Binnenlandse Politiek

Bedankt dat je de moeite neemt om mijn lastige vraag te beantwoorden. Ik moet zeggen dat ik met een hoop opmerkingen die je plaatst het helemaal eens ben. Het lastige is er inderdaad aan dat je voor een omslag moet zorgen qua denkwijze, al vind ik het ook frappant dat schijnbaar die verandering in denkwijze omgekeerd ook zo snel is gegaan. Ik bedoel, mijn generatie (40-50 jaar)was volgens mij ook aardig gewend aan gewoon naar de basisschool lopen en op de fiets of met het ov naar de middelbare school gaan. Waar is dan zo snel die mentaliteit vandaan gekomen om met de auto naar school te worden gebracht?

Om nog even terug te komen op het aanpakken van het vliegverkeer, daar voorzie ik wat meer mogelijkheden om de vliegbewegingen te beperken. Ten tijde van de coronacrisis bleek dat de zakenreizen ook niet onmisbaar zijn. Ik denk dat als je die (deels) weet te vervangen door overleg via online meetings, je alweer wat meer ruimte hebt. Maar dat is slechts mijn mening, of zoiets echt mogelijk is weet ik niet zeker.
Je bent blijkbaar van dezelfde generatie als mijn kinderen. En ja, jullie boften nog. Op school nog gedegen les in het pre-studiehuis tijdperk, en het verschijnsel kindertjes niet meer blootstellen aan regen bestond toen ook nog niet.

De snelle verandering is zeker ook te wijten aan te veel welvaart en luxe. Een weekend tripje naar Praag, Istanbul of Barcelona , het kon/kan niet meer op. Je suggestie over online vergaderen kan zeker een bijdrage tot verbetering leveren.

Mijn slotopmerking zou kunnen zijn dat steeds meer luxe en dollartekens zonder bovengrens kan leiden tot dezelfde decadentie als die welke een einde maakte aan het Romeinse Rijk. Of , nu in de 21e eeuw vanwege gebrek aan aandacht voor het milieu, zelfs tot het einde van de wereld. Maar als ik dat hier schrijf leidt dat waarschijnlijk tot meer zwartgalligheid dan tot mentaliteitsverandering vrees ik. Dus beschouw deze zinnen maar als niet geschreven. ;)
 
Je bent blijkbaar van dezelfde generatie als mijn kinderen. En ja, jullie boften nog. Op school nog gedegen les in het pre-studiehuis tijdperk, en het verschijnsel kindertjes niet meer blootstellen aan regen bestond toen ook nog niet.

De snelle verandering is zeker ook te wijten aan te veel welvaart en luxe. Een weekend tripje naar Praag, Istanbul of Barcelona , het kon/kan niet meer op. Je suggestie over online vergaderen kan zeker een bijdrage tot verbetering leveren.

Mijn slotopmerking zou kunnen zijn dat steeds meer luxe en dollartekens zonder bovengrens kan leiden tot dezelfde decadentie als die welke een einde maakte aan het Romeinse Rijk. Of , nu in de 21e eeuw vanwege gebrek aan aandacht voor het milieu, zelfs tot het einde van de wereld. Maar als ik dat hier schrijf leidt dat waarschijnlijk tot meer zwartgalligheid dan tot mentaliteitsverandering vrees ik. Dus beschouw deze zinnen maar als niet geschreven. ;)
Ik herken deze gedachte.
 
Je bent blijkbaar van dezelfde generatie als mijn kinderen. En ja, jullie boften nog. Op school nog gedegen les in het pre-studiehuis tijdperk, en het verschijnsel kindertjes niet meer blootstellen aan regen bestond toen ook nog niet.

De snelle verandering is zeker ook te wijten aan te veel welvaart en luxe. Een weekend tripje naar Praag, Istanbul of Barcelona , het kon/kan niet meer op. Je suggestie over online vergaderen kan zeker een bijdrage tot verbetering leveren.

Mijn slotopmerking zou kunnen zijn dat steeds meer luxe en dollartekens zonder bovengrens kan leiden tot dezelfde decadentie als die welke een einde maakte aan het Romeinse Rijk. Of , nu in de 21e eeuw vanwege gebrek aan aandacht voor het milieu, zelfs tot het einde van de wereld. Maar als ik dat hier schrijf leidt dat waarschijnlijk tot meer zwartgalligheid dan tot mentaliteitsverandering vrees ik. Dus beschouw deze zinnen maar als niet geschreven. ;)

Ik word er niet boos van, maar enige verwondering is er.
Lukraak opgezocht:


“Een konijn als leesdier? Een indicatief onderzoek naar de geschiktheid van een konijn als leesdier binnen het speciaal onderwijs.”
 
Dat. En vaker een 2e auto agv meer welvaart.
De welvaart nadert het maximum. Er is toch een moment dat het te verzadigd is. Er zijn welvaartsziektes die komen door consumentgedrag.
Ik heb soms de stoute gedachte dat een goede crisis (of een paar) misschien helemaal niet zo slecht is. Weten 'we' misschien waar we het voor doen ipv alles maar 'for granted' normaal te vinden qua welvaartsgroei of consumeren.
 
Precies. Haal parkeerplekken weg, versmal straten, investeer in leefruimte en OV. Er is geen enkele prikkel om de auto te laten staan.

VPRO tegenlicht is wat mij betreft sowieso een mooie bron voor gedegen journalistiek.
In Amsterdam zijn ze hard bezig, maar in het werkveld kom ik heel veel koudwatervrees tegen.
 
Ik word er niet boos van, maar enige verwondering is er.
Lukraak opgezocht:


“Een konijn als leesdier? Een indicatief onderzoek naar de geschiktheid van een konijn als leesdier binnen het speciaal onderwijs.”
Vreemd, inderdaad, dat konijn. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de andere genoemde afstudeeronderzoeken wel zinnig lijken.
Althans, er zijn hier en daar wel vreemdere te vinden tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je het gemist hebben, ook Schiphol moet gaan minderen, en autoverkeer kreeg rim 2 jaar geleden al de 100km.u maatregel tgv het stikstofgebeuren. T is niet zo dat er alleen naar de boeren gekeken wordt

Zolang de boeren op vlieland 70% minder moeten gaan uitstoten volgens het rapport maar er geen Boer te vinden, is het rapport op zijn minst knullig te noemen.

Zolang de uitstoot van vliegtuigen boven de 1000 meter niet meerekend wordt is daar nog veel meer te winnen.

Zolang mensen voor ritjes van minder dan 2 kilometer nog standaard de auto pakken is daar veel meer te winnen. (Ook als je elektrisch rijd). Ter info, meer dan 25% van de autoritten in Frankrijk vallen hieronder, Nederland doet het vast niet veel beter.

Zolang men nog steeds thuis stookt tot 22 graden ipv 18 graden is daar nog een hoop te winnen.
 
Zolang de boeren op vlieland 70% minder moeten gaan uitstoten volgens het rapport maar er geen Boer te vinden, is het rapport op zijn minst knullig te noemen.

Zolang de uitstoot van vliegtuigen boven de 1000 meter niet meerekend wordt is daar nog veel meer te winnen.

Zolang mensen voor ritjes van minder dan 2 kilometer nog standaard de auto pakken is daar veel meer te winnen. (Ook als je elektrisch rijd). Ter info, meer dan 25% van de autoritten in Frankrijk vallen hieronder, Nederland doet het vast niet veel beter.

Zolang men nog steeds thuis stookt tot 22 graden ipv 18 graden is daar nog een hoop te winnen.
Ik mag mijn plastic gewoon in de zee gooien, want die Filipijnen gooien veel meer plastic in de zee. Daar is nog een hoop te winnen.

En nee, stikstof is met name een lokaal probleem. Minder rijden in Eindhoven, of de verwarming lager zetten in Amsterdam heeft 0 effect op de stikstofdepositie in de Peel.
 
Ik mag mijn plastic gewoon in de zee gooien, want die Filipijnen gooien veel meer plastic in de zee. Daar is nog een hoop te winnen.

En nee, stikstof is met name een lokaal probleem. Minder rijden in Eindhoven, of de verwarming lager zetten in Amsterdam heeft 0 effect op de stikstofdepositie in de Peel.
Maar wel op de energierekening.
 
Zolang de boeren op vlieland 70% minder moeten gaan uitstoten volgens het rapport maar er geen Boer te vinden, is het rapport op zijn minst knullig te noemen.

Zolang de uitstoot van vliegtuigen boven de 1000 meter niet meerekend wordt is daar nog veel meer te winnen.

Zolang mensen voor ritjes van minder dan 2 kilometer nog standaard de auto pakken is daar veel meer te winnen. (Ook als je elektrisch rijd). Ter info, meer dan 25% van de autoritten in Frankrijk vallen hieronder, Nederland doet het vast niet veel beter.

Zolang men nog steeds thuis stookt tot 22 graden ipv 18 graden is daar nog een hoop te winnen.
Allemaal goeie punten en allemaal waar.

Hoewel ik toch even wil noemen dat sommigen van deze punten niet zoveel met stikstof te maken hebben. Korte ritjes stoten vrijwel geen stikstof uit, en zo ook huisverwarming.
 
Ik mag mijn plastic gewoon in de zee gooien, want die Filipijnen gooien veel meer plastic in de zee. Daar is nog een hoop te winnen.

En nee, stikstof is met name een lokaal probleem. Minder rijden in Eindhoven, of de verwarming lager zetten in Amsterdam heeft 0 effect op de stikstofdepositie in de Peel.

Heb je de kaart al bekeken met de uitstootvermindering? Dam zul je begrijpen dat mijn uitspraken wel degelijk zin hebben.

Verder om je uit de droom te helpen, het is hier verboden om one time use plastic mee het strand op te nemen. Ten tweede zijn de straten hier schoner dan die in Nederland of Frankrijk qua zwerfafval, peuken en kauwgom...

En qua milieuplanning halen ze wel de doelen in 2030, tov Nederland waar het maar de vraag is. https://climate.gov.ph/news/435
 
Korte ritjes stoten vrijwel geen stikstof uit,

Elke liter benzine is ruim 2200 gram stikstof. Elke liter diesel is 2600 gram. Korte ritjes met koude motor verbranden veel meer. Dus de totale uitstoot is gewoon veel. Waar je dus vandaan haalt dat het vrijwel geen stikstof is snap I niet helemaal.

Een ketel stoot 1.9kg co2 uit per m3 gas. Dus deze verminderen is een directe vermindering van de co2 uitstoot.

Ps, ik denk niet dat het plan van co2 reductie van boeren minder moet, ik denk dat we op veel meer vlakken veel agressiever moeten verminderen.
 
Precies. Haal parkeerplekken weg, versmal straten, investeer in leefruimte en OV. Er is geen enkele prikkel om de auto te laten staan.

VPRO tegenlicht is wat mij betreft sowieso een mooie bron voor gedegen journalistiek.
Zolang OV onbetaalbaar is, veel tijd kost en geen optie is voor vakantie, zie ik een autoloos leven nog wat somber tegemoet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan