd: kunnen wij wel voor een God spreken en op basis daarvan bepalen wie het in de ogen van God (even gegeneraliseerd, vul zelf in welke God dit is) goed of slecht doet op welk vlak dan ook?
Hier vul je dat op een manier in voor mij zoals ik het niet heb bedoeld. Voor mij als moslim is wel degelijk een duidelijk pad naar het bereiken van tevredenheid van God d.m.v de Koran en de overleveringen van het leven van de profeet Mohammed die zeg maar de lessen uit de Koran in de praktijk heeft gebracht. Het is echter als moslim niet toegestaan om op de stoel de zitten van God om te bepalen wat iemands lot zal zijn. Dat zijn wel twee totaal verschillende dingen. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk wordt hier gemisinterpreteerd als in er zijn geen regels en je kunt doen wat je wil, want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Overigens komt dit concept uit de Christelijke doctrine. Maar afhankelijk van de interpretatie kan ik er wel mee instemmen denk ik, omdat voor een kakapo (schijnbaar een van de domste dieren) zijn de wegen van de mens ook ondoorgrondelijk omdat wij zoveel meer intelligenter zijn.

Wat opvoeding betreft kun je als agnost of atheïst je onmogelijk verplaatsen in een gelovige. Levensbeschouwelijke vorming is voor jou misschien meer een dingetje als persoonlijke vorming qua opleiding, loopbaan en hobby's/sport. Ik zou bijvoorbeeld als ouder gerustgesteld zijn als mijn kind voor een loopbaanrichting kiest met enigszins loopbaanperspectief zodat ze niet bij de voedselbank belanden, maar als mijn kind toch iets kiest wat voor haar intellectueel meer bevredigend is, zal ik haar daar niet in tegenhouden. Ik denk dat de agnost/atheïst het ook zo ziet met levensbeschouwing of maatschappelijk ideologie. Kies iets waar je interesse naar uit gaat, zolang je maar lekker jezelf bent.

Maar als je gelovig bent, dan geloof je dus daadwerkelijk in een eeuwige bestemming en staat er enorm veel op het spel. Als ouder zou je niet willen dat je kinderen beginnen te roken of te stelen, omdat het op de 'lange termijn' slecht is voor je kind. Lange termijn tussen aanhalingstekens, omdat 80 jaar niets is vergeleken met het eeuwige leven. Als jij daadwerkelijk houdt van je kind dan zou je niet willen dat ze aan de drugs gaan, roken of stelen etc. Maar omdat jij niet gelooft in een eeuwig leven en het concept van hemel en hel, kun je nooit een eerlijke mening vormen over het opvoeden van je kinderen hierover, omdat in jouw beleving er helemaal niks op het spel staat. Het is dus echt een kwestie van totaal verschillende perspectieven.

In mijn ogen is het liefdeloos als je daadwerkelijk gelooft in een eeuwige hemel of hel en je gaat je kinderen zodanig opvoeden dat ze dat eeuwige lot als mindere prioriteit zien in het leven dan toegeven aan de geneugten van dit leven. Bovendien speelt er nog een andere dimensie in dit verhaal. Wij als moslims geloven dat onderdeel van rekenschap afleggen is hoe wij onze kinderen hebben opgevoed. Dus mijn eigen lot hangt deels samen hiermee. Dus je kunt opvoeding van een kind bij een moslim niet los zien van zijn geloof.
 
Zal best. De Duitsers hebben zichzelf ook weer prima op de kaart weten te krijgen dus het kan best hoor.
al voor 1950 werd de Zeeuwse kust al weer druk bezocht door Duitse toeristen ja. Maar aan de andere kant, in mijn jeugd (jaren 80) was er toch nog wel aardig wat anti Duits sentiment in de samenleving.
 
Hier vul je dat op een manier in voor mij zoals ik het niet heb bedoeld. Voor mij als moslim is wel degelijk een duidelijk pad naar het bereiken van tevredenheid van God d.m.v de Koran en de overleveringen van het leven van de profeet Mohammed die zeg maar de lessen uit de Koran in de praktijk heeft gebracht. Het is echter als moslim niet toegestaan om op de stoel de zitten van God om te bepalen wat iemands lot zal zijn. Dat zijn wel twee totaal verschillende dingen. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk wordt hier gemisinterpreteerd als in er zijn geen regels en je kunt doen wat je wil, want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Overigens komt dit concept uit de Christelijke doctrine. Maar afhankelijk van de interpretatie kan ik er wel mee instemmen denk ik, omdat voor een kakapo (schijnbaar een van de domste dieren) zijn de wegen van de mens ook ondoorgrondelijk omdat wij zoveel meer intelligenter zijn.

Wat opvoeding betreft kun je als agnost of atheïst je onmogelijk verplaatsen in een gelovige. Levensbeschouwelijke vorming is voor jou misschien meer een dingetje als persoonlijke vorming qua opleiding, loopbaan en hobby's/sport. Ik zou bijvoorbeeld als ouder gerustgesteld zijn als mijn kind voor een loopbaanrichting kiest met enigszins loopbaanperspectief zodat ze niet bij de voedselbank belanden, maar als mijn kind toch iets kiest wat voor haar intellectueel meer bevredigend is, zal ik haar daar niet in tegenhouden. Ik denk dat de agnost/atheïst het ook zo ziet met levensbeschouwing of maatschappelijk ideologie. Kies iets waar je interesse naar uit gaat, zolang je maar lekker jezelf bent.

Maar als je gelovig bent, dan geloof je dus daadwerkelijk in een eeuwige bestemming en staat er enorm veel op het spel. Als ouder zou je niet willen dat je kinderen beginnen te roken of te stelen, omdat het op de 'lange termijn' slecht is voor je kind. Lange termijn tussen aanhalingstekens, omdat 80 jaar niets is vergeleken met het eeuwige leven. Als jij daadwerkelijk houdt van je kind dan zou je niet willen dat ze aan de drugs gaan, roken of stelen etc. Maar omdat jij niet gelooft in een eeuwig leven en het concept van hemel en hel, kun je nooit een eerlijke mening vormen over het opvoeden van je kinderen hierover, omdat in jouw beleving er helemaal niks op het spel staat. Het is dus echt een kwestie van totaal verschillende perspectieven.

In mijn ogen is het liefdeloos als je daadwerkelijk gelooft in een eeuwige hemel of hel en je gaat je kinderen zodanig opvoeden dat ze dat eeuwige lot als mindere prioriteit zien in het leven dan toegeven aan de geneugten van dit leven. Bovendien speelt er nog een andere dimensie in dit verhaal. Wij als moslims geloven dat onderdeel van rekenschap afleggen is hoe wij onze kinderen hebben opgevoed. Dus mijn eigen lot hangt deels samen hiermee. Dus je kunt opvoeding van een kind bij een moslim niet los zien van zijn geloof.
Tja, ik denk nog steeds dat het lastig blijft hoe je je geloof interpreteert en dit dus overbrengt op je kinderen of naasten. Wie heeft er nou uiteindelijk gelijk, wie doet het uiteindelijk goed? Doen Christenen het in de ogen van Moslims fout omdat ze hun kinderen niet opvoeden volgens de Islamitische leer? En denken Christenen er niet hetzelfde over? En dan hebben we het nog geeneens over de verschillende stromingen binnen de religies. Er is uiteindelijk nooit iemand die echt aan mij heeft kunnen uitleggen waarom de een wel of niet gelijk heeft, zonder vervallen in dat stroming x zaken verkeerd interpreteert, dan wel moedwillig afwijkt van hoe God het bedoelt heeft. Er zijn ook gelovigen, zoals genoeg Christenen die ik heb gekend, die dan hun schouders ophalen en niet zo zwaar tillen aan hoe je het geloof interpreteert, zo lang je in grote lijnen maar een beetje hetzelfde doet en je best doet om als goede gelovige te leven.

Ik zal de rol als ouder die religieuze waardes overbrengt op zijn kind nooit vervullen nee, maar heb als kind wel aan de andere kant van de medaille gestaan. Er werd mij geleerd hoe ik moest opgroeien als kind van God, wat er zou gebeuren als ik mij (te vroeg) zou vergrijpen aan de lusten van het leven. De zaken die ''op het spel'' stonden werden mij zeker duidelijk gemaakt en daar heb ik het grootste gedeelte van mijn pre-tienerjaren mee geleefd. Ik vond het vooral eng, onzeker.

Ik vraag mij dan af: als jouw lot samenhangt met hoe je je kind opvoedt, betekent dit dan ook dat als jouw kind bijvoorbeeld de Islam vaarwel zou zeggen, of praktiserend homoseksueel wordt EN moslim blijft, je dan gefaald hebt en hiervoor jezelf moet verantwoorden tegenover God? Geloof jij per definitie dat anders-gelovigen EN athiesten zich per definitie moeten gaan verantwoorden?
 
Zal best. De Duitsers hebben zichzelf ook weer prima op de kaart weten te krijgen dus het kan best hoor.
Vergelijking gaat natuurlijk niet op. Duitsland is een land van tientallen miljoen inwoners. De Islam is een religie van anderhalf miljard mensen verspreid over de hele wereld met verschillende culturen etc. Daarbij was bij de Duitsers een grotere aanleiding om te rehabiliteren omdat zij allemaal nazi's waren en medeverantwoordelijk voor etnische zuiveringen. Bij de moslims zijn het wat losgeslagen splintergroeperingen van een paar duizend man (op de anderhalf miljard) die meer een gecreëerde Frankenstein zijn van het Westen door alle bombardementen in het Middenoosten en de CIA trainingen dan dat zij iets van doen hebben met de Islam.
 
Tja, ik denk nog steeds dat het lastig blijft hoe je je geloof interpreteert en dit dus overbrengt op je kinderen of naasten. Wie heeft er nou uiteindelijk gelijk, wie doet het uiteindelijk goed? Doen Christenen het in de ogen van Moslims fout omdat ze hun kinderen niet opvoeden volgens de Islamitische leer? En denken Christenen er niet hetzelfde over? En dan hebben we het nog geeneens over de verschillende stromingen binnen de religies. Er is uiteindelijk nooit iemand die echt aan mij heeft kunnen uitleggen waarom de een wel of niet gelijk heeft, zonder vervallen in dat stroming x zaken verkeerd interpreteert, dan wel moedwillig afwijkt van hoe God het bedoelt heeft. Er zijn ook gelovigen, zoals genoeg Christenen die ik heb gekend, die dan hun schouders ophalen en niet zo zwaar tillen aan hoe je het geloof interpreteert, zo lang je in grote lijnen maar een beetje hetzelfde doet en je best doet om als goede gelovige te leven.

Ik zal de rol als ouder die religieuze waardes overbrengt op zijn kind nooit vervullen nee, maar heb als kind wel aan de andere kant van de medaille gestaan. Er werd mij geleerd hoe ik moest opgroeien als kind van God, wat er zou gebeuren als ik mij (te vroeg) zou vergrijpen aan de lusten van het leven. De zaken die ''op het spel'' stonden werden mij zeker duidelijk gemaakt en daar heb ik het grootste gedeelte van mijn pre-tienerjaren mee geleefd. Ik vond het vooral eng, onzeker.

Ik vraag mij dan af: als jouw lot samenhangt met hoe je je kind opvoedt, betekent dit dan ook dat als jouw kind bijvoorbeeld de Islam vaarwel zou zeggen, of praktiserend homoseksueel wordt EN moslim blijft, je dan gefaald hebt en hiervoor jezelf moet verantwoorden tegenover God? Geloof jij per definitie dat anders-gelovigen EN athiesten zich per definitie moeten gaan verantwoorden?
We praten bij dit onderwerp per definitie langs elkaar heen vanwege een te grote kloof over geloofsbeleving en opvattingen. Jij ziet overbrengen van religieuze waarden als mentale onderdrukking en ik als liefde en onze ultieme doel van ons bestaan. Als dat onze vertrekpunt is over wat religie inhoudt, dan zouden we alleen op hetzelfde punt uitkomen als jij doelbewust jouw kinderen mentaal wil onderdrukken door opvoeden volgens religie of dat ik doelbewust mijn kind zou opvoeden tot atheïst. Dus ergens schuilt er goedheid in dat wij hierover van mening verschillen omdat wij allebei het goede toewensen voor onze kinderen, alleen onze definitie daarvan is anders.

Wat jouw punt betreft van lot kind gekoppeld aan dat van ouder: in de Islam (ik beperk mij tot de Islam, omdat ik niet met zekerheid kan zeggen of het bij andere geloven ook zo werkt) wordt je beloond naar inspanning en niet naar resultaat/output. Als ik als vader mijn best heb gedaan om de Islam op een goede wijze over te brengen naar mijn kinderen dan word ik daar naar beloond ook als mijn kinderen zich afwenden van het geloof. Andersom als ik niks heb gedaan en mijn kinderen worden vrome moslims, dan word ik daar niet voor beloond. Daar gaat een grote rechtvaardigheid van uit.

Ik geloof per definitie dat anders-gelovigen EN atheïsten EN moslims zich per definitie moeten gaan verantwoorden.
 
Ik ben ervan bewust dat het volgende wat ik ga zeggen in zekere zin ook racistisch is maar ik doe het toch omdat ik denk dat het de discussie ten goede komt: ik vind het zelf niet gek dat er in Nederland zo'n afkeer is tegen de moslims. Wat eerder al benoemd werd wordt de moslim in Nederland (/het westen) door invloed van de media weggezet als de terrorist oid. Ik denk dat (en nu volgt mijn punt) de mens er van nature héél veel moeite mee heeft om onderscheid te maken binnen een groep waar je zelf niet bij hoort. Als we de de Nederlander (of nog breder 'de blanke') bekijken kunnen we ons onderverdelen in de Brabander, randstedeling etc en daar ook bepaalde stereotypen aan hangen. Bij een groep waar je zelf niet bij hoort is dat veel lastiger denk ik. En als de media er dan voor gaat zorgen dat jouw beeld over de grote groep wordt aangetast dan krijg je al gauw een racistische bevolking. Dit gecombineerd met de oerhollandse uitspraak "wat de boer niet kent dat vreet ie niet" maakt dat ik het echt niet vreemd vind hoe het er nu voor staat.

Just my 2 cents ook al heeft niemand er wat aan.

En een (hopelijk onnodige) voetnoot: dat ik het begrijp wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben
 
We praten bij dit onderwerp per definitie langs elkaar heen vanwege een te grote kloof over geloofsbeleving en opvattingen. Jij ziet overbrengen van religieuze waarden als mentale onderdrukking en ik als liefde en onze ultieme doel van ons bestaan. Als dat onze vertrekpunt is over wat religie inhoudt, dan zouden we alleen op hetzelfde punt uitkomen als jij doelbewust jouw kinderen mentaal wil onderdrukken door opvoeden volgens religie of dat ik doelbewust mijn kind zou opvoeden tot atheïst. Dus ergens schuilt er goedheid in dat wij hierover van mening verschillen omdat wij allebei het goede toewensen voor onze kinderen, alleen onze definitie daarvan is anders.

Wat jouw punt betreft van lot kind gekoppeld aan dat van ouder: in de Islam (ik beperk mij tot de Islam, omdat ik niet met zekerheid kan zeggen of het bij andere geloven ook zo werkt) wordt je beloond naar inspanning en niet naar resultaat/output. Als ik als vader mijn best heb gedaan om de Islam op een goede wijze over te brengen naar mijn kinderen dan word ik daar naar beloond ook als mijn kinderen zich afwenden van het geloof. Andersom als ik niks heb gedaan en mijn kinderen worden vrome moslims, dan word ik daar niet voor beloond. Daar gaat een grote rechtvaardigheid van uit.

Ik geloof per definitie dat anders-gelovigen EN atheïsten EN moslims zich per definitie moeten gaan verantwoorden.
Fijn in ieder geval dat het om de inspanning gaat, en je dus niet als kind mogelijk je ouders naar de hel stuurt omdat je zelf besluit het geloof de rug toe te keren. Wat jij stelt komt inderdaad rechtvaardiger over.

Wat betreft je laatste zin: geloof jij/geeft de Islam uitsluitsel of anders-gelovigen/atheisten bij die ''verantwoording'' een kans maken op een goede beoordeling? Of zijn zij per definitie de sjaak omdat ze niet volgens de leer van de Islam hebben geleefd/gehandeld?
 
Gewoon lekker selectief racistisch zijn, doe ik ook me hele leven met succes en plezier. Genoeg moslims die ik het liefst zou willen verzuipen, genoeg christenen die ik het liefst met voor en achterbanden paar x wil overrijden, paar joodse gasten die ook wel wat amputatie verdienen, allemaal geselecteerd op de mens die ze zijn en daardoor wel wat shit verdienen :)

Wat ik altijd zo waardeer aan jou, is je poëtische taalgebruik, je verfijnde woordkeuze en de kunst om dingen zo weer te geven dat de lezer de ruimte voor interpretatie heeft. :D
 
Fijn in ieder geval dat het om de inspanning gaat, en je dus niet als kind mogelijk je ouders naar de hel stuurt omdat je zelf besluit het geloof de rug toe te keren. Wat jij stelt komt inderdaad rechtvaardiger over.

Wat betreft je laatste zin: geloof jij/geeft de Islam uitsluitsel of anders-gelovigen/atheisten bij die ''verantwoording'' een kans maken op een goede beoordeling? Of zijn zij per definitie de sjaak omdat ze niet volgens de leer van de Islam hebben geleefd/gehandeld?
Het antwoord daarop is ja, maar dat ligt wel gecompliceerd. Het gaat namelijk om de groep die de boodschap van de Islam niet hebben gekregen, maar wat dat inhoudt is voor interpretatie vatbaar. Je kunt zeggen: in deze tijd kan iedereen de boodschap hebben gekregen, want niemand op de wereld weet niet van de Islam af. Maar wellicht is een andere interpretatie mogelijk, namelijk dat veel mensen een vertekend beeld van de Islam hebben en in die zin de boodschap hen niet heeft bereikt. Maar voor mensen die de boodschap niet hebben gekregen zullen op de Dag des Oordeels een andere test krijgen.

Voor wat betreft zondige moslims: die komen volgens een overlevering uiteindelijk allemaal in het paradijs. Elke moslim die de geloofsgetuigenis heeft gedaan en een minimale goede daad heeft verricht, maar op basis van overvloedige zondes naar de hel gaan, zal na intercessie/voorspraak door profeet Mohammed vzmh uit de hel komen en belanden in het paradijs. Hier mijn bron:

The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) explained, in the hadeeth about intercession, the situation of the sinners in Hell, and he explained that no one will be brought out of Hell except those who died believing in Tawheed and uttered the Shahaadah (testimony of faith), and had in their hearts something of faith: “There will be brought out of the Fire anyone who said, Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a grain of barley. Then there will be brought out of the Fire anyone who said Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a grain of wheat. Then there will be brought out of the Fire anyone who said Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a small ant.”

Narrated by al-Bukhaari, 6861; Muslim, 285.

*Tahweed betekent monotheisme

The Joker zit mij allemaal aan te vallen op homofobie, maar volgens de Islam zullen actief homoseksuele moslims wel in de Paradijs komen en hij niet (tenzij hij tot de uitzonderingsgroep behoort waarvan is gezegd dat de boodschap hem niet heeft bereikt). Valt dus wel mee met die Islam toch? ;)
 
Het antwoord daarop is ja, maar dat ligt wel gecompliceerd. Het gaat namelijk om de groep die de boodschap van de Islam niet hebben gekregen, maar wat dat inhoudt is voor interpretatie vatbaar. Je kunt zeggen: in deze tijd kan iedereen de boodschap hebben gekregen, want niemand op de wereld weet niet van de Islam af. Maar wellicht is een andere interpretatie mogelijk, namelijk dat veel mensen een vertekend beeld van de Islam hebben en in die zin de boodschap hen niet heeft bereikt. Maar voor mensen die de boodschap niet hebben gekregen zullen op de Dag des Oordeels een andere test krijgen.

Voor wat betreft zondige moslims: die komen volgens een overlevering uiteindelijk allemaal in het paradijs. Elke moslim die de geloofsgetuigenis heeft gedaan en een minimale goede daad heeft verricht, maar op basis van overvloedige zondes naar de hel gaan, zal na intercessie/voorspraak door profeet Mohammed vzmh uit de hel komen en belanden in het paradijs. Hier mijn bron:

The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) explained, in the hadeeth about intercession, the situation of the sinners in Hell, and he explained that no one will be brought out of Hell except those who died believing in Tawheed and uttered the Shahaadah (testimony of faith), and had in their hearts something of faith: “There will be brought out of the Fire anyone who said, Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a grain of barley. Then there will be brought out of the Fire anyone who said Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a grain of wheat. Then there will be brought out of the Fire anyone who said Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a small ant.”

Narrated by al-Bukhaari, 6861; Muslim, 285.

*Tahweed betekent monotheisme

The Joker zit mij allemaal aan te vallen op homofobie, maar volgens de Islam zullen actief homoseksuele moslims wel in de Paradijs komen en hij niet (tenzij hij tot de uitzonderingsgroep behoort waarvan is gezegd dat de boodschap hem niet heeft bereikt). Valt dus wel mee met die Islam toch? ;)
Ff een geloofsovertuiginkje doen en het gras maaien bij de buurvrouw en je kan er op los moorden want je komt gewoon in het paradijs. Voor de rest een voorbeeldig leven leiden en iedereen helpen en al je nieren en longen afstaan maar geen geloofsovertuiging heeft gedaan mag branden in de hel.
Je zal verder net een test moeten doen op de dag des oordeels en net een aften in je bek hebben (zoals ik nu) en dus gewoon een klotedag hebben en niet hebben kunnen eten en slapen dan kan je die test echt wel vergeten.
Nee als dit het paradijs is laat mij dan maar ergens liggen in het midden. Geen paradijs, geen vagevuur maar gewoon lekker helemaal nergens meer wat van afweten.
 
Ff een geloofsovertuiginkje doen en het gras maaien bij de buurvrouw en je kan er op los moorden want je komt gewoon in het paradijs. Voor de rest een voorbeeldig leven leiden en iedereen helpen en al je nieren en longen afstaan maar geen geloofsovertuiging heeft gedaan mag branden in de hel.
Je zal verder net een test moeten doen op de dag des oordeels en net een aften in je bek hebben (zoals ik nu) en dus gewoon een klotedag hebben en niet hebben kunnen eten en slapen dan kan je die test echt wel vergeten.
Nee als dit het paradijs is laat mij dan maar ergens liggen in het midden. Geen paradijs, geen vagevuur maar gewoon lekker helemaal nergens meer wat van afweten.
Geloofsgetuigenis moet wel oprecht zijn. En ook een tijdelijke verblijf in de hel is geen pretje. De moordenaren komen er gelukkig niet makkelijk van af. En ik kan jouw perspectief wel voorstellen als niet-gelovige dat je dit zegt. Maar wat wij prioriteren als een voorbeeldig leven of slechte daden is vanuit het menselijke perspectief. Het is je moeilijk voor te stellen dat het ontkennen van het bestaan van jouw schepper een grotere misdaad is dan het plegen van een moord. Dat snap ik wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan