Beleggen & Investeren

Vind dit persoonlijk de meest interessante momenten om wat te handelen in aandelen.

Paar weken geleden Just Eat Takeaway voor net boven de 14 euro gekocht; mijn overtuiging is dat dat een absolute "steal" is. Ja, recessie verwachtingen; ja, energieprijzen; ja, onzekerheid in de markt; ja, hoge financieringskosten; ja, JET zit in een redelijk cyclische business / het zijn discretionaire uitgaven, etc. etc. Maar sommige dingen rekenen simpelweg niet rond. Als je de totale marktwaardering van JET afzet tegen de operationele winsten voor afschrijvingen (EBITDA) die elke divisie maakt, dan zouden sommige buitenlandse operaties die gewoon prima presteren volgens de huidige koerswaardering een negatieve waarde hebben. En dat slaat natuurlijk, in welke wereld we ook leven, helemaal nergens op voor een bedrijf dat in essentie opereert in een gigantische markt met gezonde marges in het nieuwe normaal (i.e. maaltijden bestellen/bezorgen) met ontzettend veel groeimogelijkheden.

En zo vind ik het leuk om een beetje rond te neuzen naar wat andere sleeping giants die veel te hard gestraft worden door de markt momenteel. Zal komend jaar ongetwijfeld nog harder omlaag gaan, maar als je het voor minimaal twee jaar parkeert dan is mijn overtuiging dat dit soort investeringen no-brainers zijn.

Crypto daarentegen is voor mij toch wel weer een bevestiging geweest van het feit dat je nooit moet investeren in zaken die je onvoldoende kunt begrijpen. In mijn ogen de enige irrationele investeringsbeslissing die ik heb gemaakt en die heeft me meteen een paar duizend euro gekost. Het leek me geinig om ook in dat segment een keer mee te doen en ik heb me verdiept in verschillende coins - de zogenaamd stabielere, grotere coins, maar ook de wat spannendere (nog spannender?!) die de basis zouden moeten vormen van allerlei blockchain-toepassingen van de toekomst - maar het slaat gewoon nergens op. Al die "guru's" zijn ook als sneeuw voor de zon verdwenen. Nooit beleggen in financiele instrumenten of bedrijven / sectoren waar je onvoldoende kennis van hebt. Een belangrijke toevoeging: ook als je veel over iets leest of iets nauwlettend volgt, wil dat nog niet duiden op kennis. Dat is de crypto-val; doordat je veel over bepaalde coins leest ga je op een gegeven moment geloven dat je echt begrijpt waar het allemaal over gaat, terwijl je in essentie - "expert" of niet - nooit obv een fundamentele analyse kunt beargumenteren waarom een bitcoin twaalf euro of honderdduizend euro waard zou moeten zijn.
 
Crypto daarentegen is voor mij toch wel weer een bevestiging geweest van het feit dat je nooit moet investeren in zaken die je onvoldoende kunt begrijpen.
"never invest in a business you cannot understand.", aldus ene Buffett. De tegeltjeswijsheden zijn simpel, maar o zo waar. Nog belangrijker dan voorspellend vermogen of financieel-economische kennis is het gedisciplineerd te werk gaan. Toch is het zo verleidelijk om je een keer niet aan zo'n wijsheid te houden, bijvoorbeeld als je denkt een supergrote kans te zien. Iedere belegger maakt die fout een keer, vaak meerdere keren. Beter dat je snel afgestraft wordt dan wanneer je al een grote portefeuille hebt opgebouwd en dus veel kan verklooien.
(zo is mijn les geweest om niet te gaan kloten met opties)
 
Inflatie en daarmee rentes gaan de goede kant op, bedrijfsresultaten lijken zo slecht nog niet... lekkere start van het jaar. Tegelijkertijd balen dat veel koopkansen nu verdwijnen. Benieuwd hoe de markt dit jaar zo positief blijft.
 
Inflatie en daarmee rentes gaan de goede kant op, bedrijfsresultaten lijken zo slecht nog niet... lekkere start van het jaar. Tegelijkertijd balen dat veel koopkansen nu verdwijnen. Benieuwd hoe de markt dit jaar zo positief blijft.

Het is een apart dagje, maar begreep dat de markt bullish reageerde op de woorden van Lagarde dat ze verwacht dit jaar de inflatie te beteugelen. Zo'n groene dag als vandaag nog niet gezien. Tegelijkertijd heb ik de markt willekeurig negatief zien reageren op eerdere mededelingen. We zullen wel zien.

Obligaties worden dit jaar waarschijnlijk wel weer interessant als de renteverhogingen stoppen? Eventuele verlagingen zijn dan weer in het voordeel voor obligatiebezitters, toch?

Ben benieuwd naar tech de komende tijd. Gaan we weer volop erin of heeft het effe z'n shine verloren na de klappen voor de techbedrijven?
 
Het is een apart dagje, maar begreep dat de markt bullish reageerde op de woorden van Lagarde dat ze verwacht dit jaar de inflatie te beteugelen. Zo'n groene dag als vandaag nog niet gezien. Tegelijkertijd heb ik de markt willekeurig negatief zien reageren op eerdere mededelingen. We zullen wel zien.

Obligaties worden dit jaar waarschijnlijk wel weer interessant als de renteverhogingen stoppen? Eventuele verlagingen zijn dan weer in het voordeel voor obligatiebezitters, toch?

Ben benieuwd naar tech de komende tijd. Gaan we weer volop erin of heeft het effe z'n shine verloren na de klappen voor de techbedrijven?
Als de rentes stabiliseren/zakken zouden bestaande obligaties in theorie in prijs moeten stijgen, aangezien de rentes bij die obligaties dan relatief aantrekkelijker worden. Tegelijkertijd bestaat de kans dat geld vanuit de obligatiemarkt richting de aandelenmarkt stroomt wat de prijs dan weer drukt. Maar veel meer weet ik er niet van, ik heb er niks mee. Dan hou ik liever een iets grotere kaspositie aan om op die manier het risico in mijn portefeuille te managen.

Elk economisch cijfertje heeft zo'n enorme invloed op het sentiment, dus erg lastig om het verloop van de komende maanden te voorspellen. Met de huidige energieprijzen zou de inflatie in de loop van dit jaar moeten kelderen, daar hoop ik maar op. Afgelopen rally was m.i. niet meer dan terecht, sommige techaandelen waren wel erg goedkoop geprijst. Ik blijf elke maand geld storten en zie wel hoe het loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan