Coronavirus

Ik vind dit echt wel een optie hoor, ik denk alleen dat we op de langere termijn qua zorg en qua mensbeeld vaker in de problemen gaan komen. Er zijn teveel mensen voor te weinig zorg. En door ze nu op te sluiten gaan er nog heel wat problemen bijkomen op de langere termijn. Niet alleen mentale, maar ook het aantal obesitas gevallen gaan door lockdowns drastisch toenemen. Ook als gevolg van het nietsdoen, maar ook doordat je simpelweg door isolatie bacteriën mist waardoor je depressie en obesitas in de hand werkt. En wat dacht je van al die mensen die maar niet mogen sterven? Dat die heel gezond oud worden? Alzheimer, Parkinson en noem maar op gaan dusdanig groot worden dat de druk op de zorg chronisch niet normaal groot zal zijn. Ik geloof dus best dat vaccineren het probleem bij de bron aanpakt, maar meer als een soort quick fix.
Yups, dus moet je gaan opschalen, gewone verpleegkundige 4 jaar opleiding, IC 6 jaar opleiding. Is niet dat je van de een op andere dag kan opschalen.

Wat kan helpen, minder papierwerk, betere beloning etc.
 
Prachtig. Echt. Toch denk ik dat het een groot probleem wordt als de gemiddelde leeftijd 90 wordt. Niet alleen wordt de planeet te vol, het percentage oudjes zal dusdanig hoog zijn, dat de zorg dat niet aankan.
+ dat je dan met bijvoorbeeld een bureau dat uitstapjes regelt makkelijker geld verdient dan met verpleegkundige zijn. Ons hoge welvaartniveau maakt ook dat je met de meest onzinnige zaken het geld soms makkelijker binnenharkt dan met functioneel werk (hoewel dat nu kantelt voor bv de loodgieter).
Het gegeven dat we allemaal iedere week maar uit eten kunnen gaan (ja is gechargeerd) haalt ook menskracht weg van beroepen als onderwijs en zorg, de welvaart doet ons de das om.
 
Ik vind dit echt wel een optie hoor, ik denk alleen dat we op de langere termijn qua zorg en qua mensbeeld vaker in de problemen gaan komen. Er zijn teveel mensen voor te weinig zorg. En door ze nu op te sluiten gaan er nog heel wat problemen bijkomen op de langere termijn. Niet alleen mentale, maar ook het aantal obesitas gevallen gaan door lockdowns drastisch toenemen. Ook als gevolg van het nietsdoen, maar ook doordat je simpelweg door isolatie bacteriën mist waardoor je depressie en obesitas in de hand werkt. En wat dacht je van al die mensen die maar niet mogen sterven? Dat die heel gezond oud worden? Alzheimer, Parkinson en noem maar op gaan dusdanig groot worden dat de druk op de zorg chronisch niet normaal groot zal zijn. Ik geloof dus best dat vaccineren het probleem bij de bron aanpakt, maar meer als een soort quick fix.
Het zet meer zoden aan de dijk om jonge ongevaccineerden (als kwetsbaren) te laten sterven dan een gevaccineerde 80+. Waarbij de eerste zijn kwetsbaarheid in eigen hand heeft.
 
+ dat je dan met bijvoorbeeld een bureau dat uitstapjes regelt makkelijker geld verdient dan met verpleegkundige zijn. Ons hoge welvaartniveau maakt ook dat je met de meest onzinnige zaken het geld soms makkelijker binnenharkt dan met functioneel werk (hoewel dat nu kantelt voor bv de loodgieter).
Het gegeven dat we allemaal iedere week maar uit eten kunnen gaan (ja is gechargeerd) haalt ook menskracht weg van beroepen als onderwijs en zorg, de welvaart doet ons de das om.
Exact. Mij regel is: hoe minder tastbaar hetgeen is wat je doet, hoe meer je er mee „verdient“. Maar zolang diegenen die niets tastbaars achterlaten de lonen bepalen…
 
Daarbij, stel je gaat de handen aan het bed beter belonen, gaat ongetwijfeld meer personeel opleveren, maar een deel gaat ook minder werken omdat ze daar de financiële ruimte voor krijgen. De vraag is hoe groot je uiteindelijke winst is.
 
Exact. Mij regel is: hoe minder tastbaar hetgeen is wat je doet, hoe meer je er mee „verdient“. Maar zolang diegenen die niets tastbaars achterlaten de lonen bepalen…
Je bedoelt dat alle kantoorbanen wel wat kunnen inleveren? Helemaal mee eens.
 
Terzijde, de testcapaciteitsproblemen in nl is wel n schande. Zowel voor nu om de golf te beteugelen, als voor de langere termijn (2G en geldigheid vaccinatiestatus). Vreemd dat het OMT hier niet vol op advieseerd hoe dit te verbeteren is. Lijkt me een van de hoogste prioriteiten.
In het OMT zitten helemaal geen mensen die daar verstand van hebben. Tenminste dat blijkt nog niet.
De enige crisis die we hebben is er 1 omdat de overheid er een puinhoop van gemaakt heeft. Zij hebben de zorg gesloopt. Maar diezelfde overheid zegt doodleuk: het komt door de ongevaccineerden. Ik vind dat giftige uitspraken.
Ze leggen het steeds bij ons gedrag neer en zorgen in mijn ogen wel degelijk voor een tweedeling door de ongevaccineerden de schuld te geven. Kijk maar eens hoe er hier alleen al op het forum losgegaan wordt op ongevaccineerden. Het zou ze sieren als ze zouden zeggen: Wij en alleen wij zijn verantwoordelijk voor deze puinhoop. We hebben onze zaakjes niet op orde en doen maar wat. We volgen de waan van de dag, gooien het nieuws wel eerst even in de media om te kijken hoe het valt, want we willen er natuurlijk wel mee wegkomen om aan de macht te blijven. Maar eigenlijk zijn we een incabapele bende zonder langetermijnvisie of een plan b, voor als plan a niet werkt. Maar nee, het ligt aan het volk. En wat doen wij? Wij slikken dat. Ik vind dat een beetje naïef.
Zie hieronder.
Met een dubbele IC capaciteit koop je slechts 2 weken uitstel van maatregelen. Daarbij, als we in 2019 1.500 IC bedden + personeel hadden die nimmer gebruikt werden had iedereen moord en brand geschreeuwd dat we geld aan het weggooien waren.

Voor lange termijn een visie ontwikkelen, zeker. Overigens, problemen moet je bij de bron aanpakken, en dan is niet vaccineren wel degelijk het 1e waar je op kan sturen, voorkomen is immers beter dan genezen.
Precies. Voor Corona leken de wachtrijen aardig onder controle en was het zorgaanbod passend bij de vraag. Ondanks dat er wel gewaarschuwd was voor een dergelijke crisis, vraag ik mij af of duizenden IC-bedden werkeloos laten staan dan een goede oplossing was geweest.

En let wel. Eigenlijk is de IC ook maar symptoombestrijding van de pandemie. Als we er echt vanaf willen, moeten we er toch voor zorgen dat het virus min of meer uitgeroeid wordt, zoals bijv. polio. Daar hebt een grote IC capaciteit echt niet bij. Vaccinatie wel.

Ik heb ook nog een vraag. Gezien de situatie bij mij thuis. Inmiddels is hier de stand 2-1 voor het vaccin tegen corona (alleen ik wacht nog op mijn uitslag). De besmette zoon moet minimaal 7 dagen thuisblijven. De niet-besmetten mogen zich na 5 dagen nogmaals laten testen en bij een negatief resultaat de wijde wereld weer in. Ik snap dat niet helemaal. Ik neem aan dat de patiënt besmettelijk is en daarom niet naar buiten mag, maar dan kan hij de rest van het gezin toch ook nog steeds besmetten? Waarom mogen die dan wel naar buiten?
 
Ik heb ook nog een vraag. Gezien de situatie bij mij thuis. Inmiddels is hier de stand 2-1 voor het vaccin tegen corona (alleen ik wacht nog op mijn uitslag). De besmette zoon moet minimaal 7 dagen thuisblijven. De niet-besmetten mogen zich na 5 dagen nogmaals laten testen en bij een negatief resultaat de wijde wereld weer in. Ik snap dat niet helemaal. Ik neem aan dat de patiënt besmettelijk is en daarom niet naar buiten mag, maar dan kan hij de rest van het gezin toch ook nog steeds besmetten? Waarom mogen die dan wel naar buiten?
Geen idee, misschien is dat een risico-inschatting, allemaal lang binnen laten zitten trekken mogelijk meer mensen zich minder van de regel aan. Maar raar is t wel.
Overigens zit een collega van mij al 2 weken binnen, het gaat daar traag door het gezin, en net voordat men er uit mag test de volgende positief...
 
In het OMT zitten helemaal geen mensen die daar verstand van hebben. Tenminste dat blijkt nog niet.

Zie hieronder.

Precies. Voor Corona leken de wachtrijen aardig onder controle en was het zorgaanbod passend bij de vraag. Ondanks dat er wel gewaarschuwd was voor een dergelijke crisis, vraag ik mij af of duizenden IC-bedden werkeloos laten staan dan een goede oplossing was geweest.

En let wel. Eigenlijk is de IC ook maar symptoombestrijding van de pandemie. Als we er echt vanaf willen, moeten we er toch voor zorgen dat het virus min of meer uitgeroeid wordt, zoals bijv. polio. Daar hebt een grote IC capaciteit echt niet bij. Vaccinatie wel.

Ik heb ook nog een vraag. Gezien de situatie bij mij thuis. Inmiddels is hier de stand 2-1 voor het vaccin tegen corona (alleen ik wacht nog op mijn uitslag). De besmette zoon moet minimaal 7 dagen thuisblijven. De niet-besmetten mogen zich na 5 dagen nogmaals laten testen en bij een negatief resultaat de wijde wereld weer in. Ik snap dat niet helemaal. Ik neem aan dat de patiënt besmettelijk is en daarom niet naar buiten mag, maar dan kan hij de rest van het gezin toch ook nog steeds besmetten? Waarom mogen die dan wel naar buiten?
Zoals je het stelt werkt het alleen als de besmette persoon thuis in quarantaine zit (dus afgezonderd van de rest van het gezin). Dan mag de rest zich idd na 5 dagen opnieuw testen en bij negatieve resultaten weer genieten van hun vrijheid. Zo doen wij het nu ook thuis waar ik in quarantaine zit.

Echter als je zoon zich gewoon tussen jullie voort beweegt ( ik weet de leeftijd niet, een kind van 7 kun je moeilijk een week opsluiten in zijn kamer) dan geldt dat hij zich na 7 dagen weer moet laten testen en bij goed gedrag weer naar buiten mag. Echter de rest van het gezin moet dan nog 5 dagen extra thuis blijven en dan nogmaals laten testen. De rest zit dan dus effectief 12 dagen opgesloten :(
Ook dat hebben we al meegemaakt met een dochter van 7 die besmet was en waarbij isolatie niet wenselijk was.
 
Geen idee, misschien is dat een risico-inschatting, allemaal lang binnen laten zitten trekken mogelijk meer mensen zich minder van de regel aan. Maar raar is t wel.
Overigens zit een collega van mij al 2 weken binnen, het gaat daar traag door het gezin, en net voordat men er uit mag test de volgende positief...
Dat is ook een beetje mijn angst. Maar goed, we wachten af.
Zoals je het stelt werkt het alleen als de besmette persoon thuis in quarantaine zit (dus afgezonderd van de rest van het gezin). Dan mag de rest zich idd na 5 dagen opnieuw testen en bij negatieve resultaten weer genieten van hun vrijheid. Zo doen wij het nu ook thuis waar ik in quarantaine zit.

Echter als je zoon zich gewoon tussen jullie voort beweegt ( ik weet de leeftijd niet, een kind van 7 kun je moeilijk een week opsluiten in zijn kamer) dan geldt dat hij zich na 7 dagen weer moet laten testen en bij goed gedrag weer naar buiten mag. Echter de rest van het gezin moet dan nog 5 dagen extra thuis blijven en dan nogmaals laten testen. De rest zit dan dus effectief 12 dagen opgesloten :(
Ook dat hebben we al meegemaakt met een dochter van 7 die besmet was en waarbij isolatie niet wenselijk was.
Dat laatste staat niet in de regels. Je kunt i.m.o. niet verwachten dat je jezelf weet te isoleren van je gezin.
 
Geen idee, misschien is dat een risico-inschatting, allemaal lang binnen laten zitten trekken mogelijk meer mensen zich minder van de regel aan. Maar raar is t wel.
Overigens zit een collega van mij al 2 weken binnen, het gaat daar traag door het gezin, en net voordat men er uit mag test de volgende positief...
Dit had een vriend van mij ook. Steeds als hij dacht dat hij weer naar buiten mocht testte de volgende positief. Ze zijn daar met z'n vijven. Hij heeft vier weken binnen gezeten. Da's lang...
 
Dat is ook een beetje mijn angst. Maar goed, we wachten af.

Dat laatste staat niet in de regels. Je kunt i.m.o. niet verwachten dat je jezelf weet te isoleren van je gezin.
Dit staat er in de regels voor degene met corona:

Uit isolatie​

Wanneer u uit isolatie mag, hangt af van uw klachten en gezondheid. De isolatie duurt maximaal 14 dagen nadat u klachten kreeg.
Heeft u een verminderde afweer door ziekte of medicijnen, dan blijft u altijd 14 dagen in isolatie. U telt deze 14 dagen vanaf het begin van uw klachten.
U mag eerder uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij corona én het minimaal 7 dagen geleden is dat u klachten kreeg.

En dit voor de huisgenoten:

Hoelang in quarantaine​


De duur van de quarantaine is niet voor iedereen hetzelfde. Dit zijn de regels voor de situaties die het meest voorkomen:
  • Uw huisgenoot met corona is thuis in isolatie gegaan en blijft op een eigen kamer. U en uw huisgenoot hebben geen contact.
    In dit geval gaat u 10 dagen in quarantaine. U telt 10 dagen vanaf de dag dat u het laatst contact heeft gehad met uw huisgenoot. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u uit quarantaine.
  • Uw huisgenoot met corona kan niet in een eigen kamer in isolatie gaan. U en uw huisgenoot delen dezelfde kamer(s) en hebben van dichtbij contact met elkaar.
    In dit geval gaat u in quarantaine zodra u hoort dat uw huisgenoot corona heeft. U begint pas met het tellen van dagen vanaf het moment dat uw huisgenoot niet meer besmettelijk is. Als uw huisgenoot niet meer besmettelijk is blijft u nog 10 dagen in quarantaine. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u uit quarantaine.
Kort samengevat, na 7 dagen is de coronapatient klaar, huisgenoten 5 dagen later getest en daarna klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan