Amerika

Zou toch goed zijn voor de Democraten. Hij zal veel stemmen van de Republikeinen pakken.
Ongeveer 1/3 van de Republikeinse stemmers is hardcore Trump aanhanger. Als Trump die zou meenemen naar een onafhankelijke partij, zouden zowel die partij als de overgebleven Republikeinen kansloos zijn bij een volgende verkiezing.
 
Laatst bewerkt:
Van alle kandidaten van de "America First" -lijst van Donald Trump die de complottheorieën over de verkiezingen van 2020 aanhingen
is er maar 1 die de verkiezingen gewonnen heeft en in de senaat komt. De rest van de kandidaten is verslagen.
Dat is een pijnlijke nederlaag voor Trump.
 
Trump onervaren? Hij is 4 jaar president geweest. Dat kunnen weinig van zijn medekanditaten zeggen. Daarnaast vindt Trump zich de beste politicus ooit (behalve misschien Abraham Lincoln, volgens zijn eigen woorden).

Dat weet ik, maar kent hij de weg in Washington? Weet hij goed hoe de lijntjes lopen, wie met wie moet praten etc.
 
Dat weet ik, maar kent hij de weg in Washington? Weet hij goed hoe de lijntjes lopen, wie met wie moet praten etc.
Juist omdat Trump zo anders was als alle kandidaten en beloofde de misstanden in Washington (“Drain the swamp”), won hij van zijn tegenstanders. Ik denk dat het argument dat jij aandraagt juist in zijn voordeel werkt(e) bij zijn kiezers. Het boeide hem allemaal niet en hij heeft zich er succesvol doorheen gebluft.
 
Juist omdat Trump zo anders was als alle kandidaten en beloofde de misstanden in Washington (“Drain the swamp”), won hij van zijn tegenstanders. Ik denk dat het argument dat jij aandraagt juist in zijn voordeel werkt(e) bij zijn kiezers. Het boeide hem allemaal niet en hij heeft zich er succesvol doorheen gebluft.

Wellicht, ik sta er uiteraard te ver vanaf.
 
Ongeveer 1/3 van de Republikeinse stemmers is hardcore Trump aanhanger. Als Trump die zou meenemen naar een onafhankelijke partij, zouden zowel die partij als de overgebleven Republikeinen kanloos zijn bij een volgende verkiezing.
Trump is vooral fan van zichzelf, voordat hij als rep. kandidaat een (succesvolle) gooi deed heeft hij het eerder over de andere boeg geprobeerd.
Als ze hem buiten de deur zetten zie ik hem wel als onafhankelijke persoon runnen, enerzijds voor zijn eigen Ego, anderzijds om de partij die hem er uit gezet heeft een hak te zetten. Wat dat betreft zou je kunnen stellen dat hij de partij gegijzeld heeft.
 
Je wordt wel echt vaak eruit gepakt. Maar natuulijk ook een beetje gechargeerd. Hoe moet je anders discussiëren..?:unsure:
Ja, feiten zijn zo 2019 :maniac: :maniac:.
Het gegeven dat je/jij (hoe lang is jouw baard???) er uit gepakt wordt is mij bekend, dat ga ik ook echt niet tegenspreken.
 
Ja, feiten zijn zo 2019 :maniac: :maniac:.
Het gegeven dat je/jij (hoe lang is jouw baard???) er uit gepakt wordt is mij bekend, dat ga ik ook echt niet tegenspreken.
Ik ben er zelf nooit eruit gepakt, maar ik ben ook nooit naar de VS gegaan ;)
Wel genoeg anekdotes gehoord.

Er is wel veel veranderd na 2019 inderdaad zeg. Het gaat nog veel meer om sensatie.
 
Ik ben er zelf nooit eruit gepakt, maar ik ben ook nooit naar de VS gegaan ;)
Wel genoeg anekdotes gehoord.

Er is wel veel veranderd na 2019 inderdaad zeg. Het gaat nog veel meer om sensatie.
Beetje de vraag ontwijken... hedde gij nou een baard of niet :maniac: :maniac:

De ver-jerry-springerisering van het debat. Inhoud is minder van belang als het maar knetterende tv oplevert zodat Muts de Jong volgende dag je programma noemt in rubriekje in het AD.
 
Beetje de vraag ontwijken... hedde gij nou een baard of niet :maniac: :maniac:

De ver-jerry-springerisering van het debat. Inhoud is minder van belang als het maar knetterende tv oplevert zodat Muts de Jong volgende dag je programma noemt in rubriekje in het AD.
Mijn baard gaat wel. Niet heel lang. Een beetje vergelijkbaar met die van Giroud. Hij is alleen knapper..
 
Ik ben er zelf nooit eruit gepakt, maar ik ben ook nooit naar de VS gegaan ;)
Wel genoeg anekdotes gehoord.

Er is wel veel veranderd na 2019 inderdaad zeg. Het gaat nog veel meer om sensatie.
Ik geloof meteen dat je een grotere kans hebt om er uit gepakt te worden in de VS als je een niet-westers uiterlijk hebt. Toch is het volgens mij ook erg afhankelijk met welk been de beambte uit bed gestapt is. Wat een onprofessioneel zootje is dat daar zeg.
 
Ik geloof meteen dat je een grotere kans hebt om er uit gepakt te worden in de VS als je een niet-westers uiterlijk hebt. Toch is het volgens mij ook erg afhankelijk met welk been de beambte uit bed gestapt is. Wat een onprofessioneel zootje is dat daar zeg.
Logisch ook. De grootste dreiging komt toch vaak uit die kant.
 
Ik ben er van overtuigd dat in de VS de grootste bedreiging van binnenuit komt. Geen ander land heeft geprobeerd de regering daar omver te werpen. Dat heeft de MAGA-beweging wel.
Kan aangemerkt worden als terrorisme toch? De Capitool bestorming mogen we wel dat etiket geven..
 
Kan aangemerkt worden als terrorisme toch? De Capitool bestorming mogen we wel dat etiket geven..

Het ligt er aan wie je het vraagt natuurlijk. Bij sommigen ligt dat nogal gevoelig.

Wikipedia geeft deze definitie:

"Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel."

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme

Dus ja, ik denk dat de bestorming van het Capitool hieronder valt, want er is geweld en dreiging gebruikt om te voorkomen dat Biden als president gekozen zou worden.
 
Dat was de snelle definitie. Hier de uitgebreide. In het verleden ben ik wel eens bezig geweest met een vrij te downloaden database die over terrorisme ging: de Global Terrorism Database. Hier stond een, naar mij idee, goede definitie van terrorisme in:

GTD Definition of Terrorism and Inclusion Criteria

The GTD defines a terrorist attack as the threatened or actual use of illegal force and violence by a nonstate actor to attain a political, economic, religious, or social goal through fear, coercion, or
intimidation. In practice this means in order to consider an incident for inclusion in the GTD, all three of
the following attributes must be present:


a. The incident must be intentional – the result of a conscious calculation on the part of a perpetrator.

b. The incident must entail some level of violence or immediate threat of violence -including property violence, as well as violence against people.

c. The perpetrators of the incidents must be sub-national actors. The database does not include acts of state terrorism.

In addition, at least two of the following three criteria must be present for an incident to be included in the GTD:

- Criterion 1: The act must be aimed at attaining a political, economic, religious, or social goal. In
terms of economic goals, the exclusive pursuit of profit does not satisfy this criterion. It must
involve the pursuit of more profound, systemic economic change.

- Criterion 2: There must be evidence of an intention to coerce, intimidate, or convey some other
message to a larger audience (or audiences) than the immediate victims. It is the act taken as a
totality that is considered, irrespective if every individual involved in carrying out the act was aware
of this intention. As long as any of the planners or decision-makers behind the attack intended to
coerce, intimidate or publicize, the intentionality criterion is met.

- Criterion 3: The action must be outside the context of legitimate warfare activities. That is, the
act must be outside the parameters permitted by international humanitarian law, insofar as it
targets non-combatants

Volgens mij voldoet de bestorming van het Amerikaanse Capitool aan alle criteria die hier boven staan. Dit voorval is overigens niet opgenomen in de database, omdat er data is opgenomen van 1970 t/m 2020.

Startpagina database: https://www.start.umd.edu/gtd/
Bron van de definitie: https://www.start.umd.edu/gtd/downloads/Codebook.pdf (pagina 11 en 12)

Erg interessant om een idee te krijgen over welke incidenten er bijvoorbeeld in Nederland hebben plaatsgevonden tussen 1970-2020 (177 maar liefst). Welke zou je vooraf kunnen benoemen?

Klik hier om de Nederlandse incidenten te zien:
Terroristische incidenten in Nederland
Screenshot 2022-11-23 063257.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan