Natuur en milieu

Boodschappen op 300m kan ook nog prima als je toch al terugkomt uit t werk bijv en er langsrijdt, maar als je er dagelijks een aparte rit voor maakt lijkt t me vrij onzinnig.
Je gaat toch niet elke dag boodschappen doen? Een keer per week is toch zat?
 
Ik wacht al jaren tot dit legaal word hier, heel de wereld is er dol op alleen ons prutslandje niet, maar we moeten aan het milieu denken..
(edit) Vanaf 2023 mag je dus op de openbare weg rijden met een e-step in Nederland. Wel moet de step voorzien zijn van een kentekenplaatje. Ook is de minimale leeftijd voor het besturen van een e-step 16 jaar en moet de bestuurder WAM verzekerd zijn. De e-step mag niet harder gaan als 25 kilometer per uur. #legaal&verneukt, ik blijf in de auto

ninebot-f30e-elektrische-step-segway-ninebot-508604_512x512.jpg
 
Een step van 45kmh moet je ook verbieden, of verplicht met helm ja. Een normale die 20/25 gaat moet gewoon zonder helm zijn.

Met 25 van step flikkert is de grond verrekte dichtbij, als je valt dan lig je binnen 3/10de van een seconde op je plaat. Weinig kans,je val te breken.
 
Kijk ff hoeveel oppervlakte in NL bebouwd is, hoeveel opp er voor boeren zijn en hoe groot de woningopgave is. Blijft er weinig over van de 1+1=2
‘Stikstof is het probleem, jongens, en de wolf is prima, kom laten we jullie uitkopen en dan 5 km verderop in niemandsland de boel betonneren.’

Gaat nergens over. Niemandsland in Nederland bestaat niet. Ooit vroeg een Duitser aan mij of je in NL 360 graden om je as kunt draaien zónder een gebouw te zien.

Op dit moment wordt bv in Groningen Meerstad uit de grond gestampt op ex-landbouwgrond.

900.000 huizen te bouwen, las ik op teletekst. Zeg jij maar waar.
900.000 huizen.

Het groene hart, veluwe, uiterwaarden, Flevoland telt niet, da’s landbouwgrond.

Ik denk dat het enige wat overblijft wat geen landbouwgrond is, oude industrieterreinen zijn.

We zullen zien.
 
Laatst bewerkt:
Leuk allemaal, de hierboven genoemde feel-good opties. Over 500 jaar worden waarschijnlijk twee dingen belangrijk gevonden van de moderne geschiedenis en dat is a: industriële revolutie en b: overbevolking.

Ik vermoed dat we ooit naar een wereldwijde 1 kind politiek zullen gaan. Het enige wat echt zal werken voor natuur en milieu.
 
‘Stikstof is het probleem, jongens, en de wolf is prima, kom laten we jullie uitkopen en dan 5 km verderop in niemandsland de boel betonneren.’
Ja, als je het verschil tussen stikstof en de wolf niet ziet houdt het wel een beetje op
Gaat nergens over. Niemandsland in Nederland bestaat niet. Ooit vroeg een Duitser aan mij of je in NL 360 graden om je as kunt draaien zónder een gebouw te zien.

Op dit moment wordt bv in Groningen Meerstad uit de grond gestampt op ex-landbouwgrond.
EN dat is dus geen grond die in het kader van stikstof verworven is, wat is je punt?
900.000 huizen te bouwen, las ik op teletekst. Zeg jij maar waar.
900.000 huizen.
900.000 woningen, niet per definitie huizen, kunnen ook appartementen zijn. Ben betrokken bij een project waar 580 app. op een oppervlak van 100 bij 150m binnenstedelijk gerealiseerd worden.

Maar dan nog, stel dat het 900.000 woningen zijn, met 200m2 opp per kavel. Uitgaand dat 1/4 van de grond voor woningen gebruikt kan worden en 3/4 nodig is voor voorzieningen/groen/wegen/waterberging. Dan nog heb je genoeg aan een gebied van ongeveer 20 bij 35 kilometer.
Aangezien de woningbouw opgave over het gehele land verdeeld wordt, het merendeel binnenstedelijk plaats zal vinden, 200m2 kavel een overschatting is, slechts 25% van de grond inzetbaar voor woningen een onderschatting en een deel van de woningen appartementen betreft is het te gebruiken gebied veel kleiner.

Maar goed, specifieke gronden? o.a. oud vliegveld Valkenburg nabij Leiden kan goed ingezet worden, daarnaast o.a. verpauperde bedrijventerreinen, braak liggende gronden etc.. Oude opstelsporen van NS zoals in Amsterdam en Utrecht gebeurt. Stationsgebieden in het algemeen, zoals in Utrecht 2.500 woningen gerealiseerd worden.

Maar ook in mijn kleine gehuchtje waar een braakliggend gebied omgevormd wordt tot 500 woningen, oude buiten gebruik zijnde kantoorpanden voor woningen worden omgevormd en een oude pareergarage in het winkelgebied wordt omgevormd naar een woontoren inclusief parkeermogelijkheden. Heb je het over echt een klein dorp waar ff circa 1.000 woningen gerealiseerd worden zónder landbouwgrond te gebruiken.
Het groene hart, veluwe, uiterwaarden, Flevoland telt niet, da’s landbouwgrond.

Ik denk dat het enige wat overblijft wat geen landbouwgrond is, oude industrieterreinen zijn.

We zullen zien.
Mijn stelling was overigens niet dat er nimmer landbouwgrond voor woningbouw gebruikt zal worden, wel dat de boeren allemaal wegmoeten voor woningen gewoon idioot is. Pel die 900.000 af tot behapbare getallen en je ziet dat het echt peanuts is.

Aanvulling; circa 50% van het grondoppervlak in NL is in gebruik voor landbouw. als je dat aan die 800m2 per woning koppelt heb je ruimte voor 27 miljoen woningen...
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je het verschil tussen stikstof en de wolf niet ziet houdt het wel een beetje op

EN dat is dus geen grond die in het kader van stikstof verworven is, wat is je punt?

900.000 woningen, niet per definitie huizen, kunnen ook appartementen zijn. Ben betrokken bij een project waar 580 app. op een oppervlak van 100 bij 150m binnenstedelijk gerealiseerd worden.

Maar dan nog, stel dat het 900.000 woningen zijn, met 200m2 opp per kavel. Uitgaand dat 1/4 van de grond voor woningen gebruikt kan worden en 3/4 nodig is voor voorzieningen/groen/wegen/waterberging. Dan nog heb je genoeg aan een gebied van ongeveer 20 bij 35 kilometer.
Aangezien de woningbouw opgave over het gehele land verdeeld wordt, het merendeel binnenstedelijk plaats zal vinden, 200m2 kavel een overschatting is, slechts 25% van de grond inzetbaar voor woningen een onderschatting en een deel van de woningen appartementen betreft is het te gebruiken gebied veel kleiner.

Maar goed, specifieke gronden? o.a. oud vliegveld Valkenburg nabij Leiden kan goed ingezet worden, daarnaast o.a. verpauperde bedrijventerreinen, braak liggende gronden etc.. Oude opstelsporen van NS zoals in Amsterdam en Utrecht gebeurt. Stationsgebieden in het algemeen, zoals in Utrecht 2.500 woningen gerealiseerd worden.

Maar ook in mijn kleine gehuchtje waar een braakliggend gebied omgevormd wordt tot 500 woningen, oude buiten gebruik zijnde kantoorpanden voor woningen worden omgevormd en een oude pareergarage in het winkelgebied wordt omgevormd naar een woontoren inclusief parkeermogelijkheden. Heb je het over echt een klein dorp waar ff circa 1.000 woningen gerealiseerd worden zónder landbouwgrond te gebruiken.

Mijn stelling was overigens niet dat er nimmer landbouwgrond voor woningbouw gebruikt zal worden, wel dat de boeren allemaal wegmoeten voor woningen gewoon idioot is. Pel die 900.000 af tot behapbare getallen en je ziet dat het echt peanuts is.

Aanvulling; circa 50% van het grondoppervlak in NL is in gebruik voor landbouw. als je dat aan die 800m2 per woning koppelt heb je ruimte voor 27 miljoen woningen...
Hou nou toch eens op met al die met cijfers onderbouwde argumenten! Je maakt het mensen veel te moeilijk om gewoon wat te kunnen roepen!
 
Hou nou toch eens op met al die met cijfers onderbouwde argumenten! Je maakt het mensen veel te moeilijk om gewoon wat te kunnen roepen!
Je mag blijkbaar niet aan boerenland komen. Er moet maar industrie- en bedrijventerreinen worden omgezet. Als we de boeren nu gewoon agrobedrijven noemen is het probleem opgelost. :grin:
 
Ja, als je het verschil tussen stikstof en de wolf niet ziet houdt het wel een beetje op

EN dat is dus geen grond die in het kader van stikstof verworven is, wat is je punt?

900.000 woningen, niet per definitie huizen, kunnen ook appartementen zijn. Ben betrokken bij een project waar 580 app. op een oppervlak van 100 bij 150m binnenstedelijk gerealiseerd worden.

Maar dan nog, stel dat het 900.000 woningen zijn, met 200m2 opp per kavel. Uitgaand dat 1/4 van de grond voor woningen gebruikt kan worden en 3/4 nodig is voor voorzieningen/groen/wegen/waterberging. Dan nog heb je genoeg aan een gebied van ongeveer 20 bij 35 kilometer.
Aangezien de woningbouw opgave over het gehele land verdeeld wordt, het merendeel binnenstedelijk plaats zal vinden, 200m2 kavel een overschatting is, slechts 25% van de grond inzetbaar voor woningen een onderschatting en een deel van de woningen appartementen betreft is het te gebruiken gebied veel kleiner.

Maar goed, specifieke gronden? o.a. oud vliegveld Valkenburg nabij Leiden kan goed ingezet worden, daarnaast o.a. verpauperde bedrijventerreinen, braak liggende gronden etc.. Oude opstelsporen van NS zoals in Amsterdam en Utrecht gebeurt. Stationsgebieden in het algemeen, zoals in Utrecht 2.500 woningen gerealiseerd worden.

Maar ook in mijn kleine gehuchtje waar een braakliggend gebied omgevormd wordt tot 500 woningen, oude buiten gebruik zijnde kantoorpanden voor woningen worden omgevormd en een oude pareergarage in het winkelgebied wordt omgevormd naar een woontoren inclusief parkeermogelijkheden. Heb je het over echt een klein dorp waar ff circa 1.000 woningen gerealiseerd worden zónder landbouwgrond te gebruiken.

Mijn stelling was overigens niet dat er nimmer landbouwgrond voor woningbouw gebruikt zal worden, wel dat de boeren allemaal wegmoeten voor woningen gewoon idioot is. Pel die 900.000 af tot behapbare getallen en je ziet dat het echt peanuts is.

Aanvulling; circa 50% van het grondoppervlak in NL is in gebruik voor landbouw. als je dat aan die 800m2 per woning koppelt heb je ruimte voor 27 miljoen woningen...
Alles een beetje afgerond.

Oppervlakte is in Nederland ongeveer 40000km2 Oftewel, volgens jouw berekening, ruimte voor 54 miljoen woningen. Er is 1miljoen oftewel 1/54 op korte termijn nodig. Dus moet er ongeveer 675 km2 bouwgrond vrijkomen op korte termijn. Op korte termijn.

Dat is ongeveer 7,5x de oppervlakte van Eindhoven.

Of dat nou op landbouwgrond komt of niet, het is wel bijzonder dat daar zo weinig publiciteit over is milieu- en natuurtechnisch gezien. Het lijkt mij een beduidend zware wissel trekken.
 
Alles een beetje afgerond.

Oppervlakte is in Nederland ongeveer 40000km2 Oftewel, volgens jouw berekening, ruimte voor 54 miljoen woningen. Er is 1miljoen oftewel 1/54 op korte termijn nodig. Dus moet er ongeveer 675 km2 bouwgrond vrijkomen op korte termijn. Op korte termijn.
Goh, hoeveel is 20x35km?
Dat is ongeveer 7,5x de oppervlakte van Eindhoven.
Ja, als je het gegeven dat ik m gruwelijk worstcase aanvlieg niet meeneemt wel. Op basis van het andere plan waar ik zelf bij betrokken ben kan je m terugredeneren naar 25km2, nog geen 3e deel van Eindhoven.
Overigens, Eindhoven is ook druk bezig met stedelijke verdichting, kost geen landbouwgrond, levert wel woningen. Voordeel van binnenstedelijk ontwikkelen is dat de autoafhankelijkheid een stuk kleiner is.

Of dat nou op landbouwgrond komt of niet, het is wel bijzonder dat daar zo weinig publiciteit over is milieu- en natuurtechnisch gezien. Het lijkt mij een beduidend zware wissel trekken.
Ieder bestemmingsplan is inzichtelijk. www.ruimtelijkeplannen.nl
Bestemmingsplannen bevatten in het algemeen diverse onderzoeken die genoeg inzicht geven in milieutechnische en natuurtechnische zaken. Van vleermuizenonderzoek tot lichthinder, van geluidsonderzoek tot stikfstofuitstoot.

Dan zal je overigens zien dat die zware wissel wel meevalt, stikstof door wonen en verkeer is vele malen minder dan door landbouw. Daarnaast neemt de uitstoot door verkeer af door opkomst E-car. (verbrandingsmotor wordt straks niet meer verkocht) en is voor wonen de grootste bron het gas, laat er nou al een tijdje worden ingezet op gasloos bouwen.
 
Goh, hoeveel is 20x35km?

Ja, als je het gegeven dat ik m gruwelijk worstcase aanvlieg niet meeneemt wel. Op basis van het andere plan waar ik zelf bij betrokken ben kan je m terugredeneren naar 25km2, nog geen 3e deel van Eindhoven.
Overigens, Eindhoven is ook druk bezig met stedelijke verdichting, kost geen landbouwgrond, levert wel woningen. Voordeel van binnenstedelijk ontwikkelen is dat de autoafhankelijkheid een stuk kleiner is.


Ieder bestemmingsplan is inzichtelijk. www.ruimtelijkeplannen.nl
Bestemmingsplannen bevatten in het algemeen diverse onderzoeken die genoeg inzicht geven in milieutechnische en natuurtechnische zaken. Van vleermuizenonderzoek tot lichthinder, van geluidsonderzoek tot stikfstofuitstoot.

Dan zal je overigens zien dat die zware wissel wel meevalt, stikstof door wonen en verkeer is vele malen minder dan door landbouw. Daarnaast neemt de uitstoot door verkeer af door opkomst E-car. (verbrandingsmotor wordt straks niet meer verkocht) en is voor wonen de grootste bron het gas, laat er nou al een tijdje worden ingezet op gasloos bouwen.
Eens met je stelling. Maar in de berekening valt wel weg dat er ook logistieke en facilitaire ruimte nodig is. Bij woningen horen ook wegen, winkels, ruimte voor recreatie (speeltoestellen, wandelgebied, etc), openbare voorzieningen, etc etc. Je kunt niet zomaar een kantoorgebouw midden in de stad ombouwen tot woningen zonder de omgeving daarop aan te passen.
 
Eens met je stelling. Maar in de berekening valt wel weg dat er ook logistieke en facilitaire ruimte nodig is. Bij woningen horen ook wegen, winkels, ruimte voor recreatie (speeltoestellen, wandelgebied, etc), openbare voorzieningen, etc etc. Je kunt niet zomaar een kantoorgebouw midden in de stad ombouwen tot woningen zonder de omgeving daarop aan te passen.
In de 2e berekening, klopt, daarom had ik die 'worst-case' benadering opgevoerd.
Over dat laatste, op kleine schaal kan dat gewoon goed. Kwestie van bouwen voor de goede doelgroep. Daarbij, bij aanpassen bestaande kantoren in binnenstedelijke setting is het voorzieningenniveau veelal al goed op orde.
 
Over dat laatste, op kleine schaal kan dat gewoon goed. Kwestie van bouwen voor de goede doelgroep. Daarbij, bij aanpassen bestaande kantoren in binnenstedelijke setting is het voorzieningenniveau veelal al goed op orde.
Het voorzieningenniveau voor een kantoorgebouw is heel anders dan voor een woonflat. Op kleine schaal kan het goed. Bij grotere getallen gaat het mis. Een kantoorgebouw heeft wat lunchrooms nodig en een kleine supermarkt waar je iets voor de lunch kan halen. Voor even de benen strekken in de lunchpauze is ook ruimte. Maar de plaatselijke supermarkt is niet berekend op een complete flatgebouw aan dagelijkse boodschappen. Er zijn geen speelgebieden voor kleine kinderen. En dan hebben we het nog over in de stad waar wel wat voorzieningen zijn. Het probleem zou groter zijn op een industrie terrein.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de cultuur van de huidige bewoners in die buurt die je moet managen. Dit geld eigenlijk voor alle ideeën waar je op een gebied opeens een enorme bevolking toevoegt. Dat geeft bijna per definitie een probleem met een cultuurclash.
 
Terug
Bovenaan Onderaan