Coronavirus

We can all relax now. Deze dames gaan ons redden met hun monsterhits.


Ach ja, zoek rond op t i-net en je kan vanalles vinden, van christenen die beweren dat dit christenen niet zal raken, tot christenen die onbewezen middelen verkopen onder de noemer medicijn, heb de liedjes niet gekeken, kan d'r als christen ook weinig mee. Valt mij wat dat betreft nog mee dat dit pas t eerste is wat op t forum komt. D'r is helaas genoeg te vinden wat hier danwel in religie/grollen geplaatst kan worden.
 
Ik was vandaag een dagje Efteling. Heerlijk om na een tijd gewoon weer effe iets te ondernemen. Ik kan er altijd wel van genieten, effe weg van het gedoe.

Park heeft echt flink gewerkt om het RIVM proof te krijgen en dat hebben ze ook echt goed uitgevoerd moet ik zeggen. Bij de wachtrijen wordt gewerkt met rode en witte tape, alleen op het vlak van de witte tape mag je stilstaan met je huishouden. In de attracties wordt genoeg afstand gehouden tussen karretjes of aparte bootjes per gezelschap. Met in en uitstappen wordt ieder huishouden een voor een in en uit de karretjes gehaald. Personeel zit er bovenop wanneer mensen de richtlijnen vergeten/niet nastreven en bij iedere attractie vind je desinfectie punten. Dus chapeau hoe ze dat hebben aangepakt en over alles eigenlijk wel hebben nagedacht.

Daarnaast viel het me ook op dat iedereen zich, mede door handhaving natuurlijk, er gewoon aan hield. Soms vergat je even de witte lijnen, maar meestal corrigeerde mensen zichzelf snel. Door die maatregelen is 4000 bezoekers wel echt een max. Zoals vandaag was het overal druk en zelfs bij de wc's (waar ieder huishouden apart een wc in wordt gestuurd) kon je ook 10 minuten aansluiten. Met meer mensen raak je dat overzicht kwijt en worden de wachtrijen echt te lang. Al met al is de Efteling een ideale dag uit in deze tijd met de maatregelen die daar zijn genomen en nagestreefd.

En dan kom je buiten en zie je weer dat half Nederland het strand op duikt. Straks zijn een park als de Efteling of andere dagattracties die zich compleet aanpassen en alles doen om de maatregelen te volgen de lul van mensen die zich niet kunnen gedragen en kunnen ze weer dicht. Tis allemaal niet zo moeilijk toch
 
En dan kom je buiten en zie je weer dat half Nederland het strand op duikt. Straks zijn een park als de Efteling of andere dagattracties die zich compleet aanpassen en alles doen om de maatregelen te volgen de lul van mensen die zich niet kunnen gedragen en kunnen ze weer dicht. Tis allemaal niet zo moeilijk toch
Exact dit vind ik zo zorgelijk.

In dagattracties worden echt goede maatregelen genomen. Je weet zeker dat er een max capaciteit is, dus té druk kan nooit. Verder weet je dat alles goed in de gaten word gehouden plus dat er genoeg hygiënische plekken beschikbaar zijn. En zelfs met al dit is het een risicootje. Maar wel eentje waar alles zo goed mogelijk is geregeld om dit te verkleinen.

En dan gaan mensen met zijn alle naar het strand. Waar gewoon niet mogelijk is om die maatregelen door te voeren. Waardoor er een kans bestaat dat er een nieuwe golf komt en de Efteling de lul is. Nu ben ik echt niet de braafste van de klas mbt de richtlijnen van het RIVM. Maar ik probeer me er zo goed mogelijk aan te houden. Maar ik besef me heel goed dat een dagje strand er gewoon even niet in zit. En als ik dan zie dat mensen dat niet begrijpen maakt mij erg treurig. Juist omdat het beter gaat. Dat wil zeggen, nog even doorbijten en je mag gewoon nog meer. Dadelijk heb je over 1 week weer meer IC gevallen en kan de Horeca weer niet open. Was het dan waard geweest dat dagje strand?

En wie weet blijft het goed gaan. Maar juist dan kunnen we denken over meer versoepelingen.
 
En dan gaan mensen met zijn alle naar het strand. Waar gewoon niet mogelijk is om die maatregelen door te voeren. Waardoor er een kans bestaat dat er een nieuwe golf komt en de Efteling de lul is. Nu ben ik echt niet de braafste van de klas mbt de richtlijnen van het RIVM. Maar ik probeer me er zo goed mogelijk aan te houden. Maar ik besef me heel goed dat een dagje strand er gewoon even niet in zit. En als ik dan zie dat mensen dat niet begrijpen maakt mij erg treurig. Juist omdat het beter gaat. Dat wil zeggen, nog even doorbijten en je mag gewoon nog meer. Dadelijk heb je over 1 week weer meer IC gevallen en kan de Horeca weer niet open. Was het dan waard geweest dat dagje strand?

En wie weet blijft het goed gaan. Maar juist dan kunnen we denken over meer versoepelingen.
Mee eens, hoor. Maar dit kun je alleen voorkomen door de stranden af te sluiten. Je kunt ze niet openhouden voor publiek en dan zeggen dat het er niet te druk mag worden. Want wie mag dan wel gaan en wie moet thuisblijven?
 
Wat een ontzettende kleuters kunnen dat ook zijn :FP:

Pfff wat een trieste figuren die 2. En dan zelf wel stoer de regels overtreden, terwijl ze makkelijk een minuutje hadden wachten tot de zaak weer leeg was.
En ook deze boa's willen ze gaan bewapenen? Vrij onverstandig, lijkt me.

Ik ben voor de meeste maatregelen die zijn genomen ihkv de lockdown, maar het is allemaal niet altijd consequent.
In dit geval: Een milkshake in een dichte beker moet verpakt worden in aluminiumfolie (echt.. waarom??), maar iedereen die een supermarkt/groentenwinkel/boerenwinkel binnen mag kan met zn blote bakkes boven de verpakkingsloze groenten en fruit hangen en ze even lekker vastpakken etc.

Onduidelijkheid en verschil in handhaving helpt niet om mensen de regels blijvend te laten volgen.
 
Het begrip openbare ruimte (of openbaar vervoer) is juridisch denk ik ook behoorlijk ingewikkeld in deze tijden. Het immers gedefinieerd als vrij toegankelijk, maar dat is het niet meer zodra je mensen de toegang verbied (bijvoorbeeld omdat het te druk is). Als je echt drukte wil voorkomen dan zou je denk ik moeten registreren en bijhouden welke vrijheden men heeft. Bijvoorbeeld denken aan vrijheid in een straal van x rondom de woonplek, of beperkingen houden op welke dagen of tijden mensen wel of niet de openbare ruimte mogen gebruiken (voor niet noodzakelijke dingen/ontspanning). In Spanje hebben ze geloof ik tijden aangehouden (waarbij leeftijdsgroep A alleen tussen 18:00 en 21:00 het park in mag om hard te lopen bijvoorbeeld).

Gezien afname in de besmettingen zou het op dit moment behoorlijk wat maatschappelijke onrust beteken wanneer het begrip openbare ruimte in Nederland op de schop zou gaan. Het hopen dat het gezond verstand overheerst lijkt echter ook te naïef (gezien de enorme druktes op sommige plekken). Ik vind het behoorlijk moeilijk om zelf een idee te vormen hoe we het moeten voorkomen, en hoever de overheid hierin zou moeten (mogen) gaan om de bevolking te beschermen tegen zichzelf. Misschien erbij neerleggen dat er weer dingen gaan oplieren*. (knipoog naar Ruttes toespraken).

Daarnaast is het moeilijk om te volgen hoe druk het is, en wie wat doet, omdat dat inbreuk maakt op de privacy regels. Misschien moeten we het maar accepteren dat er weer een flinke toename op besmettingen kan plaatsvinden in parken en dergelijk. Het gesloten houden van voorzieningen (strandpavilions, toiletten, parkeerplaatsen) zou wellicht de aantrekkelijkheid voor een dagje strand wat omlaag brengen? Wel geschikt voor een wandelingetje, maar niet een hele dag met zijn allen naar zee? En gebouwen beperkt toegankelijk maken (wat denk ik een boel besmettingen voorkomt). Parkeren normaal tarief voor 1.5 uur en vanaf dan 20 euro extra per half uur? Dat beperkt de drukte denk ik ook wel (NL's bin zunig).

Al snap ik dat die voorzieningen (zoals strandpaviljoens) ook echt het water aan de lippen staat. Misschien die juist betrekken in de reguleren van de drukte? Bijvoorbeeld een stuk strand rond een paviljoen afsluiten en het paviljoen mag open mits ze reguleren dat er een maximum aantal mensen binnen dat gebied zich bevind? En om te voorkomen dat iedereen de hele dag op het terras blijft plakken een restrictie op hoelang men er per consumptie mag verblijven, zodat er ruimte komt voor de volgende bezoekers? Overtreed je deze drukte-limiet binnen jou strandgedeelte dan gedwongen gesloten voor het daaropvolgende weekend?

(Geen idee hoor of ik dit allemaal Überhaubt zou willen, ik filosofeer hardop).
 
Mee eens, hoor. Maar dit kun je alleen voorkomen door de stranden af te sluiten. Je kunt ze niet openhouden voor publiek en dan zeggen dat het er niet te druk mag worden. Want wie mag dan wel gaan en wie moet thuisblijven?
Ja dat lijkt me ook beter. Weet alleen niet of dit 1. makkelijk te doen is (Strand vrij groot te sluiten plus beveiliging zodat gehandhaafd word) en 2. In principe als je in de buurt woont. Mag je best zwemmen of een rondje lopen. Het is alleen gek dat mensen van bijv. buiten scheveningen er heen gaan. Ga dan naar een lokaal park. In de meeste gevallen ben je dan alsnog buiten maar is de drukte verspreid.

Maar mee eens, af sluiten zou beter zijn.
 
Nou, waarvoor ik vreesde is dan waarschijnlijk de waarheid geworden. Een maatschappij die zich gaat focussen op uiterste hygiëne. Het doet me eigenlijk aan deze clip van Spongebob denken:

Hoe spik en span het erbij ligt. Houd jezelf niet voor de gek, zulke hygiëne is niet goed voor je gezondheid. May I remind you: microorgamisen zitten in je darmkanaal en op je huid, waar ze tevens belangrijke verdedigende rollen vervullen. Overigens zijn microorgamisen ook zo klein en makkelijk overdraagbaar dat zelfs in die spik-en-span ruimte van Spongebob iemand nog besmet kan raken, omdat Octo toevallig zijn klarinet niet heeft ontsmet.

Het is vet kut, maar veel maatregel die ze nu nemen zijn echt absurd en ik twijfel ten zeerste of ze überhaupt voldoende reinigend zijn om inderdaad besmetting te voorkomen. Pietje die zijn handen wast en een minuut later over zijn neus wrijft omdat die jeukt is ook weer direct besmettelijk.

In het kort: het helpt, maar we slaan ook een beetje door... Eigenlijk precies het filmpje...
 
Ja dat lijkt me ook beter. Weet alleen niet of dit 1. makkelijk te doen is (Strand vrij groot te sluiten plus beveiliging zodat gehandhaafd word) en 2. In principe als je in de buurt woont. Mag je best zwemmen of een rondje lopen. Het is alleen gek dat mensen van bijv. buiten scheveningen er heen gaan. Ga dan naar een lokaal park. In de meeste gevallen ben je dan alsnog buiten maar is de drukte verspreid.

Maar mee eens, af sluiten zou beter zijn.
Gisteren even naar het meer gereden. Zijn er daar geen parkeerplaatsen (beter gezegd; ze zijn er wel, maar ze zijn afgesloten) Dat soort dingen zijn irritant als je er komt, maar daardoor komen er natuurlijk wel wat minder bezoekers. En ook nu was het er best druk...
 
Nou, waarvoor ik vreesde is dan waarschijnlijk de waarheid geworden. Een maatschappij die zich gaat focussen op uiterste hygiëne. Het doet me eigenlijk aan deze clip van Spongebob denken:

Hoe spik en span het erbij ligt. Houd jezelf niet voor de gek, zulke hygiëne is niet goed voor je gezondheid. May I remind you: microorgamisen zitten in je darmkanaal en op je huid, waar ze tevens belangrijke verdedigende rollen vervullen. Overigens zijn microorgamisen ook zo klein en makkelijk overdraagbaar dat zelfs in die spik-en-span ruimte van Spongebob iemand nog besmet kan raken, omdat Octo toevallig zijn klarinet niet heeft ontsmet.

Het is vet kut, maar veel maatregel die ze nu nemen zijn echt absurd en ik twijfel ten zeerste of ze überhaupt voldoende reinigend zijn om inderdaad besmetting te voorkomen. Pietje die zijn handen wast en een minuut later over zijn neus wrijft omdat die jeukt is ook weer direct besmettelijk.

In het kort: het helpt, maar we slaan ook een beetje door... Eigenlijk precies het filmpje...
Goh, zou daarom het advies zijn handen wassen en niet aan je gezicht zitten... En natuurlijk volgt niet iedereen dit op, deels bewust deels onbewust. Maar als we met handen wassen bijvoorbeeld 10% van de besmettingen kunnen voorkomen dan is dat een keertje extra handen wassen best waard.
 
Exact dit vind ik zo zorgelijk.

In dagattracties worden echt goede maatregelen genomen. Je weet zeker dat er een max capaciteit is, dus té druk kan nooit. Verder weet je dat alles goed in de gaten word gehouden plus dat er genoeg hygiënische plekken beschikbaar zijn. En zelfs met al dit is het een risicootje. Maar wel eentje waar alles zo goed mogelijk is geregeld om dit te verkleinen.

En dan gaan mensen met zijn alle naar het strand. Waar gewoon niet mogelijk is om die maatregelen door te voeren. Waardoor er een kans bestaat dat er een nieuwe golf komt en de Efteling de lul is. Nu ben ik echt niet de braafste van de klas mbt de richtlijnen van het RIVM. Maar ik probeer me er zo goed mogelijk aan te houden. Maar ik besef me heel goed dat een dagje strand er gewoon even niet in zit. En als ik dan zie dat mensen dat niet begrijpen maakt mij erg treurig. Juist omdat het beter gaat. Dat wil zeggen, nog even doorbijten en je mag gewoon nog meer. Dadelijk heb je over 1 week weer meer IC gevallen en kan de Horeca weer niet open. Was het dan waard geweest dat dagje strand?

En wie weet blijft het goed gaan. Maar juist dan kunnen we denken over meer versoepelingen.
Ik vermoed dat het vooral jonge mensen zijn (onder de 30), die massaal naar hetv strand gaan. Die lopen zelf niet zo'n risco, waarschijnlijk is de autorit naar het strand gevaarlijker. Oude mensen en risicicogroepen moeten zichzelf maar gewoon goed beschermen en niet in contact komen met al die jonge mensen.
 
Jongen mensen zijn gewoon de nieuwe straathonden, ratten en wasberen (afhankelijk van waar je leeft). Dragen allemaal nare shit bij zich waar je zeker als oud persoon/persoon met matige gezondheid niet mee in aanraking wilt komen. Ze zijn overal en lijken er zelf niet zo'n last van te hebben. Van de ''bestrijdingsmethodes'' om ze in toom te houden lijken ze zich niet zoveel aan te trekken. Vooral parken, stadscentra's en andere locaties met makkelijk te verkrijgen voedsel, comfort en aanwezigheid van mensen zitten er vol mee.
 
Goh, zou daarom het advies zijn handen wassen en niet aan je gezicht zitten...
Lekker naïef... Alsof men niet gaat krabben wanneer zij een muggenbult heeft. Veel dingen doe je onbewust. Dat is precies waarom het zulke onzin is om te doen alsof iedereen piekschoon is.

Maar als we met handen wassen bijvoorbeeld 10% van de besmettingen kunnen voorkomen dan is dat een keertje extra handen wassen best waard.
Ja en als dat getal niet 10 maar 0.1% is voor wat doe je het dan nog?

Overigens blijft het niet bij één keer je handen wassen. Dat zou heel mooi zijn en redelijk. Wat ik nu zie zijn massaschoonmaken. Hoe maak je iets schoon wat je niet kan zien?

Het is gewoon één doorgedraaid zooitje op sommige plekken.
 
Jongen mensen zijn gewoon de nieuwe straathonden, ratten en wasberen (afhankelijk van waar je leeft). Dragen allemaal nare shit bij zich waar je zeker als oud persoon/persoon met matige gezondheid niet mee in aanraking wilt komen. Ze zijn overal en lijken er zelf niet zo'n last van te hebben. Van de ''bestrijdingsmethodes'' om ze in toom te houden lijken ze zich niet zoveel aan te trekken. Vooral parken, stadscentra's en andere locaties met makkelijk te verkrijgen voedsel, comfort en aanwezigheid van mensen zitten er vol mee.

Och och och, het zijn de jonge mensen die het weer doen. Die zwakke mensen komen anderzijds ook op een afstand kleiner dan anderhalve meter bij me staan om een vraag te stellen tijdens het werk. Wat ik dusver heb meegekregen over corona, immuunsysteem en leeftijd is dat jongere mensen een beter immuunsysteem hebben, daardoor eerder en een grotere kans hebben om 'immuun' zijn en dus een minder groot gevaar voor andere vormen :unsure:
 
Och och och, het zijn de jonge mensen die het weer doen. Die zwakke mensen komen anderzijds ook op een afstand kleiner dan anderhalve meter bij me staan om een vraag te stellen tijdens het werk. Wat ik dusver heb meegekregen over corona, immuunsysteem en leeftijd is dat jongere mensen een beter immuunsysteem hebben, daardoor eerder en een grotere kans hebben om 'immuun' zijn en dus een minder groot gevaar voor andere vormen :unsure:

Ach nee. Ik vond de vergelijking gewoon grappig. Ik zie ook genoeg ouderen die zich er juist niet aan houden. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van iedereen.
 
Lekker naïef... Alsof men niet gaat krabben wanneer zij een muggenbult heeft. Veel dingen doe je onbewust. Dat is precies waarom het zulke onzin is om te doen alsof iedereen piekschoon is.

Ja en als dat getal niet 10 maar 0.1% is voor wat doe je het dan nog?

Overigens blijft het niet bij één keer je handen wassen. Dat zou heel mooi zijn en redelijk. Wat ik nu zie zijn massaschoonmaken. Hoe maak je iets schoon wat je niet kan zien?

Het is gewoon één doorgedraaid zooitje op sommige plekken.
als t getal niet 10 maar 0.1 is dan nog is regelmatig je handen wassen geen groot offer. Maar om de discussie ff helder te krijgen, wat versta jij onder massaschoonmaken? Ik zie in de supermarkt maatregelen, maar niet overdreven, op t werk idem dito. Wat ik hoor van de pretparken komt op mij ook niet als massaschoonmaken over. Kortom, verduidelijk het eens.

Snap het punt van schoonmaken wat je niet ziet ook niet? Je handen, winkelwagens, pinapparaten, deurklinken, toetsenborden zijn allemaal zichtbaar dacht ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan