Denzel Dumfries (V)

Tenzij je Zeefuik direct op kunt halen EN je minimaal 20m krijgt voor Dumfries zou ik hem niet verkopen. PSV worstelt de laatste jaren al genoeg met het aantrekken van goede backs en dan moeten we straks voor zowel rechts als linksback wat gaan regelen. Nee dank je. Daarnaast is Denzel een sterke persoonlijkheid met een positieve invloed op de groep. Eindelijk een waardige opvolger voor Luuk als captain. Gewoon houden tot minimaal het EK en als hij een goed EK speelt dan verkopen.
 
Tja, ik lees het en vraag mij dan af, op welke wijze wordt Denzel dan elke dag geconfronteerd met racisme (oprechte vraag)

Voor ons is hij een koning. Maar ik geloof best dat er op Instagram geregeld een 11-jarige Ajacied/Feyenoorder hem uitscheld voor kut neger
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Voor ons is hij een koning. Maar ik geloof best dat er op Instagram geregeld een 11-jarige Ajacied/Feyenoorder hem uitscheld voor kut neger
En daar ga ik me dan weer afvragen of dat racisme is. Als Denzel een bleke, roodharige sproetenkop was geweest, hadden ze hem dan niet voor kutrooie uitgemaakt? Mensen pakken vaak de snelst in het oog springende eigenschap om mee te schelden.
 
En daar ga ik me dan weer afvragen of dat racisme is. Als Denzel een bleke, roodharige sproetenkop was geweest, hadden ze hem dan niet voor kutrooie uitgemaakt? Mensen pakken vaak de snelst in het oog springende eigenschap om mee te schelden.
Wil je daarmee zeggen dat dat goed is? Of dat dat geen racisme is? Ik vermoed van niet.
 
Wil je daarmee zeggen dat dat goed is? Of dat dat geen racisme is? Ik vermoed van niet.
Tja, wat is goed. Schelden is sowieso niet goed. Dus nee, goed is het niet.

Of het racisme is? Ik vermoed van niet. Ik classificeer dit onder schelden. Pas als ze Dumfries stom vinden, omdat hij donker is, is het racisme. Nu vinden ze de donkere Dumfries stom, omdat hij PSV-er is. Lijkt mij iets anders?
 
Tja, wat is goed. Schelden is sowieso niet goed. Dus nee, goed is het niet.

Of het racisme is? Ik vermoed van niet. Ik classificeer dit onder schelden. Pas als ze Dumfries stom vinden, omdat hij donker is, is het racisme. Nu vinden ze de donkere Dumfries stom, omdat hij PSV-er is. Lijkt mij iets anders?
Verkeerde clubisme.

Ik denk dat je in dezen gelijk hebt, maar dat je het verschil tussen afzender en ontvanger moet meenemen. Jochies (of volwassenen :cry: ) zullen hem wss niet uitschelden omdat hij donker is, maar om zijn PSV-shirtje. Want diezelfde mensen juichen wss wel voor een Neres of Fer.
Maar voor de ontvanger is dat anders. Kleur (ras) ligt gewoon heel gevoelig, veel gevoeliger dan haarkleur of iets dergelijks. Ik snap best dat de ontvanger dit als racisme ervaart.
 
Verkeerde clubisme.

Ik denk dat je in dezen gelijk hebt, maar dat je het verschil tussen afzender en ontvanger moet meenemen. Jochies (of volwassenen :cry: ) zullen hem wss niet uitschelden omdat hij donker is, maar om zijn PSV-shirtje. Want diezelfde mensen juichen wss wel voor een Neres of Fer.
Maar voor de ontvanger is dat anders. Kleur (ras) ligt gewoon heel gevoelig, veel gevoeliger dan haarkleur of iets dergelijks. Ik snap best dat de ontvanger dit als racisme ervaart.
Goede post. Maar of het zo ervaren is of het ook zo is, zijn verschillende zaken.

Daarbij kan ik me voorstellen als je dag in dag uit uitgemaakt wordt voor dikke, rooie, kale (en dus ook zwarte) dat dat ook vervelend is.
 
Goede post. Maar of het zo ervaren is of het ook zo is, zijn verschillende zaken.

Daarbij kan ik me voorstellen als je dag in dag uit uitgemaakt wordt voor dikke, rooie, kale (en dus ook zwarte) dat dat ook vervelend is.
Blijft een eeuwige discussie. Is gevoel (hoe je iets ervaart) een argument? Ik als overwegend rationeel persoon heb daar altijd moeite mee, maar bijv. mijn vrouw denk daar heel anders over. En met haar de meerderheid van de mensen, denk ik.

En inderdaad, kleur is niet het enige waar mensen op gepakt worden. Maar daarom hebben we ook termen als 'fatshaming', seksisme e.d. Hoewel het terecht is dat extreme voorbeelden van dit soort dingen wordt genoemd, moet je tegenwoordig wel heel goed uitkijken, want anders heb je wel weer iemand beledigd.
 
moet je tegenwoordig wel heel goed uitkijken, want anders heb je wel weer iemand beledigd.
Dat lijkt ook zo te zijn, toch? Mensen zijn zo snel beledigd, maar roepen wel het liefst continu dingen over een ander.

Met mijn posts wil ik trouwens absoluut niet zeggen dat er geen racisme is in Nederland. Dat is er nog voldoende. En daar zijn deze demonstraties, als er geen corona was ;), prima voor. In mijn optiek beter dan protesteren tegen bijv. Zwarte Piet.

Ik denk dat er ook een grotere rol voor voorlichting zou moeten zijn. In het algemeen, maar zeker gericht op kinderen op scholen. Ook die krijgen thuis bekrompen denkbeelden over andere kleurtjes, geloven, geaardheden etc mee. Door dit uitgebreid te bespreken en met voorbeelden en tegenvoorbeelden komen zou toch begrip moeten opleveren. Net zoals een verplicht bezoek aan een concentratiekamp o.i.d. Ik kan me nooit voorstellen als je dat gezien hebt, dan je ooit zulke denkbeelden kan hebben.
 
Tja, wat is goed. Schelden is sowieso niet goed. Dus nee, goed is het niet.

Of het racisme is? Ik vermoed van niet. Ik classificeer dit onder schelden. Pas als ze Dumfries stom vinden, omdat hij donker is, is het racisme. Nu vinden ze de donkere Dumfries stom, omdat hij PSV-er is. Lijkt mij iets anders?
Vergeet niet dat iemand als Denzel en zijn mede kleuringen van jongs af aan uitgescholden worden voor bananenplukker, aap, kanker zwarte en de zwarte Piet of ga terug naar je jungle enz. Pesten mag ook niet op school maar een roodharige wordt niet in een hoekje gezet vanwege zijn afkomst en zijn ouders. Want de racisten schelden dus indirect ook je ouders en voorouders en alle andere zwarten uit en vinden die minderwaardig. Als je had gezegd dat het psychologische effect op het individu zelf hetzelfde is (pesten en steeds uitgescholden worden), dan had ik dat beter begrepen. Maar je gaat voorbij dat iemand voor bananenplukker, ga terug naar je jungle en de zwarte Piet uitmaken, echt wel gewoon racisme is, of het psychologische effect daarvan wel of niet over een komt met pesten.
 
Goede post. Maar of het zo ervaren is of het ook zo is, zijn verschillende zaken.

Daarbij kan ik me voorstellen als je dag in dag uit uitgemaakt wordt voor dikke, rooie, kale (en dus ook zwarte) dat dat ook vervelend is.
Wie maakt dan uit wat racisme is. Niet de mensen die racistisch bejegend worden, begrijp ik? De mensen die de uitingen doen? Lijkt me ook niet, want dan is bijna niets racistisch. Ik heb niet de bedoeling je aan te vallen of zelfs maar in de verste verte te suggerern dat jij racisme goed zou keuren of zo. Maar het probleem van definitie is verdomd lastig, als je van het standpunt uitgaat dat het weinig uitmaakt hoe een boodschap aankomt. Ik persoonlijk vind dat een prima uitgangspunt, als mensen tegen wie het gericht is, iets als racistisch ervaren, moet je op gaan letten.

Ben het overigens wel met je eens dat er wel heel veel mensen met erg lange tenen zijn, en ik ben ook altijd heel cynisch als mensen die hier opgegroeid zijn, een universitaire opleiding hebben gehad en een welbetaalde baan hebben, zich enoprm persoonlijk gekrenkt voelen door historisch racisme.
 
Vergeet niet dat iemand als Denzel en zijn mede kleuringen van jongs af aan uitgescholden worden voor bananenplukker, aap, kanker zwarte en de zwarte Piet of ga terug naar je jungle enz. Pesten mag ook niet op school maar een roodharige wordt niet in een hoekje gezet vanwege zijn afkomst en zijn ouders. Want de racisten schelden dus indirect ook je ouders en voorouders en alle andere zwarten uit en vinden die minderwaardig. Als je had gezegd dat het psychologische effect op het individu zelf hetzelfde is (pesten en steeds uitgescholden worden), dan had ik dat beter begrepen. Maar je gaat voorbij dat iemand voor bananenplukker, ga terug naar je jungle en de zwarte Piet uitmaken, echt wel gewoon racisme is, of het psychologische effect daarvan wel of niet over een komt met pesten.

Voor de duidelijkheid: ook kleurlingen discrimineren elkaar onderling en daar heeft niemand het over. Alle vrouwen die in het Midden Oosten mishandeld en gestenigd worden, kinderen die in Azië verkracht en vermoord worden, onschuldige winkeliers die mishandeld en gedood worden daar wordt ook niet tegen gedemonstreerd dus in mijn optiek is deze hele kliek nogal hypocriet en selectief verontwaardigd. Uiteraard kan er geen plaats zijn voor racisme, maar steeds alleen de zwarte pietenkaart spelen en alles op de witte man afschuiven werkt niet zo bij mij en wekt (niet alleen bij mij) vreselijk veel ergernis op en werkt averechts. Zeker als organisatoren van deze demo's gewoon dezelfden zijn als de anti Zwarte Piet lobby en ook nog eens een strafblad hebben wegens geweldpleging en als toetje op de taart gesubsidieerd worden door die muts van Halsema. Er is duidelijk meer mis dan alleen discriminatie van zwarte mensen/kleurlingen. Daar is deze groep echter nauwelijks in geïnteresseerd.

Buiten dat had Dumfries zijn verstand moeten gebruiken in deze tijd! Wellicht goed bedoeld maar een domme actie!
 
Voor de duidelijkheid: ook kleurlingen discrimineren elkaar onderling en daar heeft niemand het over. Alle vrouwen die in het Midden Oosten mishandeld en gestenigd worden, kinderen die in Azië verkracht en vermoord worden, onschuldige winkeliers die mishandeld en gedood worden daar wordt ook niet tegen gedemonstreerd dus in mijn optiek is deze hele kliek nogal hypocriet en selectief verontwaardigd. Uiteraard kan er geen plaats zijn voor racisme, maar steeds alleen de zwarte pietenkaart spelen en alles op de witte man afschuiven werkt niet zo bij mij en wekt (niet alleen bij mij) vreselijk veel ergernis op en werkt averechts. Zeker als organisatoren van deze demo's gewoon dezelfden zijn als de anti Zwarte Piet lobby en ook nog eens een strafblad hebben wegens geweldpleging en als toetje op de taart gesubsidieerd worden door die muts van Halsema. Er is duidelijk meer mis dan alleen discriminatie van zwarte mensen/kleurlingen. Daar is deze groep echter nauwelijks in geïnteresseerd.

Buiten dat had Dumfries zijn verstand moeten gebruiken in deze tijd! Wellicht goed bedoeld maar een domme actie!
Je kunt toch niet zeggen dat we een bepaald maatschappelijke vraagstuk maar niet moeten aankaarten omdat er wereldwijd ook andere problemen zijn? Wat is dat voor een logica?
Vrouwen en feministen demonstreren toch ook tegen de vrouwenonderdrukking, waar ook? Moeten we tegen hem zeggen, joh stop maar want we hebben ook met racisme te maken, dus moeten we dat eerst aanpakken...?
Dat geldt ook voor kinderen en kinderarbeid en wat dan ook.
Nu wordt dit probleem nav een gruwelijke moord door een overheidsinstantie nota bene, massaal onder de aandacht gebracht. Ik heb het idee dat mensen die zelf niet weten hoe het is om onder racisme en discriminatie te moeten leven, het hardste schreeuwen dat dit moet ophouden of ze halen er nu allerlei andere problemen bij. We hebben het nu over het racisme en hoe pijnlijk ook voor NL, ook hier komt dat regelmatig voor en dat heeft de minister president dan ook fantastisch verwoord. We moeten niet weglopen voor de pijnlijke discussies. Het leven is ten slotte geen Facebook waar alles maar Nice Nice Nice moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan