Racisme & Discriminatie

Op zich wel een normale reactie denk ik hoor. En is het wantrouwen dan ook onterecht? Het is wel ergens op gebaseerd toch? Net als het “etnisch” profileren bij de politie, dat is gewoon statistisch profileren. Als blijkt dat de meeste criminelen in een groene fiat panda rijden is het toch logisch om groene fiat panda’s wat scherper in de gaten houden toch? En het zal natuurlijk wel zuur zijn voor die jongens als ze vaker voor niks worden aangesproken of verdacht maar het komt wel ergens vandaan
Probleem is natuurlijk wel dat als je voornamelijk groene Panda‘s gaat aanhouden je natuurlijk voornamelijk criminelen vindt die in groene Panda‘s rijden. Terwijl er in blauwe Renaults misschien veel meer criminelen rondrijden.
 
Bij het naar buiten gaan stapten twee donkere jongens (20-25, Somalisch?) snel naar binnen voordat de voordeur achter ons dichtviel. Ik vertrouwde het niet helemaal en vroeg of ze er woonden.

Als je het altijd doet omdat je ervaring hebt is er toch niets geks aan. Ik heb in Schiedam ook in appartementencomplex gewoond en daar was het standaard om het aan iedereen te vragen die je niet kende.

Probleem is natuurlijk wel dat als je voornamelijk groene Panda‘s gaat aanhouden je natuurlijk voornamelijk criminelen vindt die in groene Panda‘s rijden. Terwijl er in blauwe Renaults misschien veel meer criminelen rondrijden.

Type auto's, type persoon en gedrag zijn hele duidelijke indicatoren voor een manier van leven. Kan je honderd keer zeggen dat het niet zo is, toch is het zo.
 
Als je het altijd doet omdat je ervaring hebt is er toch niets geks aan. Ik heb in Schiedam ook in appartementencomplex gewoond en daar was het standaard om het aan iedereen te vragen die je niet kende.



Type auto's, type persoon en gedrag zijn hele duidelijke indicatoren voor een manier van leven. Kan je honderd keer zeggen dat het niet zo is, toch is het zo.
-040- verwijst naar onderzoek hierover dat het een selffulfilling prophecy is. Doordat je mensen met een donkere huidskleur vaker controleert worden ze ook vaker gepakt. Kan je 100 keer zeggen dat het hun cultuur of karakter is maar toch is het zo
 
Doordat je mensen met een donkere huidskleur vaker controleert worden ze ook vaker gepakt. Kan je 100 keer zeggen dat het hun cultuur of karakter is maar toch is het zo

En dat komt ook gewoon doordat ze in de armere deel van de samenleving behoren. Arm=meer criminele activiteiten. Heeft weinig met kleur te maken, maar met inkomen, opleiding enzovoorts. Daarnaast durf ik rustig te zeggen dat een gemiddelde vluchteling een heel ander beeld heeft van wat crimineel zijn is dan wat wij hebben. Ook gewoon omdat het hier in Afrika heel anders beleefd wordt.

Enkele voorbeelden:
- Jatten van diesel/benzine uit de auto van je baas is gewoon wat extra inkomen. (en reken dan op een liter of 400 per keer bij een beetje graafmachine)
- Het meenemen van spullen naar huis zoals een computer van je baas is niet erg (en nee deze komt maandag niet terug).
- Werkschoenen gaan ipv een maand of 6, ineens maar 1 maand mee.

En zo kan ik de lijst nog veel langer maken over wat ze hier in Afrika als normaal vinden, maar we in Nederland als keiharde criminele activiteiten beschouwen.
 
-040- verwijst naar onderzoek hierover dat het een selffulfilling prophecy is. Doordat je mensen met een donkere huidskleur vaker controleert worden ze ook vaker gepakt. Kan je 100 keer zeggen dat het hun cultuur of karakter is maar toch is het zo
Je kunt het zelf ook uitrekenen. Stel dat mensen in een groene panda inderdaad vaker crimineel zijn: bijvoorbeeld 1 op de 10; in alle andere auto's is dat gemiddeld 1 op de 20. Als vanwege die statistiek 60 van de 100 auto's die je controleert groene panda's zijn, rijdt volgens je statistieken opeens 75% (6 van de 8) van de criminelen die je pakt een groene panda. Wauw, het merendeel van de criminelen rijdt een groene Panda, we moeten nog meer controleren op groene panda's! Etc... En je mist daardoor andere kenmerken (zoals misschien ander type auto; of waarom mensen in een groene Panda rijden (bv armoede)).
 
Uiteindelijk zijn de problemen bij de toeslagenaffaire ook zo ontstaan. Ik heb in het verleden ook opdrachten gedaan bij de belastingdienst en hij zijdelings ook te maken gehad de analyse van data. Wat er gebeurde leg ik meestal zo uit:

Stel je voor dat een ambtenaar van de Belastingdienst ergens elke morgen op zijn kantoor komt en die dag 100 willekeurige aangiftes moet controleren. Aan het einde van de dag heeft hij 95 aangiftes op het stapeltje "OK" (de Belastingdienst noemt dit groene bolletjes ) en 5 op het stapeltje "Er is iets mis mee" (rode bolletjes) liggen.

Stel dat je de data goed analyseert en er achter komt dat als je 100 aangiftes neemt met mensen met een niet-Nederlandse naam (dit is echt gebeurt) en schoenmaat 43 en wondende in Eindhoven, de stapel aan het eind van de dag kan verdelen in 60 groene en 40 rode bolletjes. Dan kan de ambtenaar al een heel stuk efficiënter werken. Afdeling Toeslagen kon met 95% voorspellen of er iets mis was met de aangifte (door een heleboel parameters overigens). Dat hoeft echter nog helemaal niet te betekenen dat er fraude in het spel was. Ook onjuist ingevulde aangiftes vielen hieronder (wat niet vreemd is, dat dat vaker voorkomt bij mensen met een buitenlandse achternaam).

Door bezuinigingen en druk van de politiek, werd op gegeven moment de hele foute beslissing genomen door het management dat alle rode bolletjes fraudeurs waren (zo was de ambtenaar niet meer nodig) en zodanig behandeld en moesten ze zelf maar aantonen dat dat niet zo was. Dat is dus institutioneel racisme in mijn opinie.
 
Door bezuinigingen en druk van de politiek, werd op gegeven moment de hele foute beslissing genomen door het management dat alle rode bolletjes fraudeurs waren (zo was de ambtenaar niet meer nodig) en zodanig behandeld en moesten ze zelf maar aantonen dat dat niet zo was. Dat is dus institutioneel racisme in mijn opinie.
Als alle rode bolletjes witte mensen zijn dan blijft het nog steeds fout. Want een beetje raar dat je schuldig bent tenzij je bewijst dit niet te zijn. Dat veroorzaakt altijd problemen aangezien een hoop mensen niet per se verstand heeft van hun belastingaangifte.
Wel een mooie en duidelijke uitleg.
 
Als alle rode bolletjes witte mensen zijn dan blijft het nog steeds fout. Want een beetje raar dat je schuldig bent tenzij je bewijst dit niet te zijn. Dat veroorzaakt altijd problemen aangezien een hoop mensen niet per se verstand heeft van hun belastingaangifte.
Wel een mooie en duidelijke uitleg.
Ja helemaal mee eens, als men er achter zou komen dat mensen met een Friese achternaam rode bolletjes zouden worden en dus automatisch schuldig zouden zijn zou dat evengoed institutioneel racisme zijn.
 
Als alle rode bolletjes witte mensen zijn dan blijft het nog steeds fout. Want een beetje raar dat je schuldig bent tenzij je bewijst dit niet te zijn. Dat veroorzaakt altijd problemen aangezien een hoop mensen niet per se verstand heeft van hun belastingaangifte.
Wel een mooie en duidelijke uitleg.
Ik had ook recht op die toeslag. Op een gegeven moment kwamen er zoveel herzieningen dat ik totaal geen zicht meer had op wat er nu gebeurde. Ik ging er maar van uit dat het klopte.
Daarnaast moest je een bureau in de arm nemen als (verplicht) tussenpersoon. Vanwege het feit dat al die bureau‘s nieuw waren, en de overheid daar geen enkel certificaat of eis aan stelde, was het vooral te hopen dat dat bureau het correct afhandelde. Achteraf kan ik pas vaststellen welk enorm financieel risico je daarmee nam. Het is een grove schande dat de overheid zulke risico’s‘s op de burger laat afkomen, en nog slechter is hoe men de missers afhandeld.
 
Als alle rode bolletjes witte mensen zijn dan blijft het nog steeds fout. Want een beetje raar dat je schuldig bent tenzij je bewijst dit niet te zijn. Dat veroorzaakt altijd problemen aangezien een hoop mensen niet per se verstand heeft van hun belastingaangifte.
Wel een mooie en duidelijke uitleg.
Bolletjes? Pompeblêden zul je bedoelen! :grin:
 
Ik had ook recht op die toeslag. Op een gegeven moment kwamen er zoveel herzieningen dat ik totaal geen zicht meer had op wat er nu gebeurde. Ik ging er maar van uit dat het klopte.
Daarnaast moest je een bureau in de arm nemen als (verplicht) tussenpersoon. Vanwege het feit dat al die bureau‘s nieuw waren, en de overheid daar geen enkel certificaat of eis aan stelde, was het vooral te hopen dat dat bureau het correct afhandelde. Achteraf kan ik pas vaststellen welk enorm financieel risico je daarmee nam. Het is een grove schande dat de overheid zulke risico’s‘s op de burger laat afkomen, en nog slechter is hoe men de missers afhandeld.
Klinkt idd als een flink gedoe. Waarbij de kans dat je geld terug krijgt versus nog meer geld kwijt zijn een zware afweging is die je eigenlijk niet zou hoeven te maken.
Eens dat de overheid dit risico niet op de burger moet neerleggen. Sws voelt het altijd lastig om als burger te vechten voor je gelijk tegen overheids instanties. Want als burger heb je toch (vaak) gelimiteerde resources ter beschikking.
 
Probleem is natuurlijk wel dat als je voornamelijk groene Panda‘s gaat aanhouden je natuurlijk voornamelijk criminelen vindt die in groene Panda‘s rijden. Terwijl er in blauwe Renaults misschien veel meer criminelen rondrijden.
Ik zeg niet dat je die voornamelijk aan moet houden maar scherper in de gaten houden. En als er statisch meer criminelen rijden in groene panda’s, rijden er niet veel meer in blauwe Renaults toch?
 
Als je het altijd doet omdat je ervaring hebt is er toch niets geks aan. Ik heb in Schiedam ook in appartementencomplex gewoond en daar was het standaard om het aan iedereen te vragen die je niet kende.



Type auto's, type persoon en gedrag zijn hele duidelijke indicatoren voor een manier van leven. Kan je honderd keer zeggen dat het niet zo is, toch is het zo.
Dat denk ik ook, als agenten preventief gaan fouilleren pikken ze er gegarandeerd 90% mannen uit. Want hoeveel vrouwelijke criminelen zijn er? Is ook niet meer dan logisch lijkt me
 
Ooit voor mijn deur op weg naar mijn werk om kwart over 6 in de ochtend "opgepakt". Ik werkte bij een landelijke drogistij in Rotterdam en vanwege de levering was het elke zaterdag 7 uur beginnen. Er was een melding van een inbraak ergens in de wijk en ik voldeed aan de beschrijving... getint.. zwarte jas..muts.. 2 agenten met zo een spotlicht vanuit de auto... op de knietjes... handen achter op het hoofd en meegenomen... het was winter.. vandaar dat ik een muts op had en een dikke winterjas. Dat daaronder mijn outfit zat van een bekende drogisterij en ik 50 keer had aangegeven dat ik letterlijk daar woonde waar ze me staande hadden gehouden deed hun niets. Pas na 3 uur kon ik na het nagaan en checken van mijn huisadres en identiteit "gaan". Heb me echt nog nooit zo geprofileerd gevoeld. Woedend was ik maar tegelijkertijd verdrietig vanwege de onmacht en hoe kennelijk 2 agenten op basis van een beschrijving van letterlijk 7 woorden mij ervan verdachten de inbreker te zijn. Afschuwelijk daar ik juist geen enkele associatie wilde hebben met criminaliteit. Ik werkte hard en studeerde hard om mijn doelen te bereiken. En dan zo simpel in een hoekje gezet worden en niets geloven van wat je zegt en aangeeft. Er kon niet eens een oprechte sorry vanaf. Ook al is het 20 jaar geleden... ik heb en had mijzelf voorgenomen om mij nooit meer zo te laten behandelen. Door niemand niet... ook niet door mensen die mij ergens op aanspreken waar ik geen ene fuck aan kan doen. En helemaal als men aankomt met dooddoeners... "anderen verpesten het voor je want statistisch gezien ...bla bla bla". Ik voed mijn kinderen ook op om zich nooit in een hoekje geduwd te voelen. Zij zijn weliswaar van Marokkaans en Nederlands bloed(gewoon 100 procent Nederlands in mijn ogen aangezien ik ook in Nederland geboren ben). Ze moeten er wel mee leren leven dat, jammer genoeg, er mensen zijn die snel beoordelen en hen in een hokje zal plaatsen. Ten alle tijden moeten ze trots zijn op wie ze zijn en niet accepteren dat zij minder kansen hebben dan een ander. Kansen dwing je zelf af

Een ervaring die ik wilde delen op het verhaal van Relix Je handelde naar iets waarvan jij denkt dat dat goed was. Dat je er stil bij staat zegt mij in ieder geval dat je je er bewust van bent dat je soms vooroordelen hebt. Je leert ervan en zal de volgende keer misschien ook vragen aan die gasten wat ze komen doen maar met een andere inslag en kijk. Respect dat je je gedachte wilde delen.
 
Een ervaring die ik wilde delen op het verhaal van @Relix Je handelde naar iets waarvan jij denkt dat dat goed was. Dat je er stil bij staat zegt mij in ieder geval dat je je er bewust van bent dat je soms vooroordelen hebt. Je leert ervan en zal de volgende keer misschien ook vragen aan die gasten wat ze komen doen maar met een andere inslag en kijk. Respect dat je je gedachte wilde delen.
Dank, maar ik denk juist niet dat t goed was. Als t mijn eigen adres is en de personen die binnengaan zijn te gast bij iemand in het huis heb ik er geen probleem mee het in een vergelijkbare situatie te blijven checken (leeftijd en man spelen meer mee dan afkomst daarin als ik eerlijk ben). Nu was ik op dat adres te gast geweest en sprak ik dus een bewoner aan, in zijn eigen gang. Dat voelt (nog steeds) niet goed.

Overigens hulde voor t delen van jou verhaal. Vals beschuldigd of verdacht worden kan behoorlijk inhakken, zeker op n plek waar je je veilig wilt voelen. De reden ook waarom ik mijn situatie achteraf als misser blijf zien. :)
 
Ooit voor mijn deur op weg naar mijn werk om kwart over 6 in de ochtend "opgepakt". Ik werkte bij een landelijke drogistij in Rotterdam en vanwege de levering was het elke zaterdag 7 uur beginnen. Er was een melding van een inbraak ergens in de wijk en ik voldeed aan de beschrijving... getint.. zwarte jas..muts.. 2 agenten met zo een spotlicht vanuit de auto... op de knietjes... handen achter op het hoofd en meegenomen... het was winter.. vandaar dat ik een muts op had en een dikke winterjas. Dat daaronder mijn outfit zat van een bekende drogisterij en ik 50 keer had aangegeven dat ik letterlijk daar woonde waar ze me staande hadden gehouden deed hun niets. Pas na 3 uur kon ik na het nagaan en checken van mijn huisadres en identiteit "gaan". Heb me echt nog nooit zo geprofileerd gevoeld. Woedend was ik maar tegelijkertijd verdrietig vanwege de onmacht en hoe kennelijk 2 agenten op basis van een beschrijving van letterlijk 7 woorden mij ervan verdachten de inbreker te zijn. Afschuwelijk daar ik juist geen enkele associatie wilde hebben met criminaliteit. Ik werkte hard en studeerde hard om mijn doelen te bereiken. En dan zo simpel in een hoekje gezet worden en niets geloven van wat je zegt en aangeeft. Er kon niet eens een oprechte sorry vanaf. Ook al is het 20 jaar geleden... ik heb en had mijzelf voorgenomen om mij nooit meer zo te laten behandelen. Door niemand niet... ook niet door mensen die mij ergens op aanspreken waar ik geen ene fuck aan kan doen. En helemaal als men aankomt met dooddoeners... "anderen verpesten het voor je want statistisch gezien ...bla bla bla". Ik voed mijn kinderen ook op om zich nooit in een hoekje geduwd te voelen. Zij zijn weliswaar van Marokkaans en Nederlands bloed(gewoon 100 procent Nederlands in mijn ogen aangezien ik ook in Nederland geboren ben). Ze moeten er wel mee leren leven dat, jammer genoeg, er mensen zijn die snel beoordelen en hen in een hokje zal plaatsen. Ten alle tijden moeten ze trots zijn op wie ze zijn en niet accepteren dat zij minder kansen hebben dan een ander. Kansen dwing je zelf af

Een ervaring die ik wilde delen op het verhaal van Relix Je handelde naar iets waarvan jij denkt dat dat goed was. Dat je er stil bij staat zegt mij in ieder geval dat je je er bewust van bent dat je soms vooroordelen hebt. Je leert ervan en zal de volgende keer misschien ook vragen aan die gasten wat ze komen doen maar met een andere inslag en kijk. Respect dat je je gedachte wilde delen.
Mooi dat je deze vreselijke ervaring deelt. Vooral het verloop na staande houding is echt vreselijk.
 
Dank, maar ik denk juist niet dat t goed was. Als t mijn eigen adres is en de personen die binnengaan zijn te gast bij iemand in het huis heb ik er geen probleem mee het in een vergelijkbare situatie te blijven checken (leeftijd en man spelen meer mee dan afkomst daarin als ik eerlijk ben). Nu was ik op dat adres te gast geweest en sprak ik dus een bewoner aan, in zijn eigen gang. Dat voelt (nog steeds) niet goed.

Overigens hulde voor t delen van jou verhaal. Vals beschuldigd of verdacht worden kan behoorlijk inhakken, zeker op n plek waar je je veilig wilt voelen. De reden ook waarom ik mijn situatie achteraf als misser blijf zien. :)
Wit zwart groen blauw uiteindelijk zijn we alleemaal een beetje racist. Niks mis mee, is het aard van het beestje.
 
Ooit voor mijn deur op weg naar mijn werk om kwart over 6 in de ochtend "opgepakt". Ik werkte bij een landelijke drogistij in Rotterdam en vanwege de levering was het elke zaterdag 7 uur beginnen. Er was een melding van een inbraak ergens in de wijk en ik voldeed aan de beschrijving... getint.. zwarte jas..muts.. 2 agenten met zo een spotlicht vanuit de auto... op de knietjes... handen achter op het hoofd en meegenomen... het was winter.. vandaar dat ik een muts op had en een dikke winterjas. Dat daaronder mijn outfit zat van een bekende drogisterij en ik 50 keer had aangegeven dat ik letterlijk daar woonde waar ze me staande hadden gehouden deed hun niets. Pas na 3 uur kon ik na het nagaan en checken van mijn huisadres en identiteit "gaan". Heb me echt nog nooit zo geprofileerd gevoeld. Woedend was ik maar tegelijkertijd verdrietig vanwege de onmacht en hoe kennelijk 2 agenten op basis van een beschrijving van letterlijk 7 woorden mij ervan verdachten de inbreker te zijn. Afschuwelijk daar ik juist geen enkele associatie wilde hebben met criminaliteit. Ik werkte hard en studeerde hard om mijn doelen te bereiken. En dan zo simpel in een hoekje gezet worden en niets geloven van wat je zegt en aangeeft. Er kon niet eens een oprechte sorry vanaf. Ook al is het 20 jaar geleden... ik heb en had mijzelf voorgenomen om mij nooit meer zo te laten behandelen. Door niemand niet... ook niet door mensen die mij ergens op aanspreken waar ik geen ene fuck aan kan doen. En helemaal als men aankomt met dooddoeners... "anderen verpesten het voor je want statistisch gezien ...bla bla bla". Ik voed mijn kinderen ook op om zich nooit in een hoekje geduwd te voelen. Zij zijn weliswaar van Marokkaans en Nederlands bloed(gewoon 100 procent Nederlands in mijn ogen aangezien ik ook in Nederland geboren ben). Ze moeten er wel mee leren leven dat, jammer genoeg, er mensen zijn die snel beoordelen en hen in een hokje zal plaatsen. Ten alle tijden moeten ze trots zijn op wie ze zijn en niet accepteren dat zij minder kansen hebben dan een ander. Kansen dwing je zelf af

Een ervaring die ik wilde delen op het verhaal van Relix Je handelde naar iets waarvan jij denkt dat dat goed was. Dat je er stil bij staat zegt mij in ieder geval dat je je er bewust van bent dat je soms vooroordelen hebt. Je leert ervan en zal de volgende keer misschien ook vragen aan die gasten wat ze komen doen maar met een andere inslag en kijk. Respect dat je je gedachte wilde delen.
Het enige wat ik hier (tussen de regels door) lees is dat je een Nederlandse vrouw hebt. Jullie komen hier en pakken onze vrouwen af! Dank zij figuren zoals jou ben ik nu met een Aziatische vrouw. En als ze deze post van mij leest gaat ook die weg! En dat zou jou schuld zijn!!! :grin:

(is er niet een mogelijkheid om die smiley groter te maken? Het moet even heel duidelijk zijn dat dit een grapje is)

Serieus: Een kut ervaring lijkt het me. En wat nog erger is eigenlijk is dat ik me eigenlijk niet geheel in kan leven. Dat ik zo "beschermd" ben opgevoed dat ik me hier weinig bij kan voorstellen. Dat is eigenlijk de white privilege. Niet als een belediging/ verwijt naar mij (als blanke man), maar als een eye opener of waakhond voor de problemen van een ander, waar je anders goed blind voor kan zijn. De enige manier om het te bestrijden is om persoonlijke verhalen te horen, serieus te nemen en te delen.

Hoe zorg jij ervoor dat je kinderen niet in het hokje komen? Ik heb er nog wel eens mee geworsteld dat mijn vrouw heel boos reageerde op incidenten mbt hun afkomst waar ik dan heel onderkoelt reageerde. De waarheid lag waarschijnlijk in het midden. (en dat heb ik te lang niet geheel begrepen) Ik heb het gevoel dat we er samen redelijk in geslaagd zijn. Ik door me te richten op mijn kinderen en hun te leren hoe zíj́ er mee om moeten gaan. Benieuwd hoe jij dit (praktisch) doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan