Feyenoord

Ik zie het maar zo: Ik weet niet hoe de wereld is ontstaan dus dan zeg ik dat ik het niet weet in plaats van dat ik geloof dat een God het heeft gemaakt
Als ik in mijn hoofd tot de conclusie ben gekomen dat er een God moet zijn dan kan het voor mij daar niet ophouden. Het is voor mij dan te belangrijk om te ontdekken wat het doel van het leven is. Een tafel aanzien als simpele houten blad met poten en er geen toepassing of doel in zien zou voor mij kortzichtiger zijn dan achter de belangrijkste levensvragen aan te gaan.
 
Als ik in mijn hoofd tot de conclusie ben gekomen dat er een God moet zijn dan kan het voor mij daar niet ophouden. Het is voor mij dan te belangrijk om te ontdekken wat het doel van het leven is. Een tafel aanzien als simpele houten blad met poten en er geen toepassing of doel in zien zou voor mij kortzichtiger zijn dan achter de belangrijkste levensvragen aan te gaan.
En daar ben je ook helemaal vrij in om dat te geloven. Je hebt het hierboven over dat er iets voor de Big Bang moet zijn. Ikzelf zie het mogelijk dat hetgeen wat er in een zwart gat gebeurt met alles wat daar in wordt gezogen dat dat mogelijk iets kan zijn wat wij als de Big Bang kennen. Niet dat dat is wat ik met overtuiging geloof, maar het zou kunnen in mijn ogen. Ik zie het geloof een beetje als invulling voor het onverklaarbare en dat mensen daar steun aan hebben vind ik super en kan ik me oprecht iets bij voorstellen. Ik vind het zelf prima om over bepaalde dingen simpelweg te zeggen: x en y zouden kunnen maar ik weet het niet dus dan doe ik er ook geen uitspraak over
 
Zeker. En ondanks het feit dat wetenschap de diverse heilige schriften al tot op bepaalde hoogte gelogenstraft heeft, denk ik dat de mensheid gewoon religie nog heel erg lang in stand gaat houden. Niet omdat bewezen wordt dat God bestaat, maar door hoe de mens in veel gevallen in elkaar zit: conservatief, traditioneel en behoefte aan kaders, zingeving en symboliek.
Over wetenschap gesproken. Ik weet waarom er in het westen wetenschap en religie zo op gespannen voet met elkaar leven. In de dark ages werden boeken verbrand en mochten christenen van priesters niet zelfstandig de bijbel lezen. Het westen heeft dus een hele andere geschiedenis met wetenschap en religie. In de islamitische geschiedenis zag je juist dat de grootste wetenschappelijke ontdekkingen plaatsvond in de hoogtijdagen van islamitische mogendheden (andalusische rijk en ottomaanse rijk). Wetenschapper als Avi Cenna en Khawarizm (grondlegger algebra en dus van alle computers werden geproduceerd. In de Koran wordt de mens vaak opgeroepen tot kritisch nadenken. De wetenschap geeft slechts antwoord op het hoe en kan daarom nooit een antwoord geven op het waarom en vormt daarom nooit een contradictie
 
Over wetenschap gesproken. Ik weet waarom er in het westen wetenschap en religie zo op gespannen voet met elkaar leven. In de dark ages werden boeken verbrand en mochten christenen van priesters niet zelfstandig de bijbel lezen. Het westen heeft dus een hele andere geschiedenis met wetenschap en religie. In de islamitische geschiedenis zag je juist dat de grootste wetenschappelijke ontdekkingen plaatsvond in de hoogtijdagen van islamitische mogendheden (andalusische rijk en ottomaanse rijk). Wetenschapper als Avi Cenna en Khawarizm (grondlegger algebra en dus van alle computers werden geproduceerd. In de Koran wordt de mens vaak opgeroepen tot kritisch nadenken. De wetenschap geeft slechts antwoord op het hoe en kan daarom nooit een antwoord geven op het waarom en vormt daarom nooit een contradictie
Heel goed dat de wetenschap omarmd wordt. Nu de homo’s nog. :)
 
En daar ben je ook helemaal vrij in om dat te geloven. Je hebt het hierboven over dat er iets voor de Big Bang moet zijn. Ikzelf zie het mogelijk dat hetgeen wat er in een zwart gat gebeurt met alles wat daar in wordt gezogen dat dat mogelijk iets kan zijn wat wij als de Big Bang kennen. Niet dat dat is wat ik met overtuiging geloof, maar het zou kunnen in mijn ogen. Ik zie het geloof een beetje als invulling voor het onverklaarbare en dat mensen daar steun aan hebben vind ik super en kan ik me oprecht iets bij voorstellen. Ik vind het zelf prima om over bepaalde dingen simpelweg te zeggen: x en y zouden kunnen maar ik weet het niet dus dan doe ik er ook geen uitspraak over
Je hebt het over het innemen van een standpunt als in een discussie. Alleen voor mij is het veel existentieler. Er is een tijd geweest dat het geloof voor mij op een heel laag pitje zat. Toen ik deze video zag, hielp het mij om mijn perspectief op het leven anders te zien:

 
Je hebt het over het innemen van een standpunt als in een discussie. Alleen voor mij is het veel existentieler. Er is een tijd geweest dat het geloof voor mij op een heel laag pitje zat. Toen ik deze video zag, hielp het mij om mijn perspectief op het leven anders te zien:

Ik heb mijn best gedaan om de boodschap van de video zo goed mogelijk te begrijpen, had er wat moeite mee door het 'rap' gehalte van de video wat me wat afleidde. Wat vooral mijn aandacht trok was dat hij na het opnoemen van een aantal 'wonderen' (weet even geen beter woord) wat al beschreven werd in de Koran (heb ik dat goed begrepen?) 1400 jaar geleden, dat dat wel moest komen door iets 'hogers'. En als je er nog steeds niet in gelooft dat je dan met iets moet komen wat het wel is/wat er in de buurt zou komen.

In mijn ogen kan het zo zijn dat de mens destijds veel meer wist dan wij nu denken, veel kennis is ook verloren gegaan in het verbranden van boeken en dergelijke. In Rome heb ik zelf gezien wat voor prachtige en immense bouwwerken ze nog 600 jaar voor de Koran konden bouwen. Ik vind het erg lastig om de vele fragmenten aan hersenspinsels over dit onderwerp samen te vatten in een eenduidig stuk tekst, maar ik geloof niet dat omdat de mens NU het niet kan verklaren waarom men toen al die dingen wist dat er iets hoger moet zijn. Ik leg me alsnog neer bij 'ik weet het niet'. En ik hoop dat we er ook achter gaan komen, want de wereld is fascinerend en veel dingen zijn onverklaarbaar.

Oh en by the way: nooit mijn bedoeling geweest om religie als simpelweg een standpunt neer te zetten in een discussie of vraagstuk. Ik ben ervan op de hoogte dat het een allesomvattend iets is en voor heel erg veel mensen een imaginaire realiteit. Naast tastbare realiteit bestaat er ook imaginaire realiteit wat in mijn ogen niets minder waar is/hoeft te zijn.
 
Welkom in NL, waar alles moet, je moet respect hebben voor gays, je moet respect hebben voor islam, je moet respect hebben dat we vrouwen verplicht topfuncties geven omdat het vrouwen zijn en het daarom moet, je moet zwarte piet haten, alles moet maar. Waar het in veel landen anders aan toe gaat, waar de zelfde shit speelt maar men negeert het of tolereert het op een bepaalde manier, iets van sta er niet achter maar het houdt mensen niet wakker way of life. Maar nee hier in NL moeten dingen..

Ik heb collega's die gay zijn, super gasten waar ik elke dag kapot mee lach, maar ik hoef zelf geen gay shit in mijn directe/familie omgeving. Dat zij elkaars kontje en mondje pakken is leuk voor hun en hun goed recht, maar in de huidige maatschappij moet ik dat allemaal goedkeuren en respecteren. Ik tolereer het en vind het allemaal best, maar mijn kinderen hoeven niet thuis te komen met ik ben gay nee.
Tis ook een beetje 2022 he, grow up. Resistance is futile.
 
Wat is volgens jou niet verdraagzaam?
Homos mogen blijkbaar niet zichtbaar zijn. Je mag blijkbaar niet (met een simpel bandje) aangeven dat ze er mogen zijn. Volgens de islam is blijkbaar homoseksuele seks een zonde. Hoe moet je je dan voelen als (moslim) homo? Niet erg gewenst toch? Dat lijkt me niet verdraagzaam. Verdraagzaamheid is voor mij in ieder geval gelijkheid zonder uitsluiting.
Wat is verdraagzaam? Als ik een homo in m'n klas had of als collega, zou ik hem niet pesten of fysiek pijn doen. Dat is toch al verdraagzaam genoeg? Of moet ik hem zeggen dat ik het helemaal toppie vind dat hij sex met een jongen heeft? Moet ik vinden dat het oké is?

Wat is het toch met die obsessie dat homo's geïncludeerd moeten worden door de moslims? So what dat een moslim het niet eens is met je levensovertuiging. Is het niet genoeg dat hij of zij de homo met rust laat? Jij bent het tegelijkertijd niet eens met de moslim, niet alleen vanwege de kijk naar homoseksualiteit, maar ook het verbieden van gokken en drugs, de kuisheid van de moslim, de hoofddoek, het geloof in god enz. Ik neem aan dat je iemand met een hoofddoek op niet afsnauwt, treitert, mishandelt. Dat je het dan niet mee eens bent dat een vrouw een hoofddoek hoort te dragen kan die vrouw niets schelen. Waarom is het andersom dan steeds een probleem?

Wordt jij ook een sadist genoemd als je een snoepje van je kind afpakt omdat die al genoeg heeft gehad? Jouw kind zit dan mogelijk te huilen, en jij geniet er vast van, want je kan ook dat snoepje teruggeven toch? 1+1=2
Allereerst is het voor mij niet alleen tegen moslims. Dat is zo gekomen door bijv. Kokcu en Retro Willems .

Verder accepteer jij dus vanuit je geloof duidelijk niet dat homos seks hebben. Wat maakt dat nu uit? Twee mensen die van elkaar houden? Waarom is dat voorbehouden aan man en vrouw? Ik gun mensen met deze denkbeelden altijd een verliefdheid op iemand van het eigen geslacht.

Zijn in Amerika al meerdere extreme christenen na homohaat betrapt met homoseks. Schitterend. Zou God dat zou georkestreerd hebben? ;)
 
Aah, zie dat het onderwerp hier wordt besproken. Heb dit net gepost nav post bondscoach in racisme topic:

Ik wil hier als PSV-moslim wel mijn kijk op geven. Er moet wat mij betreft een onderscheid gemaakt tussen religie en cultuur. Er wordt veronderstelt dat een verbod op het praktiseren van homoseksualiteit (gevoelens zijn niet verboden) en homohaat hetzelfde is. Dat is pertinente onzin. Het behoort thuis in hetzelfde rijtje als het verbod op seks buiten het huwelijk en vreemdgaan in de Islam. De Islam is geen religie van 10 geboden, het geeft een zeer omvangrijk kader waarbinnen je leeft op het gebied van wat je eet, drinkt, hoe je handel drijft, hoe je met sociale relaties omgaat, erfrecht etc. Het is dus ook niet als iemand wel varkensvlees eet, dat je een hekel aan die persoon hebt. En daar komt cultuur om de hoek kijken. Homohaat is van alle tijden en alle culturen. Er wordt vaak een legitimatie gezocht in het geloof, maar het is net zo vergezocht wanneer je vanwege het geloof een heteroseksueel koppelt in elkaar gaat rammen omdat ze ongetrouwd seks hebben, als wanneer je dat bij een homo zou doen. Het mag allebei niet in het geloof, maar het geeft je geen recht om een andersdenkende iets op te leggen. In de Koran staat letterlijk:

"Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, de Leiding is duidelijk van de dwaling te onderscheiden." (Soerat al-Baqarah: 256)

Een ander vers:
"Wie dus wil, kan geloven. En wie wil, kan (ervoor kiezen om) niet (te) geloven." (Soerat Foessilat: 46)

Een ander vers:
"Degene die goede daden verricht, (doet dit) voor zichzelf. En wie het slechte verricht, dit is (nadelig) voor hem." (Soerat al-Kahf: 29)

Een ander vers:
"En redetwist met hen op de beste wijze. Voorwaar, jouw Heer, Hij weet wie van Zijn Weg is afgedwaald, en Hij weet wie de rechtgeleiden zijn." (Soerat an-Nahl: 125)

Dus het lijkt mij duidelijk dat de Koran geen legitimatie geeft om geweld toe te passen of iemand te dwingen om iets te doen of laten. Iedereen stapt vrijwillig toe tot het geloof (dat is ook een van de implicaties van de getuigenis, één van de vijf pilaren, waarbij je vrijwillig getuigt dat er geen God is dan God (Allaah) en Mohammed zijn boodschapper is).

Met deze context weet je dus dat de Islam geen belemmering is voor moslims om samen te leven met andersdenkenden en geen problemen te hebben met handelingen die niet in overeenstemming zijn met de Islam. De moslim kiest vrijwillig om moslim te zijn en zich te houden aan de voorschriften.

De regenboogvlag is ontegenzeggelijk het symbool geworden van de LHBTIQ-gemeenschap, terwijl het volgens mij voor meer staat dan dat (inclusiviteit voor iedereen). Ik vind het zeer onredelijk om een moslim te dwingen (dat is de directeur van Feyenoord door journalisten letterlijk gevraagd) om het symbool te dragen van de LHBTIQ-gemeenschap. Dat is hetzelfde als wanneer je een moslim vraagt om een pro alcohol band te dragen of een pro seks buiten het huwelijk band te vragen. Dat gaat gewoon regelrecht in tegen het geloof. Dan ben je weer terug in de middeleeuwen waarin mensen op de brandstapel werden gegooid als je niet zei dat je een christen was, alleen de overtuiging is veranderd.

Wat mij betreft hoeven moslims niet mee te doen aan welke vorm dan ook van promotie van LHBTIQ-gemeenschap zoals deelnemen aan gay parades en banden dragen en weet ik wat nog meer. Net als dat je de atheïstische Nederlander niet hoeft te vragen om uit solidariteit met de moslimgemeenschap jaarlijks mee te doen aan de ramadan. Er is een wereld denkbaar waarin je als samenleving prima in vrede met elkaar kunt samenleven. Zelfs supporter zijn van dezelfde club. Zelfs goede collega's zijn. En tegelijkertijd een ander wereldbeeld hebben. Ik dacht dat we al zo ver waren? Maar aan de heksenjacht op Orkun is het meer een middeleeuwen 2.0.
Waardeer je persoonlijke verhaal.

Laat ik dan ook even in de pen klimmen om mijn persoonlijke situatie er bij te betrekken.
Ik ben vader van drie kinderen die alle drie als jongen zijn geboren. De middelste (nu 9 jaar) voelt zich echter al vanaf zijn/haar vierde jaar anders.
De middelste zegt vaak: ik ben een jongen en een meisje.

Over het algemeen zijn de klasgenoten en de school heel tolerant. Gelukkig wonen we in de randstad en niet in de bible belt of zo.
Maar je mag van mij aannemen dat het wel uitdagingen in het leven geeft, voor een kind dat van jongs af aan zich moeilijk identificeert met de groepen jongens versus de meisjes. Als je er op let, zal je zien hoe vaak we in deze samenleving nog blauw/roze redeneren. Of auto’s versus poppen.
En de puberteit zal ook zeker uitdagingen met zich mee gaan brengen.

De regenboogvlag heeft dan een mooie symbolische functie. Als exponent van een samenleving waar iedereen zich mag ontplooien en mag uiten zoals die wil.

Onze held is 9 jaar en krijgt deze hele discussie over Kokcu niet mee.
Maar als hij/zij ouder is, zal deze het wel heel jammer vinden dat de grootste subtopper in Nederland (Feijenoord is geen topclub, daar zijn we het allemaal over eens) niet optimaal meedoet met deze symbolische actie.

Nog een persoonlijke vergelijking: Kokcu is een medewerker van een professionele organisatie. Gewoon een werknemer.
Mijn werkgever is de Rijksoverheid. Ik ben daar als milieukundig ingenieur werkzaam. Neem van mij aan dat ik linkser sta in milieu-discussie dan het Nederlandse milieubeleid.
Maar als ik namens mijn werkgever het beleid dat in de tweede kamer is vastgesteld moet verdedigen, zal ik dat altijd doen. Ik zet mijn persoonlijke opvattingen dan opzij en zal te vuur en te zwaard het standpunt van mijn broodheer uitdragen.

Als ik dat niet zou willen, had ik maar bij Greenpeace moeten gaan werken.

Ik wil niet beweren dat Kokcu maar voor Fenerbahçe moet gaan spelen. Daar is hij niet goed genoeg voor, tenslotte. Maar hij is wel een werknemer.
Dat brengt verplichtingen met zich mee.
 
Homos mogen blijkbaar niet zichtbaar zijn. Je mag blijkbaar niet (met een simpel bandje) aangeven dat ze er mogen zijn. Volgens de islam is blijkbaar homoseksuele seks een zonde. Hoe moet je je dan voelen als (moslim) homo? Niet erg gewenst toch? Dat lijkt me niet verdraagzaam. Verdraagzaamheid is voor mij in ieder geval gelijkheid zonder uitsluiting.

Allereerst is het voor mij niet alleen tegen moslims. Dat is zo gekomen door bijv. Kokcu en Retro Willems .

Verder accepteer jij dus vanuit je geloof duidelijk niet dat homos seks hebben. Wat maakt dat nu uit? Twee mensen die van elkaar houden? Waarom is dat voorbehouden aan man en vrouw? Ik gun mensen met deze denkbeelden altijd een verliefdheid op iemand van het eigen geslacht.

Zijn in Amerika al meerdere extreme christenen na homohaat betrapt met homoseks. Schitterend. Zou God dat zou georkestreerd hebben? ;)
Ik geloof dat ook niet. Ik wil best geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Niemand heeft de wijsheid óf de waarheid in pacht. We weten heel veel. En vooral ook heel veel niet. Maar geloven dat het allemaal 1 vooropgezet plan is, vind ik geen wijsheid maar bijna naïviteit. Nogmaals, het brein van de mens is grenzeloos en daar ontstaat een hoop moois. En ook een hoop slechts. De wereld is geen grote Truman-show, hoezeer despoten ook proberen de boel volledig naar hun hand te zetten. De grootste tekortkoming in het brein van de mens is dat het zich niet voor kan stellen hoe het is om de ander te zijn. En zolang we dat niet weten kunnen we in ieder geval proberen te accepteren dat de ander anders is, waarbij religie & leefwijze bij mij onder het kopje ‘keuzes’ vallen omdat het je aangeleerd wordt. Je hebt de keuze om niet te geloven. Je hebt niet de keuze om geen gay te zijn. Je kunt het proberen te ontkennen, maar gay zijn is geen aangeleerd gedrag, hoezeer sommige gelovigen ook menen dat geloven ook een aangeboren iets is. Ik ben het daar niet mee eens, zoals je ook geboren kunt worden in een Ajax-gezin en ervoor te kiezen voor PSV te juichen of helemaal niet van voetbal te houden. Religie is in de kern niet meer dan dat principe. Een club waar je bij wilt horen. Of niet. Keuze dus.
 
Over wetenschap gesproken. Ik weet waarom er in het westen wetenschap en religie zo op gespannen voet met elkaar leven. In de dark ages werden boeken verbrand en mochten christenen van priesters niet zelfstandig de bijbel lezen. Het westen heeft dus een hele andere geschiedenis met wetenschap en religie. In de islamitische geschiedenis zag je juist dat de grootste wetenschappelijke ontdekkingen plaatsvond in de hoogtijdagen van islamitische mogendheden (andalusische rijk en ottomaanse rijk). Wetenschapper als Avi Cenna en Khawarizm (grondlegger algebra en dus van alle computers werden geproduceerd. In de Koran wordt de mens vaak opgeroepen tot kritisch nadenken. De wetenschap geeft slechts antwoord op het hoe en kan daarom nooit een antwoord geven op het waarom en vormt daarom nooit een contradictie
Ik ben ook helemaal niet gelovig, sterker ben er op tegen het geeft te veel oorlogen door de eeuwen heen. Maar toch vind ik het mooi dat mensen hun rust erin kunnen vinden(tegenstrijdig ik weet het) maar ik heb een brandende vraag; wie heeft de Schepper geschapen? Of is hij/zij zomaar ontstaan in een zwart heelal? Verder mooie Posts van je👍🏻
 
Voor een uitgebreide reactie van mij, kijk in het religie topic. Ik ga daar voortaan posten hierover ;)

Lijkt me het best dit is nog altijd het feyenoord topic.

On topic:
Heb het gevoel dat Feyenoord het weer zelf gaat verkloten en dus niet mee gaat doen voor de titel door onnodig putnenverlies
. Zou wel is leuk zijn als ze is winnen van ajax dit seizoen helpen ze is ons eindellijk is....


Hoe lang is het niet geleden eigenlijk dat die is gewonnen hebben van ajax?
 
Lijkt me het best dit is nog altijd het feyenoord topic.

On topic:
Heb het gevoel dat Feyenoord het weer zelf gaat verkloten en dus niet mee gaat doen voor de titel door onnodig putnenverlies
. Zou wel is leuk zijn als ze is winnen van ajax dit seizoen helpen ze is ons eindellijk is....


Hoe lang is het niet geleden eigenlijk dat die is gewonnen hebben van ajax?
Dat was de befaamde 6-2 in 2019. De laatste overwinning in Amsterdam is iets langer geleden: 28-8-2005...
 
Lijkt me het best dit is nog altijd het feyenoord topic.

On topic:
Heb het gevoel dat Feyenoord het weer zelf gaat verkloten en dus niet mee gaat doen voor de titel door onnodig putnenverlies
. Zou wel is leuk zijn als ze is winnen van ajax dit seizoen helpen ze is ons eindellijk is....


Hoe lang is het niet geleden eigenlijk dat die is gewonnen hebben van ajax?
IS? Wat heeft Islamitische Staat nou weer te maken met Feyenoord? Of bedoel je toevallig eens in plaats van is?😉

Sorry, kon het niet laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan