Cody Gakpo (A)

Onze meest waardevolle speler van de selectie, in ieder geval op het veld dit seizoen. Ik ben fan en ook enorm blij dat dit kind van de club bij heeft getekend.:love:
Rustige gast. Geen gedoe. Das ook wel eens fijn. Prima rendement so far. Mag van mij nog wel iets meer met het hoofd omhoog gaan spelen. Loopt nog te vaak de drukte in terwijl een medespeler er beter voor staat.
 
Ik ben zojuist dit tegengekomen op youtube. Geen idee wat het precies is.
Volgens mij is dit wel leuk om eens wat meer (inhoud) te horen van Gakpo.

 
Laatst bewerkt:
Na mijn loftrompet over Malen, is het nu hoog tijd om een positief betoog te houden over onze Eintovenaar.

Tot een jaar geleden had ik nog zo mijn twijfels over Gakpo. Talentvol was hij wel, maar toch voelde het alsof er iets miste. Ik kon niet precies de vinger leggen op water dan ontbrak voor mij, maar het zette mij later wel aan het denken over wat voor speler Gakpo is. Mijn conclusie is dat velen dit gevoel gedeeld moeten hebben, want zoals ik gisteren al in het wedstrijdtopic aangaf heeft Gakpo eigenlijk nooit rondgelopen met het juk dat je opgezadeld krijgt als je wordt gebombardeerd tot enorm talent of ''de nieuwe (topspeler)''. Niet de aandacht van de analisten waar je mee om moet gaan die je ophemelen als je het leuk doet en je neersabelen als je een vormdip hebt, of de grote clubs die je al op vroege leeftijd komen verleiden met hun ''plan'' voor je en vooral dikke contracten en de zaakwaarnemers die je graag in hun stal hebben, zodat ze voor zichzelf ook grote agent fees kunnen bedingen als ze hun nieuwe felbegeerde talent bij een smachtende topclub aanbieden.

Nee, Gakpo stond nooit bekend als dat toptalent en het is eigenlijk altijd verbazend stil geweest rond deze jongen. Een geruchtje dat Lyon hem wel zou willen hebben kwam een keer langs, maar meer ook niet. In die luwte heeft Gakpo zich kunnen ontwikkelen en is hij niet gek gemaakt. Het verbaast mij dan ook weinig dat hij niet moeilijk doet over zijn contract verlengen. Cody is een echte jongen van de club en erg loyaal naar PSV. Die loyaliteit is ook voor Gakpo zelf heel gunstig geweest, want Gakpo is inderdaad geen natuurtalent in mijn ogen. Echter, weinig dingen in het leven zijn zwart-wit en een simpele curve omhoog of omlaag wat betreft ontwikkeling of aftakeling. Er zijn meerdere voorbeelden te noemen van spelers die het heel ver hebben geschopt zonder al te veel talent, maar vooral door hard te werken en omdat ze goed waren in het leren en zich eigen maken van vaardigheden. Dit zijn die slimme spelers die nergens bovenaan het lijstje staan van natuurtalenten, maar die makkelijk mee kunnen groeien met een club die zelf groeit of zich heel geleidelijk steeds een stapje opwerken. Dan denk ik aan een Jordan Henderson, Andy Robertson of Gini Wijnaldum bij Liverpool. Een Muller bij Bayern.

Veel van deze spelers hebben wel genoeg talent om in de basis te kunnen slagen en dat heeft Gakpo ook. Bij dit soort spelers zie je vaak dat ze anders voetballen dan hoe de ''toptalenten'' voetballen. Als je een Ihattaren ziet zie je vooral intuïtie en een sublieme techniek of trucjes in de acties die hij maakt. Bij Gakpo zie je dat hij vooral heel gedecideerd geoefend heeft om zich bepaalde dingen eigen te maken. Een van de beste voorbeelden is zijn schot. Een goede traptechniek heeft hij altijd wel gehad, maar sinds hij daar veel op is gaan oefenen is het een wapen van formaat geworden. Het schot van Gakpo is zo voorspelbaar als dat het onvoorspelbaar is. Je weet eigenlijk altijd wat hij gaat doen: een harde streep of een strak geplaatst schot, maar juist omdat hij hem zo goed kan plaatsen is het erg moeilijk om te voorspellen waar de bal ingeschoten gaat worden. Het resultaat? 8/10 van de laatste schoten die Gakpo nam werden een goal. Gakpo oogt echt als een speler die getrained is. Dat klinkt denigrerend, alsof hij zelf geen talent heeft. Echter, daar zit de paradox. Van zichzelf heeft Gakpo niet de flair die veel getalenteerde vleugelaanvallers wel hebben, maar hij heeft een hoog arbeidsethos (lees de berichten van Elfrink er bijvoorbeeld maar op na hoeveel Gakpo traint) en is volgens mij een behoorlijk slimme jongen, veel slimmer dan zijn straatse accent zou doen vermoeden. Hij pakt dingen snel op en maakt ze zich eigen. Dat is ook een talent. Als ik Gakpo zie voetballen zie ik een speler die vooral heel effectief is in wat hij doet, een speler die vaker consistent een 7 haalt dan afwisselend een 5-6 of 9-10. Juist dat soort spelers kunnen het ver schoppen omdat ze snel leren, zich snel aanpassen en betrouwbaar zijn.

Dit alles heeft Gakpo in alle rust kunnen doen. Telkens aanpassen aan hogere jeugdteams, vervolgens de stap naar het eerste maken, daar langzaam aanhaken en Bergwijn opvolgen. Waar talenten vaak flink terug kunnen vallen als ze het bijvoorbeeld in het koppie niet op orde hebben, hebben spelers als Gakpo daar minder last van. Die vertrouwen namelijk veel meer op wat ze geleerd hebben dan op hun natuurlijke talenten en ingevingen. Daarom vond ik de uitspraak van Schmidt over Ihattaren ook zo mooi. Schmidt kan Ihattaren op voetbaltechnisch gebied weinig leren, want Ihattarens talent is uitzonderlijk. Echter, op mentaal vlak kan een Ihattaren nog zoveel leren om een effectievere voetballer te worden. Terugvallen op wat je geleerd hebt is nou eenmaal makkelijker onder druk dan onder diezelfde druk op intuïtie een juiste keuze maken. Alleen de toptalenten die dat laatste kunnen of zich eigen weten te maken lossen hun belofte in. Gakpo heeft geen belofte om in te lossen, die timmert vooral rustig door aan de weg en ziet wel waar het schip strand. Dat schip zou zomaar eens heel ver kunnen varen voordat het een keer een zandbank op vaart.
 
Nou Cody stond in de jeugd anders altijd als een heel groot talent en er was wel degelijk interesse uit het buitenland voor hem. Het is echt niet zo dat we hier te maken hebben met een aardig talentje, niet echt een groot talent dat zich in de luwte zonder enige aandacht heeft kunnen ontwikkelen. In de jeugd maakte hij honderden doelpunten en op een jonge leeftijd werd hij daarom ook overgeheveld naar Jong PSV. Onder Cocu heeft dan ook al zijn debuut gemaakt in PSV1. Alleen werd het op dat moment even minder met hem en kon hij die lijn niet echt doortrekken.
Gakpo heeft niet alleen de bravoure van een Memphis en is niet echt een social media jongen a la Ihattren. En hij praat in volle zinnen en met goede woordkeuze. Dan wordt je al snel genegeerd door de media. Ze zoeken juist altijd een ietwat domme jongens die ongewild van die vreemde of tenenkrommende uitspraken doen waarmee ze goede krantenkoppen kunnen maken.
Cody komt uit een heel goed nest, kon makkelijk VWO doen maar vanwege vele trainingen heeft ie in overleg met zijn ouders de HAVO gedaan, met het grootste gemak. Zijn oudere broer heeft master Finance gedaan en zijn jongere broertje zit op VWO. Discipline en goed gedrag stond in de familie altijd centraal. Nog altijd analyseert zijn vader ( zelf ooit internationaal van Togo) de wedstrijden met hem als hij 3x per week thuis komt beurten, terwijl Cody al zelfstandig en op zichzelf woont en het gewoon ook makkelijk doet.
Ik ken veel Ajacieden die zeggen dat ze Gakpo graag in Ajax zouden willen zien...
 
Nou Cody stond in de jeugd anders altijd als een heel groot talent en er was wel degelijk interesse uit het buitenland voor hem. Het is echt niet zo dat we hier te maken hebben met een aardig talentje, niet echt een groot talent dat zich in de luwte zonder enige aandacht heeft kunnen ontwikkelen. In de jeugd maakte hij honderden doelpunten en op een jonge leeftijd werd hij daarom ook overgeheveld naar Jong PSV. Onder Cocu heeft dan ook al zijn debuut gemaakt in PSV1. Alleen werd het op dat moment even minder met hem en kon hij die lijn niet echt doortrekken.
Gakpo heeft niet alleen de bravoure van een Memphis en is niet echt een social media jongen a la Ihattren. En hij praat in volle zinnen en met goede woordkeuze. Dan wordt je al snel genegeerd door de media. Ze zoeken juist altijd een ietwat domme jongens die ongewild van die vreemde of tenenkrommende uitspraken doen waarmee ze goede krantenkoppen kunnen maken.
Cody komt uit een heel goed nest, kon makkelijk VWO doen maar vanwege vele trainingen heeft ie in overleg met zijn ouders de HAVO gedaan, met het grootste gemak. Zijn oudere broer heeft master Finance gedaan en zijn jongere broertje zit op VWO. Discipline en goed gedrag stond in de familie altijd centraal. Nog altijd analyseert zijn vader ( zelf ooit internationaal van Togo) de wedstrijden met hem als hij 3x per week thuis komt beurten, terwijl Cody al zelfstandig en op zichzelf woont en het gewoon ook makkelijk doet.
Ik ken veel Ajacieden die zeggen dat ze Gakpo graag in Ajax zouden willen zien...

Interesse uit het buitenland is er wel voor elke speler met talent en degene die daar op ingaan rotten meestal weg in de onder weet ik veel van een willekeurige Europese (sub)topper. Veel doelpunten maken zegt natuurlijk ook niet alles. Het gaat er uiteindelijk om wat je doet als je bij het eerste komt (als je daar komt). Bij het eerste vond ik hem zelden er echt bovenuit steken, maar afhaken deed hij ook nooit. Heel geleidelijk opgeklommen, zonder echt de spotlights te pakken. Dat is hij pas echt gaan doen toen Bergwijn vertrok en de andere concurrent (Bruma) al lang geen concurrent was.

Mooie achtergrond informatie over hem trouwens. Bevestigd toch wel dat het een slimme jongen is die goed kan leren en een goede omgeving als vangnet versterkt de wint daaruit alleen maar. Erg benieuwd naar waar onze Cody gaat eindigen.
 
Nou Cody stond in de jeugd anders altijd als een heel groot talent en er was wel degelijk interesse uit het buitenland voor hem. Het is echt niet zo dat we hier te maken hebben met een aardig talentje, niet echt een groot talent dat zich in de luwte zonder enige aandacht heeft kunnen ontwikkelen. In de jeugd maakte hij honderden doelpunten en op een jonge leeftijd werd hij daarom ook overgeheveld naar Jong PSV. Onder Cocu heeft dan ook al zijn debuut gemaakt in PSV1. Alleen werd het op dat moment even minder met hem en kon hij die lijn niet echt doortrekken.
Gakpo heeft niet alleen de bravoure van een Memphis en is niet echt een social media jongen a la Ihattren. En hij praat in volle zinnen en met goede woordkeuze. Dan wordt je al snel genegeerd door de media. Ze zoeken juist altijd een ietwat domme jongens die ongewild van die vreemde of tenenkrommende uitspraken doen waarmee ze goede krantenkoppen kunnen maken.
Cody komt uit een heel goed nest, kon makkelijk VWO doen maar vanwege vele trainingen heeft ie in overleg met zijn ouders de HAVO gedaan, met het grootste gemak. Zijn oudere broer heeft master Finance gedaan en zijn jongere broertje zit op VWO. Discipline en goed gedrag stond in de familie altijd centraal. Nog altijd analyseert zijn vader ( zelf ooit internationaal van Togo) de wedstrijden met hem als hij 3x per week thuis komt beurten, terwijl Cody al zelfstandig en op zichzelf woont en het gewoon ook makkelijk doet.
Ik ken veel Ajacieden die zeggen dat ze Gakpo graag in Ajax zouden willen zien...

Las in een artikel van ED toch dat Gakpo bekend stond als groot talent maar niet het super talent. Maar dat hij verder is gekomen dan anderen vanwege z'n instelling. Vind ik eigenlijk mooier.

Ben benieuwd wat er voor 'm in het vat zit.
 
Las in een artikel van ED toch dat Gakpo bekend stond als groot talent maar niet het super talent. Maar dat hij verder is gekomen dan anderen vanwege z'n instelling. Vind ik eigenlijk mooier.

Ben benieuwd wat er voor 'm in het vat zit.
Van Basten stond ook niet te boek als super talent. En de stempel super talent wordt nooit ingelost alleen Messi ken ik en de rest die bestempled wordt maakt het nimmer waar.
 
Van Basten stond ook niet te boek als super talent. En de stempel super talent wordt nooit ingelost alleen Messi ken ik en de rest die bestempled wordt maakt het nimmer waar.

Zeker waar. Alleen gaf IPF aan dat Gakpo meer dan een groot talent was, of ik heb het verkeerd gelezen.

In het artikel van ED was de tendens altijd al een goeie voetballer met talent die met hard werken en doorzettingsvermogen en intelligentie verder kwam dan anderen met misschien meer talent.
 
Zeker waar. Alleen gaf IPF aan dat Gakpo meer dan een groot talent was, of ik heb het verkeerd gelezen.

In het artikel van ED was de tendens altijd al een goeie voetballer met talent die met hard werken en doorzettingsvermogen en intelligentie verder kwam dan anderen met misschien meer talent.
Ik heb niet gezegd meer dan een groot talent ;) Ik heb aangegeven dat het niet zo is dat Cody een aardig talentje is geweest in de jeugd dat het later door zijn instelling verder is gekomen. Dat is niet zo: Cody stond zeker bekend als een groot talent en zijn cijfers liegen er niet om. Hij werd ook daarom heel jong al overgeheveld naar Jong PSV en al in tijden van Cocu zijn debuut gemaakt in het Eerste. Dat wil heel veel zeggen lijkt mij. Alleen is hij itt een Memphis niet gelijk als een komeet om hoog gegaan maar geleidelijk, sinds zijn debuut. En hij heeft geen praatjes en is niet extravagant waardoor hij niet een interessant object is voor de journalisten.
 
Ik heb niet gezegd meer dan een groot talent ;) Ik heb aangegeven dat het niet zo is dat Cody een aardig talentje is geweest in de jeugd dat het later door zijn instelling verder is gekomen. Dat is niet zo: Cody stond zeker bekend als een groot talent en zijn cijfers liegen er niet om. Hij werd ook daarom heel jong al overgeheveld naar Jong PSV en al in tijden van Cocu zijn debuut gemaakt in het Eerste. Dat wil heel veel zeggen lijkt mij. Alleen is hij itt een Memphis niet gelijk als een komeet om hoog gegaan maar geleidelijk, sinds zijn debuut. En hij heeft geen praatjes en is niet extravagant waardoor hij niet een interessant object is voor de journalisten.
Maar als hij zo geleidelijk omhoog gaat, geeft dat dan niet aan dat hij een minder (of andersoortig) talent is dan Memphis?
 
Terug
Bovenaan Onderaan