Binnenlandse Politiek

Op dat vlak vond ik recent deze wel bijzonder boeiend in een krantenartikel. Mijn eigen positie was dan wel weer vreemd, aangezien ik mezelf niet als een echte SGP'er zie.

tevredenheid_politieke partijen.jpg
 
Een deel van de NLers hebben het gewoon goed, zien amper wat er aan de onderkant vd samenleving gebeurt, hebben geen idee wat het is om als bijstandsouder de eindjes aan elkaar te knopen. Waarom zouden die niet nogmaals VVD of D66 stemmen?
Ik denk dat ie vooral pvv of forum stemmen. De protest stemmers..
 
Op dat vlak vond ik recent deze wel bijzonder boeiend in een krantenartikel. Mijn eigen positie was dan wel weer vreemd, aangezien ik mezelf niet als een echte SGP'er zie.

Bekijk bijlage 4858
Ik vind y-as wel interessant: gaat het de goede kant op? En dan kijkend naar de alternatieve partijen die nu oppositie voeren; welke combinatie van partijen zou een betere richting zijn dan?

Neem je dit mee in je beoordeling (minst slecht is goed), of zijn er echt veel mensen die de wind meevoelen in deze klote jaren vol pijnlijke maatregelen, pandemie, daling koopkracht, woningmarktissues en noem maar op? Ik denk dat ik laag op de Y-as scoor - maar daar zullen zowel mensen zitten die vinden dat we "veel te veel doen aan A te weinig aan B" en mensen die juist vinden dat we "te weinig doen aan A en veel te veel aan B". In die zin is het bepalen bij welke krant/partij je thuishoort met deze grafiek weinig zinvol? Ik kom net als Kronos qua coordinaten rond de SGP denk ik, terwijl ik qua standpunten daar veelal loodrecht op sta.

PS hoe recent? Met het ontbreken van Ja21 en BBB vermoed ik dat dit van voor de Covidjaren en wellicht voor de toeslagenaffaire is? (Edit: Jep: 2018 staat in de kleinere lettertjes)
 
De meerderheid blijft terug komen bij de vvd em d66, dus blijkbaar willen de mensen ide in Nederland wonen graag een regering die niet verder kijkt dan hun neus breed is.
Die partijen profiteren ook van een zeer zwakke oppositie. De heel vocale partijen in de oppositie zijn of nieuw en/of hebben grote vraagtekens om zich heen hangen. De gevestigde partijen in de oppositie hebben flinke klappen gehad, mensen zijn nog boos op die partijen, en om eerlijk te zijn bakken ze er ook vanuit de oppositie weinig van. Dat maakt het voor de kiezer natuurlijk geen makkelijke opgave.

En in die twijfel kiezen veel mensen dan toch maar voor de illusie van stabiliteit. Want zo slecht ging het afgelopen jaren dan toch ook weer niet? Veel mensen denken dan inderdaad dat ze het toch best aardig hebben en zelfs bij twijfels daarover zijn er nog veel grotere twijfels over het alternatief wat eruit de oppositie komt. Deels door de onkunde van de oppositie, deels door hun houding, maar ook deels door Rutte en de VVD want ook zij hebben die beeldvorming van een stabiele krachtige VVD tegenover een verdeeld politiek landschap mee bepaald. Die beeldvorming, dat heeft Rutte heel knap gedaan, ook al is het met een beetje zelfinzicht, een scherpere media, en een beetje betere oppositie heel makkelijk te doorprikken.
 
Koopkracht gaat historisch hard onderuit. Kabinet schrikt ervan maar doet niks. Zag deze reactie van CDA minister van Gennip (zie bijlage).

- 7 regels om een situatie die we gerust een crisis mogen noemen te duiden en te laten zien hoe zeer ook zij de zorgen deelt......
- feitelijk geeft ze toe dat zij en het kabinet de situatie al lang zagen zien aankomen (net als bijna iedereen overigens). Waarom werd dan pas na het reces afgesproken? Waarom zijn er geen serieuze preventieve maatregelen genomen? Waarom moeten we tot volgend jaar wachten voor nieuwe maatregelen?
- geen enkele indicatie van een serieus plan, slechts maatregelen in voorbereiding, en opnieuw hoezo in voorbereiding als je het al zag aankomen
- en opnieuw een oproep (!!) en geen eis aan het bedrijfsleven om werknemers te helpen/ondersteunen

Deze 7 regels laten alles zien wat er mis is met dit kabinet en met de Nederlandse overheid.
 

Bijlagen

  • FahovjdUYAMRu3L.png
    FahovjdUYAMRu3L.png
    81,5 KB · Weergaven: 8
Koopkracht gaat historisch hard onderuit. Kabinet schrikt ervan maar doet niks. Zag deze reactie van CDA minister van Gennip (zie bijlage).

- 7 regels om een situatie die we gerust een crisis mogen noemen te duiden en te laten zien hoe zeer ook zij de zorgen deelt......
- feitelijk geeft ze toe dat zij en het kabinet de situatie al lang zagen zien aankomen (net als bijna iedereen overigens). Waarom werd dan pas na het reces afgesproken? Waarom zijn er geen serieuze preventieve maatregelen genomen? Waarom moeten we tot volgend jaar wachten voor nieuwe maatregelen?
- geen enkele indicatie van een serieus plan, slechts maatregelen in voorbereiding, en opnieuw hoezo in voorbereiding als je het al zag aankomen
- en opnieuw een oproep (!!) en geen eis aan het bedrijfsleven om werknemers te helpen/ondersteunen

Deze 7 regels laten alles zien wat er mis is met dit kabinet en met de Nederlandse overheid.

Omdat ze volgens mij een stukje verantwoordelijkheid bij de werkgevers wilde neerleggen, toch? Hogere lonen? Meegaan met de inflatie, waar ook risico's aankleven (spiraal). Maar als je de post eerder van der Jaufe zag over de recordwinsten, niet heel gek. Heb het idee dat de werkgevers willen oppotten in voorbereiding op een mogelijke recessie, wat begrijpelijk is, maar met dergelijke inflatiecijfers en winsten moeilijk uit te leggen. Gedeelde smart.. enzovoorts. Maar hoe eis je van de werkgevers hoe ze hun bedrijf moeten runnen op zo'n schaal? Daar worden in CAO's en op andere manieren afspraken over gemaakt. De rekening voor de coronacrisis en daaruit voortvloeiende problemen is er in ieder geval, voor mij wel in lijn der verwachting. Zit gelukkig aan de kant waar ik me niet meteen zorgen hoef te maken, maar hou m'n hart vast voor de lagen onder ons huishouden. Kabinet gaf ook aan de berekeningen van het CPB af te wachten voordat ze koopkracht maatregelen e.d. zouden treffen, waar nu volgens mij niet meer aan te ontkomen is, maar ook dan verwacht ik op een later moment weer een nieuwe rekening. Ik weet even niet de oplossing. Jij wel?
 
Omdat ze volgens mij een stukje verantwoordelijkheid bij de werkgevers wilde neerleggen, toch? Hogere lonen? Meegaan met de inflatie, waar ook risico's aankleven (spiraal). Maar als je de post eerder van der Jaufe zag over de recordwinsten, niet heel gek. Heb het idee dat de werkgevers willen oppotten in voorbereiding op een mogelijke recessie, wat begrijpelijk is, maar met dergelijke inflatiecijfers en winsten moeilijk uit te leggen. Gedeelde smart.. enzovoorts. Maar hoe eis je van de werkgevers hoe ze hun bedrijf moeten runnen op zo'n schaal? Daar worden in CAO's en op andere manieren afspraken over gemaakt. De rekening voor de coronacrisis en daaruit voortvloeiende problemen is er in ieder geval, voor mij wel in lijn der verwachting. Zit gelukkig aan de kant waar ik me niet meteen zorgen hoef te maken, maar hou m'n hart vast voor de lagen onder ons huishouden. Kabinet gaf ook aan de berekeningen van het CPB af te wachten voordat ze koopkracht maatregelen e.d. zouden treffen, waar nu volgens mij niet meer aan te ontkomen is, maar ook dan verwacht ik op een later moment weer een nieuwe rekening. Ik weet even niet de oplossing. Jij wel?
De passiviteit die het kabinet uitstraalt in deze crisis is niet goed voor het moraal.
 
De passiviteit die het kabinet uitstraalt in deze crisis is niet goed voor het moraal.

Die passiviteit is trademark (ons flutjerutje en z'n bestuurscultuur) en ben het ermee eens dat een frisse wind nodig is. Alleen wat mij betreft wel met veel van dezelfde partijen, want de rest heb ik zeker geen zin in. Los daarvan zie ik voor de huidige koopkracht perikelen niet een easy fix. Jammer genoeg. Het geld moet ergens vandaan komen. Bedrijven met recordwinsten belasten is wat mij betreft een optie, maar ben bang dat het onderaan de streep, verdeeld over de Nederlander, niet meteen veel zoden aan de dijk zet. We zitten in een crisis-op-crisis-op-crisis fase. Ik weet niet wat de oplossing is.
 
Die passiviteit is trademark (ons flutjerutje en z'n bestuurscultuur) en ben het ermee eens dat een frisse wind nodig is. Alleen wat mij betreft wel met veel van dezelfde partijen, want de rest heb ik zeker geen zin in. Los daarvan zie ik voor de huidige koopkracht perikelen niet een easy fix. Jammer genoeg. Het geld moet ergens vandaan komen. Bedrijven met recordwinsten belasten is wat mij betreft een optie, maar ben bang dat het onderaan de streep, verdeeld over de Nederlander, niet meteen veel zoden aan de dijk zet. We zitten in een crisis-op-crisis-op-crisis fase. Ik weet niet wat de oplossing is.
Ik weet de oplossing ook niet en een easyfix is er niet. Maar van de politiek mag ik toch wel meer verwachten dan een 'och gut, das kut, we kijken volgend jaar wel ff'. Een deel van NL zit al in de problemen, en flink deel komt komende winter in de problemen.
 
Ik weet de oplossing ook niet en een easyfix is er niet. Maar van de politiek mag ik toch wel meer verwachten dan een 'och gut, das kut, we kijken volgend jaar wel ff'. Een deel van NL zit al in de problemen, en flink deel komt komende winter in de problemen.

Ben ik het wel mee eens, ik lees het alleen niet als een 'gut, wat kut'. Ik lees het als een 'we zullen met maatregelen komen, maar we verwachten ook hulp van het bedrijfsleven zelf en hoe ze hun keuzes maken'.
 
Die passiviteit is trademark (ons flutjerutje en z'n bestuurscultuur) en ben het ermee eens dat een frisse wind nodig is. Alleen wat mij betreft wel met veel van dezelfde partijen, want de rest heb ik zeker geen zin in. Los daarvan zie ik voor de huidige koopkracht perikelen niet een easy fix. Jammer genoeg. Het geld moet ergens vandaan komen. Bedrijven met recordwinsten belasten is wat mij betreft een optie, maar ben bang dat het onderaan de streep, verdeeld over de Nederlander, niet meteen veel zoden aan de dijk zet. We zitten in een crisis-op-crisis-op-crisis fase. Ik weet niet wat de oplossing is.
Ik weet ook niet wat de oplossing is.
Wel zie ik dat Shell in 3 maanden 17 miljard winst bijschrijft.
Dat namens AH iemand beweert dat de winst van hun is omdat ze toch ook niet om subsidie vragen als het wat minder loopt. (Wanneer loopt het minder bij grote bedrijven?)
Wat kunnen we nog stemmen volgende keer om af te komen van lachebekje Rutten en zijn empathie missende marktwerking goeroes?
Ik kan alleen Pieter Omtzigt en Renske Leijten bedenken die iets aan diverse smerige leugens proberen boven water te krijgen.
Als een soort luis in de pels van onze "regering".
 
Ben ik het wel mee eens, ik lees het alleen niet als een 'gut, wat kut'. Ik lees het als een 'we zullen met maatregelen komen, maar we verwachten ook hulp van het bedrijfsleven zelf en hoe ze hun keuzes maken'.
De prijsstijgingen begonnen in maart, het enige wat het kabinet heeft gedaan in de afgelopen 5 maanden is wijzen naar het bedrijfsleven, en hoewel daar ook wel wat mag gebeuren komt de hele houding van het kabinet vrij apathisch op mij over. Aan de andere kant, zulks waren we ondertussen wel gewend...
 
Ik weet ook niet wat de oplossing is.
Wel zie ik dat Shell in 3 maanden 17 miljard winst bijschrijft.
Dat namens AH iemand beweert dat de winst van hun is omdat ze toch ook niet om subsidie vragen als het wat minder loopt. (Wanneer loopt het minder bij grote bedrijven?)
Wat kunnen we nog stemmen volgende keer om af te komen van lachebekje Rutten en zijn empathie missende marktwerking goeroes?
Ik kan alleen Pieter Omtzigt en Renske Leijten bedenken die iets aan diverse smerige leugens proberen boven water te krijgen.
Als een soort luis in de pels van onze "regering".

Ok, dan verdelen we die 17 miljard winst van Shell, alles, op 17 miljoen Nederlanders. Hoe lang lost dat de problemen op voor de Nederlander? Paar maanden, als we optimistisch zijn, anders nog korter? Geen probleem dat de bedrijven hun steentje bijdragen, al zie ik het liever terug in structureel hogere lonen en dan maar hopen dat het niet tot nieuwe doorrekeningen leidt aan de kostenkant. Want ja, bedrijven moeten toch gezond blijven. Dus wat ze rekenen gaat omhoog. Dat is het risico. Maar dat de grote bedrijven mogen meedelen in de malaise op een manier, mee eens.

Rutte mag van mij weg. Maar wie heeft wel de oplossing hiervoor?
 
Ik weet ook niet wat de oplossing is.
Wel zie ik dat Shell in 3 maanden 17 miljard winst bijschrijft.
Dat namens AH iemand beweert dat de winst van hun is omdat ze toch ook niet om subsidie vragen als het wat minder loopt. (Wanneer loopt het minder bij grote bedrijven?)
Wat kunnen we nog stemmen volgende keer om af te komen van lachebekje Rutten en zijn empathie missende marktwerking goeroes?
Ik kan alleen Pieter Omtzigt en Renske Leijten bedenken die iets aan diverse smerige leugens proberen boven water te krijgen.
Als een soort luis in de pels van onze "regering".
Och, bij het toeslagenschandaal was nog een 3e politicus betrokken, dus er zijn er meer ;)

Overigens is het niet vreemd dat vanuit GL SP alleen Leijten zich hier mee bezig hield, andere partijleden hebben andere zaken waar ze voor strijden. Wat dat betreft zie ik dat kleine deel wel iets minder somber in.

Voor de rest wordt het taai Rutte 4 uitzitten ben ik bang.
 
Ik weet de oplossing ook niet en een easyfix is er niet. Maar van de politiek mag ik toch wel meer verwachten dan een 'och gut, das kut, we kijken volgend jaar wel ff'. Een deel van NL zit al in de problemen, en flink deel komt komende winter in de problemen.
Als de prijzen blijven stijgen zal er gas uit Groningen moeten worden gehaald om maar wat re noemen. Btw verlaging van bijvoorbeeld 5 procent in het hoge tarief gaat ook helpen. In Duitsland zijn ze gelukkig al zover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan