Coronavirus

Flinke toename, maar die kan niet toegeschreven worden aan t extra testen in het noorden. Groningen kent vandaag zelfs geen toename. T gaat hard met name in NB ZH NH en Limburg :sad:
Terwijl juist deze week de maatregelen zouden moeten inkicken.

Then again, volgens de Italia lijn - waar we tor gister aardig synchroon mee liepen - zouden we 133 doden moeten hebben. We hebben er 64. Ish.

Voorlopig is het einde nog niet in zicht, ben ik bang.
 
Terwijl juist deze week de maatregelen zouden moeten inkicken.

Then again, volgens de Italia lijn - waar we tor gister aardig synchroon mee liepen - zouden we 133 doden moeten hebben. We hebben er 64. Ish.

Voorlopig is het einde nog niet in zicht, ben ik bang.
Volgens t vergelijkplaatje van NL en IT zouden we gelijk hebben gelopen (was n hele slechte interpretatie van gegevens zoals in eerder gedeelde artikelen). Dat staatje gaf op deze dag 7.375 meldingen in IT, wij zitten op 5.560.
Maatregelen leken ook in te kicken, hadden 2 dagen op rij een afname. Nu weer een flinke piek, ten gevolge van 4 provincies. Lijkt in half NL goed te gaan en de andere helft gaat t verre van goed..
 
Volgens het RIVM zijn er verschillende redenen voor de schommelingen in de aantallen. "Zo zien we dat overleden patiënten niet altijd op dezelfde dag gemeld worden. Dat de aantallen per dag schommelen zegt nog niets over het effect van de maatregelen die sinds half maart ingesteld zijn. Naar verwachting zal dat effect pas eind deze week of begin volgende week te zien zijn." In totaal zijn nu 5560 mensen in Nederland positief getest op het coronavirus, 811 meer dan gisteren.

We kunnen dus nog gewoon geen conclusies trekken.
 
Uw nachtbraker van dienst is er weer:


Mijn oom, oncoloog en arts, stuurde dit artikel door. Het is een lange zit, maar het lezen waard. Veel goede bronnen, analyses en onderbouwing.

Mijn tijd genomen om dit te lezen. Dit is toch wel een meesterwerk. Wel een kleine kanttekening: ze raden 'Herd Immunity' af vanwege mutaties, maar voor de rest lijken ze mutaties te verwaarlozen. Bijvoorbeeld bij Dance of the R, consequenties van mutaties daar blijven onbesproken. Het zoeken naar een vaccin, mutaties onbesproken. Heck, is het überhaupt wel mogelijk om één vaccin te vinden die ons beschermt? Lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de hoge mutatiesnelheid van dit virus.

Keywords: goed stuk, mutaties?

Eens, zeer goed stuk.

Ik zie het somberder in. Ik zet het maar achter een spoiler.

Opmerkingen: laat ik "positief" beginnen:
Mortality rate en voorspellingen van het dodental op basis van de bevolkingsgrote lijkt me bij COVID onlogisch, het is veel lager voor de jongere helft van je bevolking en veel hoger voor de 70+ ers. Postief is dat het daarmee wellicht niet de vele miljoenen doden aantikt en dat de armere landen (die niet de middelen of infrastructuur hebben om de zieken op te vangen) overwegend lagere leeftijdspiramides hebben en daarmee hopelijk meer van de consequenties van deze uitbraak beschermd zullen zijn.

Daarnaast echter lijken diabetes, hartfalen en longproblemen de kans op overlijden te vergroten: welke effecten heeft dit op de voorspellingen? En welke impact heeft dit op landen als de UK en US waar deze groepen percentueel groter zijn dan in landen als Korea en China? Voornamelijk het rijke westen (met oudere bevolkingen en meer chronische welvaartsziektes) zal het hardst getroffen worden.

..verder ben ik minder optimistisch of we uiteindelijk een wereldwijde r<1-fase gaan bereiken.
Testing, tracing en tracking versus de EU-privacyregels. Ik geloof dat de De Bondscoach zich hier al over uitsprak dat hij veranderingen die de rechten van het individu drastisch zullen reduceren en logisch uitvloeisel gaan zijn. Die zorgen zijn reëel. En anders is de kans op de R<1.0 te houden in de "dance" fase vermoed ik erg klein? Tevens zal internationale handel en reizen een enorme knauw krijgen. Ook in die Dance fase. Voor meerdere maanden (en misschien jaren). Ik ben benieuwd in hoeverre de markten kapot zullen gaan, en of we voldoende wijsheid in pacht hebben er iets goeds mee te doen en een deel van ons kapitalistische en egocentrische denken om te zetten naar meer duurzame en zelfvoorzienende maatschappij-vormen.

Wat als we geen r<1 kunnen bereiken?
Het lijkt me inmiddels steeds meer de richting op te gaan dat 10% tot misschien wel een kwart van de 70+ ers en een aanzienlijk deel van de chronisch zieken simpelweg fucked zullen zijn. Vroeger of later kiest men de economie te moeten redden. En breekt de Corona (weer) uit. De levensverwachting krijgt een knauw, zorgsystemen zullen moeten worden herzien. Ik ben pessimistisch. Op de langere termijn niet persee slecht voor de wereld maar toch kan ik het nog niet echt accepteren dat er wereldwijd zoveel mensen voortijdig hieraan zullen sterven omdat men niet op tijd heeft beseft hoe ernstig de impact kan worden en hoe belangrijk het is om de verspreiding direct in te dammen. Ik hoop dat ik het vermogen van samenlevingen om aan te passen onderschat. Als de nood toeneemt komt hopelijk het besef. En het lijkt erop dat we snel zullen moeten gaan leren. We kunnen wel eens de generatie worden waarin we minder lang leven, minder te besteden hebben, en minder vrijheden hebben dan de generatie voor ons. Dat is een raar idee. Niet dat het me verbaast, eeuwige groei is natuurlijk een leugen. Hopelijk staan de juiste mensen op. Als het types als Johnson, Trump of Baudet* blijven/worden die we uitkiezen om ons te leiden (die wetenschap niet serieus nemen) dan ben ik somber. *Alvast een disclaimer voor de mensen die zich aan deze opmerking storen; ik heb er geen zin in om het weer een politieke frame van te maken en ben het eens dat Baudet als een van de eersten in dit geval voor een algemene strenge lockdown pleitte. Dat neemt niet weg dat zijn manier van handelen en uitspraken ten opzichte van wetenschappers, universiteiten en nieuwsmedia voor mij zwaarwegender zijn en hem voor mij alsnog een gevaarlijke optie maken. Maar dit is voor mij niet de het moment en de plek voor deze discussie.

Het normale leven staat onder druk en moet vermoedelijk zwaar op de schop. Hopelijk word de nieuwe normaal een beetje beter, socialer en duurzamer.
 
Volgens t vergelijkplaatje van NL en IT zouden we gelijk hebben gelopen (was n hele slechte interpretatie van gegevens zoals in eerder gedeelde artikelen). Dat staatje gaf op deze dag 7.375 meldingen in IT, wij zitten op 5.560.
Maatregelen leken ook in te kicken, hadden 2 dagen op rij een afname. Nu weer een flinke piek, ten gevolge van 4 provincies. Lijkt in half NL goed te gaan en de andere helft gaat t verre van goed..

Ik verwacht de piek rond 4 april, vanwege alle strand- en parkgangers afgelopen zaterdag.
 
Hoorde ik nou dat kerkelijke bruiloften wel plaats mogen vonden? Echt he, die scheiding van kerk en staat lukt na 800 jaar nog steeds niet.
— vergunningsplichtig: verboden tot 1 juni
— organisatorisch (school, werk): <100 mensen
— wettelijk verplicht (aandeelhouders, parlement): <100 mensen
— religieus: <30 mensen
— uitvaart en huwelijk: <30 mensen (gemeente voert regie)

Religieuze bijeenkomsten met minder dan 30 mensen mogen nog. Idem voor huwelijk/begrafenis ongeacht of dat wel of niet religieus is.
 
Religieuze bijeenkomsten met minder dan 30 mensen mogen nog. Idem voor huwelijk/begrafenis ongeacht of dat wel of niet religieus is.
Zonder horeca is een huwelijk ook met 30 mensen wat lastig te regelen. Tenminste, als je het niet alleen administratief wilt doen.
 
Zonder horeca is een huwelijk ook met 30 mensen wat lastig te regelen. Tenminste, als je het niet alleen administratief wilt doen.
Kan mij geen huwelijk (als zijnde niet zijnde administratief) herinneren waar minder dan 30 mensen aanwezig waren
 

:FP:

"Vanwege mijn atletische achtergrond hoef ik nergens bang voor te zijn. Als ik besmet zou raken, zou ik hoogstens de symptomen hebben van een griepje."
Ik zou het toejuichen als corona hem langzaam kapot maakt.
 
RIVM praat de Tweede Kamer bij.

"We krijgen nu een dia te zien met een aantal lijnen die het verwachte aantal patiënten laat zien bij een gekozen scenario. Zoals ik al schreef bij niks doen, dan waren er heel veel besmettingen geweest, bij een lockdown was het aantal besmettingen minimaal geweest, maar dan was de gewenste groepsimmuniteit nooit bereikt. Met de huidige maatregelen zitten we nog in een curve met als uiteindelijke doel 'flatten the curve". Van Dissel is in ieder geval positief gestemd dat dit bereikt wordt met het huidige beleid."

Ik vind dit weer een bijzonder tegenstrijdige opmerking met het nieuws van de afgelopen week in het achterhoofd. Maar het zal wel.

Het goede nieuws is verder dat het RIVM een positieve trend ziet in het beperken van de besmettingen.
 
Vind het toch een raar signaal naar de buitenwereld toe. Zeggen dat de besmettingsgraad nu op of onder de 1 ligt en dat dus de sterke stijging lijkt te zijn gestopt, terwijl gisteren de grootste stijging tot nu toe was.

Het zal ongetwijfeld waar zijn dat de stijging relatief kleiner is, maar dit geeft de mensen toch een verkeerd idee.
 
RIVM praat de Tweede Kamer bij.

"We krijgen nu een dia te zien met een aantal lijnen die het verwachte aantal patiënten laat zien bij een gekozen scenario. Zoals ik al schreef bij niks doen, dan waren er heel veel besmettingen geweest, bij een lockdown was het aantal besmettingen minimaal geweest, maar dan was de gewenste groepsimmuniteit nooit bereikt. Met de huidige maatregelen zitten we nog in een curve met als uiteindelijke doel 'flatten the curve". Van Dissel is in ieder geval positief gestemd dat dit bereikt wordt met het huidige beleid."

Ik vind dit weer een bijzonder tegenstrijdige opmerking met het nieuws van de afgelopen week in het achterhoofd. Maar het zal wel.

Het goede nieuws is verder dat het RIVM een positieve trend ziet in het beperken van de besmettingen.
Kortom, een heel politiek praatje. Ondanks het feit dat er heel veel niet duidelijk of zeker is doen we het precies goed. :unsure:

Darnaast: er bestaat geen lockdown die alle besmettingen zou voorkomen.
 
Vind het toch een raar signaal naar de buitenwereld toe. Zeggen dat de besmettingsgraad nu op of onder de 1 ligt en dat dus de sterke stijging lijkt te zijn gestopt, terwijl gisteren de grootste stijging tot nu toe was.

Het zal ongetwijfeld waar zijn dat de stijging relatief kleiner is, maar dit geeft de mensen toch een verkeerd idee.
Ik denk dat ze het normaliseren naar de exponentiële groei.

Het zijn wetenschappers he, die kunnen per definitie niet communiceren naar leken. :)
 
Grafiekje behorende bij de toelichting vanochtend

1585131834074.png
Afhankelijk van het gedrag van de NL-er zal de ene of de andere groene lijn de waarheid zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan