Religie

Dat waren de dingen die we op dat moment konden zien. Inmiddels weten we zo veel meer, maar ook is er nog zoveel te ontdekken.
Ja, enerzijds wel. Anderzijds is het misschien ook wel pervers te noemen dat een deel van de mensen van de honger sterft terwijl er miljarden in onderzoek naar het heelal gaat.

(niet dat zulk onderzoek niet interessant is, vergaap mij aan de foto's en krijg hoofdpijn van de onmetelijkheid van het heelal)
 
Daar heb je gelijk in, ik bedoelde intelligent leven. Voor zover ik weet is de mens het enige wezen op aarde met ‘religie’, dus ik ga er van uit dat leven dat een religie heeft aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals zelfkennis, rituelen, taal(?).

Als ik er van uitga dat de aarde (met daarop alle leven), geen uitzondering is in het heelal en dat er andere planeten bestaan waar ook 'intelligent' leven voorkomt. Aangezien intelligent leven (en daarmee religie) op de aarde relatief nieuw is (zeg maximaal 1 miljoen jaar van de 4,5 miljard jaar dat de aarde bestaat), verwacht ik dat die buitenaardse levensvormen ook soms verder ontwikkeld zijn dan bij ons.

Als we intelligent leven gaan ontdekken buiten de aarde, zal dat ons ook veel vertellen over ons zelf.

Stel dat een buitenaardse levensvorm ontdekt wordt die zich onafhankelijk ontwikkeld heeft en ook een religie heeft die 1 op 1 overeenkomt met een religie die wij ook hebben (zeg het hindoeïsme). Dat zou voor mij in ieder geval wel een aanwijzing/bewijs zijn dat er iets overstijgend zou zijn. Mocht dat niet zo zijn (de aliens hebben totaal andere religies of geen), dan zegt dat natuurlijk ook wel wat. En ja "bewijs" is iets persoonlijks, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ook als je geen bewijs nodig hebt om te geloven is dat gewoon een keuze.
Maar is de absolute basis van religie niet overal hetzelfde en komt dat niet veel overeen met de wetenschappelijke verklaring? Eerst was er niets, opeens een gebeurtenis en toen kwam de wereld zoals we die kennen.

Dus als aliens een religie hebben zou het waarschijnlijk op die van ons lijken. Omdat er een reden is voor hoe we nu zijn waar we nu zijn. Of dit nou door een schepping komt of door evolutie.
Ja, enerzijds wel. Anderzijds is het misschien ook wel pervers te noemen dat een deel van de mensen van de honger sterft terwijl er miljarden in onderzoek naar het heelal gaat.

(niet dat zulk onderzoek niet interessant is, vergaap mij aan de foto's en krijg hoofdpijn van de onmetelijkheid van het heelal)
Aan de andere kant worden die miljarden niet de ruimte in geschoten maar gaan deze miljarden naar werkgelegenheid, direct of indirect. Ook zijn er veel technologieën in ons dagelijkse leven die we te danken hebben aan de innovaties in het ruimteonderzoek.
 
Maar is de absolute basis van religie niet overal hetzelfde en komt dat niet veel overeen met de wetenschappelijke verklaring? Eerst was er niets, opeens een gebeurtenis en toen kwam de wereld zoals we die kennen.

Dus als aliens een religie hebben zou het waarschijnlijk op die van ons lijken. Omdat er een reden is voor hoe we nu zijn waar we nu zijn. Of dit nou door een schepping komt of door evolutie.

Aan de andere kant worden die miljarden niet de ruimte in geschoten maar gaan deze miljarden naar werkgelegenheid, direct of indirect. Ook zijn er veel technologieën in ons dagelijkse leven die we te danken hebben aan de innovaties in het ruimteonderzoek.
Dat is in het begin van de ruimtevaart zeker zo geweest, en natuurlijk geeft het werkgelegenheid, vandaar ook de misschien. Maar ff concreet voor deze niet volger, wat heeft de ruimtevaart ons de laatste 10 tot 20 jaar op het gebied van wetenschap gebracht (misschien de discussie verplaatsen naar wetenschap :grin:)
 
Dat is in het begin van de ruimtevaart zeker zo geweest, en natuurlijk geeft het werkgelegenheid, vandaar ook de misschien. Maar ff concreet voor deze niet volger, wat heeft de ruimtevaart ons de laatste 10 tot 20 jaar op het gebied van wetenschap gebracht (misschien de discussie verplaatsen naar wetenschap :grin:)
Betere foto/ video technieken denk ik. Verder verbeterde satellieten die onze navigaties aansturen, ons weer voorspellen en meten wat er in onze zee gebeurd.

Het belangrijkste is denk ik kennis over het ontstaan en samenstelling van het heelal waarbij we dichterbij komen bij een bewijs voor een schepper, waarmee we weer on-topic zijn.:maniac:
 
Op zoek naar erkenning of op zoek naar de mens die Hij geschapen heeft?
Als hij zoekt naar de mens die Hij geschapen heeft is het toch niet nodig dat deze mens hem erkend? Zo zou het toch kunnen zijn dat Hij in mij geloofd zonder dat ik in Hem geloof?
Zonde verwijderd de mens van God, hoe groot of klein de zonde ook is. Al doe ik maar 1x zondig in mijn leven dan zit ik met dezelfde onoverbrugbare kloof tussen mij en God als iemand die dagelijks zondigt. Stellen dat je wel 'goed' bent is daarmee wat mij betreft dus geen haalbare kaart.

Stel God zegt: "je moet goed je best doen, dan kom je in de hemel". Dan zal daar altijd ruimte voor twijfel zijn of jij je wel goed genoeg je best hebt gedaan.

Dat ik met goed leven en mijn best doen nooit mijn plek in de hemel kan bereiken.
Moeilijk concept. Ik denk wel dat ik snap wat je bedoeld maar tegelijkertijd is het moeilijk om te begrijpen wat je dan precies geloofd. Ik denk dat je het als een soort arrogantie ziet om net te doen alsof je precies weet welke regels er gelden? Dat je alleen de hemel inkomt door de genade van God?

Maar daar zal je toch uiteindelijk invloed op moeten hebben? Door zo goed mogelijk te leven en door zo goed mogelijk in Zijn geest te handelen? De basis zal toch moeten zijn dat er regels zijn/ een checklist is waar God zich dan op beroept? Anders zou het pure willekeur zijn en is God een onrechtvaardig wezen lijkt me?
 

Ik vind het echt belachelijk dat er uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie. Wetten zijn er toch voor ons allemaal om aan te houden? Die wet is er ook niet voor niets.
 

Ik vind het echt belachelijk dat er uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie. Wetten zijn er toch voor ons allemaal om aan te houden? Die wet is er ook niet voor niets.
Ookal zijn ze niet verzekerd vanwege een of ander boekje waar ze in geloven, dan nog gewoon verhalen. Verkopen ze maar hun huis, of papa gaat gewoon 90 uur werken. Als het geloof dat wil dan had het zo moeten zijn nietwaar?
 

Ik vind het echt belachelijk dat er uitzonderingen op wetten gemaakt worden vanwege religie. Wetten zijn er toch voor ons allemaal om aan te houden? Die wet is er ook niet voor niets.
Zolang ze de rekening betalen geen probleem, maar dat wordt wel een dingetje hier denk ik zo.
 
Neem maar een extra hypotheek dan.
D'r zijn d'r in de zware hoek die ook geen zorgverzekering hebben. Daar doneert men allen aan de kerk en als je kosten hebt kan je daar aankloppen. Geen idee waarom ze dat dan anders zien dan een verzekering. Is overigens een hele kleine groep ca. 5.000 mensen.
 
D'r zijn d'r in de zware hoek die ook geen zorgverzekering hebben. Daar doneert men allen aan de kerk en als je kosten hebt kan je daar aankloppen. Geen idee waarom ze dat dan anders zien dan een verzekering. Is overigens een hele kleine groep ca. 5.000 mensen.
Zorgverzekering is toch verplicht?
 
Ah, gemoedsbezwaring. Omdat God het wil uiteraard maken we een uitzondering. Waren kerk en staat niet gescheiden hier?
Echt, als ik een euro kreeg voor iedere keer dat scheiding kerk en staat op foutieve wijze werd opgebracht op dit forum dan had ik al kunnen rentenieren.
 
Echt, als ik een euro kreeg voor iedere keer dat scheiding kerk en staat op foutieve wijze werd opgebracht op dit forum dan had ik al kunnen rentenieren.
Nou, zoveel zou dat ook weer niet opleveren. Misschien had je er een kleine vakantie van kunnen boeken..
 
Ik reageerde net in het Heelal topic en er kwam een vraag boven drijven waarvoor ik te lui ben om te gaan zoeken. Is er vanuit religieus perspectief eigenlijk een pasklaar antwoord op dat oneindige heelal met onmetelijke afstanden en sterren en rotsklompen en gasplaneten en zwarte gaten en ga zo maar door? Dat God of Allah de moeite heeft genomen om dat alles zonder enig duidelijk doel te maken? Was dat alles nodig om op aarde iets neer te zetten?

Wederom nieuwsgierig en gewoon benieuwd naar die invalshoek.
Je hebt niet goed opgelet in de vorige 158 paginas. God/Allah heeft het heelal niet geschapen, dat pretenderen ze ook helemaal niet. Dat heelal was er al, en daar heft God/Allah in een uithoekje iets met een planeetje gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan