Coronavirus

Daarbij, de jonge groep gaat minder t ziekenhuis in, het eerder vaccineren van jongeren heeft tot gevolg dat een andere groep later aan de beurt komt, een groep die mogelijk meer ziekenhuisgevoelig is.
Dat is ook mijn gedachtengang in dit geval, idd.
 
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01283-z

Veel hangt ook van long covid af, t is niet enkel ziekhuis natuurlijk. Nog veel grote vraagtekens hoe, wie en hoe lang er toch "diepere" schade optreed. Met name het RAS (renine-angiotensine systeem) wat bloeddruk en nierfunctie reguleert kan er flink mee verstoord raken. Dat is t systeem waarin de receptor (ACE2) die het virus met celmembranen laat fuseren om binnen te komen n rol speelt. Een rol die naar mijn smaak ook in vaccinaties nog wel wat vragen oproept. Wat gebeurd er met ACE2 receptoren nadat ze een Spike binden, zowel op celniveau als voor de in het bloed rondgaande "soluble ACE2 receptoren". We weten zelfs over de normale gezonde werking nog lang niet alles van die pathways. Moeilijk daarmee om in de toekomst te kijken hoe het herstelvermogen is. Lijkt voornamelijk op te treden in de zwaarste gevallen, dus ook in dat opzicht is vaccinatie voor mij persoonlijk de veiligere keuze. Maar in kinderen blijf ik toch terughoudender, zeker zolang er weinig melding van problemen bij en na besmetting in die leeftijdsgroep is (blij dat ik geen ouder ben). In Duitsland is de vaccinatieleeftijd nu 16jaar en word onderzocht hoe effectief t is voor 12-16 jarigen. Subjectief zou ik me eerst richten op niet-westerse landen.
 
Laatst bewerkt:
Ah, kijk, de Mikasa is uit de mouw. :grin:

Op basis waarvan denk je dat het de besmettingen zou hebben kunnen beperken? We weten immers (nog) niet of - en indien ja, in welke mate- gevaccineerde mensen nog besmettelijk (kunnen) zijn. Of is daar inmiddels al wat meer over bekend? Of mis ik ergens anders iets?
Volgens mij zijn er al onderzoeken die aantonen dat gevaccineerden ook niet besmettelijk zijn. Dat is inderdaad wel een voorwaarde.
 


Het zal mij benieuwen hoe t hier gaat verlopen, t.o.v. de Engelsen hebben we in ieder geval het voordeel van het seizoen waar we in zitten.
 
Op het 20:00 uur journaal; Positieve cijfers. Maar...De cijfers onder jongeren die naar Portugal en Spanje op vakantie zijn geweest stijgen weer...

Niet verrassend toch? Het zijn gelukkig meestal niet de mensen die de ziekenhuizen bezet houden (tenzij alcoholvergiftiging).
 
Volgens mij zijn er al onderzoeken die aantonen dat gevaccineerden ook niet besmettelijk zijn. Dat is inderdaad wel een voorwaarde.
Niet helemaal, het aantal virusdeeltjes per dat besmette gevaccineerden afgeven aan hun omgeving word geschat op een factor 2.8-4.5 keer lager in vergelijking met een op leeftijd en andere factoren gematchte controllegroep (gebaseerd op de grootste studie hierna in Israel (mRNA vaccins). [De betreffende studie.]

Neemt niet weg dat het dus ook belangrijk is om als gevacinneerde gewoon voorzichtig te zijn en wellicht een testje te doen voor een drukke plek bezoekt, vliegtuig of busreis maakt of een EK-match bezoekt. Probleem is natuurlijk beetje dat er door lagere viral loads het waarschijnlijker is dat men besmet is zonder er zelf iets van te merken, wat het gedrag natuurlijk ook erg kan beinvloeden.
 
Ze houdt het wel vol met een strak gezegd, ondanks het falen! Das doorzettingsvermogen van de bovenste plank!
:FP:

In het artikel staat dat er na vaccinatie lijmresten kunnen zitten opnde plek van vaccinatie.
Lijmresten?? Can someone explain that to me?
Misschien van de pleister?
 
Ze houdt het wel vol met een strak gezegd, ondanks het falen! Das doorzettingsvermogen van de bovenste plank!
:FP:

In het artikel staat dat er na vaccinatie lijmresten kunnen zitten opnde plek van vaccinatie.
Lijmresten?? Can someone explain that to me?
Je krijgt een watje met een stukje pleister op de prikplek.

Edit: Wat Rednas al zei. :)
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal, het aantal virusdeeltjes per dat besmette gevaccineerden afgeven aan hun omgeving word geschat op een factor 2.8-4.5 keer lager in vergelijking met een op leeftijd en andere factoren gematchte controllegroep (gebaseerd op de grootste studie hierna in Israel (mRNA vaccins). [De betreffende studie.]

Neemt niet weg dat het dus ook belangrijk is om als gevacinneerde gewoon voorzichtig te zijn en wellicht een testje te doen voor een drukke plek bezoekt, vliegtuig of busreis maakt of een EK-match bezoekt. Probleem is natuurlijk beetje dat er door lagere viral loads het waarschijnlijker is dat men besmet is zonder er zelf iets van te merken, wat het gedrag natuurlijk ook erg kan beinvloeden.
Ik vind dit soms lastig te volgen. Het vaccin zorgt er waarschijnlijk (95% bij Pfizer) voor dat ik niet ziek wordt, als ik besmet raak. Maar ik draag dus de virusdeeltjes bij me en verspreid deze? Dat klinkt onlogisch. Of is dat alleen bij die 5%?
 
Ik vind dit soms lastig te volgen. Het vaccin zorgt er waarschijnlijk (95% bij Pfizer) voor dat ik niet ziek wordt, als ik besmet raak. Maar ik draag dus de virusdeeltjes bij me en verspreid deze? Dat klinkt onlogisch. Of is dat alleen bij die 5%?
Het aantal rondgaande virusdeeltjes in je lijf correleerd met de heftigheid waarmee het virus de normale lichaamsfuncties verstoord en de sterkte van de afweerreactie (zoals koorts, onstekingsreacties en vrijkomende cytokines die processen aan en uitzetten om schade te voorkomen, remmen of herstellen). Dit soort processen merk je niet of nauwelijks als het lokaal of in lage mate is. Dus de kans op ziekteverschijnselen na vaccinatie is n stuk lager. Maar afwezigheid van symptomen is niet gelijk aan aanwezigheid van het virus. Dus je derde zin is correct, niet in 5% maar in iedereen die besmet is (positief test op t virus).
 
Laatst bewerkt:
Het aantal rondgaande virusdeeltjes correleerd met de heftigheid waarmee het virus de normale lichaamsfuncties verstoord en de sterkte van de afweerreactie (zoals koorts, onstekingsreacties en vrijkomende cytokines die processen aan en uitzetten om schade te voorkomen, remmen of herstellen). Dit soort processen merk je niet of nauwelijks als het lokaal of in lage mate is. Dus de kans op ziekteverschijnselen is n stuk lager. Maar afwezigheid van symptomen is niet gelijk aan aanwezigheid van het virus. Dus je tweede zin is correct, niet in 5% maar in iedereen die besmet is (positief test op t virus).
Het minder besmettelijk zijn had, van wat ik begreep, ook te maken met het gegeven dat je het virus sneller er uit werkt en derhalve korter kan verspreiden?

Daarbij, als je niet niest, hoest, geen loopneus hebt is de kans op verspreiding toch ook al lager gewoon doordat je het virus minder naar buiten brengt?
 
Eerste alinea is bij mijn weten correct. Helaas rapporteren ze geen dynamiek van viral load in die Israelische studie.

COVID_CT_Vaccinated.jpg
Deze figuur van de link hierboven laat het verschil zien. CT waarde is omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid virus. Oftwel, CT-waarde is het aantal keer verdubbelen in de PCR machine om een detectiegrens te bereiken. 1CT hoger is dus de helft minder virusdeeltjes. Bij mensen die 1-11 dagen na vacinatie besmet raken is er nog geen verschil (afbeelding a, verschil tussen ongevaccineerd en gevaccineerd in c is 0). Bij mensen waar het vaccin al langer geleden was is er duidelijker sprake van minder virusdeeltjes (rechtsverschuiving in afbeelding b).

Het laat tevens zien dat personen enorm kunnen verschillen in de hoeveelheid virus in hun positieve tests. De y-as is culuminitief, dus de waarde van 0.5 correspondeerd met 50%. Dus 50% van de gevacinneerden heeft een CT van 27 en hoger, versus 60% van de ongevacinneerden die onder de CT27 blijven. Flinke overlap dus alsnog!


De tweede zeer waarschijnlijk helaas niet. Hieronder n link voor een ander upper respiratory virus (influenza).

 
Laatst bewerkt:
Eerste alinea is bij mijn weten correct. De tweede zeer waarschijnlijk helaas niet. Hieronder n link voor een ander upper respiratory virus (influenza).

Dat laatste lijkt mij juist logisch? Als ik praat komen er druppels vrij, als ik praat en hoest komen er meer druppels vrij? Hoe groot de verhouding is valt over te discussiëren, maar een toenemend risico lijkt mij op basis van logica gewoon aanwezig? Maar misschien moet ik mij houden bij vakgebied(en) waar ik wel kundig ben ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan