Euro / Europese Unie

Zie wel dat de PVV zijn standpunt is nagekomen, zij zijn uit Europa :lol:

Net als de SP. Overigens zag ik dat de PVV na de brexit *als die binnen deze europees-parlement periode doorgaat* met de nieuwe herverdeling bij uittreden UK wel weer een zetel heeft...

Ik stel me dan zo voor dat er dus een PVV-mannetje (of vrouwtje) nu gedwongen thuis zit, die weet dat hij weer een dik salaris, flinke onkosttenvergoeding en auto met chauffeur tegemoet kan zien en daarom niet kan wachten om weer aan het werk te gaan in het Europarlement,
en die zich tot die tijd nog groen en geel ergert aan al die populistische partijen binnen europa die ervoor zorgen dat de Brexit niet voor eind Oktober rondkomt.
 
Net als de SP. Overigens zag ik dat de PVV na de brexit *als die binnen deze europees-parlement periode doorgaat* met de nieuwe herverdeling bij uittreden UK wel weer een zetel heeft...

Ik stel me dan zo voor dat er dus een PVV-mannetje (of vrouwtje) nu gedwongen thuis zit, die weet dat hij weer een dik salaris, flinke onkosttenvergoeding en auto met chauffeur tegemoet kan zien en daarom niet kan wachten om weer aan het werk te gaan in het Europarlement,
en die zich tot die tijd nog groen en geel ergert aan al die populistische partijen binnen europa die ervoor zorgen dat de Brexit niet voor eind Oktober rondkomt.
Tja, sneu dat ie dan nog langer niks mag doen voor die vorstelijke beloning. Je zou bijna medelijden krijgen met hem/het/haar. (Niet alles is te identificeren als man of vrouw :mad: ;))
 

Denk dat zonder EU er ook wel maatregelen waren genomen en de 6 jaar derhalve wat positief is. Maar feit is wel dat de EU het voortouw heeft genomen waardoor de luchtkwaliteit duidelijk verbeterd is.
 
Iemand die meer kennis van zaken heeft qua economie die me in simpele termen uit kan leggen wat de "eurobonds" is of zijn die volgens n aantal vooraanstaande economen ingezet zouden moeten worden om de financiele kant van de COVID pandemie te mitigeren? (Brainz wellicht?)
 
Iemand die meer kennis van zaken heeft qua economie die me in simpele termen uit kan leggen wat de "eurobonds" is of zijn die volgens n aantal vooraanstaande economen ingezet zouden moeten worden om de financiele kant van de COVID pandemie te mitigeren? (Brainz wellicht?)
Bonds zijn leningen aan de overheid, waar normaal geproken ieder land voor zich verantwoordelijk voor is. De Nederlandse overheid geeft bonds (leningen) uit, die beleggers kopen, en die moet de Nederlandse overheid dan weer aflossen. Bij eurobonds worden alle eurolanden verantwoordelijk voor terugbetaling. De Italiaanse regering kan dan eurobonds uitgeven (uit naam van de alle eurolanden), en als de Italiaanse regering niet terug kan betalen, kan men bij de overige eurolanden, bijv Nederland, aanklopppen.

Dit maakt het voor de Italiaanse overheid veel geodkoper om geld te lenen, en houdt dus voor bv Nederland wel een risico in dat ze mede verantwoordelijjk worden voor de terugbetaling van die leningen.

Ik vind het wel terecht dat Rutte daar zeer terughoudend mee is. Er zijn andere, beter oplossingen denkbaar (zoals bv de gift die Rutte nu wil doen)
 
Dank rico ! Gezien de gezamelijk munt en de ECB steunpakketten lijkt me dat we ook in andere gevallen Italië wel zullen moeten steunen. Als op deze manier er minder rente naar beleggers verdampt klinkt het op zich wel verstandig?

Maar misschien zie ik dat verkeerd. Zowieso vind ik de hele financiele markt en t systeen van beleggen maar n raar spelletje met fictieve bedragen die opeens groeien of verdampen. :confused:
 
Het is wel weer zo dat de zuidelijke landen weer de begrotingsregels niet gevolgd hebben en nu geen reserves hebben. Moet Nederland daarvoor blijven betalen?
 
Dank rico ! Gezien de gezamelijk munt en de ECB steunpakketten lijkt me dat we ook in andere gevallen Italië wel zullen moeten steunen. Als op deze manier er minder rente naar beleggers verdampt klinkt het op zich wel verstandig?

Maar misschien zie ik dat verkeerd. Zowieso vind ik de hele financiele markt en t systeen van beleggen maar n raar spelletje met fictieve bedragen die opeens groeien of verdampen. :confused:
Het is wel weer zo dat de zuidelijke landen weer de begrotingsregels niet gevolgd hebben en nu geen reserves hebben. Moet Nederland daarvoor blijven betalen?
Een beetje wat Mikasa zegt. Het is natuurlijk wel zuur dat Nl sterk bezuinigd heeft en z'n staatsschuld tot onder 60% BBP heeft gebracht, terwijl bv Italie vrijwel niks heeft bezuinigd, bijna geen enkele impopulaire maatregel heeft genomen, z'n bankensector niet heeft gereorganiseerd en z'n staatsschuld heeft laten oplopen tot meer dan 130% BBP. En nu moeten de Nl belastingbetalers, die dus 10 jaar uitgeknepen zijn, mede opdraaien voor de schuld van landen die bijna niks gedaan hebben. Dit is natuurlijk niet het hele verhaal, maar het zou wel verstandig zijn als de zuidelijke landen (en daar hoort ook bv Frankrijk toe), nu eindelijk eens hun rotzooi op gaan ruimen.
 
Een beetje wat Mikasa zegt. Het is natuurlijk wel zuur dat Nl sterk bezuinigd heeft en z'n staatsschuld tot onder 60% BBP heeft gebracht, terwijl bv Italie vrijwel niks heeft bezuinigd, bijna geen enkele impopulaire maatregel heeft genomen, z'n bankensector niet heeft gereorganiseerd en z'n staatsschuld heeft laten oplopen tot meer dan 130% BBP. En nu moeten de Nl belastingbetalers, die dus 10 jaar uitgeknepen zijn, mede opdraaien voor de schuld van landen die bijna niks gedaan hebben. Dit is natuurlijk niet het hele verhaal, maar het zou wel verstandig zijn als de zuidelijke landen (en daar hoort ook bv Frankrijk toe), nu eindelijk eens hun rotzooi op gaan ruimen.

Ja, dat is ook wel zo denk ik. T klinkt altijd wel overtuigend maar ik kan me ook aan de andere kant goed voorstellen dat we zelf ook hier en daar de kantjes er wel vanaflopen (NL heeft ook wat vuile truckjes qua belastingen e.d.). Misschien dat er in ruil voor eurobonds ook meer macht richting EU gaat om te zorgen dat 'die landen' in ruil voor de eurobonds toch iets moeten gaan opofferen qua begrotingszeggenschap?
 
Ja, dat is ook wel zo denk ik. T klinkt altijd wel overtuigend maar ik kan me ook aan de andere kant goed voorstellen dat we zelf ook hier en daar de kantjes er wel vanaflopen (NL heeft ook wat vuile truckjes qua belastingen e.d.). Misschien dat er in ruil voor eurobonds ook meer macht richting EU gaat om te zorgen dat 'die landen' in ruil voor de eurobonds toch iets moeten gaan opofferen qua begrotingszeggenschap?
Dat is er al, dat heet het Stabiliteitspact. Plus de EU moet elk jaar de begroting van elk land goedkeuren. Alleen trekken de meeste landen zich daar niks van aan.
 
Tja, dat heeft te maken met een cultuuromslag en een hele organisatie die dat moet faciliteren en controleren. Dat is één van de moeilijkste zaken in een organisatie. Denk alleen maar aan elk bedrijf waar je hebt gewerkt en hoevaak je samen hebt afgesproken om iets voortaan anders te doen. Hoevaak lukt dat? En als het lukt hoeveel energie is daar ingegaan? En als je het kleiner maakt: hoeveel relaties ken je die stuk gegaan zijn nadat ze gingen samenwonen of zelfs op vakantie zijn gegaan. Dat waren ook twee culturen die zich moesten aanpassen,
 
Kritisch stukje over economische schade die het Nederlandse belastingsysteem voor multinationals voor overige EU landen betekend.

In plaats van de kritiek op overige landen (en het niet voldoen aan europese begrotingen) lijkt het me ook wel eens verstandig om de hand in eigen boezem te steken. We stelen de kruimels met deze constructies (het aantrekken van dit soort constructies levert Nederland geld op) maar we zijn er tevens ook onze eigen europese systeem (de euro) mee aan het ondermijnen. Het geld dat ermee verdampt komt terrecht bij de grote spelers terwijl de schade voornamelijk door de overige euro-landen word opgevangen (gemiste belastingen). En dan klagen wij weer dat wij nederlanders de rest financieel moeten helpen. Het is "een beetje krom" op zijn zachtst gezegd.

Toch wel iets om serieus te nemen nu de steun voor de VVD (toch de voorvechter van deze "bedrijfsvriendelijke constructies") zo toeneemt.
 
Kwam dit staatje tegen op t internet, of t waar is, geen idee, maar er wordt wel vaker geroepen dat wij veel bijdragen en veel terugkrijgen, zou dus zomaar kunnen kloppen

1595694987685.png

Hele sduie is hier te vinden
 
Kwam dit staatje tegen op t internet, of t waar is, geen idee, maar er wordt wel vaker geroepen dat wij veel bijdragen en veel terugkrijgen, zou dus zomaar kunnen kloppen

Bekijk bijlage 2136

Hele sduie is hier te vinden
Wat is een sduie? :grin:

Interessant en vreemd. Dat zou eigenlijk aangeven dat de euro een mislukking is. Opgeteld is er een enorme achteruitgang. Als dit klopt, dan lijkt het wel een Duits/Nederlandse samenzwering.
 
Mijn bankrekening is het niet eens met die positieve cijfers.
De vraag is of dat anders was zonder de euro etc. Blijft lastige materie, vreemde is wat mij betreft dat we een paar hele goede jaren hebben gehad in NL maar dat t lijkt alsof diegene die het het hardst nodig hebben hier t minst van hebben gemerkt.
 
Ja. Dat was het Nederlands perspectief. Maar volgens dit onderzoek profiteren wij juist wel.

Heb het zo niet bij de hand maar heb al eens ergens gelezen dat wij per ingelegde euro slechts 17 eurocent terugkrijgen. Dat klinkt dan niet erg gunstig toch? Buiten dat is die hele EU een belachelijke geldverslindende kolos geworden die we niet nodig hebben in deze vorm en uitvoering met al die zichzelf verrijkende politici...:braak:
 
Laatst bewerkt:
Er is nogal wat commentaar geweest op deze sduie. Uitgangspunt van de redenering is dat de betreffende landen niet meer kunnen devalueren en dat daardoor de export en de staatsschuld verslechterd zijn, met de economische gevolgen van dien. Maar in die landen landen spelen ook heel andere problemen, zoals als Italië hoge pensioenlasten omdat mensen vroeg met pensioen gaan en de pensioenen niet uit een aparte pot komen, en veel misgelopen belastinginkomsten vanwege gebrekkige inning. Dat zijn problemen die deels gemaskeerd hadden kunnen worden door de lire nog verder te devalueren, maar zeker niet opgelost; tegelijkertijd zijn dat soort problemen de voornaamste reden voor een mindere koopkrachtsstijging.

Want ook dat wordt met het getoonde grafiekje niet duidelijk gemaakt: het getal dat daar staat is een verschil ten opzichte van wat de groei had kunnen zijn, als, (en dan de riedel aannames en weglatingen die ik hiervoor noemde). Het betekent niet dat er daadwerkelijk een achteruitgang is. Minder winst is nog steeds winst, en geen verlies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan