Wetenschap

Ik heb het gelezen op het internet, dan moet het wel waar zijn toch? :grin:
Ik weet niet meer zeker waar ik het had gelezen. Het verhaal dat de term survival if the uittest niet van Darwin zelf komt kan ik in elk geval ook op wikipedia terugvinden. klik Dan moet je journalist vervangen door recensie.

Over de term survival of the stable heb ik na even zoeken inderdaad moeten terug herleiden op Dawkins die verwijst naar Campbell en Darwin.

Kortom; ik moet eens een onderschrift zetten met disclaimers dat wat ik ook schrijf niet wordt gehinderd door enige vorm van kennis, ongeacht het onderwerp of vakgebied.

Achja, geen probleem. Volgens mij heb je uiteindelijk wel gelijk dat de benaming inderdaad niet van Darwin af komt ;P.
 

Vind ik een leuke video. Altijd interessant om meer te weten te komen over hoe je lichaam werkt. Ik vraag mezelf ook altijd hoe het komt dat ik de ene dag geen enkele motivatie heb om iets te ondernemen en de andere dag sta te stuiteren van enthousiasme :maniac:.
 

Ik zou vooral het eerste deel over Aruk en Anuradhapura kijken. Vooral omdat die punten niet alleen toepasbaar zijn op steden, maar ook op de moderne landbouw. Het laatste deel kun je kijken, maar ik vind die punten wat biased.
 

Ik zou vooral het eerste deel over Aruk en Anuradhapura kijken. Vooral omdat die punten niet alleen toepasbaar zijn op steden, maar ook op de moderne landbouw. Het laatste deel kun je kijken, maar ik vind die punten wat biased.

Leuk filmpje. Weer duidelijk gevalletje korte termijn vs lange termijn acties.

Wat vind je biased?
Urban heat island effect en de stressverlagende effecten van een groene omgeving zijn goed gedocumenteerd iig.
 
Leuk filmpje. Weer duidelijk gevalletje korte termijn vs lange termijn acties.

Wat vind je biased?
Urban heat island effect en de stressverlagende effecten van een groene omgeving zijn goed gedocumenteerd iig.
Hittestress is gewooon aantoonbaar ja. Groene barrieres in stedelijk gebied helpen hier goed tegen. En ook in je eigen achtertuin kan je hier al stappen in zetten die jouw tuinklimaat en dus ook jouw leefklimaat verbeteren.
 
Wat vind je biased?
Urban heat island effect en de stressverlagende effecten van een groene omgeving zijn goed gedocumenteerd iig

Misschien was biased niet het juiste woord, maar de manier waarop ze vervuiling uitbeelden vind ik een verkeerde - beetje overdreven - indruk geven. De video wekt bij mij de indruk alsof we over 10 jaar steden onwoonbaar worden en we allemaal sterven aan vervuiling. Ik vind dat een vorm van angst aanjagen om je voorgaande punten te versterken. Maar wellicht interpreteerde jij het heel anders.

Overigens, ik bood het met name het eerste deel aan omdat het tweede vooral uit algemene voordelen van groen gaat. Ik ging ervan uit dat de meeste mensen hiervan al op de hoogte waren, terwijl de voorbeelden vrij specifiek en waarschijnlijk ook minder bekend zijn. Vond met name het deel van stedelijke landbouw van oudsher wel interessant. En hoe grond en irrigatiesystemen ineen stortten naarmate meer groen verdween. Mijn inziens een eye-opener om te weten dat vroeger blijkbaar landbouw niet om de stad, maar ook in de stad werd gevoerd. Zo zouden ze moderne steden ook moeten gaan inrichten. Projecten krijgen steeds meer oog voor groen - een parkje hier of een boompje per 5 meter, maar we zijn nog gigantische stappen verwijderd van echt groene wijken - waarbij muren en straten bijvoorbeeld worden bedekt door klimop en bomen.

Nieuwbouwwijken in Laan van Kernhem (Ede), Kortenoord (Wageningen) of de nieuwbouwwijk uit mijn eigen dorp stellen me teleur. Hier en daar zijn plekken ingericht voor groen, maar wat vind er toch gigantisch veel betegeling en asvaltering plaats. Parkeertereinen volledig van steen. Tuinen steeds kleiner en vaak ook betegeld. Bomen fungeren als decoratie en staan meestal heel zielig uit elkaar, als een stel lantaarnpalen. Projecten als deze zouden in deze tijd moeten worden afgewezen op grond van 'niet ecologisch verantwoord'. Ontwerp dan maar 5 huizen minder en gooi de grondprijzen maar omhoog. Weet niet of dat financieel haalbaar is, maar het zou wel een mooi streven zijn.
 
Misschien was biased niet het juiste woord, maar de manier waarop ze vervuiling uitbeelden vind ik een verkeerde - beetje overdreven - indruk geven. De video wekt bij mij de indruk alsof we over 10 jaar steden onwoonbaar worden en we allemaal sterven aan vervuiling. Ik vind dat een vorm van angst aanjagen om je voorgaande punten te versterken. Maar wellicht interpreteerde jij het heel anders.

Overigens, ik bood het met name het eerste deel aan omdat het tweede vooral uit algemene voordelen van groen gaat. Ik ging ervan uit dat de meeste mensen hiervan al op de hoogte waren, terwijl de voorbeelden vrij specifiek en waarschijnlijk ook minder bekend zijn. Vond met name het deel van stedelijke landbouw van oudsher wel interessant. En hoe grond en irrigatiesystemen ineen stortten naarmate meer groen verdween. Mijn inziens een eye-opener om te weten dat vroeger blijkbaar landbouw niet om de stad, maar ook in de stad werd gevoerd. Zo zouden ze moderne steden ook moeten gaan inrichten. Projecten krijgen steeds meer oog voor groen - een parkje hier of een boompje per 5 meter, maar we zijn nog gigantische stappen verwijderd van echt groene wijken - waarbij muren en straten bijvoorbeeld worden bedekt door klimop en bomen.

Nieuwbouwwijken in Laan van Kernhem (Ede), Kortenoord (Wageningen) of de nieuwbouwwijk uit mijn eigen dorp stellen me teleur. Hier en daar zijn plekken ingericht voor groen, maar wat vind er toch gigantisch veel betegeling en asvaltering plaats. Parkeertereinen volledig van steen. Tuinen steeds kleiner en vaak ook betegeld. Bomen fungeren als decoratie en staan meestal heel zielig uit elkaar, als een stel lantaarnpalen. Projecten als deze zouden in deze tijd moeten worden afgewezen op grond van 'niet ecologisch verantwoord'. Ontwerp dan maar 5 huizen minder en gooi de grondprijzen maar omhoog. Weet niet of dat financieel haalbaar is, maar het zou wel een mooi streven zijn.
Vergeet neet dat Kortenoord en Kernhem echt al een lange tijd lopen en de grondexploitatie dus ook al lang gelden (meer dan 10 jaar) is berekend.
Overigens heeft Kortenoord meerdere groene singels door het plan wat positief of i.h.k.v. hittestress. Dat de woonhofjes een sterk versteende indruk hebben kan ik echter niet ontkennen.
 
Misschien was biased niet het juiste woord, maar de manier waarop ze vervuiling uitbeelden vind ik een verkeerde - beetje overdreven - indruk geven. De video wekt bij mij de indruk alsof we over 10 jaar steden onwoonbaar worden en we allemaal sterven aan vervuiling. Ik vind dat een vorm van angst aanjagen om je voorgaande punten te versterken. Maar wellicht interpreteerde jij het heel anders.

Overigens, ik bood het met name het eerste deel aan omdat het tweede vooral uit algemene voordelen van groen gaat. Ik ging ervan uit dat de meeste mensen hiervan al op de hoogte waren, terwijl de voorbeelden vrij specifiek en waarschijnlijk ook minder bekend zijn. Vond met name het deel van stedelijke landbouw van oudsher wel interessant. En hoe grond en irrigatiesystemen ineen stortten naarmate meer groen verdween. Mijn inziens een eye-opener om te weten dat vroeger blijkbaar landbouw niet om de stad, maar ook in de stad werd gevoerd. Zo zouden ze moderne steden ook moeten gaan inrichten. Projecten krijgen steeds meer oog voor groen - een parkje hier of een boompje per 5 meter, maar we zijn nog gigantische stappen verwijderd van echt groene wijken - waarbij muren en straten bijvoorbeeld worden bedekt door klimop en bomen.

Nieuwbouwwijken in Laan van Kernhem (Ede), Kortenoord (Wageningen) of de nieuwbouwwijk uit mijn eigen dorp stellen me teleur. Hier en daar zijn plekken ingericht voor groen, maar wat vind er toch gigantisch veel betegeling en asvaltering plaats. Parkeertereinen volledig van steen. Tuinen steeds kleiner en vaak ook betegeld. Bomen fungeren als decoratie en staan meestal heel zielig uit elkaar, als een stel lantaarnpalen. Projecten als deze zouden in deze tijd moeten worden afgewezen op grond van 'niet ecologisch verantwoord'. Ontwerp dan maar 5 huizen minder en gooi de grondprijzen maar omhoog. Weet niet of dat financieel haalbaar is, maar het zou wel een mooi streven zijn.

Nee dat klopt idd. Veel steden zijn nu al zo goed als onwoonbaar :grin:

Ik zie het niet zo als angst aanjagen. Ik maak een beetje een grapje in mn eerste zin, maar de lucht en het hitte effect zijn in veel steden dramatisch. Daar gaan veel mensen aan dood of krijgen velerlei kwalen, varierend van licht vervelend tot levensveranderend.
Meer groen kan zeker een groot deel van de oplossing bieden. Dat er mensen zijn die dat liever niet willen horen of het allemaal suf willen nuanceren doet daar niet veel aan af. Voor die groep moet de boodschap niet afgezwakt worden denk ik.

Verder eens met je post, er is heel veel mogelijk. Idd met verticale tuinen, daktuinen etc. En dat kan ook nog eens zonder dat het heel veel moet kosten of het aantal huizen te verminderen. Het verdient zich zelfs terug als je t goed doet, door bijv verhoogde isolatiewaardes, stadslandbouw, minder ziektes etc.
 
Nee dat klopt idd. Veel steden zijn nu al zo goed als onwoonbaar :grin:

Ik zie het niet zo als angst aanjagen. Ik maak eenn beetje een grapje in mn eerste zin, maar de lucht en het hitte effect zijn in veel steden dramatisch. Daar gaan veel mensen aan dood of krijgen velerlei kwalen, varieren van licht vervelend tot levensveranderend.
Het is aan t gebeuren, en meer groen kan zeker een groot deel van de oplossing bieden. Dat er mensen zijn die dat liever niet willen horen of het allemaal suf willen nuanceren doet daar niet veel aan af. Voor die groep moet de boodschap niet afgezwakt worden denk ik.

Verder eens met je post, er is heel veel mogelijk. Idd met verticale tuinen, daktuinen etc. En dat kan ook nog eens zonder dat het heel veel moet kosten of het aantal huizen te verminderen. Het verdient zich zelfs terug als je t goed doet, door bijv verhoogde isolatiewaardes, stadslandbouw, minder ziektes etc.
Op het totaal niveau verdient het zich inderdaad wel terug, maar is het ook financieel rendabel voor een projectontwikkelaar? Die ziet immers in zijn bedrijfsvoering niks terug van lagere ziektenkosten op landelijk niveau.
Geldt overigens ook voor gemeenten die met hogere onderhoudskosten voor de openbare ruimte geconfronteerd kunnen worden.
 
Op het totaal niveau verdient het zich inderdaad wel terug, maar is het ook financieel rendabel voor een projectontwikkelaar? Die ziet immers in zijn bedrijfsvoering niks terug van lagere ziektenkosten op landelijk niveau.
Geldt overigens ook voor gemeenten die met hogere onderhoudskosten voor de openbare ruimte geconfronteerd kunnen worden.

De standaard finacieringsmethode gaat waarschijnlijk idd niet op. Hoewel het ook direct waardevermeerderend werkt.
Bij goed ontwerp incl beplantingsplan hoeft onderhoud niet duurder te worden.
 
De standaard finacieringsmethode gaat waarschijnlijk idd niet op. Hoewel het ook direct waardevermeerderend werkt.
Bij goed ontwerp incl beplantingsplan hoeft onderhoud niet duurder te worden.
10% meer groen en 10% minder versteend levert over het algemeen meer arbeidsuren op. Tenzij je het ambitieniveau laag stelt en de wijk volmikt met cotoneaster, hedera of andere jaren 70 meuk.
 
10% meer groen en 10% minder versteend levert over het algemeen meer arbeidsuren op. Tenzij je het ambitieniveau laag stelt en de wijk volmikt met cotoneaster, hedera of andere jaren 70 meuk.
Komop, iets creatiever :lol:
Planten kiezen die bepaalde grote en breedte bereiken, ontwerp daarop ook aanpassen, geen onderhoud mbt snoeien. Goede onderbegroeiing, evt in 2 lagen. Ondergroei van bijv daslook en hondsdraf. Hele seizoen grondbedekking, minimum aan 'onkruid', en kunnen goed in schaduw groeien. En het liefst planten die iets eetbaars leveren.
Erg goed voor de sociale interacties. "Buurman, de besjes van de zilverbes smaken dit jaar weer voortreffelijk". "Wat je zegt buurman, wat te denken van die daslook!":grin:

Er is zo ontzettend veel mogelijk met planten. We hoeven enkel de juiste te kiezen op de juiste plek.
 
Komop, iets creatiever :lol:
Planten kiezen die bepaalde grote en breedte bereiken, ontwerp daarop ook aanpassen, geen onderhoud mbt snoeien. Goede onderbegroeiing, evt in 2 lagen. Ondergroei van bijv daslook en hondsdraf. Hele seizoen grondbedekking, minimum aan 'onkruid', en kunnen goed in schaduw groeien. En het liefst planten die iets eetbaars leveren.
Erg goed voor de sociale interacties. "Buurman, de besjes van de zilverbes smaken dit jaar weer voortreffelijk". "Wat je zegt buurman, wat te denken van die daslook!":grin:

Er is zo ontzettend veel mogelijk met planten. We hoeven enkel de juiste te kiezen op de juiste plek.
Als verkeerskundige laat ik de creativiteit liever over aan hen die er verstand van hebben, bij boom denk ik aan slagboom en niet aan Betula, Salix, Acer of Fagus ;P
Er is heel veel mogelijk, alleen zal de omslag eerst bij gemeenten moeten plaatsvinden, deze geven immers de kaders aan bij projectontwikkelaars. En een projectontwikkelaar zal altijd de grenzen opzoeken om zoveel mogelijk grond te kunnen verkopen. Er is zeker veel mogelijk, maar de bal ligt grotendeels bij een best wel log, en regelmatig ook conservatief, instituut. Maar in den lande zie ik wel meer aandacht komen voor dit soort zaken, nu nog t beleid en geld.
 
Vergeet neet dat Kortenoord en Kernhem echt al een lange tijd lopen en de grondexploitatie dus ook al lang gelden (meer dan 10 jaar) is berekend.
Overigens heeft Kortenoord meerdere groene singels door het plan wat positief of i.h.k.v. hittestress. Dat de woonhofjes een sterk versteende indruk hebben kan ik echter niet ontkennen.

Je hebt zeker goede punten, mijn voorbeelden waren niet heel goed, maar dat zijn naar mijn weten toch de wat nieuwere wijken van de steden. Vandaar dat ik ze opbracht.

Qua Kortenoord heb je zeker gelijk. Ik fiets er altijd doorheen. Aan de ene kant ligt een lekker wandelpad met een slootje, het positieve. Aan de andere kant zie ik voor de rest helaas alleen maar een 'woningsquare' met allemaal betegelde parkeerplaatsen. Mixed feelings houd ik eraan over...

Edit: Oops, lees dat je versteening niet ontkent. Dan zijn we het denk ik wel eens :grin:
 
Nee dat klopt idd. Veel steden zijn nu al zo goed als onwoonbaar :grin:

Ik zie het niet zo als angst aanjagen. Ik maak een beetje een grapje in mn eerste zin, 1) maar de lucht en het hitte effect zijn in veel steden dramatisch. Daar gaan veel mensen aan dood of krijgen velerlei kwalen, varierend van licht vervelend tot levensveranderend.
Meer groen kan zeker een groot deel van de oplossing bieden. Dat er mensen zijn die dat liever niet willen horen of het allemaal suf willen nuanceren doet daar niet veel aan af. 2) Voor die groep moet de boodschap niet afgezwakt worden denk ik.

Verder eens met je post, er is heel veel mogelijk. Idd met verticale tuinen, 3) daktuinen etc. En dat kan ook nog eens zonder dat het heel veel moet kosten of het aantal huizen te verminderen. Het verdient zich zelfs terug als je t goed doet, door bijv verhoogde isolatiewaardes, 4) stadslandbouw, minder ziektes etc.

1) Dat heb ik inderdaad meekregen. Steden als Rotterdam gaan des zomers ten onder aan de hoge temperaturen.
2) Vanuit dat oogpunt kan ik het op zich wel begrijpen. Voor mij was het persoonlijk niet nodig omdat ik het belang van groen zeker wel begrijp. Dan heb ik meer behoefte aan wat meer feitelijke informatie die wat objectiever wordt gepresenteerd.
3) Ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat uitpakken. Ik zie eigenlijk twee duurzame oplossingen voor daken: water opvangen in plaats van afvoeren naar het riool en groene elektriciteit-genererende daken. Ik weet niet of een combinatie van beide mogelijk is, maar een van de twee oplossingen zou al gigantisch veel schelen. Hoeveel vierkante meter hebben we in Nederland aan daken??
4) Ik hoop zelf eigenlijk dat men (in de zomer) zijn eigen groente gaat verbouwen. Met de vierkante meters achtertuin die ik hier heb zou het misschien zelfs mogelijk zijn om een hele straat te voorzien van zelf geweekte groenten. Ik zou het ook wel vet vinden als ik groenten zou kunnen verbouwen binnen des huis. Want ook in de woonkamer of mijn slaapkamer heb ik overvloed aan ruimte, wat eigenlijk kan worden opgevuld met planten.

Komop, iets creatiever :lol:
5) Planten kiezen die bepaalde grote en breedte bereiken, ontwerp daarop ook aanpassen, geen onderhoud mbt snoeien. Goede onderbegroeiing, evt in 2 lagen. Ondergroei van bijv daslook en hondsdraf. Hele seizoen grondbedekking, minimum aan 'onkruid', en kunnen goed in schaduw groeien. En het liefst planten die iets eetbaars leveren.
Erg goed voor de sociale interacties. "Buurman, de besjes van de zilverbes smaken dit jaar weer voortreffelijk". "Wat je zegt buurman, wat te denken van die daslook!":grin:

Er is zo ontzettend veel mogelijk met planten. We hoeven enkel de juiste te kiezen op de juiste plek.

5) Toen ik begon met Plantenwetenschappen had ik gehoopt dat soort dingen te leren. Maar helaas.. :sad: Denk dat ik tijdens of na mijn studie nog een cursus in (iets van) hovenier wil gaan volgen.
 
Je hebt zeker goede punten, mijn voorbeelden waren niet heel goed, maar dat zijn naar mijn weten toch de wat nieuwere wijken van de steden. Vandaar dat ik ze opbracht.

Qua Kortenoord heb je zeker gelijk. Ik fiets er altijd doorheen. Aan de ene kant ligt een lekker wandelpad met een slootje, het positieve. Aan de andere kant zie ik voor de rest helaas alleen maar een 'woningsquare' met allemaal betegelde parkeerplaatsen. Mixed feelings houd ik eraan over...

Edit: Oops, lees dat je versteening niet ontkent. Dan zijn we het denk ik wel eens :grin:
Haaks op de grote watergang zijn ook meerdere groene zones ;) overigens weet ik niet of woonwijk parkeerplaatsen zich lenen voor groene oplossingen ivm te weinig bezonning, maar mogelijk dat hier juist geschikte grassoorten voor zijn.
 
Haaks op de grote watergang zijn ook meerdere groene zones ;) overigens weet ik niet of woonwijk parkeerplaatsen zich lenen voor groene oplossingen ivm te weinig bezonning, maar mogelijk dat hier juist geschikte grassoorten voor zijn.
Open betontegels zou in ieder geval wel meer water naar de bodem laten infiltreren in plaats van direct naar het riool.
 
Open betontegels zou in ieder geval wel meer water naar de bodem laten infiltreren in plaats van direct naar het riool.
Eens, maar t is t mooiste als je daarbij groene uitstraling krijgt, overigens ben ik meer fan van TTE-platen. En ook zonder open betontegels is infiltreren mogelijk, lava-pakket, infiltratieriool, lozen op een wadi. Mogelijkheden zijn legio.
 
Terug
Bovenaan Onderaan