Nederlands Elftal

Die Memphis-discussie blijft wat schizofreen. Een goede voetballer met vaak een "ja, maar"-discussie. Ben zelf ook vaak genoeg kritisch op hem - met name zijn balverlies of prestaties in wedstrijden waarin je op iets meer van hem hoopt - maar na me iets meer te hebben verdiept in zijn persoon - ja, ik lag lange tijd onder een steen en heb net pas die docu van hem gezien - heb ik toch een zwak voor hem gekregen. Gezien zijn jeugd is het ongelooflijk wat hij heeft bereikt. Niets meer dan diep respect daarvoor.

En laten we hem verder vooral koesteren. In aanvallend opzicht zijn we al jarenlang nagenoeg volledig afhankelijk van hem. Voor mij ging het Oranje onder Koeman pas fundamenteel beter draaien toen Frenkie een prominentere rol kreeg, maar inmiddels is daar ook geen sprake meer van. Dit Oranje is momenteel meer het Oranje van Memphis dan het Oranje van Frenkie.

Wat schieten we verder op met de definities van wereldtop? Ik denk dat je iemand gerust wereldtop mag noemen wanneer hij een relatief groot voetballand al enige tijd draagt. Nee; nog steeds is hij voor mij geen vBasten, Robben of Bergkamp, maar hadden die jongens het wat dat betreft niet ook een stukkie makkelijker wat betreft de spelers om hen heen? Ik gun het Memphis iig enorm dat hij het ook op clubniveau een keer daadwerkelijk mag laten zien op de allerhoogste podia. Barca zou mooi zijn, maar ik denk gezien de huidige malaise ongeschikt voor die ambitie. Hopelijk kan hij nog een keer naar een Juve of Bayern oid, zodat je ook af bent van dat gezeur over zijn prijzenkast/titels.

Het is bijzonder hoe je met een andere blik naar iemand kunt kijken wanneer je meer achtergrond vergaart. Trekjes van hem die mij eerder irriteerden; zelfs daar kan ik nu wel een beetje van genieten.

Ik heb hem ook maar eens gekeken (ook nog niet gedaan) en ik heb ook een zwak voor hem. Hij komt in die documentaire precies zo over als zijn moeder hem beschrijft: niet echt welbespraakt (op zijn zachtst gezegd) en gevoelig. Ergens oogt hij volwassen, maar ook heel onvolwassen tegelijk. Veel meegemaakt en daardoor wel degelijk een sterk sociaal bewustzijn. Zo vond ik zijn opmerking over het slavernij verleden van zijn voorouders treffend gesproken, zonder poespas. Aan de andere kant komt hij echter ook behoorlijk onvolwassen over, en dan bedoel ik niet de denigrerende definitie, maar simpelweg jong en niet bepaald algemeen ontwikkeld. Ik vind hem puur in zijn verwoordingen, maar dat komt ook omdat zijn belevingswereld niet zo heel groot lijkt. Op een gegeven moment wordt hem gevraagd waarom hij zo pronkt met dure spullen, terwijl hij ook vanuit zijn persoonlijkheid het verschil zou kunnen maken als rolmodel. Je ziet daarna een soort cognitieve dissonantie bij hem ontstaan en hij weet niet echt wat hij daarop moet antwoorden, behalve dat hij die zaken gewoon leuk vindt. Dat is nou eenmaal wat hij waarschijnlijk vroeger zag als ''succesvol'' zijn, dus heeft hij dat omarmt. Een persoon met een kleine belevingswereld, een pure persoonlijkheid en een drive om gewoon lekker te doen waar hij lol in heeft. Ik kan mij best voorstellen dat het voor veel mensen moeilijk te omarmen is als een van de grote gezichten van Oranje, maar ik gun hem zijn succes en levensvreugde van harte. Als je ziet wat er met zijn broer gebeurd is had het veel erger kunnen aflopen.
 
Ik heb hem ook maar eens gekeken (ook nog niet gedaan) en ik heb ook een zwak voor hem. Hij komt in die documentaire precies zo over als zijn moeder hem beschrijft: niet echt welbespraakt (op zijn zachtst gezegd) en gevoelig. Ergens oogt hij volwassen, maar ook heel onvolwassen tegelijk. Veel meegemaakt en daardoor wel degelijk een sterk sociaal bewustzijn. Zo vond ik zijn opmerking over het slavernij verleden van zijn voorouders treffend gesproken, zonder poespas. Aan de andere kant komt hij echter ook behoorlijk onvolwassen over, en dan bedoel ik niet de denigrerende definitie, maar simpelweg jong en niet bepaald algemeen ontwikkeld. Ik vind hem puur in zijn verwoordingen, maar dat komt ook omdat zijn belevingswereld niet zo heel groot lijkt. Op een gegeven moment wordt hem gevraagd waarom hij zo pronkt met dure spullen, terwijl hij ook vanuit zijn persoonlijkheid het verschil zou kunnen maken als rolmodel. Je ziet daarna een soort cognitieve dissonantie bij hem ontstaan en hij weet niet echt wat hij daarop moet antwoorden, behalve dat hij die zaken gewoon leuk vindt. Dat is nou eenmaal wat hij waarschijnlijk vroeger zag als ''succesvol'' zijn, dus heeft hij dat omarmt. Een persoon met een kleine belevingswereld, een pure persoonlijkheid en een drive om gewoon lekker te doen waar hij lol in heeft. Ik kan mij best voorstellen dat het voor veel mensen moeilijk te omarmen is als een van de grote gezichten van Oranje, maar ik gun hem zijn succes en levensvreugde van harte. Als je ziet wat er met zijn broer gebeurd is had het veel erger kunnen aflopen.
Ik ga eens kijken of hij nog op de harde schijf staat, want ik heb ook nog steeds niet gekeken.
 
Ik heb hem ook maar eens gekeken (ook nog niet gedaan) en ik heb ook een zwak voor hem. Hij komt in die documentaire precies zo over als zijn moeder hem beschrijft: niet echt welbespraakt (op zijn zachtst gezegd) en gevoelig. Ergens oogt hij volwassen, maar ook heel onvolwassen tegelijk. Veel meegemaakt en daardoor wel degelijk een sterk sociaal bewustzijn. Zo vond ik zijn opmerking over het slavernij verleden van zijn voorouders treffend gesproken, zonder poespas. Aan de andere kant komt hij echter ook behoorlijk onvolwassen over, en dan bedoel ik niet de denigrerende definitie, maar simpelweg jong en niet bepaald algemeen ontwikkeld. Ik vind hem puur in zijn verwoordingen, maar dat komt ook omdat zijn belevingswereld niet zo heel groot lijkt. Op een gegeven moment wordt hem gevraagd waarom hij zo pronkt met dure spullen, terwijl hij ook vanuit zijn persoonlijkheid het verschil zou kunnen maken als rolmodel. Je ziet daarna een soort cognitieve dissonantie bij hem ontstaan en hij weet niet echt wat hij daarop moet antwoorden, behalve dat hij die zaken gewoon leuk vindt. Dat is nou eenmaal wat hij waarschijnlijk vroeger zag als ''succesvol'' zijn, dus heeft hij dat omarmt. Een persoon met een kleine belevingswereld, een pure persoonlijkheid en een drive om gewoon lekker te doen waar hij lol in heeft. Ik kan mij best voorstellen dat het voor veel mensen moeilijk te omarmen is als een van de grote gezichten van Oranje, maar ik gun hem zijn succes en levensvreugde van harte. Als je ziet wat er met zijn broer gebeurd is had het veel erger kunnen aflopen.
Ik heb me de tering geërgerd aan het feit dat hij een personal assistent bij zich heeft en vaak ook best een beetje ondankbaar tegen haar doet. Maar misschien is dat ook maar gewoon de kift. ;)
 
Ik heb me de tering geërgerd aan het feit dat hij een personal assistent bij zich heeft en vaak ook best een beetje ondankbaar tegen haar doet. Maar misschien is dat ook maar gewoon de kift. ;)

Vond ik ook, maar dat kwam ook weer over als zijn onvermogen zich subtieler te uiten. Zijn Engels is niet fantastisch en voor de rest komt ie afstandelijk over.
 
Vond ik ook, maar dat kwam ook weer over als zijn onvermogen zich subtieler te uiten. Zijn Engels is niet fantastisch en voor de rest komt ie afstandelijk over.
Hij staat gewoon heel erg ver af van hoe ik in het leven sta. Zijn professionaliteit en drang om te slagen zijn bewonderenswaardig en hij kan ook gewoon echt heel erg goed ballen. Toch mis ik een soort verbinding, een soort gun-factor. Ik weet het ook even niet anders te omschrijven.
 
Hij staat gewoon heel erg ver af van hoe ik in het leven sta. Zijn professionaliteit en drang om te slagen zijn bewonderenswaardig en hij kan ook gewoon echt heel erg goed ballen. Toch mis ik een soort verbinding, een soort gun-factor. Ik weet het ook even niet anders te omschrijven.

Ik snap het wel. Hij leeft heel erg in zijn eigen bubbel, en dat is een bubbel die behoorlijk ver af staat van iedereen die niet absurd veel geld heeft.
 
Ik snap het wel. Hij leeft heel erg in zijn eigen bubbel, en dat is een bubbel die behoorlijk ver af staat van iedereen die niet absurd veel geld heeft.
Is het niet de “straatmentaliteit” die ons niet bekend voorkomt? Met die raps, Engelse woordjes en het uiterlijk vertoon. De interviewster probeerde het nog dat hij ook een voorbeeld zonder spullen kon zijn, maar daarvoor hield Memphis te veel van zijn spullen. Ik blijf erbij dat het geen kwaaie jongen is.
 
Ik ga eens kijken of hij nog op de harde schijf staat, want ik heb ook nog steeds niet gekeken.
Eigenlijk vond ik het bij vele momenten tenenkrommend. Memphis en dat heb ik altijd al gezegd, heeft EN te veel meegemaakt EN hij heeft een te laag IQ en verbaal ontzettend onderontwikkeld. Ik vind het daarom erg knap wat hij tot nu toe heeft bereikt. Voetbal is echt zijn redding geweest en hij heeft dat heel erg knap met beiden handen gepakt. Je ziet in die documentaire wel een eenzaam iemand eigenlijk die nog altijd worstelt met zichzelf en zijn omgeving. Er was een fragment waarin zijn moeder na maanden hem niet te hebben gezien, aankomt in Dubai. Niemand die de arme vrouw staat op te wachten op het vliegveld. Ze neemt zelf een taxi en gaat naar de plek waar Memphis zit. Eenmaal daar treft ze niemand thuis, de deur ging niet open en ze belde Memphis op maar die was bij een feestje… Pas de volgende dag ontmoeten ze elkaar en zegt Memphis nog tegen haar: was niet mijn schuld.. En het is toch goed gekomen?.. En zo’n omgang heeft ie dus met zijn moeder die hij heel hoog heeft zitten. Ik begreep toen pas zijn omgang met de rest van de wereld die helemaal niets voorstellen voor hem. Zit vol met pijnlijke momenten, zo’n Memphis tape.
 
Blind en Drommel in de voorlopige selectie :FP: Ook Clasie, maar geen Gravenberch.

Frimpong er ook bij. Die spreekt ook geen Nederlands, dus dan kan Mauro ook ;)
 

Bewijst maar weer eens hoe treurig het is gesteld met de staat van de Nederlandse keepers, al jaren. Verder word ik wel een beetje droef van deze selectie: Clasie, Blind, Til en Lang. We mogen blij zijn als we de groepsfase door gaan komen op het WK.
 
Michel Bakker niet opgeroepen. Hij is de vaste linksback bij Leverkusen, Frimpong dus de vaste rechtsback. Ik snap niet dat Aké die bijna nooit speelt bij City er wel bij is maar Bakker niet eens in de voorselectie ziet. Drommel zit er bij omdat er niets anders is, Cillissen is namelijk geblesseerd. Clasie pffff
 
Terug
Bovenaan Onderaan