Fodé Fofana (A)

15 jaar geleden had je groot gelijk gehad. Waar Ajax een lange historie heeft op het gebied van eigen jeugd die doorbreekt, daar heeft PSV dat pas de laatste 7,8 jaar. Locadia, Marcellis, Hendrix, Brenet, Zoet, Depay, Bergwijn, Rosario, Malen, Gakpo, Madueke, Ihattaren, Bakkali, Labyad. Spelers die zich vanuit de eigen jeugd het eerste hebben gehaald en een basisplek veroverden. Daarvoor? Dirkx, Ibi, Linskens, Zenden, Aisatti, van der Doelen. Aanzienlijk korter lijstje (misschien ben ik er nog een paar vergeten).
Als je goed genoeg bent, kom je er. Tegenwoordig is geduld echter geen standaard meer. Met 18 nog niet in het eerste? Geen perspectief. Met 21 geen transfer naar het buitenland? Slecht hoor….en nee, dat ligt niet aan PSV. Gravenberch mijmert al over een transfer volgend jaar. Dat is de nieuwe werkelijkheid.
On topic: zal best een talentvol spelertje zijn, maar als hij nu al weg wil “wegens gebrek aan perspectief”, laat hem dan lekker gaan. Ik gok naar een Chelsea of City, die er om bekend staan dat ze jeugdige spelers in het eerste zetten….Van Vitesse dan. Dikke doei. Uiteindelijk eindig je bij een bijna failliet Galatasaray (en dat is een gunstig scenario).
De reden dat ik zo kritisch ben als het om behoud talenten gaat dan is het omdat de talenten de levensader van psv zijn geworden de laatste jaren. Malen, Bergwijn, Memphis hebben gezorgd voor de grote klappers de afgelopen jaren. Madueke en Gakpo zijn de volgenden. Psv is minder goed geworden in scouting en dan druk ik dat nog voorzichtig uit. Als je door een starre trainer of gebrek aan een goede plan voor je jeugdspelers ook nog je grootste talenten kwijt gaat raken dan wordt het gewoon zorgelijk.
 
Als je door een starre trainer of gebrek aan een goede plan voor je jeugdspelers ook nog je grootste talenten kwijt gaat raken dan wordt het gewoon zorgelijk.
Dus gewoon de jeugd opstellen, CL niet halen, exposure verliezen maar wel klappers maken met transfers (hoewel de transferwaarde van een speler ook minder sterk zal toenemen als het team niks presteert).
Schmidt zit 'de talenten' niet in de weg, zie Gakpo, zie Madueke, Vertessen, Ledezema en ook Romero kreeg zijn kans. Dat een deel het te hoog in de bol heeft of weigert een deel van de taken uit te voeren alsof ze al de status van Romario hebben ligt louter en alleen aan de speler zelf.
 
Dus gewoon de jeugd opstellen, CL niet halen, exposure verliezen maar wel klappers maken met transfers (hoewel de transferwaarde van een speler ook minder sterk zal toenemen als het team niks presteert).
Schmidt zit 'de talenten' niet in de weg, zie Gakpo, zie Madueke, Vertessen, Ledezema en ook Romero kreeg zijn kans. Dat een deel het te hoog in de bol heeft of weigert een deel van de taken uit te voeren alsof ze al de status van Romario hebben ligt louter en alleen aan de speler zelf.
Schmidt heeft een veel te grote ego. Dat zag je in die situatie met Nijhuis. Het probleem is dat de trainer geen goals voor je gaat maken. Hij is dus ondersteunend aan de selectie. Hij moet ervoor zorgen dat het team optimaal functioneert en spelers/talenten hun potentie vervullen. Om dat laatste te bereiken moet je spelers die allemaal anders in elkaar zitten individueel benaderen op een wijze dat je die speler kunt bereiken en prikkelen. Schmidt heeft 1 manier. En als een speler zich weet te voegen in die lijn dan is het goed. Lukt het niet ben je die speler kwijt. Lijkt mij niet gezond. Van een trainer mag je een flexibele instelling verwachten
 
De reden dat ik zo kritisch ben als het om behoud talenten gaat dan is het omdat de talenten de levensader van psv zijn geworden de laatste jaren. Malen, Bergwijn, Memphis hebben gezorgd voor de grote klappers de afgelopen jaren. Madueke en Gakpo zijn de volgenden. Psv is minder goed geworden in scouting en dan druk ik dat nog voorzichtig uit. Als je door een starre trainer of gebrek aan een goede plan voor je jeugdspelers ook nog je grootste talenten kwijt gaat raken dan wordt het gewoon zorgelijk.
Die starre trainer is de reden dat onze bijzonder slechte scouting ineens in contact komt met spelers die ze zelf nooit hadden kunnen regelen.
Schmidt is de eerste trainer die tegen Mo zegt dat hij niet goed genoeg is voor de selectie. Alle andere trainers hebben dat nooit durven zeggen. Feitelijk is Schmidt daarmee de eerste trainer binnen PSV die wel het topsportklimaat bewaakt.
 
De reden dat ik zo kritisch ben als het om behoud talenten gaat dan is het omdat de talenten de levensader van psv zijn geworden de laatste jaren. Malen, Bergwijn, Memphis hebben gezorgd voor de grote klappers de afgelopen jaren. Madueke en Gakpo zijn de volgenden. Psv is minder goed geworden in scouting en dan druk ik dat nog voorzichtig uit. Als je door een starre trainer of gebrek aan een goede plan voor je jeugdspelers ook nog je grootste talenten kwijt gaat raken dan wordt het gewoon zorgelijk.
Je kijkt naar alle factoren, behalve een: het talent zelf.
 
De reden dat ik zo kritisch ben als het om behoud talenten gaat dan is het omdat de talenten de levensader van psv zijn geworden de laatste jaren. Malen, Bergwijn, Memphis hebben gezorgd voor de grote klappers de afgelopen jaren. Madueke en Gakpo zijn de volgenden. Psv is minder goed geworden in scouting en dan druk ik dat nog voorzichtig uit. Als je door een starre trainer of gebrek aan een goede plan voor je jeugdspelers ook nog je grootste talenten kwijt gaat raken dan wordt het gewoon zorgelijk.
Eens, maar laten die talenten dan ook dat pad willen volgen en niet na 2 weken banken het koppie laten hangen.
Het moet wel van twee kanten komen.
 
Eens, maar laten die talenten dan ook dat pad willen volgen en niet na 2 weken banken het koppie laten hangen.
Het moet wel van twee kanten komen.
Niet eens. Het moet voornamelijk van de speler komen. Als de speler niet levert, gaat de club op zoek naar een speler die dat wel doet.
 
Je kijkt naar alle factoren, behalve een: het talent zelf.
Talenten aantrekken en behouden is waar de inspanningen op gericht zijn. Of mis ik iets? Is hetzelfde dat je tegen een ondernemer zegt je kijkt naar alle factoren behalve het geld. Het geld komt niet naar je toe wandelen als je er niks voor doet
 
Eens, maar laten die talenten dan ook dat pad willen volgen en niet na 2 weken banken het koppie laten hangen.
Het moet wel van twee kanten komen.
Dat zal Mo ook zeggen dat het van 2 kanten moet komen toen hij zijn zomer opofferde om met een personal coach afgetraind en topfit aan de start van een seizoen zich meldde en een ijskoude receptie kreeg van de trainer. Schmidt heeft dat gewoon niet goed aangepakt. Feitelijk heb je gelijk dat je stelt dat het niet meer dan normaal is. Maar dat is rechtlijnig zo te denken. Het moet er voor een coach omgaan dat je een talent aan de praat krijgt en niet om je eigen ego.

Je moet inlevend zijn als coach. Voor Mo was dat een big thing hij zo afgetraind was. Hij heeft ook in de jeugd moeite met zijn gewicht gehad. Het was zijn manier om te zeggen kijk coach ik wil er alles aan doen om het te laten slagen. En dan slaat papa coach een arm om zijn schouder om te zeggen goed zo jongen, ik wist dat he het kon. Na afloop van de wedstrijd zegt de coach niet wat hij denkt maar waar je het talent vertrouwen door geeft. Dat had deze hele situatie kunnen voorkomen. Maar goed ik heb een hele andere kijk op trainers dan de meesten van jullie. Voor mij zijn de spelers de artiesten en niet de trainer. De trainer is faciliterend aan de speler en niet andersom
 
Dat zal Mo ook zeggen dat het van 2 kanten moet komen toen hij zijn zomer opofferde om met een personal coach afgetraind en topfit aan de start van een seizoen zich meldde en een ijskoude receptie kreeg van de trainer. Schmidt heeft dat gewoon niet goed aangepakt. Feitelijk heb je gelijk dat je stelt dat het niet meer dan normaal is. Maar dat is rechtlijnig zo te denken. Het moet er voor een coach omgaan dat je een talent aan de praat krijgt en niet om je eigen ego.

Je moet inlevend zijn als coach. Voor Mo was dat een big thing hij zo afgetraind was. Hij heeft ook in de jeugd moeite met zijn gewicht gehad. Het was zijn manier om te zeggen kijk coach ik wil er alles aan doen om het te laten slagen. En dan slaat papa coach een arm om zijn schouder om te zeggen goed zo jongen, ik wist dat he het kon. Na afloop van de wedstrijd zegt de coach niet wat hij denkt maar waar je het talent vertrouwen door geeft. Dat had deze hele situatie kunnen voorkomen. Maar goed ik heb een hele andere kijk op trainers dan de meesten van jullie. Voor mij zijn de spelers de artiesten en niet de trainer. De trainer is faciliterend aan de speler en niet andersom
Schmidt had tegen Götze of Madueke moeten zeggen 'sorry, jullie presteren geweldig en jullie inzet is formidabel, maar ik moet Mo wel opstellen want hij heeft wat minder kilo's dan de vorige zomer'.
Kan toch niet.
 
Talenten aantrekken en behouden is waar de inspanningen op gericht zijn. Of mis ik iets? Is hetzelfde dat je tegen een ondernemer zegt je kijkt naar alle factoren behalve het geld. Het geld komt niet naar je toe wandelen als je er niks voor doet
Als je handelt in fotorolletjes en je hebt allerlei zaken geprobeerd: andere plek, reclame, andere prijzen, acties, maar het wil niet lukken, mag je ook eens denken dat het misschien aan je product ligt.
 
Als je handelt in fotorolletjes en je hebt allerlei zaken geprobeerd: andere plek, reclame, andere prijzen, acties, maar het wil niet lukken, mag je ook eens denken dat het misschien aan je product ligt.
Nice twist maar dat ligt wel even iets anders. Het product is volledig in handen van de ondernemer. Die loopt niet uit zich zelf naar de concurrent. Het talent is in mijn vergelijking de klant. De klant levert je namelijk geld op. De inspanningen van de club moeten erop gericht zijn om talent aan te trekken en te behouden. Fofana is momenteel het grootste talent uit de jeugdopleiding en hij staat op het punt om de club te verlaten en in zijn kielzog de andere grote talenten. Die voor jou 10 anderen benadering is jezelf voor de gek houden als club.
 
Schmidt had tegen Götze of Madueke moeten zeggen 'sorry, jullie presteren geweldig en jullie inzet is formidabel, maar ik moet Mo wel opstellen want hij heeft wat minder kilo's dan de vorige zomer'.
Kan toch niet.
Er zit een wereld tussen iemand een basisplek geven en hoe Schmidt het had aangepakt. Een goede trainer benut het volle spectrum om zijn basisspelers en wisselspelers tevreden te houden en beschikt over voldoende mensenkennis om voor iedere persoonlijkheid/karakter een strategie te kiezen zonder afbreuk te doen aan je spelopvatting of beoogde basiself. Bij de ene speler werkt vleierij, bij de andere schop onder de reet, bij weer ander persoonlijke aandacht, bij weer andere vrijheid geven.
 
Nice twist maar dat ligt wel even iets anders. Het product is volledig in handen van de ondernemer. Die loopt niet uit zich zelf naar de concurrent. Het talent is in mijn vergelijking de klant. De klant levert je namelijk geld op. De inspanningen van de club moeten erop gericht zijn om talent aan te trekken en te behouden. Fofana is momenteel het grootste talent uit de jeugdopleiding en hij staat op het punt om de club te verlaten en in zijn kielzog de andere grote talenten. Die voor jou 10 anderen benadering is jezelf voor de gek houden als club.
Ihattaren is een kut klant.
 
Er zit een wereld tussen iemand een basisplek geven en hoe Schmidt het had aangepakt. Een goede trainer benut het volle spectrum om zijn basisspelers en wisselspelers tevreden te houden en beschikt over voldoende mensenkennis om voor iedere persoonlijkheid/karakter een strategie te kiezen zonder afbreuk te doen aan je spelopvatting of beoogde basiself. Bij de ene speler werkt vleierij, bij de andere schop onder de rest, bij weer ander persoonlijke aandacht, bij weer andere vrijheid geven.
En bij weer een ander de achterdeur.
 
Fofana is momenteel het grootste talent uit de jeugdopleiding en hij staat op het punt om de club te verlaten en in zijn kielzog de andere grote talenten. Die voor jou 10 anderen benadering is jezelf voor de gek houden als club.
Ik vind Fofona zeker een talent en jammer als hij niet verlengt. Maar ik vind hem (nog) niet van het categorie madueke, gakpo, memphis, bergwijn etc.

Dus als die niet verlengt. Prima komt wel een nieuwe talent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan