Coronavirus

Maar als je het zo vertelt, helpt het vaccin dus nauwelijks tegen de verspreiding, maar alleen tegen de gevolgen? Geldt dat voor elk vaccin? Dus bijv. polio waart hier in Nederland gewoon rond, maar door de vaccins merken wij daar niks van?

Het klinkt erg onlogisch.
 
Maar als je het zo vertelt, helpt het vaccin dus nauwelijks tegen de verspreiding, maar alleen tegen de gevolgen? Geldt dat voor elk vaccin? Dus bijv. polio waart hier in Nederland gewoon rond, maar door de vaccins merken wij daar niks van?

Het klinkt erg onlogisch.
Polio is met vaccinaties (vanaf "57) behoorlijk succesvol verdwenen in Nederland: met een bijbelbelt opleving in '92/93. Word ook iets anders overgedragen dacht ik (een grotere rol voor het virus in de darmen en niet zo zeer in de luchtwegen). En het zal vast wel nog eens aarden, maar als die mensen door een vaccin er niet ziek van worden zal het niet gemeld worden en is de overdracht vaak lager dan R=1 waarmee het meestal uitdooft.

Bij influenza zul je inderdaad zelfs in een bejaardentehuis waarin 100% de griepprik heeft gehad alsnog mensen positief zien testen op influenza inderdaad.

Als de vaccins helpen om de welbekende R continue onder de 1 te houden dan verdwijnt Covid op termijn. Ik denk zelf dat het scenario dat het wel jaarlijks komt en gaat groter is, ook in landen met 100% vaccinatiegraad. Echter met minder sterke pieken, lagere totaal aantallen, en veel en veel minder medische consequenties.
 
Dat laatste lijkt mij juist logisch? Als ik praat komen er druppels vrij, als ik praat en hoest komen er meer druppels vrij? Hoe groot de verhouding is valt over te discussiëren, maar een toenemend risico lijkt mij op basis van logica gewoon aanwezig? Maar misschien moet ik mij houden bij vakgebied(en) waar ik wel kundig ben ;)
Hoeveel virus je afgeeft word primair beinvloed door het aantal cellen dat het virus gekaapt heeft; welke weer kopien afgeven aan hun extracellulaire omgeving (bijvoorbeeld in de luchtwegen). Een deel van die afgegeven viruskopien komt daarmee terrecht in alle uitgeademde lucht. Welliswaar zal een nies andere druppelgrotes geven, die verder rijken voor ze neerslaan en een geconcentreerdere verspreidingswolk geven, maar het niesen of hoesten in zichzelf kopieert natuurlijk geen virussen. Dus in een klein kantoortje zitten met iemand die niet niest of hoest zal na een uurtje uitademen net zo goed een risico zijn. Het is niet zo dat per uur een niesende persoon meer viruskopien zal verspreiden dan een niet niesend persoon.

(Als anologie: meer taxies versturen (vochtdeeltjes) per uur is niet perse meer passasiers per uur versturen (aantal viruskopiën). Het gaat erom hoe vol de taxies zitten die je tegenkomt (inademd)).
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel virus je afgeeft word primair beinvloed door het aantal cellen dat het virus gekaapt heeft; welke weer kopien afgeven aan hun extracellulaire omgeving (bijvoorbeeld in de luchtwegen). Een deel van die afgegeven viruskopien komt daarmee terrecht in alle uitgeademde lucht. Welliswaar zal een nies andere druppelgrotes geven, die verder rijken voor ze neerslaan en een geconcentreerdere verspreidingswolk, maar het niesen of hoesten in zichzelf kopieert natuurlijk geen virussen. Dus in een klein kantoortje zitten met iemand die niet niest of hoest zal na een uurtje uitademen net zo goed een risico zijn. Het is niet zo dat per uur een niesende persoon meer viruskopien zal verspreiden dan een niet niesend persoon.
Helder maar voor risico-ruimten zoals bv een lift kan het dan mogelijk wel iets uitmaken?
 
Helder maar voor risico-ruimten zoals bv een lift kan het dan mogelijk wel iets uitmaken?
Zeker, en een mondmasker dragen is dan ook zeer verstandig. Grotere druppels van een hoest of nies (die een grotere kans hebben op het meebrengen van virusdeeltjes) worden dan immers door het masker opgevangen waarmee die niet in de ingeademde lucht van je liftgenoot kan verdwijnen. Dus ik hoop ook dat men zich bewust is om als je zelf niest of hoest even een maskertje op te zetten als je ergens binnen gaat, of een lift of treincoupe instapt (al is nu thuisblijven t devies). Wellicht ook voor t griepseizoen en als je al gevacinneerd bent wel zo sociaal.

Het niesen en hoesten is veel meer "gevaarlijk" nu omdat het een symptoom kan zijn van besmet zijn met een luchtwegvirus, niet per see om de actie van het hoesten/niezen zelf. Al beinvloed de nies natuurlijk wel de "veilige afstand", dichtheid van deeltjes in de ruimte en tijd en de duur voordat ze neerslaan.
 
Zeker, en een mondmasker dragen is dan ook zeer verstandig. Grotere druppels van een hoest of nies (die een grotere kans hebben op het meebrengen van virusdeeltjes) worden dan immers door het masker opgevangen waarmee die niet in de ingeademde lucht van je liftgenoot kan verdwijnen. Dus ik hoop ook dat men zich bewust is om als je zelf niest of hoest even een maskertje op te zetten als je ergens binnen gaat, of een lift of treincoupe instapt (al is nu thuisblijven t devies). Wellicht ook voor t griepseizoen en als je al gevacinneerd bent wel zo sociaal.

Het niesen en hoesten is veel meer "gevaarlijk" nu omdat het een symptoom kan zijn van besmet zijn met een luchtwegvirus, niet per see om de actie van het hoesten/niezen zelf. Al beinvloed de nies natuurlijk wel de "veilige afstand", dichtheid van deeltjes in de ruimte en tijd en de duur voordat ze neerslaan.
Zoals ik al een paar dagen terug zei, laat mensen lekker thuiswerken, ook bij griep ook bij verkoudheid. We weten dat het kan en uiteindelijk is dat ook fijn voor je collega's omdat je ze niet besmet.
 
Zoals ik al een paar dagen terug zei, laat mensen lekker thuiswerken, ook bij griep ook bij verkoudheid. We weten dat het kan en uiteindelijk is dat ook fijn voor je collega's omdat je ze niet besmet.
Is ook zo, al vraag ik me dan ook weer af hoe slecht het is om elk jaar/twee jaar n griep tegen te komen. Is ook n beetje n EHBO-opfriscursus voor je imuunsysteem. Denk dat we ook niet moeten doorslaan richting de dettol-moeder kant.

Bij Covid ligt dat om de (mogelijke) langere termijn verstoring van je bloeddruk/hart/nieren systeem wat anders. Griep heeft voornamelijk effecten op cellen die makkelijk hersteld en vernieuwd worden.
 
Is ook zo, al vraag ik me dan ook weer af hoe slecht het is om elk jaar/twee jaar n griep tegen te komen. Is ook n beetje n EHBO-opfriscursus voor je imuunsysteem. Denk dat we ook niet moeten doorslaan richting de dettol-moeder kant.
Heb jij ook weer een punt, maar in de normale samenleving zijn nog zat plekken om t wel op te lopen naast het werk, t is niet dat ik volledige thuisisolatie bepleit. Is overigens iets wat ik ook voor Covid tegen collega's zei. Leuk dat je komt, maar als jij 2 dagen thuiszit is dat wel te regelen, als een halve afdeling uitvalt is t wat anders..
 
Bij influenza zul je inderdaad zelfs in een bejaardentehuis waarin 100% de griepprik heeft gehad alsnog mensen positief zien testen op influenza inderdaad.
Jaarlijks belanden ongeveer 200 mensen in het ziekenhuis met influenza, hoorde ik vanmorgen op Radio 1. Die groep is de afgelopen periode helemaal niet gezien in het ziekenhuis. Wat aangeeft dat de basismaatregelen wel werken. 1.5 meter afstand, handen wassen, geen handen geven en hoesten in je elleboog doen wat dat betreft wonderen.
Wellicht dat het handenschudden zoals we dat in het verleden de hele dag door deden wel nooit meer terugkomt zoals we gewend waren.
 
Jaarlijks belanden ongeveer 200 mensen in het ziekenhuis met influenza, hoorde ik vanmorgen op Radio 1. Die groep is de afgelopen periode helemaal niet gezien in het ziekenhuis. Wat aangeeft dat de basismaatregelen wel werken. 1.5 meter afstand, handen wassen, geen handen geven en hoesten in je elleboog doen wat dat betreft wonderen.
Wellicht dat het handenschudden zoals we dat in het verleden de hele dag door deden wel nooit meer terugkomt zoals we gewend waren.
Tja, en toch voelt t raar, een nieuwe opdrachtgever of opdrachtnemer ontmoeten en geen hand geven, denk dat ik daar slecht aan kan wennen.
 
Jaarlijks belanden ongeveer 200 mensen in het ziekenhuis met influenza, hoorde ik vanmorgen op Radio 1. Die groep is de afgelopen periode helemaal niet gezien in het ziekenhuis. Wat aangeeft dat de basismaatregelen wel werken. 1.5 meter afstand, handen wassen, geen handen geven en hoesten in je elleboog doen wat dat betreft wonderen.
Wellicht dat het handenschudden zoals we dat in het verleden de hele dag door deden wel nooit meer terugkomt zoals we gewend waren.
Weet je wat het een beetje is denk ik, je kunt wel inzetten op minder griepsterfte in bejaardenhuizen door dit soort regels. Echter zul je ook dan jaren hebben waarbij er toch een variant binnenkomt die dan extra hard aankomt omdat de mensen veel minder immuniteit hebben omdat ze het al zo lang niet hebben meegemaakt (de immuuncellen voor influenza verdwijnen na een jaartje of twee bijna volledig).

Stel je hebt nu gemiddeld 200 doden aan griep per jaar. Met strengere regels heb je dan bijvoorbeeld een serie 100 - 100 - 100 - 100 - 600. Kom je uiteindelijk ook op gemiddeld 200 groepdoden per jaar uit, maar dan met een jaar met flinke zorgpiek ertussen. Denk dus dat we voorzichtig moeten zijn in die benadering. Zeker als maatregelen een negatieve invloed hebben sociaal gezien (zoals oma niet mogen knuffelen, of afstand moeten houden of maximaal twee bezoekers).
 
Laatst bewerkt:
Tja, en toch voelt t raar, een nieuwe opdrachtgever of opdrachtnemer ontmoeten en geen hand geven, denk dat ik daar slecht aan kan wennen.

Kwestie van weken en dan ben je gewend.

Zo is het in Frankrijk normaal om je collega's elke dag een hand te geven en de collega's van het andere geslacht te begroeten met 2 zoenen op de wang.

Vond ik eerst ook erg vreemd, maar al snel was ik er aan gewend.
 
Tja, en toch voelt t raar, een nieuwe opdrachtgever of opdrachtnemer ontmoeten en geen hand geven, denk dat ik daar slecht aan kan wennen.
Ja, ik ook. Ik ben erg van het handen schudden.
Denk dus dat we voorzichtig moeten zijn in die benadering. Zeker als maatregelen een negatieve invloed hebben sociaal gezien.
Dat denk ik ook. Het zou ook zeker niet mijn voorkeur genieten. Maar ik sluit niet uit dat we dergelijke geluiden meer gaan horen in de (nabije) toekomst.
 
Kwestie van weken en dan ben je gewend.

Zo is het in Frankrijk normaal om je collega's elke dag een hand te geven en de collega's van het andere geslacht te begroeten met 2 zoenen op de wang.

Vond ik eerst ook erg vreemd, maar al snel was ik er aan gewend.
Nee, we schudden al ruim een jaar niet, 1 maand terug 1e keer op locatie met opdrachtnemer, had toch de neiging om een hand te geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan