Coronavirus

Op zich snap ik wat je bedoeld en we zijn het op grote lijnen wel eens (ook gezien wat je hierna nog post). Maar ik vind discussiëren soms gewoon leuk dus reageer ik alleen op deze post. :lol:

"Ik zie dit gewoon als medicijn en niet als dwang van de regering, maar als voorwaarde voor de verzekering."
Maar ook dat is een vorm van dwang. Net als laten zien dat je ingeënt bent voordat je een cafe of restaurant in mag. Het zijn allemaal middelen om te zorgen dat je mee doet omdat je anders uitgesloten wordt door de samenleving of daarin ernstig gehinderd wordt. Ik denk dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn en er altijd een redelijk alternatief geboden moet worden. Tijdelijk kan je daarvan afwijken (bijvoorbeeld nu, om te zorgen dat de Horeca door kan en daar economische verlichting komt) maar op lange termijn moet iedereen mee kunnen doen zonder al te veel problemen.

"De voorbeelden die jij noemt, zijn veel ingrijpender dan een prikje."
Daar ben ik het al helemaal niet mee eens. Misschien zijn ze ingrijpender maar ook zijn de voorbeelden schadelijker. Waar ik me nog ergens kan voorstellen dat mensen zich niet laten vaccineren snap ik compleet niet waarom mensen roken. Roken is volledig nutteloos en mensen beginnen hier zelf mee (=actief een keuze). Elk jaar sterven ongeveer 20.000 mensen door roken. Gewoon een prikje kan ik counteren met gewoon geen sigaret meer opsteken.
Eigenlijk ben ik het deels ook wel met je eens. Ik snap ook wel dat het een soort dwang is. Maar de zorgverzekering is ook een collectiviteitsverzekering. Met een simpele prik voorkom je dat je de samenleving op eventuele hoge IC-kosten jaagt. Ik vind dat echt vervelend dat mensen dus niet mee willen doen. Ik vind dat je dan ook maar mag voelen.

En natuurlijk is roken veel schadelijker en levert dit vaak net zo hoge of hogere kosten op dan Corona. Maar hiermee raak je toch wel echt de persoonlijke levenssfeer. En ga je dus ook nog eens echt een controlemaatschappij in. Een vaccinatievinkje lijkt me wat anders dan dag in dag uit controleren of iemand:
- niet rookt
- niet drinkt (net zo goed nutteloos als roken, toch?)
- niet ongezond eet
- genoeg beweegt
- enz enz
 
Hebben jullie zin in een grafiekje dat Nederland het eigenlijk internationaal gezien toch niet zo slecht doet, of laat maar zitten?
NL covid 210721.jpg


1. Nederland heeft behoorlijk hoge besmettingscijfers als je kijkt naar tests, per bevolking top 3 van alle landen met meer dan 10mio inwoners.
2. Nederland heeft qua sterftecijfer (overlijdens per miljoen inwoners) juist relatief lage cijfers.
3. Wereldwijd heb je bij een positieve testuitslag, in Nederland dus de grootste overlevingskans!! :)

Bron: Cijfers voor 1 en 2 vandaag genomen van worldometers.info, 3 is simpelweg de verhouding van die twee getallen.

Of dat een compliment is naar de zorg (is afloop beter door vroege detectie en inzet van zorgpersoneel?), naar de testbereidheid van de Nederlanders en beschikbaarheid van deze tests (pikken we meer besmettingen op?), of naar het relatief succesvol zijn gebleven om ouderen en zwakkeren te beschermen tot ze gevaccineerd waren, door verschillen in definities, methodes en registratie, of de precieze combinatie hiervan laat ik in het midden (dat is niet te zeggen). Maar eens een wat positieve noot leek me welkom.
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie zin in een grafiekje dat Nederland het eigenlijk internationaal gezien toch niet zo slecht doet, of laat maar zitten?
Over welke periode is dit? Het is natuurlijk een ander verhaal als dit een momentopname, van een maand of van de gehele pandemie is.
 
Over welke periode is dit? Het is natuurlijk een ander verhaal als dit een momentopname, van een maand of van de gehele pandemie is.
De cijfers tot vanmorgen, dus hele pandemie. Overigens zijn dit enkel kale cijfers, valt weinig met zekerheid over oorzaken en verschillen tussen landen mee te zeggen.

Negatieve intepretaties/hypotheses kun je er ook aan hangen
1) Hebben we veel doden ondergerapporteerd? Oversterfte tijdens eerste golven suggereren dat we mogelijk toen gevallen niet geteld hebben. Al zullen andere landen dit in meer of mindere mate ook hebben.
2) Houden alle landen positieve tests op dezelfde manier bij? Volgens mij is het in NL het aantal testen dat positief is wat gerapporteerd word, kan het daarom zijn dat 1 besmet individu meermaals getest word en meermaals meetelt? (tegenargument is dat we toch ook qua antistoffen in steekproeven hoog scoren).
3) Zijn we bovenal koploper besmettingen in jongere (laag sterfterisiko) groepen? Doen we het op sterftes goed maar minder op bijvoorbeeld long-covid of andere schade
4) We zijn in Nederland gewend om onze oudjes bij elkaar te zetten, buiten de samenleving. Dat deze daardoor meer ontzien zijn is misschien een teken dat we ouderen minder in de samenleving betrekken (in vergelijking met bijv Italie waar je ouders na hun pensioen in huis nemen heel gewoon is?)
5) ...

Maar goed, uiteindelijk zijn er een hoop plekken op de wereld waar Covid er harder (heeft) in(ge)hakt qua sterfte en/of waar de testcapaciteit veel lager is. Vergelijken tussen landen als Belgie, Nederland, Frankrijk en Duitsland is denk ik nog enigszins te doen, minder betrouwbaar/informatief om de dingen af te zetten ten opzichte van bijvoorbeeld Chili or Brazilie.
 
Laatst bewerkt:
Op zich snap ik wat je bedoeld en we zijn het op grote lijnen wel eens (ook gezien wat je hierna nog post). Maar ik vind discussiëren soms gewoon leuk dus reageer ik alleen op deze post. :lol:

"Ik zie dit gewoon als medicijn en niet als dwang van de regering, maar als voorwaarde voor de verzekering."
Maar ook dat is een vorm van dwang. Net als laten zien dat je ingeënt bent voordat je een cafe of restaurant in mag. Het zijn allemaal middelen om te zorgen dat je mee doet omdat je anders uitgesloten wordt door de samenleving of daarin ernstig gehinderd wordt. Ik denk dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn en er altijd een redelijk alternatief geboden moet worden. Tijdelijk kan je daarvan afwijken (bijvoorbeeld nu, om te zorgen dat de Horeca door kan en daar economische verlichting komt) maar op lange termijn moet iedereen mee kunnen doen zonder al te veel problemen.

"De voorbeelden die jij noemt, zijn veel ingrijpender dan een prikje."
Daar ben ik het al helemaal niet mee eens. Misschien zijn ze ingrijpender maar ook zijn de voorbeelden schadelijker. Waar ik me nog ergens kan voorstellen dat mensen zich niet laten vaccineren snap ik compleet niet waarom mensen roken. Roken is volledig nutteloos en mensen beginnen hier zelf mee (=actief een keuze). Elk jaar sterven ongeveer 20.000 mensen door roken. Gewoon een prikje kan ik counteren met gewoon geen sigaret meer opsteken.
Tja men zegt ook dat roken aanstekelijk is, roken is inderdaad een maatschappelijk probleem en niet vaccineren kan ook tot risico's leiden maar volgens mij muteert sigarettenrook niet en het zorgt er toch ook niet voor dat de hele boel op slot moet?

"Net als laten zien dat je ingeënt bent voordat je een cafe of restaurant in mag. Het zijn allemaal middelen om te zorgen dat je mee doet omdat je anders uitgesloten wordt door de samenleving of daarin ernstig gehinderd wordt"

Als het gevaar voor de samenleving te groot wordt dan moet je misschien wel maatregelen treffen om de samenleving te beschermen. Je mag gelukkig ook niet met een pistool naar binnen of volledig naakt een hapje gaan eten bij een restaurant.

Ik ben trouwens ook maar wat aan het mee discussiëren hoor en ik denk dat het in werkelijkheid veel genuanceerder en complexer ligt dan wat ik roep over pistolen en rook ;).
 
Aantal besmettingen (positieve tests) - 21 juli 20216.945 positieve tests vandaag gemeld (1.821.040 totaal) - RIVM
Zomerpiekje geweest? Laten we t hopen, opnameziekenhuis gaat voor nu hard omhoog, 7daags gemiddelde op 50, waar dit vorige week nog 14 was. Toename van besmettingen begon vorige week maandag terug te lopen (dwz minder sterke toename) en nu lijkt t dus op een afname. Als de opnames met een paar dagen dezelfde trend vertonen (wat de theorie wel is) dan gaat t allemaal wel meevallen.
 
Zomerpiekje geweest? Laten we t hopen, opnameziekenhuis gaat voor nu hard omhoog, 7daags gemiddelde op 50, waar dit vorige week nog 14 was. Toename van besmettingen begon vorige week maandag terug te lopen (dwz minder sterke toename) en nu lijkt t dus op een afname. Als de opnames met een paar dagen dezelfde trend vertonen (wat de theorie wel is) dan gaat t allemaal wel meevallen.
Dan hebben we geluk. En dan is het wachten op de volgende golf van onverantwoord gedrag en de gevolgen die daaruit voortvloeien.
Hopelijk zijn besmettingen tegen die tijd een stuk minder gevaarlijk en leiden dan minder tot ziekenhuisopnames. Dan is het niet zo erg als mensen positief testen en hoeft de regering (en daadoor de samenleving) niet weer in een paniekreflex te schieten
 
Dan hebben we geluk. En dan is het wachten op de volgende golf van onverantwoord gedrag en de gevolgen die daaruit voortvloeien.
Hopelijk zijn besmettingen tegen die tijd een stuk minder gevaarlijk en leiden dan minder tot ziekenhuisopnames. Dan is het niet zo erg als mensen positief testen en hoeft de regering (en daardoor de samenleving) niet weer in een paniekreflex te schieten
Iedere week worden er ruim 1mlj prikken gezet wat overdracht verminderd en opnames verminderd, waarmee de grootte en impact van een volgende golf verminderd wordt. Onverantwoord gedrag zal je altijd blijven houden, of t nu verkeer, vuurwerk of Covid betreft...
 
Iedere week worden er ruim 1mlj prikken gezet wat overdracht verminderd en opnames verminderd, waarmee de grootte en impact van een volgende golf verminderd wordt. Onverantwoord gedrag zal je altijd blijven houden, of t nu verkeer, vuurwerk of Covid betreft...
Plus dat ook in de jongeren seroprevalentie (antistoffen tegen covid in t bloed) in april in nederland al op +/- 32% lag. Dat is met de vaccinaties en recente aantallen besmettingen in die leefdtijden ook aanzienlijk toegenomen lijkt me. Met wat slagen om de arm (zaken als natuurrampen/hittegolven, mutaties, twindemic met bv griep blijven uit) komen we zonder aanscherpingen in beleid hopelijk een heel eind. Dat er weer n piekje komt in sterfte is jammer maar zolang zorg geboden kan worden gaat men (terrecht denk ik) niet snel meer op de rem springen.

Stap 2, exporteren die ongebruikte hap, ongebruikte vaccins laten liggen is gegarandeerd blunderen op lange termijn.
 
Laatst bewerkt:
Iedere week worden er ruim 1mlj prikken gezet wat overdracht verminderd en opnames verminderd, waarmee de grootte en impact van een volgende golf verminderd wordt. Onverantwoord gedrag zal je altijd blijven houden, of t nu verkeer, vuurwerk of Covid betreft...
Ik ken de theorie. Toch vindt de praktijk steeds weer een manier om me teleur te stellen. Vandaar mijn ietwat sceptische, welhaast cynische houding.
 
NOS zei:

DDoS-aanvallen op GGD-sites voor test- en prikafspraken​

Vanwege een reeks DDoS-aanvallen is het sinds gisteren niet mogelijk om testuitslagen te bekijken, afspraken te maken voor een coronatest of vaccinatie en eerder gemaakte afspraken in te zien. Mensen die op GGD-websites willen inloggen met een DigiD-inlogcode, krijgen een melding dat de site niet bereikbaar is, meldt de GGD GHOR op Twitter.
Als alternatief voor het doorgeven van testuitslagen, belt GGD GHOR Nederland mensen op. "In het kader van bron- en contactonderzoek worden mensen met een positieve testuitslag altijd geïnformeerd. Ook krijgen zij adviezen over isolatie en het informeren van hun contacten", aldus de landelijke GGD-koepel.
Bron NOS

Soms snap ik echt helemaal niks van mensen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan