Mohamed Ihattaren (M)

Van Hanegem haalt hard uit naar Schmid en PSV door de kwestie Ihattaren: een speler ondergeschikt willen maken aan het systeem terwijl het systeem zelf ook niet functioneert. En dat het te zwaar zijn kennelijk te vaak bij PSV voorkomt en of dat niet te makkelijk wordt gebruikt tegen spelers die even niet in het plaatje passen. Hij geeft het voorbeeld van Bergwijn over wie hetzelfde werd beweerd terwijl hij 3 maanden later voor 35 miljoen werd verkocht aan Tottenham.
Bergwijn is ook nooit die beslissende speler geweest op wie je week in week uit kon bouwen. Het zijn allemaal technisch zeer begaafde spelers met een voor hun kunnen veel te laag rendement.
 
Nee, maar wel dat ze het talent zien, 'm kopen en opvoeden.
Nee hoor, die betalen veel geld voor een speler en gaan ervan uit dat die al opgevoed is. Alleen Arsenal in het verleden , en tot op zekere hoogte Bayern doen iets aan ontwikkeling. De rest denkt gewoon, ach 8m door de plee, die verkopen we voor 5m naar Turkije en op naar de volgende.
 
Bergwijn is ook nooit die beslissende speler geweest op wie je week in week uit kon bouwen. Het zijn allemaal technisch zeer begaafde spelers met een voor hun kunnen veel te laag rendement.
Las net dat Mo al 11 wedstrijden op rij zonder goal of assist is. Dat is voor een AM toch wel zorgwekkend.

Ik hoop echt dat hij wakker wordt, of dat iemand in z'n omgeving hem een schop geeft. Ik voorzie een ajax soap (overigens zag ik dat vorig jaar al). Hij moet voor 5 jaar bijtekenen, zich de tering gaan trainen en zich volledig op voetbal gaan richten. Dan kan hij nog steeds een wereldtopper worden
 
Het gaat er ook om dat je als club niet aan kapitaalvernietiging moet doen, de trainer is een passant maar lijkt nu bij PSV alles naar zijn hand te willen zetten. Bovendien is er niet één aanpak als het gaat om het begeleiden van de jeugd in een moeilijk proces: het is niet stikken of slikken. Ihattaren is geen Reis met enorm veel persoonlijke problemen alhoewel hij aan zijn lot werd over gelaten door PSV maar dat is een andere discussie. De ene keer heeft iemand een schop onder de kont nodig en een ander keertje een aai op zijn bol. Als PSV in de jeugd met Memphis er alleen maar voor had gekozen om hem ik zijn eentje verantwoordlijk te houden voor zijn ontwikkeling, dan was hij nu een speler bij de amateurs of was hij wellicht in de goot beland, gechargeerd gezegd. Men zag zijn mega talent en heeft twee mensen op hem gezet die hem een keer hard hebben aangepakt om hem daarna weer de hemel in te prijzen voor die mooie actie tijdens de wedstrijd.
Schmid is een goede trainer maar ook hij zelf heeft veel te bewijzen en zijn systeem werkt nog altijd na 2 maanden niet. Een creatieve speler als Mo mag je niet omtoveren tot een nummer 6 of zo. En gisteren werd hij even in de spits gezet. Als Mo zijnde zou ik gewoon naar Ajax gaan waar ze je een Ziyech rol geven en een paar harde werkers en bal afpakkers om heen zetten. Hij is niet geschikt voor het spel wat deze trainer wil. Dan ga je maar ergens voetballen waar ze kunnen genieten van dingen waar je wel goed in bent.
 
Bergwijn is ook nooit die beslissende speler geweest op wie je week in week uit kon bouwen. Het zijn allemaal technisch zeer begaafde spelers met een voor hun kunnen veel te laag rendement.
Hoeft ook niet zo te zijn. Voor een speler waar mensen dus kennelijk zoveel kantelingen er bij plaatsten, heeft ie toch heel wat geld opgebracht....
 
Ik vergelijk het wel eens met bandjes. Ik ken een hoop goede muzikanten. De een nog talentvoller of technisch begaafder dan de ander. Maar uiteindelijk is degene die levert, die de band beter maakt en met wie prettig samengewerkt kan worden degene met de meeste en de leukste klussen. Talent wordt overal gewaardeerd en is altijd een pre, maar zolang je niet levert heb je geen meerwaarde.
 
Van Hanegem haalt hard uit naar Schmid en PSV door de kwestie Ihattaren: een speler ondergeschikt willen maken aan het systeem terwijl het systeem zelf ook niet functioneert. En dat het te zwaar zijn kennelijk te vaak bij PSV voorkomt en of dat niet te makkelijk wordt gebruikt tegen spelers die even niet in het plaatje passen. Hij geeft het voorbeeld van Bergwijn over wie hetzelfde werd beweerd terwijl hij 3 maanden later voor 35 miljoen werd verkocht aan Tottenham.
Ach Van Hanegem is eigenlijk een beetje het probleem in Nederland met dit soort jongens. Die raken helemaal verliefd op een jongen met een goeie techniek dat ze totaal nergens anders meer naar kijken. Alsof Mo dit elftal al kan dragen. Onder Mark was hij de grote man maar kon hij het (begrijpelijk) nog niet laten zien.

Laat hem juist maar trainen op het aanjagen, vuile meters maken, dieptes opzoeken en verdedigend werk verichten. Dan kan hij een topper worden. Bakkali had ook een pracht techniek. Maar alleen daarmee bereik je de top niet.

En inderdaad raar om Bergwijn als voorbeeld te nemen. Die gewoon een dragende speler was bij PSV (en eigenlijk ookwel rijp was voor een transfer).

Hij zegt zelf:
" Die Ihattaren moet zich nu veel meer het spelsysteem van PSV eigen maken. Want dat is blijkbaar een heel ingewikkeld systeem, daar in Eindhoven

-> Als het zo een makkelijk counter systeem is. Dan moet een talent als Mo dit toch met twee vingers in zijn neus kunnen doen? Waarom zien we dit niet terug. Het is ook niet zo dat Mo geen kansen krijgt. Van Hanegem denkt gewoon te kortzichtig zonder zich echt te verdiepen in het systeem van PSV, kwaliteiten van Mo en de huidige situatie. Dat een speler een lekkere techniek heeft is niet een vrijbrief om hem alles te laten doen. Het team staat voorop en op dit moment zie ik niet terug waarom Mo een onbetwiste basisspeler zou moeten zijn. Zoals een Malen en Max dit wel duidelijk laten zien.
 
Ach Van Hanegem is eigenlijk een beetje het probleem in Nederland met dit soort jongens. Die raken helemaal verliefd op een jongen met een goeie techniek dat ze totaal nergens anders meer naar kijken. Alsof Mo dit elftal al kan dragen. Onder Mark was hij de grote man maar kon hij het (begrijpelijk) nog niet laten zien.

Laat hem juist maar trainen op het aanjagen, vuile meters maken, dieptes opzoeken en verdedigend werk verichten. Dan kan hij een topper worden. Bakkali had ook een pracht techniek. Maar alleen daarmee bereik je de top niet.

En inderdaad raar om Bergwijn als voorbeeld te nemen. Die gewoon een dragende speler was bij PSV (en eigenlijk ookwel rijp was voor een transfer).

Hij zegt zelf:
" Die Ihattaren moet zich nu veel meer het spelsysteem van PSV eigen maken. Want dat is blijkbaar een heel ingewikkeld systeem, daar in Eindhoven

-> Als het zo een makkelijk counter systeem is. Dan moet een talent als Mo dit toch met twee vingers in zijn neus kunnen doen? Waarom zien we dit niet terug. Het is ook niet zo dat Mo geen kansen krijgt. Van Hanegem denkt gewoon te kortzichtig zonder zich echt te verdiepen in het systeem van PSV, kwaliteiten van Mo en de huidige situatie. Dat een speler een lekkere techniek heeft is niet een vrijbrief om hem alles te laten doen. Het team staat voorop en op dit moment zie ik niet terug waarom Mo een onbetwiste basisspeler zou moeten zijn. Zoals een Malen en Max dit wel duidelijk laten zien.
En vooral: Mo moet gaan scoren en assists geven. Uiteindelijk gaat het daar om op de positie waar hij speelt, en nergens anders om.
 
Ik vergelijk het wel eens met bandjes. Ik ken een hoop goede muzikanten. De een nog talentvoller of technisch begaafder dan de ander. Maar uiteindelijk is degene die levert, die de band beter maakt en met wie prettig samengewerkt kan worden degene met de meeste en de leukste klussen. Talent wordt overal gewaardeerd en is altijd een pre, maar zolang je niet levert heb je geen meerwaarde.
Een muzikant talentje moet ook worden begeleid en als het goed is krijgt hij ook nog les.... Tegenwoordig is het niet alleen voetballen en verder niets maar is een coach ook nog een begeleider. Ik denk dat Mo onder een Hiddink of zelfs Cocu erg tot bloei kan komen. En “leveren” vind ik te makkelijk geroepen als ik zo vrij mag zijn. Een jongen van net 18 kan niet in zijn eentje leveren. Die is nog veel te afhankelijk van vele factoren waaronder een team dat goed draait en niet een systeem wat nog niet de resultaten neerzet die het moet neerzetten. En Mo in de spits kan idd niet “leveren” ook niet als nummer 6. De vuile meters maken maar die anderen die daar goed in zijn, een Hendrix of Thomas enz.
Als Cruijff ooit net zo had gedacht over Ronald Koeman zijn mindere punten, dan had hij hem nooit naar Barcelona durven te halen. Want Koeman was veel te traag voor het topvoetbal in een top competitie en meters maakte hij überhaupt niet. Maar hij had een harde schot en legde de ballen zo voor je klaar. Dat moet een trainer kunnen zien en niet wat een creatieve speler niet kan.
 
Een muzikant talentje moet ook worden begeleid en als het goed is krijgt hij ook nog les.... Tegenwoordig is het niet alleen voetballen en verder niets maar is een coach ook nog een begeleider. Ik denk dat Mo onder een Hiddink of zelfs Cocu erg tot bloei kan komen. En “leveren” vind ik te makkelijk geroepen als ik zo vrij mag zijn. Een jongen van net 18 kan niet in zijn eentje leveren. Die is nog veel te afhankelijk van vele factoren waaronder een team dat goed draait en niet een systeem wat nog niet de resultaten neerzet die het moet neerzetten. En Mo in de spits kan idd niet “leveren” ook niet als nummer 6. De vuile meters maken maar die anderen die daar goed in zijn, een Hendrix of Thomas enz.
Als Cruijff ooit net zo had gedacht over Ronald Koeman zijn mindere punten, dan had hij hem nooit naar Barcelona durven te halen. Want Koeman was veel te traag voor het topvoetbal in een top competitie en meters maakte hij überhaupt niet. Maar hij had een harde schot en legde de ballen zo voor je klaar. Dat moet een trainer kunnen zien en niet wat een creatieve speler niet kan.
Allemaal waar, maar dan moet de speler wel willen.
 
Een muzikant talentje moet ook worden begeleid en als het goed is krijgt hij ook nog les.... Tegenwoordig is het niet alleen voetballen en verder niets maar is een coach ook nog een begeleider. Ik denk dat Mo onder een Hiddink of zelfs Cocu erg tot bloei kan komen. En “leveren” vind ik te makkelijk geroepen als ik zo vrij mag zijn. Een jongen van net 18 kan niet in zijn eentje leveren. Die is nog veel te afhankelijk van vele factoren waaronder een team dat goed draait en niet een systeem wat nog niet de resultaten neerzet die het moet neerzetten. En Mo in de spits kan idd niet “leveren” ook niet als nummer 6. De vuile meters maken maar die anderen die daar goed in zijn, een Hendrix of Thomas enz.
Als Cruijff ooit net zo had gedacht over Ronald Koeman zijn mindere punten, dan had hij hem nooit naar Barcelona durven te halen. Want Koeman was veel te traag voor het topvoetbal in een top competitie en meters maakte hij überhaupt niet. Maar hij had een harde schot en legde de ballen zo voor je klaar. Dat moet een trainer kunnen zien en niet wat een creatieve speler niet kan.

Eensch. Ik plak even wat ik in het topic Trainer & technische staf al plaatste:

wat een goede manager onderscheidt van een slechte is dat hij iedere afzonderlijke werknemer in zijn kracht kan laten uitblinken door ze op zo'n manier individueel aan te pakken dat ze stuk voor stuk gemotiveerd, enthousiast en overtuigd raken, en je dus niet voor iedereen dezelfde aanpak hanteert. Als je als coach dus merkt dat de door jou gekozen aanpak niet het gewenste effect heeft, maar misschien wel het tegenovergestelde, dan zou je op zoek moeten gaan naar een andere manier om hem te prikkelen. Mo vergt een andere aanpak dan bijvoorbeeld Thomas, en de botte bijl aanpak van 'iedereen is gelijk en wordt gelijk behandeld' heeft niet op iedereen het gewenste effect, mede omdat feitelijk niet iedereen gelijk is, en Mo beter is dan wederom bijvoorbeeld Thomas. Mo heeft er duidelijk de pest in door deze aanpak, en het zou me niet verbazen als hij als dit zo doorgaat via de achterdeur en een fooi PSV gaat verlaten. Dan heb je dus en de visie van de manager die niet ten uitvoer wordt gebracht of kan worden gebracht wegens kwaliteits/mentaliteitsgebrek, en je raakt de absolute parel van je jeugdopleiding op een klote manier kwijt, nadat je hem eerst hebt gedemoraliseerd en verkracht. Wat mij betreft is het twee voor twaalf in deze.

Van Hanegem is het met me eens in zijn column. Hij zegt:

Ihattaren zag ik vorig seizoen in Eindhoven tegen Ajax en hij was een klasse apart. Het is een geweldige speler. Die jongens komen in sneltreinvaart omdat ze onbevangen zijn, doen wat in ze opkomt. En als dat zo is, komen de wijsneuzen die ze in een keurslijf proppen', wijst Van Hanegem naar Schmidt. Hij maakt zich zorgen. 'Bij Ihattaren loert het gevaar dat we een topspeler verzieken. In Eindhoven gaat het opvallend vaak over spelers die te zwaar zouden zijn als ze even niet in het pulletje vallen. Toen Steven Bergwijn werd verkocht, vertelden ze dat en nu lees ik het weer over Ihattaren. Die kwaliteitsloze Bruma past misschien beter in het systeem, Ihattaren heeft in zijn kleine teen echter meer talent. Als Frank de Boer nou goed wil starten bij Oranje, geeft hij die gozer speeltijd volgende maand tegen Mexico. Dit is een geweldig talent dat je door een moeilijke fase in zijn leven moet helpen. Dan moet je niet zeveren over systemen of over een kilo meer of minder. Dwight Lodeweges liet hem bij Oranje ook maar zitten. Terwijl we daarvoor op onze knieën lagen of hij alsjeblieft voor Nederland wilde kiezen. Als ík dat al teleurstellend vind, hoe zal de speler zelf dat vinden?
 
Klopt! Ik wil Mo ook niet vrij pleiten of zo maar belicht nu even de andere kant van de zaak. Want die is de laatste weken onder de Schmid euforie onderbelicht geweest.
Helemaal waar, en hij is net 18, als hij uit het goede hout gesneden is, komt het helemaal goed. Laat hem nu eerst maar eens een nieuw 5-jarig contract tekenen, dat zou een heel goede eerste stap zijn.
 
Een muzikant talentje moet ook worden begeleid en als het goed is krijgt hij ook nog les.... Tegenwoordig is het niet alleen voetballen en verder niets maar is een coach ook nog een begeleider. Ik denk dat Mo onder een Hiddink of zelfs Cocu erg tot bloei kan komen. En “leveren” vind ik te makkelijk geroepen als ik zo vrij mag zijn. Een jongen van net 18 kan niet in zijn eentje leveren. Die is nog veel te afhankelijk van vele factoren waaronder een team dat goed draait en niet een systeem wat nog niet de resultaten neerzet die het moet neerzetten. En Mo in de spits kan idd niet “leveren” ook niet als nummer 6. De vuile meters maken maar die anderen die daar goed in zijn, een Hendrix of Thomas enz.
Als Cruijff ooit net zo had gedacht over Ronald Koeman zijn mindere punten, dan had hij hem nooit naar Barcelona durven te halen. Want Koeman was veel te traag voor het topvoetbal in een top competitie en meters maakte hij überhaupt niet. Maar hij had een harde schot en legde de ballen zo voor je klaar. Dat moet een trainer kunnen zien en niet wat een creatieve speler niet kan.
Absoluut eens. Niemand neemt Mo kwalijk dat hij niet week in week uit de ploeg al bij de hand neemt. De ergernis komt zodra je én minder presteert, maar ook te zwaar bent én op Instagram gaat lopen kutten. Laten we jongens van 18 die tonnen per jaar verdienen ook vooral niet zieliger maken dan ze zijn. Begeleiding is belangrijk, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Hard work beats talent when talent doesn’t work hard.
 
Hopelijk gaat Frank de Boer hem wel gewoon selecteren en laat hem debuteren waardoor hij weer wat vleugels krijgt.
 
Absoluut eens. Niemand neemt Mo kwalijk dat hij niet week in week uit de ploeg al bij de hand neemt. De ergernis komt zodra je én minder presteert, maar ook te zwaar bent én op Instagram gaat lopen kutten. Laten we jongens van 18 die tonnen per jaar verdienen ook vooral niet zieliger maken dan ze zijn. Begeleiding is belangrijk, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Hard work beats talent when talent doesn’t work hard.
Ook dat klopt. Het gaat hand in hand. Alleen heeft van Hanegem gelijk dat je zo een jonge gast nu door een moeilijke periode heen moet helpen en niet niet laat zakken. Ik had bij van Bommel het idee dat hij Mo als een eigen zoon benaderde en hem het gevoel gaf helemaal achter hem te staan. Je zag na het weg gaan van Mark en het overlijden van zijn vader dat het bergafwaarts ging met hem. Ik geloof niet in een harde aanpak in dit soort situaties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan