Coronavirus

Is t nou wel of niet arm?

Gegeven is dat de nieuwe variant veel meer mensen in t ziekenhuis krijgt dan t origineel. Staat los van de staat van de gezondheidszorg.
Lastig met zekerheid te stellen hoor voor Brazilie, waar men doorwerkt tot men te ziek is om te kunnen lopen heb ik het idee (men heeft vaak weinig keuze). Geen lockdown of wat dan ook. Welliswaar test men daar dagelijks 90k aan mensen positief maar dat is relatief naar bevolkingsgrote vergelijkbaar met de 6500-7000 per dag die Nederland test. Reken er maar op dat daar verhoudingsgewijs veel meer ernstige gevallen bijzitten en er een hele grote groep is met lichtere klachtten die niet in beeld is. Dus hoewel het zorgelijk is, kun je er moeilijk dingen met zekerheid over zeggen. Staat ook niet los van de staat van de gezondheidszorg en is met name erg afhankelijk van het beleid en de capaciteit qua testen aldaar.
 
Lastig met zekerheid te stellen hoor voor Brazilie, waar men doorwerkt tot men te ziek is om te kunnen lopen heb ik het idee (men heeft vaak weinig keuze). Geen lockdown of wat dan ook. Welliswaar test men daar dagelijks 90k aan mensen positief maar dat is relatief naar bevolkingsgrote vergelijkbaar met de 6500-7000 per dag die Nederland test. Reken er maar op dat daar verhoudingsgewijs veel meer ernstige gevallen bijzitten en er een hele grote groep is met lichtere klachtten die niet in beeld is. Dus hoewel het zorgelijk is, kun je er moeilijk dingen met zekerheid over zeggen. Staat ook niet los van de staat van de gezondheidszorg en is met name erg afhankelijk van het beleid en de capaciteit qua testen aldaar.
Dan nog is het een gegeven dat de P1 variant voor 3x meer doden zorgt in de leeftijdsgroep tot 45 veeg je daar niet mee weg. Dat is gewoon een vergelijking binnen Brazilië, zelfde populatie, zelfde omstandigheden, 3x meer doden bij de P1 variant.
 
3x meer doden van 40-50 jaar dan een maand geleden is prima te verklaren als het aandeel 40-50 jarigen in die regio dat besmet is met Covid ook met een factor drie is toegenomen. Dat is een beetje mijn punt.
 
3x meer doden van 40-50 jaar dan een maand geleden is prima te verklaren als het aandeel 40-50 jarigen in die regio dat besmet is met Covid ook met een factor drie is toegenomen. Dat is een beetje mijn punt.
Nee, is in vergelijk met opgenomen patienten, ging eers bv 1 op de 10 in de groep de pijp uit, is dat nu 3 op de 10. Binnen de populatie is dus sprake van een significante toename.
 
Nee, is in vergelijk met opgenomen patienten, ging eers bv 1 op de 10 in de groep de pijp uit, is dat nu 3 op de 10. Binnen de populatie is dus sprake van een significante toename.
Als er voldoende bedden, apparatuur en medicatie is, zodat dat de behandeling voor elke binnen gebrachte persoon gelijk is als een maand geleden, dan wel. Aangezien we beide weten dat er veel te weinig materiaal is om de huidige zorgvraag daar aan te kunnen (in vergelijking met een tweetal maanden terug toe het ook al zwaar was, maar niet kritiek) en er al aan de poort een hoop wordt tegengehouden om alleen er alleen plek is voor de meest ernstige gevallen, is het een combinatie van factoren die je niet met zekerheid op een variant van het virus kunt pin-pointen. Niet om te zeggen dat het geen ernstigere variant is, maar als toelichting dat er volgens mij weinig zekerheid en bewijs is om die claim hard te maken. Als je vroeger (in je infectie) wordt opgenomen en behandeld neemt je overlevingskans immers toe. Als je pas als je blauw aanloopt en je longen vol vocht zitten een bed krijgt is het ook niet vreemd als je minder vaak patienten ziet herstellen. Nogmaals, niet om te claimen dat het niet juist is, maar je kunt het niet los zien van de besmettingsgetallen en de staat van de zorg.
 
Als er voldoende bedden, apparatuur en medicatie is, zodat dat de behandeling voor elke binnen gebrachte persoon gelijk is als een maand geleden, dan wel. Aangezien we beide weten dat er veel te weinig materiaal is om de huidige zorgvraag daar aan te kunnen (in vergelijking met een tweetal maanden terug toe het ook al zwaar was, maar niet kritiek) is het een combinatie van factoren die je niet met zekerheid op een variant van het virus kunt pin-pointen. Niet om te zeggen dat het geen ernstigere variant is, maar als toelichting dat er volgens mij weinig zekerheid en bewijs is om die claim hard te maken.
We gaan t zien

Ondertussen hier in NL, besmettingen vergelijkbaar met een week geleden.
 

7833 vandaag..​


Feestdagen scores
?? Pasen is slechts 4 dagen terug. Zal weinig van inzitten. Gegevens zullen testen zijn van di en wo (en mogelijk zelfs eerder). Dus alleen met een incubatietijd van 1 dag, en een hele rappe testafspraak zitten die er tussen.
 
Is t nou wel of niet arm?

Bizar arm, en de berichten over de zuurstof die regelmatig op is. De mensen gaan echt alleen naar het ziekenuis als het niet meer anders kan. Voor de meeste mensen geldt domweg, een week ziekenhuis is 6 jaar schuld terug betalen als het niet meer is. Daarom vind ik Brazilie hoe dan ook geen land waar we ons mee kunnen vergelijken. Pas als een land wat minstens een gemiddelde gezondheidszorg en sociaal beleid heeft, dit soort cijfers gaat laten zien dan zit er ernst in de situatie.

En als laatste, zolang het alleen op twitter staat, is het ook nog steeds de categorie, doe je eigen social media onderzoek even. :maniac: .
 
Nee, is in vergelijk met opgenomen patienten, ging eers bv 1 op de 10 in de groep de pijp uit, is dat nu 3 op de 10. Binnen de populatie is dus sprake van een significante toename.
In Brazilië wordt er echt niet goed geteld hoor. Is meer de aandacht van de wereld trekken van kom ons helpen. Een terechte roep om aandacht hoor.
 
En dan spreken over langer stoppen met Astra Zeneca en tegelijkertijd de boel verder open willen gooien over een paar weken. Ik ben het effe kwijt.
Ik ook, vanavond wordt de knoop aangaande AZ doorgehakt, ben iig blij dat we niet alleen afhankelijk zijn van AZ. Overigens schijnt tgv t Janssen vaccin ook al trombose op te zijn getreden. We wachten af.
Hebben gister wel de 3mlj prikken grens geslecht, snelheid heeft even een dipje door t AZ gedoe, hoop dat t komende week verder gaat versnellen.
 
Ik ook, vanavond wordt de knoop aangaande AZ doorgehakt, ben iig blij dat we niet alleen afhankelijk zijn van AZ. Overigens schijnt tgv t Janssen vaccin ook al trombose op te zijn getreden. We wachten af.
Hebben gister wel de 3mlj prikken grens geslecht, snelheid heeft even een dipje door t AZ gedoe, hoop dat t komende week verder gaat versnellen.
Voor minimaal een etmaal verlengd, morgen klijken we weer verder. Ongelofeloos, wat een gekut.
Ondertussen zijn er in Frankrijg 10 miljoen eerste prikken gezet. Nederland houdt de voet nog even op de rem.
Ik begin serieus te denken dat er ergens een verdienmodel zit in die vertraging. Het is niet te verdedigen dat je een heel land op slot houdt en duizenden mensen per dag extra laat besmetten, waarvan er ook weer minimaal een stuk of tien zullen overlijden., per dag(!!!), omdat er bij één op de 100.000 mensen klachten ontstaan die mogelijk(!!!) levensbedreigend zouden kunnen zijn.

Hoe dan!?
 
Voor minimaal een etmaal verlengd, morgen klijken we weer verder. Ongelofeloos, wat een gekut.
Ondertussen zijn er in Frankrijg 10 miljoen eerste prikken gezet. Nederland houdt de voet nog even op de rem.
Ik begin serieus te denken dat er ergens een verdienmodel zit in die vertraging. Het is niet te verdedigen dat je een heel land op slot houdt en duizenden mensen per dag extra laat besmetten, waarvan er ook weer minimaal een stuk of tien zullen overlijden., per dag(!!!), omdat er bij één op de 100.000 mensen klachten ontstaan die mogelijk(!!!) levensbedreigend zouden kunnen zijn.

Hoe dan!?
Tja. Angst? Trombose-deskundigen hebben aangegeven dat zij niet geraadpleegd zijn, dat is ergens al vreemd. Daarnaast zijn ziekenhuizen not amused over de aangekondigde versoepelingen.

Krijg t gevoel dat t beleid nog sterker zwabbert dan voorheen. En dat zal alleen maar zorgen voor verdere afname van draagvlak :(
 
Achterlijk, geef mensen voorlichtong, eerlijke cijfers en alle ruimte te bedanken en wachtten tot n ander type vrijkomt, maar dit slaat helemaal nergens op.
 
Er wordt toch geadviseerd mensen onder de 60 niet meer te vaccineren met het AZ vaccin. Het testen op burgers wordt niet meer geaccepteerd. 4 bekenden van me vader weigeren het AZ vaccin, en ze zullen niet de emige zijn.
 
Krijg t gevoel dat t beleid nog sterker zwabbert dan voorheen. En dat zal alleen maar zorgen voor verdere afname van draagvlak :(
Inderdaad. En niet in de laatste plaats bij mijzelf, merk ik. Je krijgt toch zo langzamerhand het idee dat er één of andere lobby achter zit? Ik heb voor mezelf wel besloten dat ik deze zomer gewoon zomer vier en naar mijn ouders op visite ga, of dat nou mag van die draaikonten in Den Haag, of niet. Mijn ouders zijn over 1½ maand beiden voor de tweede keer gevaccineerd en dan gaan we gewoon die kant op. Die mensen beginnen zo langzamerhand depressief te worden van de eenzaamheid omdat ze zo netjes gehoorzamen aan de regels. Het is mooi geweest. Als ze zo blijven ködten dan houdt het aan deze kant op met de gehoorzaamheid. Ik wil de laatste paar jaren dat mijn ouders nog leven gewoon op de koffie kunnen en zodra ze hun vaccinatie gehad hebben gaan we dat ook gewoon doen. Met of zonder toestemming en met het hele gezin. De tering ermee.
 
Er wordt toch geadviseerd mensen onder de 60 niet meer te vaccineren met het AZ vaccin. Het testen op burgers wordt niet meer geaccepteerd. 4 bekenden van me vader weigeren het AZ vaccin, en ze zullen niet de emige zijn.
Tja, de kans op trombose door vliegen is groter, stoppen burgers die het vaccin 'testen op burgers' vinden daar dan ook volledig mee? Hebben dergelijke mensen wel eens gekeken wat de bijwerkingen zijn bij paracetamol en hoe groot de kans op bijwerkingen van paracetamol is.

Net zoals exponentiele groei kan t gros niet overweg met kansberekening. Het falen van het wiskunde-onderwijs wordt wel inzichtelijk zo.
 
Tja, de kans op trombose door vliegen is groter, stoppen burgers die het vaccin 'testen op burgers' vinden daar dan ook volledig mee? Hebben dergelijke mensen wel eens gekeken wat de bijwerkingen zijn bij paracetamol en hoe groot de kans op bijwerkingen van paracetamol is.

Net zoals exponentiele groei kan t gros niet overweg met kansberekening. Het falen van het wiskunde-onderwijs wordt wel inzichtelijk zo.
Ik snap het ook echt niet meer, als mensen zoals jullie beweren dat niet prikken niet opweegt de bijwerkingen. Waarom denkt de overheid daar dan niet hetzelfde over?
 
Ik snap het ook echt niet meer, als mensen zoals jullie beweren dat niet prikken niet opweegt de bijwerkingen. Waarom denkt de overheid daar dan niet hetzelfde over?
Geen idee, de redenatie is nu dat de groep onder de 60 niet zo snel op de IC komt, gaan ze voorbij aan t gegeven dat je daarmee verspreiding ook verder laat gaan met daarmee weer verhoogde kans op mutaties die mogelijk vervelender kunnen zijn. Maar zelfs met de lage getallen onder de 60 vraag ik mij af welk risico groter is, dood gaan aan corona, of dood gaan aan de prik er tegen. Volgens mij is dat laatste risico kleiner. Daarbij, van wat ik begrijp hebben vrouwen hierin een hoger risico op die trombose, ga dan iig door met de mannen.

Maar ik ga er vanuit dat bij de overheid meer expertise is dan bij mij, en dat de keuze derhalve wel doordacht zal zijn ofzo...

Zie net de cijfers, 400.000 prikken 5 gevallen van trombose (niet duidelijk of dit geresulteerd heeft in sterfgevallen). Prik heel NL hiermee en je hebt het over 216 gevallen (theoretisch doorgerekend, kan natuurlijk afwijken)
Ter vergelijk, vorig jaar vielen er ruim 600 verkeersdoden. Nog een andere vergelijk, in 13 maanden hebben we 16.000 corona gerelateerde doden..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan