Binnenlandse Politiek

Het gaat om meten met twee maten - daarom is het belangrijk om te vergelijken, want het laat de hypocrisie zien
Daarom zou het zo goed zijn als na 4 jaar eindelijk eens evaluaties van de VAR openbaar werden gemaakt. ;)

Wat betreft de boeren; hier - en in de media - wordt veel te veel aandacht geschonken aan de extreme gevallen.
Er zijn ook veel nette, onschuldige slachtoffers van wanbeleid van anderen onder hen te vinden.
En beschaafde demonstranten.

Het naar elkaar roepen van politiek links of rechts niet deugen is m.i. ook uit den boze. Dat leidt slechts tot meer polarisatie
en in de USA zien we de ernstige gevolgen daarvan.
Een meer verdeeld land is tegenwoordig in de "vrije wereld" nauwelijks te vinden.
 
Ik heb niet zo'n probleem met die elektrische scootertjes, eerlijk gezegd. Als je een beetje ruimte maakt en ze niet achterlijk parkeert, vind ik het juist wel een leuke optie zodat we in totaal minder vervoersmiddelen hoeven te hebben.

Ik doel op de flitsbezorgers. Mensen die een scooter gebruiken ipv een auto als vervoersmiddel is al een stap vooruit, helaas is het meestal ipv de fiets, dus een stap achteruit.
 
Daarom zou het zo goed zijn als na 4 jaar eindelijk eens evaluaties van de VAR openbaar werden gemaakt. ;)

Wat betreft de boeren; hier - en in de media - wordt veel te veel aandacht geschonken aan de extreme gevallen.
Er zijn ook veel nette, onschuldige slachtoffers van wanbeleid van anderen onder hen te vinden.
En beschaafde demonstranten.

Het naar elkaar roepen van politiek links of rechts niet deugen is m.i. ook uit den boze. Dat leidt slechts tot meer polarisatie
en in de USA zien we de ernstige gevolgen daarvan.
Een meer verdeeld land is tegenwoordig in de "vrije wereld" nauwelijks te vinden.

Grappig, ik zou zeggen dat de polarisatie in de VS juist het gevolg is van stelselmatig ontkennen of goedpraten van extremistische krachten... Het idee dat in een democratisch land het écht tot een gewelddadige overname van de macht zou kunnen komen, werd als bizar afgedaan. We weten nu beter.

Ook hier hebben we de neiging om intimidatie en geweld tegen een bewindspersoon nog steeds af te doen als 'onbeschaafd', 'dat doe je niet' etc. Maar noem het gewoon wat het is: een ordinaire couppoging, een belangenclub die het democratisch gekozen vertegenwoordigend orgaan van Nederland zijn wil wil opleggen. In die zin een gevaar voor de democratie. Ik zou bijvoorbeeld echt niet weten waarom de AIVD waarschuwt voor extremistische krachten in sommige moskeeën, en niet voor extremisme bij een deel van de boeren. Te meer ook, omdat extreemrechts, en extreemrechtse partijen als de FvD volop meeliften. Mocht je op twitter zitten, kijk eens naar dit filmpje waarin FvD Kamerlid Gideon van Meijeren nav de boerenopstand zegt dat 'het hele systeem in elkaar moet storten, zodat wij de macht kunnen grijpen' . Dit is een Kamerlid.

Ik ben het helemaal met je eens dat er meer aandacht moet komen voor de beschaafde demonstrant, en vooral ook voor die boeren die juist wél een transitie willen maken - met ellende alleen komen we er niet. Maar ik denk wel dat we het beestje bij de naam moeten noemen. Het gaat hier niet zo maar om 'extreme gevallen', maar om zeer gevaarlijke groeperingen - staatsgevaarlijk, als je het mij vraagt. . Het is nu simpelweg afwachten totdat het echt misgaat.
 
.
Grappig, ik zou zeggen dat de polarisatie in de VS juist het gevolg is van stelselmatig ontkennen of goedpraten van extremistische krachten... Het idee dat in een democratisch land het écht tot een gewelddadige overname van de macht zou kunnen komen, werd als bizar afgedaan. We weten nu beter.

Ook hier hebben we de neiging om intimidatie en geweld tegen een bewindspersoon nog steeds af te doen als 'onbeschaafd', 'dat doe je niet' etc. Maar noem het gewoon wat het is: een ordinaire couppoging, een belangenclub die het democratisch gekozen vertegenwoordigend orgaan van Nederland zijn wil wil opleggen. In die zin een gevaar voor de democratie. Ik zou bijvoorbeeld echt niet weten waarom de AIVD waarschuwt voor extremistische krachten in sommige moskeeën, en niet voor extremisme bij een deel van de boeren. Te meer ook, omdat extreemrechts, en extreemrechtse partijen als de FvD volop meeliften. Mocht je op twitter zitten, kijk eens naar dit filmpje waarin FvD Kamerlid Gideon van Meijeren nav de boerenopstand zegt dat 'het hele systeem in elkaar moet storten, zodat wij de macht kunnen grijpen' . Dit is een Kamerlid.

Ik ben het helemaal met je eens dat er meer aandacht moet komen voor de beschaafde demonstrant, en vooral ook voor die boeren die juist wél een transitie willen maken - met ellende alleen komen we er niet. Maar ik denk wel dat we het beestje bij de naam moeten noemen. Het gaat hier niet zo maar om 'extreme gevallen', maar om zeer gevaarlijke groeperingen - staatsgevaarlijk, als je het mij vraagt. . Het is nu simpelweg afwachten totdat het echt misgaat.
Benoemen. De tegenhanger van democratie is extreem rechts fascisme en nazisme. Dat propageren mensen als Gideon van Meijeren en ook Trump. Daarom moeten we dit zeer serieus nemen. In de tk begint dit besef door te dringen. Het ettert hier sinds fvd in de kamer kwam 5 jaar geleden, dus het duurt wel lang...
 
.
Benoemen. De tegenhanger van democratie is extreem rechts fascisme en nazisme. Dat propageren mensen als Gideon van Meijeren en ook Trump. Daarom moeten we dit zeer serieus nemen. In de tk begint dit besef door te dringen. Het ettert hier sinds fvd in de kamer kwam 5 jaar geleden, dus het duurt wel lang...
Extreem links en communisme zou ik ook tegenhangers willen noemen.

De boeren die extreem zijn en extreme manieren van demonstreren gebruiken mogen wat mij betreft hard aangepakt worden.

Daarnaast is er natuurlijk wel meer aan de hand en hebben de boeren wel een punt. Wat in mijn optiek alleen verkeerd gaat is dat iedereen zich richt op boeren vs politiek. Terwijl het probleem veel groter is dan alleen die partijen. De hele industrie (voeding, bestrijdingsmiddelen, supermarkten etc) eromheen is ziek en zou op de schop moeten.

Ikzelf zou voor een vergroting van het aantal boeren/ aantal bedrijven zijn waarbij de grote per bedrijf wordt ingekort. Dichtbij natuurgebieden weghalen halen maar wellicht op andere plekken terrein teruggeven. Tussen de verschillende (kleinere) percelen boswanden en sloten voor de biodiversiteit. Beperking van het aantal dieren per stal. Verdere maatregelen zoals beperking van bestrijdingsmiddelen ed.

Het probleem is dan de pijn. De overgang naar dit systeem moet betaald worden. Dat zal vanuit de staat (ons) moeten komen. Het is op veel punten een betere manier van werken maar niet op het economische vlak. Dat betekend dat de kostprijs van producten veel hoger komt te liggen. We zullen minder interessant zijn voor de export. Zeker als we ook de subsidies weghalen dan zullen er een behoorlijk aantal boeren moeten stoppen. Daarvoor zul je een uitkoopregeling moeten treffen voordat de maatregelen gaan gelden. De overige kosten zullen dan via de supermarkten doorberekend worden aan ons. Voor mij persoonlijk denk ik niet een probleem, maar er zijn veel mensen die dan in de problemen komen. In mijn ogen is dat een apart probleem dat we veel directer moeten oplossen ipv met subsidies. (zoals met heel veel problemen zoals de benzineprijs, woonkosten, etc)

Vervolgens levert dit netto waarschijnlijk niks op omdat de boeren zullen verplaatsen naar andere landen. Daarom zou dit soort problemen ook als een Europese eenheid aangepakt moeten worden.
 
Ik zocht even naar de standpunten van de FvD op agrarisch beleid:
Dingen die FvD o.a. wil:
"Toepassen innovatieve technieken van plantenveredeling zoals CrispR Cas 9." - opmerkelijk voor een partij die vol inzette op het afwijzen van de veiligheid van vaccins door onjuiste gegevens dat het genetisch materiaal veranderd (wat niet klopt), om te pleiten om wb ons voedsel wel in te zetten op het in laboratoria veranderen van genetische codes (gene-editing) om gewassen of diereigenschappen een bepaalde richting op te duwen (waarmee ook ongeschikt voor export)? Aparte keuze eigenlijk.

Meer aandacht voor producten van Nederlandse bodem, verkleinen afstand tussen voedselproductie en consument, kinderen leren waar ons eten vandaan komt.
Lijkt me meer in lijn met het verkleinen van enorme overproductie van vlees en zuivel voor de export?

Grondgebonden veehouderij stimuleren door vermindering van de regelgeving.
Prima, aantal dieren (en hun uitstoot) evenredig met het grondgebruik (en hoeveel dit opneemt in gewassen, en wat er dus aan mest word uitgereden) lijkt me een betere balans. Dieren moeten het liefst buiten gehouden kunnen worden (vooral de combinatie mest en urine in stallen geeft een hoop van de stikstofverbindingsrijke neerslagproblemen, buiten grazen stukken minder). Hoe men bij forum het voor zich ziet dat minder regels dit zou verbeteren is mij onduidelijk?

Een NVWA die met meer slagkracht kan handhaven. Daarom minder management en meer handhavers onder andere voor dierenwelzijn bij alle dierhouders ook zogenaamde grote grazers, die in feite gehouden dieren zijn.
Goed plan, onvoldoende aandacht en medische hulp aan gewonde dieren, of (massale)huisvesting waarbij dieren groot risico lopen op ziekte, verwonding of psychisch trauma mag van mij ook graag worden aangepakt. Af van megastallen en dergelijke. Natuurlijke ventilatie, daglicht, buitenlucht en ruimte. Voeding lokaal aangeleverd of nog beter, zelf vergaarbaar in het veld van de boer (liefst in combinatie met andere gewassen, zoals fruit en notenbomen). Staat ook best in lijn met wat bijvoorbeeld de linksere partijen als GL, PvDD willen? Vraag me echter af of de boeren die het meeste problemen hebben met de stikstofreductie niet juist degenen zijn die bij het handhaven van al bestaande regels binnen de kortste tijd hun rechten om dieren te houden kwijtraken?

Kortom, de poging om de tractor's voor de FvD mestkar te spannen is een beetje cru in mijn ogen.
 
Laatst bewerkt:
Extreem links en communisme zou ik ook tegenhangers willen noemen.

De boeren die extreem zijn en extreme manieren van demonstreren gebruiken mogen wat mij betreft hard aangepakt worden.
Ik pik dit stukje er even uit, maar ik heb het idee dat de relschoppers helemaal geen boeren zijn. Dat daar tussen dezelfde types lopen die eerder rellende (relden, wat is de verleden tijd van rellen?) covid demo`s bewust opzochten. Ik denk dus dat dat de achterban van de fvd is. Boeren die daaraan meedoen scharen zich m.i. bewust achter dit rechts extreme clubje en verpesten het hiermee voor de boeren die wel willen meedenken en praten.
 
Ik pik dit stukje er even uit, maar ik heb het idee dat de relschoppers helemaal geen boeren zijn. Dat daar tussen dezelfde types lopen die eerder rellende (relden, wat is de verleden tijd van rellen?) covid demo`s bewust opzochten. Ik denk dus dat dat de achterban van de fvd is. Boeren die daaraan meedoen scharen zich m.i. bewust achter dit rechts extreme clubje en verpesten het hiermee voor de boeren die wel willen meedenken en praten.
Ik denk dat er wel zeker boeren bijzitten. De stadse FvD-er heeft niet zo snel beschikking over een trekker met gierwagen.
Maar het probleem zit er natuurlijk in dat de boeren weliswaar steeds meer hinder kregen (mestboekhouding, quota’s, etc) maar eveneens geen strobreed in de weg werd gelegd. Onder het mom van succesvolle exportindustrie werd hen zoveel mogelijk verkocht en geleend. Totdat de rechter het mislukte “beleid” van de regering verbood.
Geen wonder dat de boeren niet weten wat hun overkomt. In plaats van Carte Blanche met de dikke subsidieportemonee zijn ze “opeens” het probleem. Waarbij gezegd moet worden dat zij, net als de regering, toeleveranciers en banken steevast de verkeerde kant opkeken.
 
Ik ben het helemaal met je eens dat er meer aandacht moet komen voor de beschaafde demonstrant, en vooral ook voor die boeren die juist wél een transitie willen maken - met ellende alleen komen we er niet. Maar ik denk wel dat we het beestje bij de naam moeten noemen. Het gaat hier niet zo maar om 'extreme gevallen', maar om zeer gevaarlijke groeperingen - staatsgevaarlijk, als je het mij vraagt. . Het is nu simpelweg afwachten totdat het echt misgaat.
Waarom het in de USA uit de hand liep in januari heeft volgens "analisten" verschillende oorzaken. En gelukkig is de "gemiddelde" Nederlander wat nuchterder dan de "gemiddelde" Amerikaan.
WIj zullen voorlopig nog niet allemaal met een pistool op zak de straat op gaan, denk ik (hoop ik.)
Twitter is voor mij overigens even onbekend terrein als alle andere "sociale" media.
Dat de democratie lijdt onder extremisme, van welke kant ook, is iets waar we het over eens zijn.
Kamerleden die bedreigd worden kennen we in dit land al enkele decennia, helaas. Het worden er echter steeds meer.
 
Ik pik dit stukje er even uit, maar ik heb het idee dat de relschoppers helemaal geen boeren zijn. Dat daar tussen dezelfde types lopen die eerder rellende (relden, wat is de verleden tijd van rellen?) covid demo`s bewust opzochten. Ik denk dus dat dat de achterban van de fvd is. Boeren die daaraan meedoen scharen zich m.i. bewust achter dit rechts extreme clubje en verpesten het hiermee voor de boeren die wel willen meedenken en praten.
Deels niet, sterker nog, een deel van de stokers komt 1 op 1 uit de eerdere coronahoek en is gewoon uit op chaos.



Dat er een overlap is zie je ook aan de demo die morgen in Harderwijk is, ze zeggen langs te gaan bij minister Van der Wal (de vrouw op het stikstof dossier) en Norbert Dikkeboom (de man achter de massa-aangifte tegen Willem E.).


Boeren moeten hun boerenverstand gebruiken dat ze hun demo niet laten kapen door andere sujetten.
 
Waarom het in de USA uit de hand liep in januari heeft volgens "analisten" verschillende oorzaken. En gelukkig is de "gemiddelde" Nederlander wat nuchterder dan de "gemiddelde" Amerikaan.
WIj zullen voorlopig nog niet allemaal met een pistool op zak de straat op gaan, denk ik (hoop ik.)
Twitter is voor mij overigens even onbekend terrein als alle andere "sociale" media.
U bent een gelukkig mens
Dat de democratie lijdt onder extremisme, van welke kant ook, is iets waar we het over eens zijn.
Kamerleden die bedreigd worden kennen we in dit land al enkele decennia, helaas. Het worden er echter steeds meer.
Inderdaad, en we komen op het punt waar het de vraag is wat sterker is, de democratie of de dreigers.
 
Covid...
FWgNTTVXEAA3LGI
 
Dit vind ik net zo goed polariserend, en daarom niet echt behulpzaam momenteel. Bovendien is het ook niet wat ikzelf zie; alle rechtste stemmers om mij heen (mijzelf incluis) verafschuwen dit gedrag van de boeren en zijn er helemaal klaar mee. Daarnaast is het beeld van 'rechts, dus miljonair' - of andersom - wel erg kortzichtig.
Hoezo polariserend? Je mist mijn punt. Ik zeg niet dat als je rechts stemt je miljonair bent. Ik zeg dat iedereen die rechts stemt en geen miljonair is tegen z’n eigen portemonnee stemt. Sander Schimmelpennick verwoordde het het best: rechts stemmen als doorsnee man is tegen je eigen portemonne en vooral gebaseerd op irrelevante bangmakerij over immigratie waar je nooit last van hebt.

Om het weer terug te keren naar het boerenonderwerp: ik zie op twitter veel domrechtse mensen die de boeren steunen en linkse mensen uitmaken voor van alles en nog wat. En die post hier over dat het typisch links is om de boeren weg te zetten als terroristisch vind ik dan weer typisch domrechts.

Zoals Lodewijk Asscher schreef: het is een terroristisch oogmerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan