Economie

Ik denk dat ik het niet eens wil kijken :(. T 'lastige' is ook dat arm en rijk elkaar steeds minder tegenkomt.
Had n kleine 2 jr terug een gesprekje op t werk, collega vertelde dat een kind van haar stage ging lopen in Barcelona, en dat was leuk want dan kon ze wel een paar keer op en neer want die tickets waren zo goedkoop, waarop ik de vraag stelde of ze uberhaupt wist wat t vrij besteedbaar inkomen van een gezin in de bijstand is. Geen idee, die mensen kende ze niet. Is niet erg, kan haar dat niet kwalijk nemen, maar t geeft wel wat aan.
Verklaard misschien ook waarom de VVD weinig geleden heeft onder het toeslagen schandaal, het zijn hun stemmers niet die geraakt worden, en de stemmers zullen zelden mensen kennen uit de groep die wel geraakt wordt.
En niet dat ik nu zoveel mensen ken in de bijstand, maar ropen dat iets van 200 euro goedkoop is zal mijn strot niet uitkomen.
Het is misschien ook een vergelijking? Maar ik vind 200 euro nog niet heel goedkoop voor een ticket naar Barcelona. Dacht dat die vroeger (toen) wel goedkoper waren?
 
Het is misschien ook een vergelijking? Maar ik vind 200 euro nog niet heel goedkoop voor een ticket naar Barcelona. Dacht dat die vroeger (toen) wel goedkoper waren?
De €200 sloeg niet zozeer op de ticket. Was een middenweg tussen diverse zaken die 'men' goedkoop noemt. Waarbij men een brede groep os van reclamemakers tot een collega die 10 jaar terug een camera van €600 goedkoop en makkelijk berijkbaar noemde.

D'r zijn zat gezinnen waar men (nagenoeg) geen spaargeld heeft. En ja daar zitten heel veel verschillende oorzaken achter, ook zaken die mensen zelf beter kunnen regelen maar dat geldt lang niet voor alle gevallen.

Denken dat iedereen in NL makkelijk kan rondkomen (ook voor Covid) is je ogen sluiten voor de werkelijke situatie.
 
Het werkt natuurlijk deels 2 kanten op. Mensen met een lagere opleiding hebben vaak ook een lagere intelligentie en verdienen dan minder geld. Intelligentie is (deels?) erfelijk, dus is het goed mogelijk dat kinderen ook minder goed kunnen leren en dus niet naar het VWO kunnen.

Andersom heb ik trouwens ook meegemaakt, hoor. Jongetje op zwarte school, dat heel goed leren kan, maar min of meer vanuit school wordt tegengewerkt. Gelukkig heeft hij wel een mondige moeder en gaat hij nu wel gewoon naar het VWO.
 
Laatst bewerkt:
Het werkt natuurlijk deels 2 kanten op. Mensen met een lagere opleiding hebben vaak ook een lagere intelligentie en verdienen dan minder geld. Intelligentie is (deels?) erfelijk, dus is het goed mogelijk dat kinderen ook minder goed kunnen leren en dus niet naar het VWO kunnen.

Andersom heb ik trouwens ook meegemaakt, hoor. Jongetje op zwarte school, die heel goed leren kan, maar min of meer vanuit school wordt tegengewerkt. Gelukkig heeft hij wel een mondige moeder en gaat hij nu wel gewoon naar het VWO.
Exact. Het is pas interessant als alleen het inkomen van de ouders anders is en de rest gelijk (wat bijna nooit het geval is)
Verwachtingen van de ouders, mogelijkheid tot bijles, een omgeving die stimuleert tot leren of het juist ziet als iets ongewenst, het maakt allemaal uit.
Ben benieuwd of de kinderen van Eredivisievoetballers grotendeels VWO volgen.
 
Exact. Het is pas interessant als alleen het inkomen van de ouders anders is en de rest gelijk (wat bijna nooit het geval is)
Verwachtingen van de ouders, mogelijkheid tot bijles, een omgeving die stimuleert tot leren of het juist ziet als iets ongewenst, het maakt allemaal uit.
Ben benieuwd of de kinderen van Eredivisievoetballers grotendeels VWO volgen.
IK vermoed van wel, en als dat niet het geval is zijn ze influencers ;P
 
Het werkt natuurlijk deels 2 kanten op. Mensen met een lagere opleiding hebben vaak ook een lagere intelligentie en verdienen dan minder geld. Intelligentie is (deels?) erfelijk, dus is het goed mogelijk dat kinderen ook minder goed kunnen leren en dus niet naar het VWO kunnen.

Andersom heb ik trouwens ook meegemaakt, hoor. Jongetje op zwarte school, dat heel goed leren kan, maar min of meer vanuit school wordt tegengewerkt. Gelukkig heeft hij wel een mondige moeder en gaat hij nu wel gewoon naar het VWO.
Men keurt het wel goed dat een lagere intelligentie een lagere beloning waard is, maar een donkere persoon mag niet minder verdienen dan een blanke.
Beiden is gewoonweg discriminatie.
 
Het werkt natuurlijk deels 2 kanten op. Mensen met een lagere opleiding hebben vaak ook een lagere intelligentie en verdienen dan minder geld. Intelligentie is (deels?) erfelijk, dus is het goed mogelijk dat kinderen ook minder goed kunnen leren en dus niet naar het VWO kunnen.

Andersom heb ik trouwens ook meegemaakt, hoor. Jongetje op zwarte school, dat heel goed leren kan, maar min of meer vanuit school wordt tegengewerkt. Gelukkig heeft hij wel een mondige moeder en gaat hij nu wel gewoon naar het VWO.
Tja, rijke ouders geven ondertussen bakken geld uit aan bijscholing Squla en andere meuk, dat is voor de bijstandsmoeder niet weggelegd. Ondersteunen met Engels gaat niet omdat ze dat zelf nooit begreep. T is deels erfelijk maar t nest bepaald nog veel meer. Om nog maar over de prive-scholen te zwijgen die voor een verdere 2-deling zorgen.

Ralf Edström de blanke en donkere automonteur lijken mij hetzelfde te moeten verdienen? Waarom ik als verkeerskundige veel meer verdien terwijl we beiden bijdragen aan de veiligheid op de weg kan ik niet goedpraten met een 'de verkeerskundige ging langer naar school'.

Om armoede verder tegen te gaan ontkom je uiteindelijk niet aan een koppeling tussen de minimale en maximale verdiensten binnen een bedrijf / sector / land.
 
Men keurt het wel goed dat een lagere intelligentie een lagere beloning waard is, maar een donkere persoon mag niet minder verdienen dan een blanke.
Beiden is gewoonweg discriminatie.
Schijntegenstelling. Uiterlijke kenmerken (wit, paars, zwart) zijn niet hetzelfde als intrinsieke kenmerken (intelligentie en/of motivatie, waardoor je meer kunt toevoegen en beter beloond wordt).

Wmb moet je nadenken over het instellen van een minimum niveau van basisinkomen waardoor iedereen het goed kan hebben, ongeacht intelligentie of zelfs motivatie. Maar wat je imo niet kunt doen is mensen die wel intrinsiek gemotiveerd en getalenteerd zijn remmen door ze geen upside te bieden.
 
Schijntegenstelling. Uiterlijke kenmerken (wit, paars, zwart) zijn niet hetzelfde als intrinsieke kenmerken (intelligentie en/of motivatie, waardoor je meer kunt toevoegen en beter beloond wordt).

Wmb moet je nadenken over het instellen van een minimum niveau van basisinkomen waardoor iedereen het goed kan hebben, ongeacht intelligentie of zelfs motivatie. Maar wat je imo niet kunt doen is mensen die wel intrinsiek gemotiveerd en getalenteerd zijn remmen door ze geen upside te bieden
Zoiets als minimum loon bedoel je?😒

Verder mee eens hoor. Mensen hebben een vorm van beloning nodig. Daar kunnen ook wel wat beperkingen aan zitten wat mij betreft.
 
Men keurt het wel goed dat een lagere intelligentie een lagere beloning waard is, maar een donkere persoon mag niet minder verdienen dan een blanke.
Beiden is gewoonweg discriminatie.
Hoezo verdient iemand met een lagere intelligentie minder dan iemand met een hoge intelligentie? Bij dezelfde baan? Of bedoel je dat slimmere mensen betere banen kunnen krijgen? Dat is wel het systeem. Voornamelijk schaarste maakt de ene baan beter betaald dan de andere. Men gaat er vanuit dat bijna iedereen een spoor in elkaar kan sleutelen, maar directeur bij een spoorbouwbedrijf kunnen er maar weinig zijn. Of dat eerlijk is, is een tweede vraag.
Tja, rijke ouders geven ondertussen bakken geld uit aan bijscholing Squla en andere meuk, dat is voor de bijstandsmoeder niet weggelegd. Ondersteunen met Engels gaat niet omdat ze dat zelf nooit begreep. T is deels erfelijk maar t nest bepaald nog veel meer. Om nog maar over de prive-scholen te zwijgen die voor een verdere 2-deling zorgen.

Ralf Edström de blanke en donkere automonteur lijken mij hetzelfde te moeten verdienen? Waarom ik als verkeerskundige veel meer verdien terwijl we beiden bijdragen aan de veiligheid op de weg kan ik niet goedpraten met een 'de verkeerskundige ging langer naar school'.

Om armoede verder tegen te gaan ontkom je uiteindelijk niet aan een koppeling tussen de minimale en maximale verdiensten binnen een bedrijf / sector / land.
Zeker. Als je meer mogelijkheden hebt, kun je je kind veel beter ondersteunen. Ik bedoelde ook absoluut niet dat het niet helpt, maar dat er óók een link is tussen intelligentie van de ouders, van het kind en het inkomen (dus woonwijk, school, etc).
 
Hoezo verdient iemand met een lagere intelligentie minder dan iemand met een hoge intelligentie? Bij dezelfde baan? Of bedoel je dat slimmere mensen betere banen kunnen krijgen? Dat is wel het systeem. Voornamelijk schaarste maakt de ene baan beter betaald dan de andere. Men gaat er vanuit dat bijna iedereen een spoor in elkaar kan sleutelen, maar directeur bij een spoorbouwbedrijf kunnen er maar weinig zijn. Of dat eerlijk is, is een tweede vraag.

Zeker. Als je meer mogelijkheden hebt, kun je je kind veel beter ondersteunen. Ik bedoelde ook absoluut niet dat het niet helpt, maar dat er óók een link is tussen intelligentie van de ouders, van het kind en het inkomen (dus woonwijk, school, etc).
Tja, en intelligente ouders zullen hun kinderen veel meer stimuleren in de eerste jaren in o.a. woordenschat enzo. Daarmee heb je ook al een voorsprong die nagenoeg niet goedgemaakt kan worden.
 
Tja, en intelligente ouders zullen hun kinderen veel meer stimuleren in de eerste jaren in o.a. woordenschat enzo. Daarmee heb je ook al een voorsprong die nagenoeg niet goedgemaakt kan worden.
Plus de relatie tussen hogere inkomens en kleinere gezinnen misschien, of is die hier reeds in voorbij gekomen?
Kan natuurlijk ook een invloed zijn op hoeveel aandacht er aan een kind gegeven word tijdens de (vroege) opvoeding.
 

Als je als bedrijf niet snapt dat men je uitkotst op het moment dat je staatssteun aanvraagt kort nadat je een miljardenwinst hebt gemaakt dan sta je gewoon redelijk ver van de gewone wereld af.
 

Als je als bedrijf niet snapt dat men je uitkotst op het moment dat je staatssteun aanvraagt kort nadat je een miljardenwinst hebt gemaakt dan sta je gewoon redelijk ver van de gewone wereld af.

En dan nog de andere dubieuze zaken die in t artikel genoemd worden.
Die man van afdeling Liegen (marketing, red.) zit heerlijk in zn eigen booking wereldje, omringt door ja en amen knikkende booking mensjes, genietend van zn booking centjes.
 
Het is onderhand toch wel bekend dat de Monopole-positie van Booking zo gebruikt wordt dat de winstmarge van diegenen die het werk doen naar Booking gaat.

Ik vraag naar datgene wat er in het artikel staat aan vreemde dingen, niet het verdienmodel wat een booking doet of thuisbezorgd...
 
Ik vraag naar datgene wat er in het artikel staat aan vreemde dingen, niet het verdienmodel wat een booking doet of thuisbezorgd...
Thuisbezorgd, ja die mijden we ook zo veel mogelijk. Daar waar t kan gewoon direct bij de toko bestellen. Vergelijkbaar of goedkoper voor ons, minder afdracht voor de ondernemer.
 
Zoals? Ik zie niet veel meer rare dingen?

"In Nederland haalde het platform wel meermaals het nieuws met negatieve zaken. Zo werd Booking in het verleden op de vingers getikt door Brussel over aanbiedingen die geen aanbiedingen waren en werden vorig jaar afspraken gemaakt met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het stoppen met het oneigenlijk gebruik van de term 'schaarste'.

Recentelijk kreeg het bedrijf nog een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor het te laat melden van een datalek."
 
Terug
Bovenaan Onderaan