Auto's

Dit kan helemaal niet aangepast worden bij een auto. Snelheid van de motor, is fysiek gekoppeld aan de draaisnelheid van je wielen via de versnellinsbak. Dit is een vaste verhouding en dus niet te beinvloeden door hybride te gaan rijden.

Per versnelling is er inderdaad een vaste verhouding en bij een handmatige versnellingsbak of een conventionele automaat heb je dan ook een beperkt aantal vaste verhoudingen. Maar de hybrides van Toyota hebben een CVT, of een slim planeetwielsysteem en daarmee heb je in feite oneindig veel versnellingen. Zo kan het optimale toerental worden aangehouden, terwijl de overbrenging wordt aangepast, en de elektromotor(en) het eventueel extra benodigde vermogen leveren.

Kan je het systeem uitpluggen van de motor? Waar zit de laadmodule van het accupakket? Ik dacht dat de dynamo altijd meedraaide bij een auto?

De elektromotoren fungeren ook als generator. Afhankelijk van de situatie wordt koppel naar de motor/generatoren gestuurd waardoor deze de accu kan opladen, of wordt koppel afgenomen van de motor/generatoren, die op dat moment stroom trekken uit de accu. Voor een conventionele motor die de dymamo via een V-snaar aandrijft zou je gelijk hebben, al geldt ook daar dat de weerstand van de dynamo verandert afhankelijk van de uiteindelijke stroomvraag van de auto.

Dan heb je het over toerentallen van ronde 1400-1500, terwijl je 9/10 keer rond de 2000 toeren rijd. En daarbij als je optrekt kun je altijd even omlaag schakelen zodat je van de 1500 naar de 2000 toeren gaat en over meer koppel beschikt en dus beter kan optrekken en niet de helft van de benzine weer via de uitlaat naar buiten blaast.

Het ging er met name om, om het grote probleem van benzinemotoren - de gasklep - aan te geven. Een benzinemotor verliest aan efficiëntie als die niet helemaal open staat, maar ook als die wel helemaal open staat en het toerental te laag is. En ook in zijn algemeenheid als je accellereert, want dan wordt standaard een rijker mengsel ingespoten. Zaken die je ondervangt door de verbrandingsmotor te ondersteunen met elektromotoren.
 
Maar omdat de familie allemaal vrij ver woont zitten we over t algemeen toch rond de 18k per jaar.
Je durft gewoon niet toe te geven dat ze binnen de 15 km wonen en Teamspirit jou met je luie donder op de fiets wil trappen.

😆
 
Per versnelling is er inderdaad een vaste verhouding en bij een handmatige versnellingsbak of een conventionele automaat heb je dan ook een beperkt aantal vaste verhoudingen. Maar de hybrides van Toyota hebben een CVT, of een slim planeetwielsysteem en daarmee heb je in feite oneindig veel versnellingen. Zo kan het optimale toerental worden aangehouden, terwijl de overbrenging wordt aangepast, en de elektromotor(en) het eventueel extra benodigde vermogen leveren.



De elektromotoren fungeren ook als generator. Afhankelijk van de situatie wordt koppel naar de motor/generatoren gestuurd waardoor deze de accu kan opladen, of wordt koppel afgenomen van de motor/generatoren, die op dat moment stroom trekken uit de accu. Voor een conventionele motor die de dymamo via een V-snaar aandrijft zou je gelijk hebben, al geldt ook daar dat de weerstand van de dynamo verandert afhankelijk van de uiteindelijke stroomvraag van de auto.



Het ging er met name om, om het grote probleem van benzinemotoren - de gasklep - aan te geven. Een benzinemotor verliest aan efficiëntie als die niet helemaal open staat, maar ook als die wel helemaal open staat en het toerental te laag is. En ook in zijn algemeenheid als je accellereert, want dan wordt standaard een rijker mengsel ingespoten. Zaken die je ondervangt door de verbrandingsmotor te ondersteunen met elektromotoren.

Ja dit vind ik ook hoor maar jij zegt het net iets beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan