Maar het logo van PSV is toch net zo goed beschermd als dat van Puma? Als je dat erop zet, kun je dat van Puma er ook wel op knallen, lijkt me?

Kleding is voor Puna core buisness, in principe hoofdinkomen. Dus die hebben er veel baat bij om illegaliteit tegen te gaan en doen dat ook. Clubs hebben amper inkomsten uit kleding dus die liggen er niet van wakker dat hun logo's gebruikt worden zo. Miljoenen investeren om een mogelijke zaak te winnen is het niet waard, waar een Puma zo'n risico wel neemt. Sluit je een fabriek en dag later openen er 8 andere die het zelfde doen. Onbegonnen werk dus.

Mag niet, maar wel overwogen logische keus om het toch op te zetten omdat er geen een club tegen zal optreden. De kans dat je de kleine zolderfabriekjes vind waar zo'n shirt gemaakt word + wie verantwoordelijk voor is, dat is onbegonnen werk en gaat een PSV nooit doen of nooit kunnen betalen.

Het is namaak, maar het schaad psv veel minder dan een Puma dus. PSV krijgt er zelfs gratis publiciteit mee ook, mensen die niet 90 euro willen of kunnen kopen en het zo doen. Als ze nou een shirt maken met PSV IS GAY 'official 2021 shirt' dan kan PSV wel beetje pissig worden,
 
Naar mijn ervaring staan er meestal gewoon ook merklogo's op "replica" voetbalshirts.

Juist niet, bij replica's zo goed als nooit, bij namaak shirtjes vaak wel. Replica probeert het zo goed mogelijk na te doen met zo minst mogelijk gevaar. Namaak shirtjes proberen gewoon het geheel 1-1 na te maken, daar zie je vaak juist foutjes of dingen die dan niet kloppen
 
Juist niet, bij replica's zo goed als nooit, bij namaak shirtjes vaak wel. Replica probeert het zo goed mogelijk na te doen met zo minst mogelijk gevaar. Namaak shirtjes proberen gewoon het geheel 1-1 na te maken, daar zie je vaak juist foutjes of dingen die dan niet kloppen
Oh, ik dacht dat "namaak" en "replica" hetzelfde product was.
Maar wat is de markt voor replica shirts dan eigenlijk?
Ik heb veel namaak gezien, maar nog nooit een replica.
 
Oh, ik dacht dat "namaak" en "replica" hetzelfde product was.
Maar wat is de markt voor replica shirts dan eigenlijk?
Ik heb veel namaak gezien, maar nog nooit een replica.

Replica is vaak duurder, dat is het eerste verschil wat je direct merkt vergeleken met simpel namaak. Omdat er in een replica meer moeite word gestoken en de kwaliteit weer beter is dan simpel namaak, maar natuurlijk verreweg van origineel kwaliteit. Beste voorbeelden kan je zien met horloges, er zijn nu modellen uit waar je gewoon zegt wauw..

Zie het gewoon als lagen
Rolex Sub namaak, 10 euro
Rolex Sub replica, 400 euro
Rolex sub origineel, 10.000

Je hebt ook goede replica shirtjes die wel werkelijk 1-1 kopie zijn, betere kwaliteit stof enz, inc merk logo. Maar die worden dan niet snel aangeboden op internet uit angst, die vind je op de markten in azie dan onder de toonbanken vaak. Waar het origineel dan 90 euro kost is zo'n HQ replica dan 40 euro, veel duurder dan simpel namaak en veel goedkoper dan origineel.

maxresdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
Replica is vaak duurder, dat is het eerste verschil wat je direct merkt vergeleken met simpel namaak. Omdat er in een replica meer moeite word gestoken en de kwaliteit weer beter is dan simpel namaak, maar natuurlijk verreweg van origineel kwaliteit. Beste voorbeelden kan je zien met horloges, er zijn nu modellen uit waar je gewoon zegt wauw..

Zie het gewoon als lagen
Rolex Sub namaak, 10 euro
Rolex Sub replica, 400 euro
Rolex sub origineel, 10.000

maxresdefault.jpg
Kijk bij horloges snap ik het, maar de vergelijking met voetbalshirts is toch anders. Dat is net alsof je in de replica laag van 400 euro geen "Rolex" op het horloge zet, maar op de goedkopere namaak laag van 10 euro wel.

Waarom zou je dat kopen? Leuk dat een replica het probeert goed mogelijk na te doen, maar zonder het merklogo ziet iedere leek gelijk dat het nep is.
 
Waarom zou je dat kopen? Leuk dat een replica het probeert goed mogelijk na te doen, maar zonder het merklogo ziet iedere leek gelijk dat het nep is.

Koop jij het shirt omdat je zo dol bent op Puma of omdat je graag iets van PSV draagt? Ik denk dat je op een gemiddelde wedstrijd in de stadion genoeg replica/namaak ziet, alleen let je er niet echt op. Meeste die zo iets kopen doen het vaak voor de kids, die interesseert het al helemaal weinig.

Puma en nike logo's kan je in diverse formaten kopen op internet ook, naai het er op en opgelost :D
Men die een replica koopt weet dat ook, dus die heeft er vrede mee dat er iets mist of misschien niet het zelfde is als bij het origineel. Je krijgt wat je betaald, zo als met alles.
 
Koop jij het shirt omdat je zo dol bent op Puma of omdat je graag iets van PSV draagt? Ik denk dat je op een gemiddelde wedstrijd in de stadion genoeg replica/namaak ziet, alleen let je er niet echt op. Meeste die zo iets kopen doen het vaak voor de kids, die interesseert het al helemaal weinig.

Puma en nike logo's kan je in diverse formaten kopen op internet ook, naai het er op en opgelost :D
Ja je koopt dat shirt voor de club.

Maar mijn vraag blijft:
Waarom zou iemand een duurdere replica, zonder merklogo, nemen ten opzichte van goedkopere namaak, met merklogo?

En inderdaad, meeste die zo iets kopen doen het vaak voor de kids, die interesseert het al helemaal weinig. Dan ga je toch niet voor een duurdere replica?
 
Maar mijn vraag blijft:
Waarom zou iemand een duurdere replica, zonder merklogo, nemen ten opzichte van goedkopere namaak, met merklogo?

Bij een replica mis je alleen de kledingmerk, alle overige logo's en sponsors staan er op. Enige wat ik kan bedenken is dat je bij de replica (mag hopen) dat de kwaliteit wat beter is. Namaak is vaak troep wat na 1x wassen al 3x van kleur verwisseld is. Waar een beetje replica wel tegen stootje kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan