Muziek

Spotify enkel om een uur lang naar een album van 1 artiest te luisteren? Ik trek dat slecht, een enkel paar uitzonderingen nagelaten, en dat zijn vaak nummers die ik al tig keer gehoord heb. Meestal houdt het voor mij na drie nummers van dezelfde artiest op rij wel op. Ik gebruik spotify als een soort pandora, geef likes mee aan nieuwe nummers die me bevallen en daarmee komt het steeds meer met nieuwe suggesties in mijn discover weekly lijst die ik nog niet ken. Daarnaast een aantal mood (e.g. bij home-office of thesis schrijven) lijstjes en wat bijzondere lijsten (auto alleen, auto met vriendin onderweg, avond, lazy sunday, party etc).
:grin: Doe ik precies het tegenovergestelde. Ik heb er zelfs “last” van dat ik 1 album op gezette tijden zo‘n beetje elke dag opzet, en dat weken achter elkaar. :ROFL:
 
Laat ik eerst de vraag eens aan jou stellen; wat maakt voor jou een anthem? Ik heb het idee dat we niet helemaal over hetzelfde praten. :grin: Ik spreek alleen uit dat ik vermoed dat Roller Coaster één van de anthems van dit jaar is geworden, omdat het tijdens al dat coronagezeik een bepaald gevoel losmaakte. Daar is niks officieels aan, het is niet alsof hij is gekozen tot anthem ofzo. Ik zie het als een mogelijke reden van de populariteit van het nummer, want uiteindelijk is het inderdaad een vrij eenvoudig liedje.

Op Spotify kun je zelf kiezen, maar het kan ook voorbijkomen in bepaalde Spotify-radio of afspeellijsten. We kunnen in ieder geval concluderen dat Roller Coaster een succes was aangezien ie 46 miljoen streams had. Kennelijk was het liedje populair genoeg om zo vaak te worden geluisterd. Wat dat betreft maakt het een eerlijkere weergave dan bijvoorbeeld gepushed te worden over de radio. Waar ie het volgens mij ook goed deed.

Verder begon jij zelf over Spotify, dus vandaar dat ik daarmee kwam. :geek:
En hoeveel is Bohemian Rapsody gestreamed? :sneaky:

Maar volgens mij is Rollercoaster juist redelijk gepushed door Radio2. Zeker toen het net uit was. Maar ik denk wel dat zij zeker hebben bijgedragen aan het succes van dat nummer.
 
Spotify enkel om een uur lang naar een album van 1 artiest te luisteren? Ik trek dat slecht, een enkel paar uitzonderingen nagelaten, en dat zijn vaak nummers die ik al tig keer gehoord heb. Meestal houdt het voor mij na drie nummers van dezelfde artiest op rij wel op. Ik gebruik spotify als een soort pandora, geef likes mee aan nieuwe nummers die me bevallen en daarmee komt het steeds meer met nieuwe suggesties in mijn discover weekly lijst die ik nog niet ken. Daarnaast een aantal mood (e.g. bij home-office of thesis schrijven) lijstjes en wat bijzondere lijsten (auto alleen, auto met vriendin onderweg, avond, lazy sunday, party etc).
Ik zit dus meer in kamp 040 Ik houd ook erg van meezingen (de rest van de wereld houdt niet van mijn meezingen) en bij telkens nieuwe liedjes kan dat niet.

En misschien moet je dan eens goede muziek luisteren :maniac: Wat ik wel eens doe (een beetje tegen mijn principe in) is een shuffle van 1 artiest. Luister ik gewoon uren naar Metallica, Foo Fighters, Pearl Jam, Queen, QOTSA, of zo....
 
Niet mijn feestje de top 2000, ouwe meuk met af en toe een pareltje maar toch zeker 1750 nummers waar ik echt niks mee heb.
 
PS: de tekst van Rollercoaster is niet 100% correct qua Engels en dat vind ik storend. Alleen al daarom mag hij nooit nummer 1 zijn.
Het is misschien mierenneuken, maar "where magnolia grows" is een vorm van Dutchism, je zegt immers ook niet "where flower grows". "Where the magnolia grows" zou nog kunnen maar dan wordt het een soort biologisch commentaar. Mooier zou zijn "where magnolias grow".

Anyway: er is gestemd, dus het is de terechte winnaar. Maar ik krijg er een beetje hetzelfde idee bij als bij dit bericht:
rubbishdog.jpg


Maar goed, nou hou ik er over op. (a)
 
En hoeveel is Bohemian Rapsody gestreamed? :sneaky:

Maar volgens mij is Rollercoaster juist redelijk gepushed door Radio2. Zeker toen het net uit was. Maar ik denk wel dat zij zeker hebben bijgedragen aan het succes van dat nummer.
Klopt, maar dat is al meer dan een jaar geleden, vorig jaar kwam ie binnen op 4 of 5, had verwacht dat ie zou wegzakken, zoals vrij nieuwe liedjes vaak doen, maar dat is nu dus niet t geval.
 
Nou. Dacht ga toch eens googlen of er meer mensen met mijn idee zijn, en die zijn er. :grin:

"Diskjockey Roodbeen koppelt de machtswisseling in de Top 2000 aan corona. “Dit is natuurlijk een jaar waarin iedereen het in meer of mindere mate moeilijk heeft. Mensen die iemand hebben verloren door corona, die in de zorg werken, of in de horeca en niet weten of ze het in 2021 redden; dit nummer vat het leven mooi samen. Met die mooie beeldspraak van de groeiende magnolia is dit een perfect nummer voor het einde van het jaar. Ik denk dat mensen elkaar tijdens het laatste couplet gaan vastpakken en even diep in de ogen zullen kijken.”

 
Ik spreek alleen uit dat ik vermoed dat Roller Coaster één van de anthems van dit jaar is geworden, omdat het tijdens al dat coronagezeik een bepaald gevoel losmaakte. Daar is niks officieels aan, het is niet alsof hij is gekozen tot anthem ofzo. Ik zie het als een mogelijke reden van de populariteit van het nummer, want uiteindelijk is het inderdaad een vrij eenvoudig liedje.
Vorig jaar stond ie al op #2 volgens mij? Als hoogste nieuwe binnenkomer ooit.
Dus pre corona. Je 'analyse' lijkt me dan ook wat te ver doorgedacht.

Het spreekt heel veel mensen enorm aan. Het raakt een bepaalde gevoelige snaar. Er zijn relatief weinig liedjes die dat op een dergelijke schaal voor elkaar krijgen. (Op de schaal van nederland in dit geval. Hoewel het wellicht in meer landen een hit is geworden.)
Eenvoudige liedjes lukt dat waarschijnlijk beter. Hoe moeilijker en zwaarder een nummer, hoe minder mensen in totaal worden aangesproken.
(/einde directe reactie op quote Vedette)

Of ie terecht op 1 staat is eigenlijk een onzinnige vraag.
De lijst is nooit een weergave van de grootste masterpieces allertijden. Het is meer een lijst van liedjes die de meeste mensen weten te raken op n bepaalde manier.
Op dit moment, anno 2020, vinden heel veel mensen dat rollercoaster op de lijst moet. Het meest genoemde nummer blijkbaar. Daarmee is het een weergave van deze tijd en daarmee terecht. Over 5 , 10 of 20 jaar kan dat weer anders zijn.

Wat mij betreft vallen heel veel oude deprimerende meuk nummers uit de jaren 70 snel uit de top van de lijst, als de boomerstemmers in de minderheid gaan komen :p
 
Vorig jaar stond ie al op #2 volgens mij? Als hoogste nieuwe binnenkomer ooit.
Dus pre corona. Je 'analyse' lijkt me dan ook wat te ver doorgedacht.

Het spreekt heel veel mensen enorm aan. Het raakt een bepaalde gevoelige snaar. Er zijn relatief weinig liedjes die dat op een dergelijke schaal voor elkaar krijgen. (Op de schaal van nederland in dit geval. Hoewel het wellicht in meer landen een hit is geworden.)
Eenvoudige liedjes lukt dat waarschijnlijk beter. Hoe moeilijker en zwaarder een nummer, hoe minder mensen in totaal worden aangesproken.
(/einde directe reactie op quote Vedette)

Of ie terecht op 1 staat is eigenlijk een onzinnige vraag.
De lijst is nooit een weergave van de grootste masterpieces allertijden. Het is meer een lijst van liedjes die de meeste mensen weten te raken op n bepaalde manier.
Op dit moment, anno 2020, vinden heel veel mensen dat rollercoaster op de lijst moet. Het meest genoemde nummer blijkbaar. Daarmee is het een weergave van deze tijd en daarmee terecht. Over 5 , 10 of 20 jaar kan dat weer anders zijn.

Wat mij betreft vallen heel veel oude deprimerende meuk nummers uit de jaren 70 snel uit de top van de lijst, als de boomerstemmers in de minderheid gaan komen :p

Nou en, DJ Roodbeen is het lekker met mij eens. Puh.

(Vorig jaar 4e)
 
Nou. Dacht ga toch eens googlen of er meer mensen met mijn idee zijn, en die zijn er. :grin:

"Diskjockey Roodbeen koppelt de machtswisseling in de Top 2000 aan corona. “Dit is natuurlijk een jaar waarin iedereen het in meer of mindere mate moeilijk heeft. Mensen die iemand hebben verloren door corona, die in de zorg werken, of in de horeca en niet weten of ze het in 2021 redden; dit nummer vat het leven mooi samen. Met die mooie beeldspraak van de groeiende magnolia is dit een perfect nummer voor het einde van het jaar. Ik denk dat mensen elkaar tijdens het laatste couplet gaan vastpakken en even diep in de ogen zullen kijken.”

Nouja.. sta ik dan, met mn reactie van net :ROFL:

Maar ik houd stug vol: overanalyse van een nummer wat mensen gewoon raakt. Ook pre corona.
 
Nou. Dacht ga toch eens googlen of er meer mensen met mijn idee zijn, en die zijn er. :grin:

"Diskjockey Roodbeen koppelt de machtswisseling in de Top 2000 aan corona. “Dit is natuurlijk een jaar waarin iedereen het in meer of mindere mate moeilijk heeft. Mensen die iemand hebben verloren door corona, die in de zorg werken, of in de horeca en niet weten of ze het in 2021 redden; dit nummer vat het leven mooi samen. Met die mooie beeldspraak van de groeiende magnolia is dit een perfect nummer voor het einde van het jaar. Ik denk dat mensen elkaar tijdens het laatste couplet gaan vastpakken en even diep in de ogen zullen kijken.”

Ik vind de tekst helemaal niet zo pakkend? Maar goed, misschien als je het in een bepaalde situatie hoort. Ik heb het nummer nog nooit echt goed geluisterd (misschien zelfs niet helemaal gehoord).
 
Ik vind de tekst helemaal niet zo pakkend? Maar goed, misschien als je het in een bepaalde situatie hoort. Ik heb het nummer - denk ik - nog nooit gehoord.

Ik vind het zo mooi dat je het een dertien in een dozijn liedje noemt, dat je de tekst niet zo pakkend vind, maar dat je tot twee keer toe al aangeeft het nog niet te hebben gehoord. :ROFL:

Verder hoef je het van mij geen mooi liedje te noemen, hoor. Ik wilde alleen een verklaring geven. :grin:
 
Vorig jaar stond ie al op #2 volgens mij? Als hoogste nieuwe binnenkomer ooit.
Dus pre corona. Je 'analyse' lijkt me dan ook wat te ver doorgedacht.

Het spreekt heel veel mensen enorm aan. Het raakt een bepaalde gevoelige snaar. Er zijn relatief weinig liedjes die dat op een dergelijke schaal voor elkaar krijgen. (Op de schaal van nederland in dit geval. Hoewel het wellicht in meer landen een hit is geworden.)
Eenvoudige liedjes lukt dat waarschijnlijk beter. Hoe moeilijker en zwaarder een nummer, hoe minder mensen in totaal worden aangesproken.
(/einde directe reactie op quote Vedette)

Of ie terecht op 1 staat is eigenlijk een onzinnige vraag.
De lijst is nooit een weergave van de grootste masterpieces allertijden. Het is meer een lijst van liedjes die de meeste mensen weten te raken op n bepaalde manier.
Op dit moment, anno 2020, vinden heel veel mensen dat rollercoaster op de lijst moet. Het meest genoemde nummer blijkbaar. Daarmee is het een weergave van deze tijd en daarmee terecht. Over 5 , 10 of 20 jaar kan dat weer anders zijn.

Wat mij betreft vallen heel veel oude deprimerende meuk nummers uit de jaren 70 snel uit de top van de lijst, als de boomerstemmers in de minderheid gaan komen :p
Nog erger dan oude deprimerende meuk nummers uit de jaren 70: oude blije meuk nummers uit de jaren 60. En dan doel ik bijvoorbeeld op die Josti-band meeklapper "Yellow Submarine" :braak:
 
Vorig jaar stond ie al op #2 volgens mij? Als hoogste nieuwe binnenkomer ooit.
Dus pre corona. Je 'analyse' lijkt me dan ook wat te ver doorgedacht.

Het spreekt heel veel mensen enorm aan. Het raakt een bepaalde gevoelige snaar. Er zijn relatief weinig liedjes die dat op een dergelijke schaal voor elkaar krijgen. (Op de schaal van nederland in dit geval. Hoewel het wellicht in meer landen een hit is geworden.)
Eenvoudige liedjes lukt dat waarschijnlijk beter. Hoe moeilijker en zwaarder een nummer, hoe minder mensen in totaal worden aangesproken.
(/einde directe reactie op quote Vedette)

Of ie terecht op 1 staat is eigenlijk een onzinnige vraag.
De lijst is nooit een weergave van de grootste masterpieces allertijden. Het is meer een lijst van liedjes die de meeste mensen weten te raken op n bepaalde manier.
Op dit moment, anno 2020, vinden heel veel mensen dat rollercoaster op de lijst moet. Het meest genoemde nummer blijkbaar. Daarmee is het een weergave van deze tijd en daarmee terecht. Over 5 , 10 of 20 jaar kan dat weer anders zijn.

Wat mij betreft vallen heel veel oude deprimerende meuk nummers uit de jaren 70 snel uit de top van de lijst, als de boomerstemmers in de minderheid gaan komen :p
Het gegeven dat de 'vaste' nummer 1 niet het beste nummer is geeft al aan dat het niet om masterpieces gaat. Voordeel van bands als Blöf en Kensington in de lijst is dat je af en toe tijd hebt om ff te gaan pissen, niet mijn kopje thee zogezegd.

Rollercoaster, voor mij geen wegzap moment, maar zou d'r niet op stemmen. Daarnaast gemaakt door iemand die echt al een flinke tijd aan de weg timmert en gewoon zijn eigen ding blijft doen, vind ik ook mooi.
 
Nog erger dan oude deprimerende meuk nummers uit de jaren 70: oude blije meuk nummers uit de jaren 60. En dan doel ik bijvoorbeeld op die Josti-band meeklapper "Yellow Submarine" :braak:
Daarom ga ik voor de 60's liever voor t witte konijntje.
 
Ha, herkenbaar. Een huisgenoot luisterde altijd ‘s ochtends naar de radio. Ergerde ik mij toen al mateloos aan. Zat je altijd met zo’n draak van een nummer in je hoofd Als ik naar werk reed.
“Ja maar dan hoor je nooit iets nieuws.”
Waarom zou ik nog meer slechte muziek willen leren kennen?
Nee, Queen heeft dat nummer niet voor mij geschreven.
Ik luister daarom elke zaterdagochted Spotify New Releases voor die week, juist om de nieuwe muziek te horen. Toegegeven, bij de meeste 'nieuwe muziek' haal ik de 30 seconden niet eens, maar heeft toch ook best leuke nieuwe muziek opgeleverd.
 
Ik vind het zo mooi dat je het een dertien in een dozijn liedje noemt, dat je de tekst niet zo pakkend vind, maar dat je tot twee keer toe al aangeeft het nog niet te hebben gehoord. :ROFL:

Verder hoef je het van mij geen mooi liedje te noemen, hoor. Ik wilde alleen een verklaring geven. :grin:
Ik had het al aangepast :ROFL: De tekst had ik overigens voor het posten wel even doorgelezen. Dus dat was een "onderbouwde" post. ;)
Ik luister daarom elke zaterdagochted Spotify New Releases voor die week, juist om de nieuwe muziek te horen. Toegegeven, bij de meeste 'nieuwe muziek' haal ik de 30 seconden niet eens, maar heeft toch ook best leuke nieuwe muziek opgeleverd.
Dat is misschien een goede tip. Eens kijken of ik dat ook kan vinden.
 
Uhm, ik denk dat we wel hetzelfde bedoelen met een anthem.

Misschien gebruik ik - als ouwe zak - spotify ook niet goed. Ik gebruik het zo ongeveer gewoon als mijn cd kast. Heb ik zin in een "cd", dan zet ik die op. Als die is afgelopen, kies ik weer een ander. Ik laat andere mensen mijn muziek niet kiezen. Die kiezen altijd verkeerd. ;) Maar zo kom je inderdaad niet gauw aan nieuwe muziek en gaan pareltjes als rollercoaster aan mijn voorbij. Ik ken de tekst van het nummer niet, maar ik zou zeggen dat als we nu ergens niet in zitten dat dat een rollercoaster is. Een rollercoaster gaan hard en onverwacht. Het leven is nu saai en voorspelbaar.
Dan mis je volgens mij best wel wat. Ik laat regelmatig de spotify keuzes lopen na het einde van een van mijn eigen playlists. Spotify kiest dan muziek op de basis van die playlist. Is prima als je lang muziek luistert, zoals ik de afgelopen 6 maanden tijdens thuiswerken. Af en toe hoor je iets dat leuk klinkt vabn een band die je niet of slecht kent, daar ga ik dan weer eens wat meer van luisteren. En ik hoor ook regelmatig nummers zo die ik eigenlijk vergeten was, en die toch leuk zijn om weeer eens te horen
 
Terug
Bovenaan Onderaan