Binnenlandse Politiek

Zolang OV onbetaalbaar is, veel tijd kost en geen optie is voor vakantie, zie ik een autoloos leven nog wat somber tegemoet.

Het hoeft ook niet autoloos maar het moet vooral absoluut afgelopen zijn met vooral ruimte creëren voor auto's en 70% van alle parkeerplaatsen in steden omtoveren tot ruimte voor bewoners om te kunnen leven. Er valt nog veel te verbeteren tov het ov, maar er is vooral geen enkele prikkel om dat te doen. Het 'cancelen' van parkeerruimtes en het niet meer investeren in extra rijbanen of vooral het reduceren van rijbanen gaat wonderen doen. Het is gewoon nit meer houdbaar.
 
Heb je de kaart al bekeken met de uitstootvermindering? Dam zul je begrijpen dat mijn uitspraken wel degelijk zin hebben.

Verder om je uit de droom te helpen, het is hier verboden om one time use plastic mee het strand op te nemen. Ten tweede zijn de straten hier schoner dan die in Nederland of Frankrijk qua zwerfafval, peuken en kauwgom...

En qua milieuplanning halen ze wel de doelen in 2030, tov Nederland waar het maar de vraag is. https://climate.gov.ph/news/435
De staten zijn vast schoner. Omdat alles in zee wordt gedumpt. ;)

 
Dat is juist m'n punt: er is geen reden om daarmee te stoppen. Het gemak is nog steeds veel te groot en dus gebruik ik de auto. (voor de groenen onder ons, ik ga iedere dag met de fiets naar het werk).

Waarom zouden ze ermee stoppen als mensen er gebruik van blijven maken??! :maniac:

Was een niet helemaal serieuze reactie, al tekent het waarschijnlijk wel hoe eea elkaar in stand houdt.
 
Dat is juist m'n punt: er is geen reden om daarmee te stoppen. Het gemak is nog steeds veel te groot en dus gebruik ik de auto. (voor de groenen onder ons, ik ga iedere dag met de fiets naar het werk).
De kern van het probleem, wat deels inrichting op straat/wijkniveau is maar ook een groter RO vraagstuk over wel/niet faciliteren van de diverse routes voor de diverse modaliteiten.
 
Elke liter benzine is ruim 2200 gram stikstof. Elke liter diesel is 2600 gram. Korte ritjes met koude motor verbranden veel meer. Dus de totale uitstoot is gewoon veel. Waar je dus vandaan haalt dat het vrijwel geen stikstof is snap I niet helemaal.

Een ketel stoot 1.9kg co2 uit per m3 gas. Dus deze verminderen is een directe vermindering van de co2 uitstoot.

Ps, ik denk niet dat het plan van co2 reductie van boeren minder moet, ik denk dat we op veel meer vlakken veel agressiever moeten verminderen.
Het schadelijke stikstof is eigenlijk niet het stikstof, maar verschillende stikstofoxiden. De term 'stikstof problematiek' is een misleidende term, met stikstof zelf is niks mis. Die stikstofoxiden zijn NO, NO2 (aka NOx), N2O en variaties daarvan, die met elkaar in balans zijn. "Gewone" moleculaire stikstof - N2 - is totaal niet schadelijk, daar 80% van onze atmosfeer daar al uit bestaat.

Na verbranding kunnen de stikstofatomen in je brandstof verder gaan als N2, of oxideren. Dat oxideren gebeurt eigenlijk alleen bij hoger temperaturen, richting 2000 Kelvin (het Zeldovitch mechanisme). Ook bij brandstoffen die geen stikstof zelf bevatten kunnen er zo stikstofoxiden vrijkomen, het N2 uit de lucht wordt dan geoxideerd. In een koude motor is echter de temperatuur niet zo hoog, dus de NOx uitstoot is veel minder. Gemiddeld is de stikstofoxide uitstoot van verkeer weldegelijk groot.

Overigens heeft een koude verbranding weer andere nadelen, bijvoorbeeld roetformatie, dat vooral onder de 2000 Kelvin voorkomt. Dus die korte ritjes zijn weldegelijk heel schadelijk, maar vanwege andere schadelijke stoffen dan per se stikstof(oxiden).
 
De staten zijn vast schoner. Omdat alles in zee wordt gedumpt. ;)


Een artikel uit 2015, op basis van de link. Artikel is geblokkeerd?


Ook dat doen ze dus om te laten weten aan de westerse wereldwijd voor mongolen we zijn door nog steeds afval te dumpen.
 
Na verbranding kunnen de stikstofatomen in je brandstof verder gaan als N2, of oxideren

Je bent je ervan bewust dat we leven met een onvolledige verbranding in een motor, die op zijn gunstigst (bij de grote 2-slag motoren van 45000kW), een procentje of 45 efficient is? Zeker kleine motoren zijn gewoon vervuilend en het grootste deel zal geoxideerd de uitlaat uit komen. Zeker ook omdat de temperatuur en druk nogal van invloed is op het proces die beide lekker hoog zijn.

Het doen alsof de uitstoot verder leeft als N2 is een utopie. Dat zou bijna een VVD argument kunnen zijn.
 
Elke liter benzine is ruim 2200 gram stikstof. Elke liter diesel is 2600 gram. Korte ritjes met koude motor verbranden veel meer. Dus de totale uitstoot is gewoon veel. Waar je dus vandaan haalt dat het vrijwel geen stikstof is snap I niet helemaal.

Een ketel stoot 1.9kg co2 uit per m3 gas. Dus deze verminderen is een directe vermindering van de co2 uitstoot.

Ps, ik denk niet dat het plan van co2 reductie van boeren minder moet, ik denk dat we op veel meer vlakken veel agressiever moeten verminderen.
Hoe kan een liter Benzine (749 gram) nu 2200 gram stikstof zijn? In theorie is er geen stikstof aanwezig in benzine. Dat zou betekenen dat er tijdens de verbranding van de benzine maar liefst 3x stikstof wordt omgezet dan dat er benzine wordt verbrand. Waarbij je er dan nog vanuit moet gaan dat de katalysator totaal zijn werk niet doet. Wat zie ik hier over het hoofd?
 
Je bent je ervan bewust dat we leven met een onvolledige verbranding in een motor, die op zijn gunstigst (bij de grote 2-slag motoren van 45000kW), een procentje of 45 efficient is?
Ja, ik ben mij daarvan bewust. Overigens doet de efficientie daar niet toe, dat is gewoon een thermodynamisch proces om van hitte naar arbeid (beweging) te gaan, dus dat is hetzelfde voor alle verbrandingsmotoren. Ook waterstof of ammonia of elke koolstofhoudende brandstof. ( Carnot cyclus ). Daarnaast, stikstofoxide betekent dat stikstof met het zuurstof reageert, en in een onvolledige verbranding is er juist weinig zuurstof.
Zeker kleine motoren zijn gewoon vervuilend en het grootste deel zal geoxideerd de uitlaat uit komen. Zeker ook omdat de temperatuur en druk nogal van invloed is op het proces die beide lekker hoog zijn.
Precies, de hoge temperatuur is wat die stikstofoxide doet ontstaan. Dus de kleine ritjes hebben relatief weinig stikstofuitstoot. Het uitstootprofiel van een motor verandert gewoon, en aan het begin zie je bijv meer roet en andere aerosolen, en later meer stikstof. Als je echter dan al de auto stilgezet hebt, dan heb je dus weinig stikstof uitgestoten. Wel andere stoffen - die wellicht nog veel schadelijker zijn.
Het doen alsof de uitstoot verder leeft als N2 is een utopie. Dat zou bijna een VVD argument kunnen zijn.
Een gedeelte van de stikstof doet dat toch echt. En hoe hoger de temperatuur, hoe meer er wel oxideert. Dit weten we allang en is ook allang aangetoond.

Kijk, een versimpeld reactieschema van ammonia verbranding (een van de simpelste stikstofhoudende brandstoffen) is hieronder weergegeven:
combmechnh3.png
Al deze stoffen (radicalen) komen voor, en afhankelijk van je verbrandingsomstandigheden wordt de hoeveelheid daarvan bepaald. Als je minder zuurstof hebt, heb je een kleinere kans tot oxideren, dat is logisch. Als je koolstofhoudende brandstoffen toevoegt, dan krijg je een ingewikkelder schema doordat je allerlei vormen van CNOH bindingen krijgt, die je terug gaat zien in je uitstoot. Maar ook die zijn afhankelijk van de vlamcondities:
combmechnh3c.png
Bij een vlam van 1400K. Eerder dit jaar nog uitgekomen, onderzoek vers van de pers (for the record, onderzoek is van Ren et al (2022), gepubliceerd in Combustion and Flame, 241. doi = https://doi.org/10.1016/j.combustflame.2021.111958).

Maar goed, dit was mijn punt helemaal niet, want ik ben het helemaal eens met jouw stelling dat we die korte ritjes niet moeten maken omdat het vervuilend is (en nergens voor nodig).
 
Hoe kan een liter Benzine (749 gram) nu 2200 gram stikstof zijn? In theorie is er geen stikstof aanwezig in benzine. Dat zou betekenen dat er tijdens de verbranding van de benzine maar liefst 3x stikstof wordt omgezet dan dat er benzine wordt verbrand. Waarbij je er dan nog vanuit moet gaan dat de katalysator totaal zijn werk niet doet. Wat zie ik hier over het hoofd?
Ik neem aan dat de stikstofoxide gemeten worden na verbranding. De O'tjes in NOx komen uit de lucht zelf, maar wegen wel mee in de resultaatstoffen. Aangezien O zwaarder is dan N, kan dat redelijk aantikken.
Overigens zit er zeker ook wel wat stikstof of benzine en diesel. Maar ook stikstof uit de lucht wordt door de hitte geoxideerd.
 
Ik neem aan dat de stikstofoxide gemeten worden na verbranding. De O'tjes in NOx komen uit de lucht zelf, maar wegen wel mee in de resultaatstoffen. Aangezien O zwaarder is dan N, kan dat redelijk aantikken.
Overigens zit er zeker ook wel wat stikstof of benzine en diesel. Maar ook stikstof uit de lucht wordt door de hitte geoxideerd.
Begrijp ik. Maar als een beetje on zuinig auto zo’n 200 gram CO2 per km uitstoot, en op een liter zo‘n 10 kilometer ver komt, dan is dat per liter dus 2000 gram CO2. Dan zou het nevenproduct NOx dus meer geproduceerd worden dan het hoofd product van de verbranding. Dat is best opvallend. Dan hoop ik maar dat de vorming van NOx exotherm is…
 
Begrijp ik. Maar als een beetje on zuinig auto zo’n 200 gram CO2 per km uitstoot, en op een liter zo‘n 10 kilometer ver komt, dan is dat per liter dus 2000 gram CO2. Dan zou het nevenproduct NOx dus meer geproduceerd worden dan het hoofd product van de verbranding. Dat is best opvallend. Dan hoop ik maar dat de vorming van NOx exotherm is…
Ik had nog niet goed naar de cijfers zelf gekeken, en zit er nu wat over op te zoeken. Het is inderdaad niet zo dat er meer NOx vrijkomt dan CO2, anders zou CO2 wel het nevenproduct zijn. Ik zie hier nu een onderzoek waar verschillende diesel auto's naast elkaar zijn gezet, en hun NOx emissie in mg per kilometer heeft uiteengezet:
noxcars.png
Dus, in de ordegrootte van 1 gram per km. Dus - back of the envelope - 20 gram per liter. Nu zijn dit wat nieuwere auto's e.d., maar het gaat mij om de ordegrootte.
 
Ik had nog niet goed naar de cijfers zelf gekeken, en zit er nu wat over op te zoeken. Het is inderdaad niet zo dat er meer NOx vrijkomt dan CO2, anders zou CO2 wel het nevenproduct zijn. Ik zie hier nu een onderzoek waar verschillende diesel auto's naast elkaar zijn gezet, en hun NOx emissie in mg per kilometer heeft uiteengezet:
Bekijk bijlage 4659
Dus, in de ordegrootte van 1 gram per km. Dus - back of the envelope - 20 gram per liter. Nu zijn dit wat nieuwere auto's e.d., maar het gaat mij om de ordegrootte.
Dat voelt al wat normaler aan.
 
Goed artikel op Het Parool online van een leraar Duits waar helaas de politiek weer niets mee zal doen,vrees ik
Omdat het Ministerie van Onderwijs nog altijd niet snapt dat om het onderwijs uit het slop te halen je bij de leraar moet zijn en niet bij de schoolbesturen en andere figuren die onderwijsgelden opsouperen.
Tot mijn schrik lees ik nu ,13 jaar na mijn pensioen,dat van de in de jaren 90 ingevoerde idiote lump sum financiering nooit kritische evaluatie heeft plaatsgevonden.
Nu dus nog steeds niet, hoewel veel leraren niets zagen in het systeem en ook bij studiehuis en tweede fase veel bedenkingen hadden.
En als je dan decennialang niet openlijk evalueert wordt het van kwaad tot erger.
Hopelijk hoeven we op kritische VAR evaluatie niet zo lang te wachten. Al duurt dat inmiddels helaas ook al vier jaar.
Maar ja, dat valt denk ik niet onder het Ministerie van Onderwijs. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan