Ik vind het ook nogal simpel beredeneerd van Der Jaufe. De invloed van de dagen en tijdstippen die er gespeeld worden en zeker in combinatie met aantal dagen sinds én tot Europese wedstrijden worden gemakshalve maar even genegeerd!!!

:lol::lol:
Ja, schandalig van Der Jaufe dat hij die moeite niet even neemt. En dan vergeet ie ook nog Jong PSV.
 
Ondanks de vileine opmerkingen van enkele sujetten hierbij een nieuwe grafiek.

Ditmaal is gekeken naar de basisopstellingen, om precies te zijn, in hoeveel verschillende formaties de 34 wedstrijden werden begonnen. Hierin wijken de seizoen van Schmidt sterk af naar de bovenzijde, het seizoen van Mark zit wederom in het andere extreem.

nerd-grafiek-03.png
 
Ondanks de vileine opmerkingen van enkele sujetten hierbij een nieuwe grafiek.

Ditmaal is gekeken naar de basisopstellingen, om precies te zijn, in hoeveel verschillende formaties de 34 wedstrijden werden begonnen. Hierin wijken de seizoen van Schmidt sterk af naar de bovenzijde, het seizoen van Mark zit wederom in het andere extreem.

Bekijk bijlage 4676
Opvallend dat 21/22 nog iets hoger ligt dan 20/21. In 20/21 hadden we, dacht ik, wel heel grote corona (/blessure) golven.
 
Opvallend dat 21/22 nog iets hoger ligt dan 20/21. In 20/21 hadden we, dacht ik, wel heel grote corona (/blessure) golven.
Dat ja, en het gevoel dat hij iedere keer de zooi omgooide klopt dus wel (op 5 van de 68 wedstrijden na)
 
De 1e seizoenshelft hebben we 14 competitiewedstrijden gespeeld. Een aantal feitjes hierover:

In 14 wedstrijden gebruikte Ruud 12 verschillende basisopstellingen. Evenveel als Schmidt een jaar eerder. Het opvallende is, net zoals bij Schmidt was bij Ruud wedstrijd 7&8 gelijk en 13&14, spookt Schmidt hier nog rond :oops:...

Logischerwijs speelde de keeper alles. Naast de keeper waren er 4 spelers die iedere wedstrijd aan de aftrap verschenen: Obispo, Simons, Veerman en Gakpo. Geen van deze spelers maakte alle 14 wedstrijden vol.

Minst gebruikt werden Vinicius, en Mauro. Beiden vielen slechts 1x in. Vinicius omdat hij na wedstrijd 1 weg was. Mauro omdat hij bij de eerste 13 nog geblesseerd was.

Guti, Savio en Til vielen het vaakst in, alle drie 6x. Hierbij geldt dat Guti gemiddeld 33 minuten mocht maken, Til 27 en Savio slechts 16.

In totaal maakte Ruud gebruik van 25 verschillende spelers. Dat is 1 minder dan Mark van Bommel in het hele seizoen 2018/19 gebruikte.
 
De 1e seizoenshelft hebben we 14 competitiewedstrijden gespeeld. Een aantal feitjes hierover:

In 14 wedstrijden gebruikte Ruud 12 verschillende basisopstellingen. Evenveel als Schmidt een jaar eerder. Het opvallende is, net zoals bij Schmidt was bij Ruud wedstrijd 7&8 gelijk en 13&14, spookt Schmidt hier nog rond :oops:...

Logischerwijs speelde de keeper alles. Naast de keeper waren er 4 spelers die iedere wedstrijd aan de aftrap verschenen: Obispo, Simons, Veerman en Gakpo. Geen van deze spelers maakte alle 14 wedstrijden vol.

Minst gebruikt werden Vinicius, en Mauro. Beiden vielen slechts 1x in. Vinicius omdat hij na wedstrijd 1 weg was. Mauro omdat hij bij de eerste 13 nog geblesseerd was.

Guti, Savio en Til vielen het vaakst in, alle drie 6x. Hierbij geldt dat Guti gemiddeld 33 minuten mocht maken, Til 27 en Savio slechts 16.

In totaal maakte Ruud gebruik van 25 verschillende spelers. Dat is 1 minder dan Mark van Bommel in het hele seizoen 2018/19 gebruikte.
Intressant! Voor het gevoel heeft Savio nog maar weinig invalbeurten gehad en dacht ik niet dat Obispo alles had gespeeld. Grappig dat het feitelijk net iets anders ligt.

Ook grappige vergelijking met Schmidt. Grote verschil in credits is vlgms nu nog de gewonnen toppers (tegen Ajax en Feyenoord). Ben benieuwd of Ruud in de tweede seizoenshelft een vast elftal heeft of nog even blijft rouleren/proberen.

Leuk dat je deze feitjes opzoekt en presenteert.
 
Intressant! Voor het gevoel heeft Savio nog maar weinig invalbeurten gehad en dacht ik niet dat Obispo alles had gespeeld. Grappig dat het feitelijk net iets anders ligt.

Ook grappige vergelijking met Schmidt. Grote verschil in credits is vlgms nu nog de gewonnen toppers (tegen Ajax en Feyenoord). Ben benieuwd of Ruud in de tweede seizoenshelft een vast elftal heeft of nog even blijft rouleren/proberen.

Leuk dat je deze feitjes opzoekt en presenteert.
Bij Savio zitten er 2 hele korte invalbeurten bij 1 en 3 minuten (uitgaand van 90 min wedstrijd). Zulke invalbeurten vergeet je vrij vlot. Daarnaast zal het voor de beeldvorming niet helpen dat hij zijn 6 invalbeurten in de eerste 8 wedstrijden had.
 
Ook grappige vergelijking met Schmidt. Grote verschil in credits is vlgms nu nog de gewonnen toppers (tegen Ajax en Feyenoord). Ben benieuwd of Ruud in de tweede seizoenshelft een vast elftal heeft of nog even blijft rouleren/proberen.
Vergelijking met Schmidt na 14 wedstrijden kan je natuurlijk verder trekken:

Aantal punten na 14 wedstrijden
2021/22: 31
2022/23: 30

Aantal gescoorde goals na 14 wedstrijden
2021/22: 34
2022/23: 42

Aantal tegengoals na 14 wedstrijden
2021/22: 21
2022/23: 20

Kortom, het ontloopt elkaar niet veel. Verschil in de beeldvorming zal idd komen door de gewonnen toppers.
 
Vergelijking met Schmidt na 14 wedstrijden kan je natuurlijk verder trekken:

Aantal punten na 14 wedstrijden
2021/22: 31
2022/23: 30

Aantal gescoorde goals na 14 wedstrijden
2021/22: 34
2022/23: 42

Aantal tegengoals na 14 wedstrijden
2021/22: 21
2022/23: 20

Kortom, het ontloopt elkaar niet veel. Verschil in de beeldvorming zal idd komen door de gewonnen toppers.
Ach ja. Schmidt blies nogal hoog van de toren. Die zou binnen een paar weken wel even zijn systeem erin rammen. Na twee jaar was het nog niet gelukt.

Van Nistelrooy uit zich wat voorzichtiger en is kind van de club. Dat geeft een heel ander beeld.
 
Vanaf Roger en Ruud heeft men wel 5 wissels, alles daarvoor max 3 - Dat maakt denk ik ook wel een verschil in hoe, hoevaak en wanneer een trainer wisselt?
 
Vanaf Roger en Ruud heeft men wel 5 wissels, alles daarvoor max 3 - Dat maakt denk ik ook wel een verschil in hoe, hoevaak en wanneer een trainer wisselt?
Klopt, daarom kijk ik primair naar het gegeven of er sprake is van een vaste basis. Aantal mogelijke wissels heeft daar gevoelsmatig eerder een positieve dan negatieve invloed op. Een dragende speler die neigt naar vermoeidheid stel je als nog op omdat je meer wissels hebt.
 
Klopt, daarom kijk ik primair naar het gegeven of er sprake is van een vaste basis. Aantal mogelijke wissels heeft daar gevoelsmatig eerder een positieve dan negatieve invloed op. Een dragende speler die neigt naar vermoeidheid stel je als nog op omdat je meer wissels hebt.
kkskksss**

Onderbuik daar doen we niet aan vriend ;) Wetenschappelijke onderbouwing en harde statistieken willen we zien?
Hoe ging dat bijvoorbeeld bij langzittende coaches? Wat is het patroon van Simeone qua wisselingen in de basiself bijvoorbeeld? ;)

Maar serieus, ik verwacht zelf eerder dat meer wissels vooral meer vrijheden geeft - en dus minder noodzaak om altijd met de sterkste 11 te starten. Heeft je betere LCV een pijntje, speel je tegen een laagvlieger en de week erna een europese pot, dan is het ook makkelijker om zonder te beginnen als je weet dat je alsnog 5 mutaties doen kan.
 
Het seizoen nadert het einde, Ruud lijkt nog steeds geen vaste basis te hebben. Na 31 competitiewedstrijden hebben we 27 verschillende startopstellingen gezien. Nog 3 wedstrijden en het hele cijfercircus zal weer gestart worden.

In totaal zijn er tot nu toe 32 verschillende spelers binnen de lijnen gekomen, al 2 meer dan bij Schmidt vorig seizoen en 6 meer dan in het 1e seizoen van Mark van Bommel.

En er is nog maar 1 speler die bij alle wedstrijden aan de start verscheen, Xavi.
 
Ter voorbeeld; A-B-A-B is voor mij twee opties, reken jij dat als 4 verschillende basisopstellingen? (Basis verandering tov vorige wedstrijd ja/nee?) :unsure:
 
Ter voorbeels; A-B-A-B is voor mij twee opties, reken jij dat als 4 verschillende basisopstellingen?
Nee, als twee.
Zelfde basis zien we nu in:
Wedstrijd 7 en 8
Wedstrijd 13 en 14
Wedstrijd 19 en 20
Wedstrijd 29 en 31

En zo zie je in bv 17/18 de basiself van de 1e wedstrijd nog 2x terugkomen, in wedstrijd 7 en 14. Dat geldt dan als 1 basis.

Gooi er aan het eind nog wel een extra kolom bij, langste reeks vaste basis. Voor Ruud nu 2 wedstrijden. Langste reeks in vorige 10 seizoenen is overigens niet hoger dan 4. Ook logisch met schorsingen en/of blessures.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste alineatje volg ik dan overigens niet; als in wedstrijd 17, 18 de 11 Starters gelijk zijn aan 7 (en dus 8) en 14 (en dus 13), dan hebben we toch een gelijke basis in minimaal 6 wedstrijden (van de 31). Hoe kan het dan dat er 27 verschillende startopstellingen zijn?
 
Dat laatste alineatje volg ik dan overigens niet; als in wedstrijd 17, 18 de 11 Starters gelijk zijn aan 7 (en dus 8) en 14 (en dus 13), dan hebben we toch een gelijke basis in minimaal 6 wedstrijden (van de 31). Hoe kan het dan dat er 27 verschillende startopstellingen zijn?
Omdat dat over seizoen 17/18 ging zoals in de zin staat ;)
 
Het seizoen nadert het einde, Ruud lijkt nog steeds geen vaste basis te hebben. Na 31 competitiewedstrijden hebben we 27 verschillende startopstellingen gezien. Nog 3 wedstrijden en het hele cijfercircus zal weer gestart worden.

In totaal zijn er tot nu toe 32 verschillende spelers binnen de lijnen gekomen, al 2 meer dan bij Schmidt vorig seizoen en 6 meer dan in het 1e seizoen van Mark van Bommel.

En er is nog maar 1 speler die bij alle wedstrijden aan de start verscheen, Xavi.
Alleen de wedstrijd waar het om ging (geen eredivisie i know) koos hij voir Saibari ipv Xavi 😏
 
Terug
Bovenaan Onderaan