Misschien moeten wij er ook minder naar kijken als zijnde analisten en meer als uitgenodigde ex voetballers met een mening.

Ik ga het gewoon nog een keer zeggen, omdat ik mij er keer op keer aan irriteer: zogeheten ''analisten'' zijn de term vaak niet eens waard, oud-voetballer of niet. Soms komen er goede analyses, opmerkingen of invalshoeken voort uit dergelijke personen, maar het merendeel is toch open deuren intrappen of observaties van een dermate triest niveau dat ik het niet serieus kan nemen. En inderdaad, bij te veel van dit soort analisten zijn de observaties doorspekt met iets te duidelijke meningen of wordt er maar expres advocaat van de duivel gespeeld/een tegenovergestelde mening het debat ingeslingerd om de discussie maar weer aan te wakkeren.

Voorbeeld: de goal van Boscagli. Dat moet dan of dom geluk zijn OF het is een wereldgoal.

De waarheid ligt voor mij toch veel meer in het midden: zo'n goal zal hij inderdaad niet 10 keer maken uit 10 schoten. Een stukje geluk komt altijd kijken bij dergelijke lage xG schoten (dat wil zeggen, conversie ratio van dat soort schoten is gewoon erg laag), maar over de juiste basistechniek en traptechniek beschikken vergroot de kans wel enorm. Zie ook een Gakpo, die betrekkelijk vaak afstandsschoten scoort, omdat hij de onderliggende technieken goed beheerst. Dit zal echter uiteindelijk voor elk soort goal tellen. Elk soort goal wordt gewoon x keer van de y schoten gemist. Voetbal is wat dat betreft ook doorspekt met geluk. Vaak genoeg wint de ploeg met de beste kansen niet.

De goal van Boscagli is dus zowel knap als natuurlijk een beetje op goed geluk, in het midden dus. De nuance mist te vaak (ik weet het: sensatie TV is helaas leuker voor de meerderheid, blijkbaar), en dat is juist wat ik zoek in dergelijke programma's en uit de mond van ''analisten''. Nou ga ik niet pretenderen dat ik een top analist zou zijn, maar soms denk ik wel eens dat ik zo zou kunnen aanschuiven. Paar open deuren intrappen of een beetje roepen dat jij het zus of zo vindt want (statement zonder bewijsvoering).
 
Afellay voegt zelden wat toe, open deuren intrappen en alles op safe vertellen. Maar het ergste aan hem is dat hij zo slaapverwekkend is met zijn manier van praten, zoooooo sloom en rustig pff. Gelukkig duren zijn praatsessies nooit langer dan 8 seconde anders is iedereen in slaapgevallen die kijkt. :sleep:

Dat had ik ok als ik naar 'm keek op het veld. Ik weet het, er zijn hier veel fanboys, maar ik heb het nooit wat gevonden. Niet slecht of zo hoor, maar FC Utrecht/Twente materiaal.
 
Dat had ik ok als ik naar 'm keek op het veld. Ik weet het, er zijn hier veel fanboys, maar ik heb het nooit wat gevonden. Niet slecht of zo hoor, maar FC Utrecht/Twente materiaal.
Het is niet dat ik een fanboy ben oid maar Ibi op 22 jarige leeftijd was 2x beter dan Gakpo om maar eens voorbeeld te noemen. En vergeet niet dat het destijds 1. Erg moeilijk was om als talent door te komen bij PSV omdat we alleen maar goed waren in kopen en 2. Dat de Eredivisie een dusdanig hoog niveau had dat je je niet zomaar kon onderscheiden met je talent. Ibi speelde in de tijden dat van Bommel, Alex, Gomes, Sneijder, vd Vaart, Zlatan, Hooijdonk, van Persie of Ooijer hier in de Eredivisie de dienst uitmaakten en niet met alle respect Blind, Tadic, Zahavi of Sangare of wie dan ook. De weerstand was vele malen hoger en je als talent er in te knokken was 3x zo moeilijk als nu. Kijk alleen maar naar de gemiddelde leeftijd in de Eredivisie en je weet genoeg.
 
Het is niet dat ik een fanboy ben oid maar Ibi op 22 jarige leeftijd was 2x beter dan Gakpo om maar eens voorbeeld te noemen. En vergeet niet dat het destijds 1. Erg moeilijk was om als talent door te komen bij PSV omdat we alleen maar goed waren in kopen en 2. Dat de Eredivisie een dusdanig hoog niveau had dat je je niet zomaar kon onderscheiden met je talent. Ibi speelde in de tijden dat van Bommel, Alex, Gomes, Sneijder, vd Vaart, Zlatan, Hooijdonk, van Persie of Ooijer hier in de Eredivisie de dienst uitmaakten en niet met alle respect Blind, Tadic, Zahavi of Sangare of wie dan ook. De weerstand was vele malen hoger en je als talent er in te knokken was 3x zo moeilijk als nu. Kijk alleen maar naar de gemiddelde leeftijd in de Eredivisie en je weet genoeg.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik denk dat ik gewoon een beetje op 'm afgeknapt ben en daarmee een (te) gekleurd/verkleurd beeld geef.
 
Het is niet dat ik een fanboy ben oid maar Ibi op 22 jarige leeftijd was 2x beter dan Gakpo om maar eens voorbeeld te noemen. En vergeet niet dat het destijds 1. Erg moeilijk was om als talent door te komen bij PSV omdat we alleen maar goed waren in kopen en 2. Dat de Eredivisie een dusdanig hoog niveau had dat je je niet zomaar kon onderscheiden met je talent. Ibi speelde in de tijden dat van Bommel, Alex, Gomes, Sneijder, vd Vaart, Zlatan, Hooijdonk, van Persie of Ooijer hier in de Eredivisie de dienst uitmaakten en niet met alle respect Blind, Tadic, Zahavi of Sangare of wie dan ook. De weerstand was vele malen hoger en je als talent er in te knokken was 3x zo moeilijk als nu. Kijk alleen maar naar de gemiddelde leeftijd in de Eredivisie en je weet genoeg.
Toch kan leeftijd vertekenend werken, de ene stagneert zijn ontwikkeling als hij net boven de 20 komt (Bakkali, Justin Kluivert, Kishna of Hendrix) ,waarbij andere juist later opbloeien (Van Nistelrooi, Dumfries, Van Dijk of Gakpo ook een beetje). Memphis vind ik zelfs een combinatie door zijn periode bij ManU maar daarna zich compleet her uitvond bij Lyon.

Ook zijn de talenten nu volgens mij jonger als destijds, waarbij een 23 jarige nog als talent bestempeld werd. Maar dat weet ik helaas niet uit ervaring, klopt dat een beetje?
 
Toch kan leeftijd vertekenend werken, de ene stagneert zijn ontwikkeling als hij net boven de 20 komt (Bakkali, Justin Kluivert, Kishna of Hendrix) ,waarbij andere juist later opbloeien (Van Nistelrooi, Dumfries, Van Dijk of Gakpo ook een beetje). Memphis vind ik zelfs een combinatie door zijn periode bij ManU maar daarna zich compleet her uitvond bij Lyon.

Ook zijn de talenten nu volgens mij jonger als destijds, waarbij een 23 jarige nog als talent bestempeld werd. Maar dat weet ik helaas niet uit ervaring, klopt dat een beetje?
Ibi en Isi waren volgens mij 16 en 17 toen ze AC Milan zoekspeelden in de CL
 
Ook zijn de talenten nu volgens mij jonger als destijds, waarbij een 23 jarige nog als talent bestempeld werd. Maar dat weet ik helaas niet uit ervaring, klopt dat een beetje?

Dat laatste denk ik niet. Seedorf, Vanenburg, Brian Roy, Afellay (iets latere periode aan het voetballen geslagen), etc. allemaal hele jonge jongens die als groot talent zijn bestempeld en vroeg debuteerden. Zo zijn er nog erg veel te vinden. (maar mijn mini-opsomming is uiteraard statistisch volledig relevant.
 
Ibi en Isi waren volgens mij 16 en 17 toen ze AC Milan zoekspeelden in de CL
Dat is jonger dan ik dacht inderdaad, jammer dat ik dat net gemist heb. Maar dat is volgens mij vrij uitzonderlijk te noemen, vooral als je nog verder terug in de tijd gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan